Auteur Topic: maxima en de nederlandse identiteit  (gelezen 12472 keer)

mirt

  • Moderator
  • Berichten: 1730
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Gepost op: september 28, 2007, 12:57:49 pm »
Ik snap niet waarom Maxima zoveel over zich een krijgt met haar uitspraak dat dè Nederlandse identiteit niet bestaat. Zo confronterend heeft ze het toch ook niet gezegd? Of heb ik het niet goed gelezen...

Ik ben trouwens erg benieuwd of zij de onrust die het bij velen veroorzaakt voorzien heeft of niet.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Ursa

  • Berichten: 990
  • Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #1 Gepost op: september 28, 2007, 06:41:36 pm »
Heb ik iets gemist?

Maxima heeft trouwens gelijk.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #2 Gepost op: september 28, 2007, 09:42:36 pm »
Ik heb het ook niet zo begrepen maar als ze dat bedoelde te zeggen dan heeft ze imo gelijk, maar er zijn nog 16 miljoen opinies. ;)

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #3 Gepost op: september 28, 2007, 11:43:51 pm »
Het gaat hier over: http://www.nos.nl/nos/art...000001C7FEC00924D33B.html

Het eerste wat ik dacht toen ik het hoorde, was: 'Die Maxima is nog niet zo dom....' ;)
« Laatst bewerkt op: september 29, 2007, 12:03:15 pm door Priscilla en Aquila »

Ursa

  • Berichten: 990
  • Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #4 Gepost op: september 29, 2007, 02:12:48 am »
Ik krijg een foutmelding als ik die link aanklik...
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #5 Gepost op: september 29, 2007, 08:59:12 am »
Je moet de punt effe achter de link vandaan halen.
Ik heb de toespraak niet gehoord. Maar ik denk dat -voor zover de NL identiteit bestaat- het niet iets is om nou ontzettend trots op te zijn. We hebben wat aardige folklore (zoute haring, spakenburgse klederdracht en de TT), maar dat kenmerkt onze identiteit nou niet bepaald.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #6 Gepost op: september 29, 2007, 12:04:12 pm »

quote:

elle schreef op 29 september 2007 om 08:59:
Je moet de punt effe achter de link vandaan halen.
Ik heb de punt even verwijderd. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

mirt

  • Moderator
  • Berichten: 1730
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #7 Gepost op: september 29, 2007, 12:07:51 pm »
en hier http://www.depers.nl/Cultuur/?ID=107187&ref=rss vindt je onder andere de kritiek
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #8 Gepost op: september 29, 2007, 12:16:16 pm »
Jaaa! Leve Bart Jan Spruyt! Als die gozer het zegt...
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

mirt

  • Moderator
  • Berichten: 1730
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #9 Gepost op: september 29, 2007, 12:29:06 pm »
Maar hij heeft wel aanhang...
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #10 Gepost op: september 29, 2007, 01:02:53 pm »
't Is een demagoog. Ik mag 'm niet zo (heb hem wel eens irl gehoord). Maar daar zit zijn aanhang natuurlijk niet zo mee.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Ursa

  • Berichten: 990
  • Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #11 Gepost op: september 29, 2007, 01:09:43 pm »
Kan iemand me vertellen waarom ik opeens een hekel aan het vodje 'De Pers' krijg? Ik krijg een artikeltje voor me met de illustere titel 'Maxima is een beetje dom' en als ik naar het 'hele' artikel ga, krijg ik een toch wat meer ontwikkeld artikel van Bart Jan Spruyt (waar alsnog een hoop geblaat in zal staan). Volgens mij is het credo van De Pers meer: onze lezers zijn een beetje dom.

Dat artikel van Spruyt ga ik nog eens doorlezen. Hij zegt hier en daar zinnige dingen, hoewel hij enorm loopt te schoppen en inspeelt op het onderbuikgevoel van 'de burger'.


De vraag zou zo simpel moeten zijn: bestaat er een Nederlandse identiteit?

Zo ja, wat is dat dan?

Zo nee, waarom niet?
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #12 Gepost op: september 29, 2007, 02:35:01 pm »
Ja, er bestaat een Nederlandse identiteit, en nee, dat betekent niet dat alle Nederlanders hetzelfde zijn. Onderdeel van de Nederlandse identiteit is al een tijdje: neerkijken op de Nederlandse identiteit, neerkijken op "volks-denken", smalend doen over cq negeren van ons historisch erfgoed, overdrijven van negatieve kanten uit onze geschiedenis (voorzover die niet compleet genegeerd wordt) en in gesprek over dit soort kwesties niet veel verder komen dan haring met uitjes.

De toespraak van Maxima was één brok politiek-correct denken uit de Sociaal & Christen-Democratische hoek, daarmee uitermate politiek, en daarmee uitermate "een beetje dom" van degenen die verantwoordelijk zijn voor de uitspraken van mevrouw Z.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #13 Gepost op: september 29, 2007, 02:46:42 pm »
Ben ik toch een goede nederlander. O-)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #14 Gepost op: september 29, 2007, 03:02:05 pm »

quote:

elle schreef op 29 september 2007 om 14:46:
Ben ik toch een goede nederlander. O-)
voor de helderheid: ik ook hoor. Ik kom zo uit de losse pols ook niet verder dan haring met uitjes  8)
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

mirt

  • Moderator
  • Berichten: 1730
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #15 Gepost op: september 29, 2007, 03:20:54 pm »
Ik denk dat Maxima oprecht heeft gezocht naar een Nederlandse identiteit en het oprecht niet weet. Dat dit goed uitkomt voor de "regenten in het politieke centrum en het koningshuis" die samenspannen "om het ideaal van de multiculturele samenleving en van de Europese eenwording actief uit te dragen en alle verzet te smoren. (volgens Spruyt) hoeft aan die oprechtheid helemaal niets af te doen.

Nederlands is dat je mag zeggen wat je denkt. Nederlands is ook een soort nationale trots hebben die zich gepijnigd kan voelen als een nieuwkomer, al is het oprecht, zegt wat 'ie denkt.

Als Nederlander kun je trouwens ook iets van die trots ervaren. Moet je maar eens gesprekjes beginnen met: van mij mag het Sinterklaasfeest best afgeschaft worden.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #16 Gepost op: september 29, 2007, 03:23:14 pm »
Nederlands staatsrecht is ook dat prinses Maxima niet kan zeggen waar ze zin in heeft
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

mirt

  • Moderator
  • Berichten: 1730
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #17 Gepost op: september 29, 2007, 03:27:19 pm »
Maar iedereen vond het toch zo leuk dat ze zo echt haarzelf was.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #18 Gepost op: september 29, 2007, 04:06:09 pm »

quote:

mirt schreef op 29 september 2007 om 15:27:
Maar iedereen vond het toch zo leuk dat ze zo echt haarzelf was.

a: ik heb geen idee waarom al degenen die bezwaar hebben gemaakt genegeerd worden
b: staatsrecht heeft geen bal te maken met wat iedereen zo leuk vindt.

Als een van de kernbegrippen uit het Nederlands staatsrecht, de ministeriele verantwoordelijkheid, genegeerd kan worden omdat het zo leuk is als Maxima "zo echt zichzelf" is, dan kan het hele staatsrecht meteen weggedonderd worden.

Overigens, als een professional als Maxima Z., een presentatie houdt waarin ze evident standpunten ondersteunt van de grootste regeringspartijen, dan is het imho ernstig de vraag of ze zo echt haarzelf is, of dat ze gewoon een professional is die haar werk goed doet.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #19 Gepost op: september 29, 2007, 04:26:34 pm »
Beatrix liet haar niet voor niets haar schoondochter worden, schat ik.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #20 Gepost op: september 29, 2007, 04:54:51 pm »

quote:

elle schreef op 29 september 2007 om 16:26:
Beatrix liet haar niet voor niets haar schoondochter worden, schat ik.
Denk het ook. Maxima klinkt inmiddels zelfs al zoals Beatrix. Brrr.

Maar een prof is ze zeker. Ik denk dus ook niet dat je Maxima mag verwijten dat ze een beetje dom is. De MP die dit heeft laten passeren is meer dan een beetje dom. Het koningshuis inzetten voor politiek correct geneuzel, ter ondersteuning van regeringsbeleid, hoe fout kan je zijn?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #21 Gepost op: september 29, 2007, 11:10:35 pm »
Wat als dit nou eens écht haar ervaringen en haar meningen zijn? Het is allemaal speculatie dat dat niet zo zou zijn...

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #22 Gepost op: september 30, 2007, 11:35:39 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 29 september 2007 om 23:10:
Wat als dit nou eens écht haar ervaringen en haar meningen zijn? Het is allemaal speculatie dat dat niet zo zou zijn...
Dat is geen speculatie, dat is gezien haar staatsrechterlijke positie irrelevant. Thorbecke.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

mirt

  • Moderator
  • Berichten: 1730
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #23 Gepost op: oktober 01, 2007, 09:58:05 am »
Maar de meeste kritiek gaat toch over wat ze denkt en niet over dat ze niet mag zeggen wat ze denkt. Over kritiek op het laatste verbaas ik me minder dan over kritiek op het eerste.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #24 Gepost op: oktober 01, 2007, 11:34:10 am »

quote:

mirt schreef op 01 oktober 2007 om 09:58:
Maar de meeste kritiek gaat toch over wat ze denkt en niet over dat ze niet mag zeggen wat ze denkt. Over kritiek op het laatste verbaas ik me minder dan over kritiek op het eerste.

Wat Maxima denkt zullen we nooit weten. Gezien hoe dicht ze bij de kroon staat, mag je gewoon aannemen dat wat ze zegt het denken van de regering is.

Als ze heeft gezegd wat ze denkt, had de regering haar daarvoor moeten behoeden
Als ze heeft gezegd wat de regering denkt, is kritiek op de wijze waarop ze wordt gebruikt voor politiek-correcte-pr imho terecht.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #25 Gepost op: oktober 01, 2007, 12:21:37 pm »

quote:

diak2b schreef op 01 oktober 2007 om 11:34:
[...]

Als ze heeft gezegd wat ze denkt, had de regering haar daarvoor moeten behoeden


OK, even concreet: wat is nu precies het probleem als ze dat gedaan heeft? Wat is het probleem als een Argentijnse die in Nederland prinses wordt na een aantal jaren eens vertelt hoe ze het ervaren heeft om in een voor haar nieuw land in te burgeren en hoe ze naar dat nieuwe land kijkt?

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #26 Gepost op: oktober 01, 2007, 02:47:55 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 01 oktober 2007 om 12:21:

[...]


OK, even concreet: wat is nu precies het probleem als ze dat gedaan heeft? Wat is het probleem als een Argentijnse die in Nederland prinses wordt na een aantal jaren eens vertelt hoe ze het ervaren heeft om in een voor haar nieuw land in te burgeren en hoe ze naar dat nieuwe land kijkt?
Als ze niet onder de ministeriële verantwoordelijkheid van Balkenende zou valllen,  zou dat geen enkel probleem zijn. Zolang ze daar wel onder valt hoef je geen openbare eigen politieke mening te verwachten.

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #27 Gepost op: oktober 01, 2007, 04:05:06 pm »
OK, nog iets scherper dan: Waarom is een persoonlijke ervaring meteen een politieke mening?

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #28 Gepost op: oktober 01, 2007, 06:06:54 pm »
Zodra die persoonlijke ervaring publiekelijk geuit wordt is het politiek geworden, zo werkt het nu eenmaal in Nederland.

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #29 Gepost op: oktober 01, 2007, 09:14:16 pm »
Maar volgens mij heeft ze niet gezegd dat de politiek dit of dat zou moeten doen. Ze heeft puur verteld wat ze zelf ervaren heeft. Of heb ik iets gemist?

Fleur

  • Berichten: 198
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #30 Gepost op: oktober 01, 2007, 10:08:12 pm »
Nee, zij heeft niet alleen verteld wat ze zelf ervaren heeft. Door zich uit te laten over thema's als identiteit, integratie en de Nederlandse nationaliteit heeft ze zich gemengd in een politiek zéér gevoelige discussie. Zij is lid van het Koninklijk Huis, maar werpt zich op als spreekbuis van de regering. Dat is niet slim van de regering, lijkt mij.

Zolang leden van het Koninklijk Huis zich bezighouden met waterbeheer of Olympische Spelen kan er weinig misgaan, maar als Maxima mee gaat doen aan de vurige discussie over integratie, betreedt de regering, die verantwoordelijk is, erg glad ijs.
Un semplice e umile lavoratore nella vigna del Signore

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #31 Gepost op: oktober 01, 2007, 10:15:45 pm »

quote:

Fleur schreef op 01 oktober 2007 om 22:08:
Nee, zij heeft niet alleen verteld wat ze zelf ervaren heeft. Door zich uit te laten over thema's als identiteit, integratie en de Nederlandse nationaliteit heeft ze zich gemengd in een politiek zéér gevoelige discussie. Zij is lid van het Koninklijk Huis, maar werpt zich op als spreekbuis van de regering. Dat is niet slim van de regering, lijkt mij.

Zolang leden van het Koninklijk Huis zich bezighouden met waterbeheer of Olympische Spelen kan er weinig misgaan, maar als Maxima mee gaat doen aan de vurige discussie over integratie, betreedt de regering, die verantwoordelijk is, erg glad ijs.
precies, dat dus  :+
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Divinespark

  • Berichten: 456
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #32 Gepost op: oktober 01, 2007, 10:30:38 pm »
De regering is er zelf verantwoordelijk voor met z'n "alles kan en mag maar" normen en waarden en die zich heeft laten afblaffen door de linkse "kerk" in wat menselijkerwijs goed zou zijn (de materialisten!). Ik mis nog steeds dat spotternij door de media wordt afgestraft om maar een klein voorbeeldje te noemen. Of dat er nog geen wetten zijn tegen godslastering. Geen wonder dat je met al die 100.000 verschillende met elkaar botsende signalen geen identiteit meer overhoudt als je je er mee in zou laten. Geef de keizer maar wat des keizers is, als die niet naar God luistert doen wij dat zelf wel!

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #33 Gepost op: oktober 01, 2007, 11:46:50 pm »

quote:

Fleur schreef op 01 oktober 2007 om 22:08:
Nee, zij heeft niet alleen verteld wat ze zelf ervaren heeft. Door zich uit te laten over thema's als identiteit, integratie en de Nederlandse nationaliteit heeft ze zich gemengd in een politiek zéér gevoelige discussie.


Ik blijf erbij dat ze, voor zover ik kan overzien, géén stelling genomen heeft doch slechts een persoonlijke ervaring verteld heeft. Ja, dat ligt dicht tegen dergelijke thema's aan, maar daarom klinkt het me nog wel iets te makkelijk en te grotesk (en te vaag) door te roepen dat ze zich uitgelaten heeft 'over thema's als etc.' Laat dan eens concreet zien wát ze nu precies fout gezegd heeft dan...?

quote:

Zij is lid van het Koninklijk Huis, maar werpt zich op als spreekbuis van de regering. Dat is niet slim van de regering, lijkt mij.


Nogmaals, ze heeft geen stelling genomen, dus bovenstaande is pure (feilbare) interpretatie en geen hardstaand feit.

quote:

Zolang leden van het Koninklijk Huis zich bezighouden met waterbeheer of Olympische Spelen kan er weinig misgaan, maar als Maxima mee gaat doen aan de vurige discussie over integratie, betreedt de regering, die verantwoordelijk is, erg glad ijs.


Dit lijkt me een kwestie van persoonlijke voorkeur van jou. Op het gebied van waterbeheer of de Olympische Spelen zijn net zo goed politieke gevoeligheden.

Fleur

  • Berichten: 198
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #34 Gepost op: oktober 02, 2007, 08:29:14 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 01 oktober 2007 om 23:46:
Ik blijf erbij dat ze, voor zover ik kan overzien, géén stelling genomen heeft doch slechts een persoonlijke ervaring verteld heeft. Ja, dat ligt dicht tegen dergelijke thema's aan, maar daarom klinkt het me nog wel iets te makkelijk en te grotesk (en te vaag) door te roepen dat ze zich uitgelaten heeft 'over thema's als etc.' Laat dan eens concreet zien wát ze nu precies fout gezegd heeft dan...?
Nu, dat is niet zo moeilijk. Zo pleit Maxima voor behoud van dubbele paspoorten (zij heeft er zelf ook twee), terwijl nogal wat Tweede Kamerleden willen dat de mogelijkheid van dubbele nationaliteit juist wordt afgeschaft. Verder viel op dat Maxima in haar toespraak juist niet inging op de unheimische gevoelens van vele autochtone Nederlanders, bijvoorbeeld doordat hun woonomgeving wordt geterroriseerd door agressieve Marokkaantjes, of doordat zij niet weten wat ze aanmoeten met al die gezichtloze burka's en baarden in jurken. Op die manier maakt zij zich tot spreekbuis van slechts een deel van de Nederlanders, namelijk van de weldenkende, internationaal georienteerde kosmopolitische elite, die in moslims niet zo zeer een bedreiging ziet als wel een kans, en die al die culturen alleen maar verrijkend vindt.

quote:

Mezzamorpheus schreef op 01 oktober 2007 om 23:46:
Dit lijkt me een kwestie van persoonlijke voorkeur van jou. Op het gebied van waterbeheer of de Olympische Spelen zijn net zo goed politieke gevoeligheden.
Inderdaad een persoonlijke voorkeur. Ingegeven door begaandheid met het wrede lot van leden van het Koninklijk Huis. Als wij hen, uit naam van de koninklijke onschendbaarheid en ministeriële verantwoordelijkheid, verbieden zich maatschappelijk verdienstelijk te maken, dan hebben zij geen leven meer. Ik noemde waterbeheer en Olympische Spelen omdat het hier om politiek aanzienlijk minder gevoelige thema's gaat.
« Laatst bewerkt op: oktober 02, 2007, 09:46:48 pm door Fleur »
Un semplice e umile lavoratore nella vigna del Signore

mirt

  • Moderator
  • Berichten: 1730
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #35 Gepost op: oktober 02, 2007, 10:39:13 pm »
Ik vind het kwalijk dat er zo vaak zo'n versimpeling van de discussie optreedt, hier op het forum gelukkig nog niet zoveel, door te doen alsof buitenlanders een synoniem is voor Marrokaantjes en andere cultuur en synoniem voor de islam. Zovelen kijken allèèn door een bril van angst lijkt het wel.

Het intrigeert mij nog steeds enorm de verontwaardiging die niet alleen te verklaren is door het feit dat iemand van het koninklijk huis over onderwerpen spreekt die gevoelig liggen.

Ik denk dat niet Maxima het Nederlandse volk te kijk heeft gezet (zoals sommigen denken) maar dat het Nederlandse volk dat zelf doet in het zich mee laten nemen door zóveel achterdocht.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Fleur

  • Berichten: 198
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #36 Gepost op: oktober 03, 2007, 08:20:34 am »
Zeer eens.

Alleen:

De vraag is of Maxima nou net wel de juiste persoon is om die gevoelens te vertolken. Zij is straks Koningin van ALLE Nederlanders, niet alleen van degenen die geen problemen hebben met dubbele nationaliteiten en andere culturen (m.n. moslimculturen).

Nu Maxima in een politiek zeer gevoelige kwestie stelling heeft genomen, bestaat het gevaar dat mensen vraagtekens gaan plaatsen bij de legitimiteit van het Koningshuis. Zo'n vaart zal het op dit moment nog wel niet lopen, maar Maxima moet dit natuurlijk niet al te vaak doen.
Un semplice e umile lavoratore nella vigna del Signore

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #37 Gepost op: oktober 03, 2007, 08:36:53 am »

quote:

mirt schreef op 02 oktober 2007 om 22:39:
Ik vind het kwalijk dat er zo vaak zo'n versimpeling van de discussie optreedt, hier op het forum gelukkig nog niet zoveel, door te doen alsof buitenlanders een synoniem is voor Marrokaantjes en andere cultuur en synoniem voor de islam. Zovelen kijken allèèn door een bril van angst lijkt het wel.

Het intrigeert mij nog steeds enorm de verontwaardiging die niet alleen te verklaren is door het feit dat iemand van het koninklijk huis over onderwerpen spreekt die gevoelig liggen.

Ik denk dat niet Maxima het Nederlandse volk te kijk heeft gezet (zoals sommigen denken) maar dat het Nederlandse volk dat zelf doet in het zich mee laten nemen door zóveel achterdocht.
Eens, en eens met Fleur. De kwestie is imo ook niet dat wat ze gezegd heeft fout zou zijn, maar dat de regering haar heeft gebruikt voor een politiek gevoelig thema. Dat hoort een regering niet te doen, zo zit ons staatsrecht nu eenmaal in elkaar. Maak het koningshuis politiek, en we zijn binnen tien jaar een republiek. Daar zou ik persoonlijk overigens geen enkel bezwaar tegen hebben, maar niet op deze manier.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

mirt

  • Moderator
  • Berichten: 1730
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #38 Gepost op: oktober 05, 2007, 03:15:31 pm »
Ulli Jessurun d’Oliveira, oud-hoogleraar migratierecht aan de universiteit van Amsterdam vindt dat het staatsrecht zo niet in elkaar zit, zie artikel in Trouw: http://www.trouw.nl/dever...ggen_wat_ze_vindt__opinie

Wat vinden jullie trouwens als niet-prinsen en niet-prinsessen van de Nederlandse identiteit? Ik raak er zelf niet over uitgedacht door de uitspraken en meer nog door de reakties daarop. Binnenkort schrijf ik er wel eens iets over. Wat fijn dat ik geen prinses ben...
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2007, 03:20:47 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

AVee

  • Templateontwikkelaar
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 1933
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #39 Gepost op: oktober 05, 2007, 04:45:41 pm »
Het lijkt me moeilijk om de feitelijke correctheid van wat Maxima zegt te ontkennen, als je  iedereen wiens opa niet in Nederland geboren is weg stuurt hou je nog steeds heel verschillende 'culturen' over. (Het feit dat Spruyt het zo oneens is met onze regering bewijst dat alleen maar.)
Van die situatie kun je natuurlijk van alles vinden, maar net doen alsof het niet zo is of proberen te ontkennen dat het al heel erg lang zo is is niet echt constructief. Al dat schattige geitenwollensokken knuffel multi-culti gedoe staat mij ook niet aan, maar liever dat dan Spruyt z'n 'Hollandse' gouden eeuw. Dat is misschien best goed voor de economie, maar vreselijk slecht voor het overgrote deel van de samenleving.

[rant]Het meest bizarre in de hele discussie in toch elke keer weer dat juist Spruyt, lid van een kerk waarbinnen 'wereldgelijkvormigheid' al begint bij het kopen van een televisie (98% van de nederlanders heeft er minstens één), een mond vol heeft over intergratie en het los laten van je eigen cultuur. Wel een rok en een knotje, maar geen hoofddoek? En het speciaal onderwijs afschaffen om er voor te zorgen dat alle kindertjes in nederland ook echte 'Nederlanders' worden? Laat Spruyt eens duidelijk zijn over hoe hij Nederland dan wil zien, wordt het verplicht reformatorisch onderwijs voor iedereen? Krijgen we een nieuw soort apartheid? Jagen we alle 'andersdenkenden' het land uit? Er zal toch heel wat moeten veranderen voordat alle Nederlanders weer echte 'Nederlanders' zijn. [/rant]
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

nieuw terbregge

  • Berichten: 75
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #40 Gepost op: december 13, 2007, 03:36:27 pm »

quote:

mirt schreef op 28 september 2007 om 12:57:
Ik snap niet waarom Maxima zoveel over zich een krijgt met haar uitspraak dat dè Nederlandse identiteit niet bestaat. Zo confronterend heeft ze het toch ook niet gezegd? Of heb ik het niet goed gelezen...


Hoewel ik geen fan ben van Maxima, vind ik haar verhaal bij het WRR-rapport schitterend. Juist omdat ze enige ervaringskennis heeft, en juist omdat ze het nationalisme/chauvinisme goed te kijk gezet heeft.

Al die provinciaaltjes die weinig meer hebben gezien dan hun eigen dorp, en dan ook nog eens meelopen met Spruyt en Wilders, grrr. Misschien zouden zij eens een weekje in New York moeten leven, om te kijken hoe je dat nou doet, veel nationaliteiten in één area. Niet om de (multi-culti) problemen te verdoezelen, maar juist om er oog voor te krijgen dat nationaliteit en aantal paspoorten nooit het probleem zijn. Nog afgezien van het feit dat gelovigen zelf ook twee paspoorten hebben.

mirt

  • Moderator
  • Berichten: 1730
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
maxima en de nederlandse identiteit
« Reactie #41 Gepost op: mei 05, 2009, 09:23:44 pm »
Beetje oud onderwerp, ik weet niet of het afgesplitst moet worden en ik weet niet of mensen er zin in hebben, maar ik vond dit zo'n heldere kijk op het probleem van de Nederlandse identiteit:

Timmermans: houvast kwijt door ontzuiling
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn