Auteur Topic: Christen-zijn op je werk en in de kerk  (gelezen 27041 keer)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Christen-zijn op je werk en in de kerk
« Reactie #15 Gepost op: oktober 22, 2007, 01:27:46 am »
Er is een vertaling van de Apostolische Geloofsbelijdenis waarin wij belijden te geloven in een 'katholieke kerk'. Die gebruiken wij vrijgo's niet zoveel, maar dat doet niet af aan de juistheid van het idee dat Christus zich een bruid, de katholieke kerk, op aarde verzamelt. Hoe en waar die zich precies bevindt is een lastige theologische discussie, maar die bestaat naar mijn mening uit mensen die 'structureel samen bidden'.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2007, 01:28:27 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 22, 2007, 01:29:19 am »
Je bedoelt gewoon dat gereformeerden (itt bijvoorbeeld evangelischen) ook katholiek zijn. Zeg dat dan, dat gaan mensen sinds de toeeigening van het woord katholiek door de roomsen echt niet zomaar snappen hoor.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 22, 2007, 08:43:09 am »

quote:

Pooh schreef op 22 oktober 2007 om 01:29:
Je bedoelt gewoon dat gereformeerden (itt bijvoorbeeld evangelischen) ook katholiek zijn. Zeg dat dan, dat gaan mensen sinds de toeeigening van het woord katholiek door de roomsen echt niet zomaar snappen hoor.
:+  :X
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 22, 2007, 08:47:38 am »

quote:

Pooh schreef op 22 oktober 2007 om 01:29:

Bedoel je nou dat evangelische christenen niet bij de katholieke (in deze zin van het woord, dus uit de Apostolische geloofsbelijdenis als in algemene, katholieke christelijke kerk) horen? Waarom niet? Of lees ik je verkeerd?
Bombus terrestris Reginae

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: oktober 22, 2007, 09:59:53 am »

quote:

Bumblebee schreef op 22 oktober 2007 om 08:47:

[...]

Bedoel je nou dat evangelische christenen niet bij de katholieke (in deze zin van het woord, dus uit de Apostolische geloofsbelijdenis als in algemene, katholieke christelijke kerk) horen? Waarom niet? Of lees ik je verkeerd?

offtopic:Evangelischen geloven niet in een katholieke kerk. Hooguit geloven ze in een soort onzichtbare kerk, maar je moet de apostolische geloofbelijdenis wel heel veel geweld aandoen wil je dat erin kunnen passen. Maar dat is off-topic

MPH

• --christen ben je 7x24--
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 02, 2008, 11:00:18 pm »
Even helemaal terug naar het onderwerp dunkt me...

TIP voor iedereen die iets heeft of wil krijgen met Geloven op de werkvloer  

Geloven op Maandag organiseert in samenwerking met Evangelische Alliantie, Christennetwerk GMV en Navigators Lifenet

Een CONGRESDAG CHRISTEN ZIJN OP JE WERK    op ZATERDAG 15 MAART 2008    in DRIEBERGEN

met MARK GREENE (zie hier zijn video-uitnodiging http://www.gelovenopmaandag.nl/page1/page15/page15.html)

PROGRAMMA
Er zullen vier onderwerpen aan de orde komen. Het format is dat Mark op elk van die onderwerpen inleidingen zal geven en dat er ook gelegenheid is om daar met elkaar over in gesprek te komen.
1.    Waarom is jouw werk de moeite waard in Gods ogen?
Niet 'werk' in het algemeen, maar jouw werk in het bijzonder, wat voor baan je ook hebt. Welk doel heeft dat in het grote plan van het Koninkrijk van God?
2.    De waarde van relaties
Hoe gaan we met mensen om? Hoe dragen we zorg, hoe dienen we hen, hoe verhouden we ons tot elkaar? Hoe geven we ons christen-zijn gestalte in relatie tot anderen?
3.    Op welke manier maken we het verschil in de organisatie/ afdeling waar we werken?
Hoe gaan we om met het gevoel dat we zo weinig invloed (lijken te) hebben?
4.    Het belang van ondersteuning (van de kerk en van elkaar)
Hoe kunnen we de ondersteuning krijgen die we nodig hebben? Hoe kunnen we als christen met plezier werken en vrucht dragen op een plek die ver weg is van de kerk.
Het DOEL is dat aan het eind van de dag IEDERE DEELNEMER weggaat met een PLANNETJE VOOR EEN CONCRETE ACTIE; iets om te gaan doen in de praktijk.

DATUM EN LOCATIE
De congresdag wordt gehouden op zaterdag 15 maart 2008. Het programma start om 10.00 uur en eindigt om 16.30 uur.
De locatie is het gebouw Nieuw Salem in Driebergen.

INVESTERING
De kosten voor deze dag bedragen ¤45,00. Hierbij is koffie/thee en lunch inbegrepen.

AANMELDING
Aanmelding via een formulier op de website www.gelovenopmaandag.nl
Na aanmelding krijgt u het verzoek het bedrag van ¤ 45,00 over te maken.

ANNULERING
Bij annulering voor 1 maart wordt ¤ 15,00 administratiekosten in rekening gebracht. Vanaf 1 maart wordt er geen bedrag meer teruggestort. Wel mag iemand anders de gereserveerde plaats innemen.

NB: Op vrijdagmiddag 14 maart 2008    organiseert de Stichting Geloven op Maandag in DRIEBERGEN een speciale bijeenkomst VOOR DE LEIDING VAN EEN KERK OF GEMEENTE    met Mark Greene over de vraag:
Hoe kan de KERK zijn leden ONDERSTEUNEN met hun christen-zijn in werksituaties?
Een heel belangrijk thema: VEEL LEDEN VAN DE KERK HEBBEN EEN BAAN en er is weinig tot geen TOERUSTING op dit terrein. Mark wil graag kerkleiders INSPIREREN om het onderwerp CHRISTEN-ZIJN EN WERKEN in hun blikveld te krijgen.
Bedrijfsgebed en Christen-zijn op je werk

MPH

• --christen ben je 7x24--
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: oktober 23, 2008, 11:52:26 am »
Alpha op de werkplek (Thiemo de Lange en Jan Bakker), Bedrijfsgebed (Maarten Pijnacker Hordijk) en Geloven op Maandag (Eddy de Pender) organiseren dit najaar gezamenlijk drie ontmoetingsavonden 'Christen zijn op je werk'.

De eerste, do. 25 sept. j.l. in Den Haag, was zeer geslaagd. Dat vonden de deelnemers tenminste, zij gaven in een eerlijke evaluatie een overall gemiddelde van 7,9 aan deze avond. Uiteraard proberen we de twee resterende twee avonden nog beter te maken... Om 18 u wordt er gestart met een gezamenlijke maaltijd, en het eindtijdstip ligt rond 21.30 uur. De toegang is vrij, maar er is wel een collecte voor de onkosten. In verband met de maaltijd moet men zich van tevoren opgeven via een mailtje aan info@bedrijfsgebed.nl, want vol = vol. Na aanmelding ontvangt men de gegevens over de desbetreffende locatie.
Ø  Dinsdagavond 28 oktober ZWOLLE
Ø  Maandagavond 10 november UTRECHT
Bedrijfsgebed en Christen-zijn op je werk

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: oktober 23, 2008, 12:21:21 pm »

quote:

Pooh schreef op 22 oktober 2007 om 09:59:

[...]

offtopic:Evangelischen geloven niet in een katholieke kerk. Hooguit geloven ze in een soort onzichtbare kerk, maar je moet de apostolische geloofbelijdenis wel heel veel geweld aandoen wil je dat erin kunnen passen. Maar dat is off-topic

Ik las iets over wat Rooms Katholieken onder de apostolische katholieken verstaan. Het lichaam van Christus. Wat ik van hen (de op de letter katholieken zeg maar) heb geleerd is dat de Rooms Katholieke kerk volgens de leer het lichaam van Christus is en dat de protestanten niet tot dit lichaam behoren, maar slechts christelijke gemeenschappen zijn die naast het lichaam functioneren, wat echter niets zou zeggen over ons behoudt. We kunnen volgens hen wel christenen zijn die bij Jezus horen, maar wel christenen die niet in het lichaam zijn. Zeg maar als een christen die niet naar de kerk gaat of onder de kerk valt en dat is de Rooms Katholieke wereld kerk.

De protestanten lezen dus hun geloofsbelijdenissen anders dan ze het zelf lezen en passen die op henzelf toe. Terwijl zij de auteurs ervan zijn.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: oktober 23, 2008, 12:51:05 pm »

quote:

gaitema schreef op 23 oktober 2008 om 12:21:
De protestanten lezen dus hun geloofsbelijdenissen anders dan ze het zelf lezen en passen die op henzelf toe. Terwijl zij de auteurs ervan zijn.
Dit is een uiterst fascinerende zin. Kun je uitleggen wat je ermee bedoelt?

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: oktober 23, 2008, 08:59:35 pm »

quote:

gaitema schreef op 23 oktober 2008 om 12:21:
[...]
Ik las iets over wat Rooms Katholieken onder de apostolische katholieken verstaan.
"Rooms" katholieken gebruiken zelf veelal de term "katholieken".  de term "apostolisch katholiek" heb ik nog nooit gehoord.

quote:

Het lichaam van Christus. Wat ik van hen (de op de letter katholieken zeg maar)
Wat zijn "op de letter katholieken"?

quote:

heb geleerd is dat de Rooms Katholieke kerk volgens de leer het lichaam van Christus is en dat de protestanten niet tot dit lichaam behoren, maar slechts christelijke gemeenschappen zijn die naast het lichaam functioneren, wat echter niets zou zeggen over ons behoudt.
klopt. Behalve dan een detail: het zegt wel iets over "behoudt". Dat ziet er bepaald minder goed uit voor wie had kunnen weten dat hij katholiek had moeten worden, maar het niet geworden is.

quote:

We kunnen volgens hen wel christenen zijn die bij Jezus horen, maar wel christenen die niet in het lichaam zijn.
klopt.

quote:

Zeg maar als een christen die niet naar de kerk gaat of onder de kerk valt en dat is de Rooms Katholieke wereld kerk.
We noemen het gewoon de katholieke kerk. Niks Rooms, niks wereld.

quote:

Protestanten lezen de geloofsbelijdenissen op enkele punten inderdaad anders dan katholieken en orthodoxen. Uit de context van "Nicea" kan je concluderen dat protestanten simpelweg een nieuwe betekenis hebben gegeven aan de tekst. Maar vergis je niet, ook katholieken zijn redelijk creatief omgesprongen met dergelijke documenten.
So sue me!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: oktober 24, 2008, 12:17:38 am »

quote:

rkdiak schreef op 23 oktober 2008 om 20:59:
[...]
"Rooms" katholieken gebruiken zelf veelal de term "katholieken".  de term "apostolisch katholiek" heb ik nog nooit gehoord.

Foutje van me, ik bedoelde de zin uit de geloofsbelijdenis:
'En een heilige, algemene en apostolische kerk.'

quote:

[...]
Wat zijn "op de letter katholieken"?

Ik zat te denken aan katholieken die het daar niet mee eens zijn. Ik wilde hier mee aangeven dat het katholieken betreft die de leer geloven en volgen.

quote:

[...]
klopt. Behalve dan een detail: het zegt wel iets over "behoudt". Dat ziet er bepaald minder goed uit voor wie had kunnen weten dat hij katholiek had moeten worden, maar het niet geworden is.
Ik snap het, want dan zou je bewust zondigen zonder er mee te willen breken.
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2008, 12:24:52 am door gaitema »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: oktober 24, 2008, 09:09:26 am »
Citaat
rkdiak schreef op 23 oktober 2008 om 20:59:

quote:

klopt. Behalve dan een detail: het zegt wel iets over "behoud". Dat ziet er bepaald minder goed uit voor wie had kunnen weten dat hij katholiek had moeten worden, maar het niet geworden is.
De stelling dat de Katholieke Kerk het lichaam van Christus is klopt niet. Kerken kunnen geen lichaam van Christus zijn, ze kunnen hoogstens proberen daaraan gestalte te geven. Dus het lidmaatschap van welke kerk dan ook heeft niets te maken met het behoud.

Het behoud ligt alleen in het geloof in het volbrachte werk van Christus. Hij is het die het Hoofd van dat Lichaam is en bepaalt wie tot Zijn lichaam behoren. Als we Hem erkennen als Hoofd en ons door dat Hoofd laten besturen, gehoorzaam zijn aan de prikkels die vanuit dat Hoofd komen, dan alleen zijn we een ledemaat van dat Lichaam van Christus.

En om daarmee terug te keren naar het onderwerp van dit topic: op de werkvloer zal men merken dat iemand in verbinding staat met het Hoofd. Dat zal zijn uitwerking hebben in wat er gezegd en gedaan wordt. Daar zullen degenen die ook verbonden zijn met het Hoofd elkaar herkennen. En als ze dan samen gaan bidden zal dat tot zegen van die werkplek zijn.

Er zijn trouwens ook ouders, moeders die samen bidden voor de school waar hun kinderen naar toe gaan.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: oktober 24, 2008, 09:18:28 am »

quote:

Adinomis schreef op 24 oktober 2008 om 09:09:
De stelling dat de Katholieke Kerk het lichaam van Christus is klopt niet. Kerken kunnen geen lichaam van Christus zijn, ze kunnen hoogstens proberen daaraan gestalte te geven.

Als dat het gereformeerde standpunt van tegenwoordig is, moet ik toch maar rooms worden.

quote:

Dus het lidmaatschap van welke kerk dan ook heeft niets te maken met het behoud.

Het behoud ligt alleen in het geloof in het volbrachte werk van Christus. Hij is het die het Hoofd van dat Lichaam is en bepaalt wie tot Zijn lichaam behoren. Als we Hem erkennen als Hoofd en ons door dat Hoofd laten besturen, gehoorzaam zijn aan de prikkels die vanuit dat Hoofd komen, dan alleen zijn we een ledemaat van dat Lichaam van Christus.
Pleit je nu voor een 'onzichtbare kerk'-idee, of ontken je gewoon het bestaan van de kerk? Behoud en kerklidmaatschap zijn zeker geen 1-op-1 relatie, maar daarom hebben ze nog wel veel met elkaar te maken!
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2008, 09:18:37 am door Pooh »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: oktober 24, 2008, 11:28:03 am »

quote:

Pooh schreef op 24 oktober 2008 om 09:18:

Pleit je nu voor een 'onzichtbare kerk'-idee, of ontken je gewoon het bestaan van de kerk? Behoud en kerklidmaatschap zijn zeker geen 1-op-1 relatie, maar daarom hebben ze nog wel veel met elkaar te maken!

Je zou het Lichaam van Christus de gemeente kunnen noemen. Wat mij betreft ook "kerk", maar dit begrip is in de loop van de tijd vereenzelvigd met onze instituten.
Maar andersom, te verklaren dat de kerk (d.w.z. het instituut) het Lichaam van Christus is, dat is onbijbels. Wij stellen niet vast wat het Lichaam is. Dat is een zaak van het Hoofd van de gemeente.

Er bestaan kerken, groepen en huiskringen waarin de gemeenschap met Christus wordt beleefd en beleden. We hebben zo'n gemeenschap ook nodig. Maar altijd komen er weer "wolven" binnen die de zaak heel subtiel verstoren. Ze komen ongemerkt in de kerkleiding. Daarvoor zijn we ook gewaarschuwd.

Daarom moeten we dit voor ogen houden:

quote:

“En komt tot Hem, de levende steen, door de mensen wel verworpen, maar bij God uitverkoren en kostbaar, en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijk huis, om een heilig priesterschap te vormen, tot het brengen van geestelijke offers, die Gode welgevallig zijn door Jezus Christus.”

Het gaat dus om dit geestelijk huis. Dat wil ik geen "onzichtbare kerk" noemen. Voor God bestaan er geen twee verschillende soorten kerken.

Het probleem is dat het woord "kerk" in de loop van de geschiedenis bij ons synoniem geworden is aan een wereldse vorm van organisatie met officiële papieren en juridisch gevormde besluiten.

Het "geestelijk huis" uit 1 Petrus 2:4,5 moet zichtbaar en merkbaar zijn in onze omgeving. De liefde van God maakt dat we Zijn wil doen. We zijn dan elkaar toch tot hand en voet? Dus dat geestelijke huis krijgt "handen en voeten".
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: oktober 24, 2008, 11:57:43 am »

quote:

Pooh schreef op 24 oktober 2008 om 09:18:
[...]

Als dat het gereformeerde standpunt van tegenwoordig is, moet ik toch maar rooms worden. !

Zou je kunnen doen, ik heb in onze gemeente geleerd dat een kerk geen gebouw is van steen maar een gemeenschap van christenen waarvan we belijden dat het niet één kerkgenootschap is, maar een geestelijke kerk waaraan Christus als hoofd staat. We beschouwen zowel Roomskatholieken, oosters orthodoxen en alle protestanten als evangelischen die daadwerkelijk Gods kinderen zijn in navolging van Christus en waar dan ook ter wereld samenkomen in hun vieringen deel van het lichaam van Christus, de ene algemene en apostolische kerk van Jezus Christus. Zo belijden we de geloofsbelijdenis  van Nicea in onze PKN gemeente. Dat is inderdaad anders dan een groot deel van de Rooms Katholieken het belijden, die onder die ene kerk enkel de Katholieke kerk ziet waaronder geen enkele protestantse gemeenschap valt.

quote:

Wij geloven in het zichbaar zijn van deze gemeente in het samenzijn van christenen die samenkomen op welke plaats van de wereld dan ook, onder welke noemer dan ook. Het zij Rooms Katholiek, het zij messiaanse Jood, maar we zijn van de Heer.

On topiq toevoegen: ik werk in Rijssen waar veel mensen wonen van de gereformeerde gemeente en de gereformeerde bond binnen de PKN. Het zou zichtbaar moeten zijn dat we christenen zijn. Maar wat zichbaar is is het verschil tussen de kerken.  Een een opmerking van een collega van me over iemand die hersteld hervormd is en het meeste groffe geschut laat horen van iedereen op het werk: "hij is alleen christenlijk als het hem uit komt." Wat zou het mooi zijn als we ook één lichaam waren en zichbaar in ons hele doen en laten.
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2008, 12:04:18 pm door gaitema »