Auteur Topic: Dawkins - The God Delusion  (gelezen 1072 keer)

Fleur

  • Berichten: 198
    • Bekijk profiel
Dawkins - The God Delusion
« Gepost op: september 16, 2007, 06:57:27 pm »
Ik ben ongeveer halverwege de Nederlandse vertaling van The God Delusion (God als misvatting) van Richard Dawkins. Ben benieuwd of er meer zijn die dit boek lezen dan wel hebben gelezen. En wat zij er van vinden.

Op het gevaar af mijn mening te moeten herzien als ik het boek uit heb, kan ik alvast zeggen dat ik de betoogtrant van Dawkins af en toe irritant vind, en zijn bewijsvoering soms zwak.
Wat ik wel knap vind (en confronterend bovendien) is dat hij 'gelovigen dwingt stil te staan bij de niet ongevaarlijke absurditeiten van hun godsdienst' (citaat van Désanne van Brederode, gelovig katholiek en columniste van het TV-programma Buitenhof).
Un semplice e umile lavoratore nella vigna del Signore

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Dawkins - The God Delusion
« Reactie #1 Gepost op: september 16, 2007, 08:38:47 pm »
Ik heb het gelezen, in het engels.

Dawkins heeft een hoop zinnige dingen te zeggen over gelovigen en over idioten. Die groepen overlappen elkaar nogal, helaas. De stukken over evolutie zijn erg goed, maar ik heb geen problemen met evolutie in het christelijk geloof en vind "meer bewijzen voor evolutie" dus ook geen ontkrachters voor God.

Ik ben eerder benieuwd naar de redenering dat hoe wij christenen Jezus zien, eigenlijk slecht geworteld in de historie zou zijn, dus dat de evangeliën niet betrouwbaar zijn en er geen reden is om ervan uit te gaan dat er een Jood heeft rondgelopen te zeggen dat hij God is. Ik heb totaal geen verstand van geschiedenis en wil graag weten wat anderen erover denken.
Bombus terrestris Reginae