Auteur Topic: Kabinetsformatie: Hoe nu verder?  (gelezen 662 keer)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Kabinetsformatie: Hoe nu verder?
« Gepost op: april 12, 2003, 11:42:57 pm »
De kabinetsformatie is mislukt. Hoe moeten we nu verder? Ofwel hoe moet het verder in dit land. Persoonlijk ben ik Balkende wel steeds minder gaan waarderen, vindt hem een echte machtspoliticus. Kan zelf meer met Wouter Bos uit de voeten.

In de Volkskrant van vandaag stond trouwens een aardig artikel waaruit bleek dat Nederland het ook heel goed kan zonder kabinet. In feite speelt de politiek een ondergeschikte rol en regelen werkgevers en werknemers alsmede ondernemers en belangenbehartigers steeds meer met elkaar. Komen zij er niet uit dan is altijd nog de 'vierde' macht: de ambtenaren. Ook de ambtenaren zijn niet meer afhankelijk van de politiek. Ofwel gesteld kan wel worden dat de huidige parlementaire democratie in Nederland failliet is. Mee eens of niet?
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 13, 2003, 12:03:48 am »
LOL, ik wilde een half uur geleden exact zo'n topic openen.

Maar goed, nu jij het gedaan hebt wil ik wel even reageren. Allereerst wil ik even zeggen dat ik blij ben dat de formatie mislukt is. (Ter verduidelijking, ik heb het niet zo op linkse politiek. Geef mij maar gewoon de rechtse kant van het spectrum. ) Tijdens het slotdebat voor de verkiezingen was al duidelijk dat CDA en PvdA eigenlijk helemaal met elkaar verder wilden. Het CDA wilde de VVD en niemand anders. Uiteindelijk hebben ze het dan toch met elkaar geprobeerd en dan blijkt na twee-en-een-halve maand dat het niet werkt. Tsja, dat had ik ze ook nog wel kunnen vertellen. Het vreemde vind ik nu trouwens dat het CDA de grootste zwarte piet toegespeeld krijgt. Zij hadden al direct aangegeven dat ze met de VVD verder wilden, dus dan vind ik het raar om hen die piet te geven, uiteindelijk hebben ze namelijk gekregen.

Dat tweede punt wat je aanhaalt, vind ik op zich wel wat in zitten. Nederland wordt nu voor het grootste deel bepaald door wat er in het buitenland gebeurt. Ook qua besluiten etcetera wordt er voor een groot deel alleen maar uitgevoerd wat er uit Brussel komt. De Nederlanders zelf hoeven zich dus alleen nog maar bezig te houden met de eenvoudige zaken. Verder is er in Nederland al jaren een geweldige overleg-cultuur waardoor een heleboel zaken ook afgehandeld kunnen worden door een x-aantal uur met elkaar om de tafel te gaan zitten. Voor dat soort zaken heb je dus ook niet echt een kabinet nodig. Een Tweede Kamer is IMHO dan ook een stuk belangrijker doordat die controleert of datgene wat er gebeurt en besloten wordt wel 'goed' gedaan wordt.
« Laatst bewerkt op: april 13, 2003, 12:35:00 pm door Harm »
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

cochise

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 13, 2003, 01:56:56 am »
geloof je nog in politiek dan?
nou ik helemaal niet meer ze kunnen niet een formatie to stand brengen
en hun eigen belang is mee van belang dan het belang van het land
het enige waar ze zich voor inteseren is het buitenland
terwijl er genog problemen zijn in nederland
zoals onderwijs gezondheids zorg huivesting vreemdelingen beleid enz.
ze luisteren toch niet naar de kiezer
So pardon me while I burst into flames.
I've had enough of the world, and it's people's mindless games
So pardon me while I burn, and rise above the flame

arjan1

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 13, 2003, 06:28:47 pm »
Als echte rijksambtenaar ben ik het natuurlijk gelijk eens als Jan W. zegt:
quote:
Komen zij er niet uit dan is altijd nog de 'vierde' macht: de ambtenaren. Ook de ambtenaren zijn niet meer afhankelijk van de politiek.

Inderdaad heeft het bepaalde voordelen dat er geen daadkrachtige regering is.  

Wat ik niet begrijp is de opvatting van ramH:
quote:
Geef mij maar gewoon de rechtse kant van het spectrum.

Hoe kun je nou als oprecht christen pleiten voor een centrum-rechts kabinet? Heb je het regeerakkoord gelezen van CDA, VVD, LPF? Hoe kan dat nu je voorkeur hebben boven een centrum-links kabinet?

Ik zou ook niet zo erg wakker liggen van paars 3. De ethische zaken zijn allemaal al door CDA en paars geregeld, en het CDA toont geen millimeter ambitie om Nederland naar een christelijker samenleving te sturen. Dus ik had graag CDA-PvdA gehad. Maar goed, het is gewoon wereldwijd een paar jaar tobben. De VS met Bush, Duitsland met Schroder en wij met de (erfenis van) Pim.

Vroeg of laat zal het tij wel weer keren.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 13, 2003, 10:30:41 pm »
quote:
op 12 Apr 2003 23:42:57 schreef Jan W:
Komen zij er niet uit dan is altijd nog de 'vierde' macht: de ambtenaren. Ook de ambtenaren zijn niet meer afhankelijk van de politiek.

Ik las iets dergelijks in het commentaar van Jan Beijert in het Dagblad van het Noorden van gisteren: gevraagd aan top-ambtenaren hoe lang ze het uithouden zonder kabinet, antwoordden ze: maximaal drie jaar (!). Daarna slaan de ambtenaren elkaar de hersens in ...
quote:
op 13 Apr 2003 18:28:47 schreef arjan1:
Hoe kun je nou als oprecht christen pleiten voor een centrum-rechts kabinet? Heb je het regeerakkoord gelezen van CDA, VVD, LPF? Hoe kan dat nu je voorkeur hebben boven een centrum-links kabinet?

Ben het eens met ramH. Als grootste oorzaak voor het mislukken van de formatie is waarschijnlijk aan te wijzen het cultuurverschil tussen het CDA en de PvdA. De PvdA is polariserend en neemt de politiek veel te serieus. Daarnaast is 'links' altijd voorstander van een sterk overheidsingrijpen (maakbaarheid van de samenleving).
Daarentegen zijn CDA en VVD wat relaxter, relativeren wat meer. En laten meer aan de samenleving over. Op dat vlak kunnen CDA en VVD elkaar makkelijker vinden.
Persoonlijk hou ik helemaal niet van al die overheidsbemoeiienis, dus geef mij maar centrum-rechts.

En ik zou wel wakker liggen van paars 3! Alsjeblieft zeg! Paars was in feite een combinatie van natuurlijke vijanden, die de macht van het CDA als gezamenlijke frustratie hadden. Men was tot alles bereid, als het CDA maar in de oppositie terecht kwam. Alles had men ervoor over, en dus werden overal grijze compromissen over gesloten en werd er vooral veel vooruitgeschoven. Is dat nou regeren?

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 13, 2003, 11:18:35 pm »
quote:
op 13 Apr 2003 22:30:41 schreef Peter:
Als grootste oorzaak voor het mislukken van de formatie is waarschijnlijk aan te wijzen het cultuurverschil tussen het CDA en de PvdA. De PvdA is polariserend en neemt de politiek veel te serieus. Daarnaast is 'links' altijd voorstander van een sterk overheidsingrijpen (maakbaarheid van de samenleving).

Politiek moet je serieus nemen anders gaat je land kapot.
daarnaast is niet iedere linkse partij voor de maakbare maatschapij.
ik stem al jaren D66(Sociaal-Liberaal).
maar bij deze formatiebreuk is wel degelijk de CDA de schuldigen.
(CDA-tactiek  )
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

"hij die wandeld in de schaduw van het licht"

Doe maar geen moeite, ik ben DYSLEKT

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 13, 2003, 11:53:38 pm »
ik vind het jammer dat het niks is geworden tussen het CDA en de PvdA. Nu ben ik bang dat we een CDA/VVD en nog wat erbij kabinet krijgen en ik ben niet zo'n liefhebber van (centrum)rechts. Alles maar aan de markt overlaten vind ik niet zo'n fijn idee. Kijk maar naar de VS, op sociaal terrein vind ik het een derde wereldland.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 14, 2003, 03:55:57 pm »
quote:
op 13 Apr 2003 18:28:47 schreef arjan1:

Ik zou ook niet zo erg wakker liggen van paars 3. De ethische zaken zijn allemaal al door CDA en paars geregeld, en het CDA toont geen millimeter ambitie om Nederland naar een christelijker samenleving te sturen. Dus ik had graag CDA-PvdA gehad. Maar goed, het is gewoon wereldwijd een paar jaar tobben. De VS met Bush, Duitsland met Schroder en wij met de (erfenis van) Pim.

Vroeg of laat zal het tij wel weer keren.

Ik geloof in een samenleving die gemaakt wordt door de mensen samen. Daar heb je niet een overheid voor nodig om -tig dingen te regelen. Mensen kunnen van alles prima samen regelen. Dat krijg je niet bij een links kabinet, vandaar dat ik graag een rechts kabinet zie.
Of we nu een links of een rechts kabinet krijgen, in beide gevallen zal Nederland er niet christelijker op worden. Misschien dat bij de één wat meer aan normen en waarden wordt gedaan dan bij de ander. Maar in dat opzicht verwacht ik niet veel van de PvdA. Die partij was tenslotte een onderdeel van Paars en heeft dus meegeholpen om de samenleving te krijgen tot hoe ze nu is.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 14, 2003, 04:01:45 pm »
De VVD ook (en misschien nog wel meer)....

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 30, 2003, 04:31:44 pm »
Nu hebben ze de CU en de SGP 'netjes' afgeserveerd.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 27, 2003, 09:56:33 pm »
Hoe nu verder??!!?
Protesteren tot we erbij neervallen natuurlijk!

*christelijk* -democratisch ?
Christelijk m'n grootje..
Ik snap de noodzaak tot bezuinigingen,maar er staat hoegenaamd niets
tegenover.
Daar komt bovenop dat het allemaal,zooals het (regerende) politici betaamt,
draaikonten en leugenaars zijn.Dweilen,niet staatsmensen.
Lees het artikel van Michiel Zonneveld in de nieuwe editie van de Vrij Nederland er
maar op na (*al* de artikelen van dhr. Zonneveld,wat mij betreft!).

Mijn advies aan de heren en dames staatslui:stap als de wiedeweerga uit die Eu
en concentreer je potjandriedubbeltjes 'ns op de *lands*-politiek!
Dat gedonder moet eens afgelopen zijn!
En komt u er helemaal niet meer uit,probeer dan om het land rechtstreeks en openbaar te regeren vanuit een van uw vele commissariaten (jaja,ik weet dat u
tijdelijk even wat anders te doen heeft - wie zei daar:belangenverstrengeling?)!

Tijd om af te koelen..
Cheers,Van.