Auteur Topic: Wie kent dit boek?  (gelezen 3695 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Wie kent dit boek?
« Gepost op: oktober 18, 2007, 01:25:21 pm »
Hoi allemaal,

In de brugklas heb ik ooit een jeugdboek gelezen waar ik vannacht over gedroomd heb! Ik kan me er alleen nog flarden van herinneren en googelen op deze flarden levert geen resultaten op. Als ik hier nou zo veel mogelijk van het boek beschrijf, herkent iemand het misschien. Weinig dingen zijn zo irritant als iets dat steeds op het randje van je bewustzijn zweeft zonder dat je er vat op kunt krijgen.

Het boek begint met een gezinsscene van een gezin met meerdere kinderen en één ervan (volgens mij de hoofdpersoon en ik geloof dat hij Daniël heette) is jarig. Hij heeft bloemkool gekozen en de andere kinderen vinden het vies. Er ontstaat een soort ruzie waarbij Daniël zegt: als jij jarig bent moeten we allemaal lever met uitjes eten en dat is nog veel viezer.

...

Diezelfde avond geloof ik merkt Daniël (ik weet dus niet zeker of hij zo heet) op dat de radio begint te storen als hij erbij in de buurt komt.

Daniël blijkt uitverkoren te zijn voor één of andere missie waarbij hij een soort symbolen moet verzamelen. Het doel ervan of de afloop weet ik niet meer. Er is ook een vrouw bij betrokken (de Dame) en een soort kwade macht die ze moeten bestrijden door een cirkel te vormen en dan een ritueel uit te voeren. Helemaal in het begin doet Daniël iets onnozels, verbreekt de kring of zo, waardoor de macht vat krijgt op het gezelschap. De Dame verdrijft de macht maar is dan zelf half dood en kan Daniël niet langer bijstaan.

Een zin: nog maar net op weg en nu al de Dame verspeeld... zoiets.

Ik besef dat veel mensen dit een occult boek zullen vinden, maar wie weet heeft iemand het gelezen en herkent mijn geheugenbrokjes. Ben benieuwd!
Bombus terrestris Reginae

Compesce mentem

• Bekijk profiel
Wie kent dit boek?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 18, 2007, 05:47:59 pm »
Misschien na een potje schaak in slaap gevallen^^

Vivine

• Bekijk profiel
Wie kent dit boek?
« Reactie #2 Gepost op: oktober 20, 2007, 10:15:24 am »
Het verhaal komt me vaag bekend voor uit een jeugdfilm, waarbij een jongetje (en er was geloof ik ook een meisje bij) op een schaakbord staat en er ook een levende Dame was die evil was...maar ik weet de titel niet, en ook niet of dat hetzelfde verhaal is.

edit:na veel googelen heb ik de film gevonden waar ik het over had, maar het lijkt bij nader inzien totaal niet op jouw verhaal ;) http://www.moviemeter.nl/film/860
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2007, 10:22:14 am door Vivine »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Wie kent dit boek?
« Reactie #3 Gepost op: oktober 20, 2007, 02:57:25 pm »
De Dame was niet evil in mijn boek, juist een medestandster van de hoofdpersoon.
Maar toch bedankt voor je googlewerk!  :)

Vivine

• Bekijk profiel
Wie kent dit boek?
« Reactie #4 Gepost op: oktober 20, 2007, 06:29:04 pm »
nouja, deze Dame was in de film blijkbaar ook niet slecht, alleen in mijn herinnering. Maar geen dank!

Alja

• Bekijk profiel
Wie kent dit boek?
« Reactie #5 Gepost op: oktober 22, 2007, 03:19:52 pm »
Ik moest ook denken aan 'lang leve de koningin', maar dat had niets met een kring doorbreken ofzo te maken.

Ik weet eigenlijk wel zeker dat ik dit boek niet ken.
Heb je misschien iets van een jaartal? Wanneer heb je het gelezen en voor welk jaar moet het dus geschreven zijn?
<><

R.Pruim

• Uw genade is mij genoeg.
    • Bekijk profiel
Wie kent dit boek?
« Reactie #6 Gepost op: oktober 23, 2007, 12:19:45 pm »
Ik ken inderdaad de film lang leve de koningin dat ging over schaken, dit boek zegt me niks maar het lijkt me wel een heel erg spannend boek.
Als je bid zal Hij je geven, als je klopt op de deur zal Hij open doen.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Wie kent dit boek?
« Reactie #7 Gepost op: oktober 12, 2011, 12:06:20 pm »
Omdat iedereen vast al vier jaar wakker ligt, ik heb onlangs teruggevonden waar ik als 11-jarig meisje nou zo door geboeid was. Het gaat om deze serie.
« Laatst bewerkt op: oktober 12, 2011, 12:06:47 pm door Bumblebee »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Wie kent dit boek?
« Reactie #8 Gepost op: oktober 12, 2011, 12:30:50 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 12 oktober 2011 om 12:06:
Omdat iedereen vast al vier jaar wakker ligt, ik heb onlangs teruggevonden waar ik als 11-jarig meisje nou zo door geboeid was. Het gaat om deze serie.
Heb je er vier jaar over lopen piekeren??
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Wie kent dit boek?
« Reactie #9 Gepost op: oktober 14, 2011, 11:22:25 am »
Ha! Er logeert een collega bij mij die helemaal weg was van mijn boekenkast (die met de fantasypulp), die had je 4 jaar geleden vast direct het juiste antwoord kunnen geven. Ze vroeg mij iig of ik de boeken van Susan Cooper kende. Nee dus.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]