Hoi allemaal,
In de brugklas heb ik ooit een jeugdboek gelezen waar ik vannacht over gedroomd heb! Ik kan me er alleen nog flarden van herinneren en googelen op deze flarden levert geen resultaten op. Als ik hier nou zo veel mogelijk van het boek beschrijf, herkent iemand het misschien. Weinig dingen zijn zo irritant als iets dat steeds op het randje van je bewustzijn zweeft zonder dat je er vat op kunt krijgen.
Het boek begint met een gezinsscene van een gezin met meerdere kinderen en één ervan (volgens mij de hoofdpersoon en ik geloof dat hij Daniël heette) is jarig. Hij heeft bloemkool gekozen en de andere kinderen vinden het vies. Er ontstaat een soort ruzie waarbij Daniël zegt: als jij jarig bent moeten we allemaal lever met uitjes eten en dat is nog veel viezer.
...
Diezelfde avond geloof ik merkt Daniël (ik weet dus niet zeker of hij zo heet) op dat de radio begint te storen als hij erbij in de buurt komt.
Daniël blijkt uitverkoren te zijn voor één of andere missie waarbij hij een soort symbolen moet verzamelen. Het doel ervan of de afloop weet ik niet meer. Er is ook een vrouw bij betrokken (de Dame) en een soort kwade macht die ze moeten bestrijden door een cirkel te vormen en dan een ritueel uit te voeren. Helemaal in het begin doet Daniël iets onnozels, verbreekt de kring of zo, waardoor de macht vat krijgt op het gezelschap. De Dame verdrijft de macht maar is dan zelf half dood en kan Daniël niet langer bijstaan.
Een zin: nog maar net op weg en nu al de Dame verspeeld... zoiets.
Ik besef dat veel mensen dit een occult boek zullen vinden, maar wie weet heeft iemand het gelezen en herkent mijn geheugenbrokjes. Ben benieuwd!