Auteur Topic: Christen-zijn op je werk en in de kerk  (gelezen 27032 keer)

Ulysses

• Bekijk profiel
Christen-zijn op je werk en in de kerk
« Reactie #30 Gepost op: oktober 24, 2008, 01:07:13 pm »

quote:

rkdiak schreef op 23 oktober 2008 om 20:59:
[...]
"Rooms" katholieken gebruiken zelf veelal de term "katholieken".  de term "apostolisch katholiek" heb ik nog nooit gehoord.
"katholiek apostolisch" bestaat dan weer wel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Katholiek_Apostolische_Kerk
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: oktober 24, 2008, 01:52:06 pm »

quote:

Adinomis schreef op 24 oktober 2008 om 09:09:
Citaat
rkdiak schreef op 23 oktober 2008 om 20:59:

[...]

De stelling dat de Katholieke Kerk het lichaam van Christus is klopt niet.
Jij gelooft het niet. Dat kan.

quote:

Kerken kunnen geen lichaam van Christus zijn, ze kunnen hoogstens proberen daaraan gestalte te geven. Dus het lidmaatschap van welke kerk dan ook heeft niets te maken met het behoud.
Laten we het hopen voor je.
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: oktober 24, 2008, 01:53:56 pm »

quote:

Adinomis schreef op 24 oktober 2008 om 11:28:
[...]
de kerk (d.w.z. het instituut)
Ooooh, je hebt gewoon geen idee van de katholieke ecclesialogie, maar je weet toch al dat die verkeerd is. Dat is op zich wel knap  _O_
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: oktober 24, 2008, 01:57:40 pm »

quote:

gaitema schreef op 24 oktober 2008 om 11:57:
[...]

Zou je kunnen doen, ik heb in onze gemeente geleerd dat een kerk geen gebouw is van steen maar een gemeenschap van christenen waarvan we belijden dat het niet één kerkgenootschap is, maar een geestelijke kerk waaraan Christus als hoofd staat. We beschouwen zowel Roomskatholieken, oosters orthodoxen en alle protestanten als evangelischen die daadwerkelijk Gods kinderen zijn in navolging van Christus en waar dan ook ter wereld samenkomen in hun vieringen deel van het lichaam van Christus, de ene algemene en apostolische kerk van Jezus Christus. Zo belijden we de geloofsbelijdenis  van Nicea in onze PKN gemeente. Dat is inderdaad anders dan een groot deel van de Rooms Katholieken het belijden, die onder die ene kerk enkel de Katholieke kerk ziet waaronder geen enkele protestantse gemeenschap valt.
Beweer nou eens niet steeds dingen over de katholieke Kerk zonder dat je weet wat je zegt. Als je het niet weet mag je het ook gewoon vragen, moet je eens zien hoeveel prettiger het gesprek wordt.

De katholieke Kerk belijdt het credo van Nicea exact zoals je hiervoor beschrijft, en dat is ook zoals, blijkens de context, het bedoeld is. Het verschil is dat wij onder "daadwerkelijk Gods kinderen zijn in navolging van Christus" NIET wat de PKN er van gemaakt heeft, maar wat de concilievaders van Nicea al bedoelden, getuige de overige documenten van dat concilie, en de historische context.
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: oktober 24, 2008, 01:58:45 pm »

quote:

:ja: die kende ik.
So sue me!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: oktober 24, 2008, 09:16:08 pm »

quote:

rkdiak schreef op 24 oktober 2008 om 13:57:
[...]
Beweer nou eens niet steeds dingen over de katholieke Kerk zonder dat je weet wat je zegt. Als je het niet weet mag je het ook gewoon vragen, moet je eens zien hoeveel prettiger het gesprek wordt.

De katholieke Kerk belijdt het credo van Nicea exact zoals je hiervoor beschrijft, en dat is ook zoals, blijkens de context, het bedoeld is. Het verschil is dat wij onder "daadwerkelijk Gods kinderen zijn in navolging van Christus" NIET wat de PKN er van gemaakt heeft, maar wat de concilievaders van Nicea al bedoelden, getuige de overige documenten van dat concilie, en de historische context.
Wat schreef ik verkeert? Ik snap je in één klap niet meer. Wat bedoel je trouwens met Katholiek? inclusief de echte christenen uit de protestanten of exclusief de christenen uit de protestanten? En wat is dan het verschil met de PKN?
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2008, 09:17:49 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: oktober 24, 2008, 10:09:45 pm »

quote:

Pooh schreef op 22 oktober 2007 om 09:59:

[...]

offtopic:Evangelischen geloven niet in een katholieke kerk. Hooguit geloven ze in een soort onzichtbare kerk, maar je moet de apostolische geloofbelijdenis wel heel veel geweld aandoen wil je dat erin kunnen passen. Maar dat is off-topic

Evangelischen geloven in 'algemene christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen...'
Katholiek is gewoon 'algemeen' (A)
Wat/waar het adres van die kerk is, is weer een ander verhaal. :P
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: oktober 24, 2008, 10:35:48 pm »

quote:

gaitema schreef op 24 oktober 2008 om 21:16:
[...]

Wat schreef ik verkeert?
Je beweert, zoals helaas wel vaker, vanalles over wat katholieken geloven of wat de katholieke Kerk leert, maar het klopt niet.

quote:

Ik snap je in één klap niet meer. Wat bedoel je trouwens met Katholiek?
Hetzelfde als vrijwel iedere Nederlander daarmee bedoelt.

quote:

inclusief de echte christenen uit de protestanten of exclusief de christenen uit de protestanten? En wat is dan het verschil met de PKN?
Wat zijn "echte" christenen, en wat zijn dan "onechte" christenen?

Katholieken zijn zij die deel uit maken van de katholieke Kerk, in Nederland ook vaak aangeduid als de Rooms Katholieke Kerk. Protestanten dus niet.
So sue me!

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: oktober 24, 2008, 10:38:09 pm »
Euh, maar wat heeft dit nog te maken met christen zijn op het werk?

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: oktober 24, 2008, 10:40:48 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 24 oktober 2008 om 22:38:
Euh, maar wat heeft dit nog te maken met christen zijn op het werk?
Geen idee. Ik reageer gewoon op vragen.
So sue me!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: oktober 25, 2008, 12:49:48 am »

quote:

rkdiak schreef op 24 oktober 2008 om 22:35:

[...]
Hetzelfde als vrijwel iedere Nederlander daarmee bedoelt.
Ik meen toch ook wel eens te hebben gelezen (van jou dacht ik) dat het wel essentieel is om de toevoeging 'rooms' erbij te gebruiken. Dan heb je het pas over de juiste groep, nl: rooms-katholieken.
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2008, 12:50:24 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: oktober 25, 2008, 02:36:24 am »
Ik weet nog niet precies wat ik verkeert zou geschreven hebben, maar het zal wel ergens verkeert zijn. Ik dacht wel na over mijn eigen woorden over de PKN en maakte een fout. Als de PKN in de belijdenis van Nicea belijden we dat we geloven in het lichaam van Christus en de term 'katholiek' voor dat lichaam en dan bedoelen we daarmee het hele lichaam van Christus en dat verwoordde ik als het samenkomen van echte christenen wereldwijd, maar dat is onjuist, want het lichaam van Christus bestaat uit alle kinderen van God die samen het lichaam vormen en dat is dus inclusief de kinderen van God die niet samenkomen. Wie dat zijn weet alleen God geloven wij als PKN-aanhangers.
Naar ik begrepen heb uit de woorden van Rooms Katholieken zien zij enkel hun gemeenschap als het lichaam van Christus. Als ik dat mis heb mag ik dat graag horen, maar voor zover ik het begrepen heb zuig ik niets uit mijn duim. En die katholieken zouden naar ik het begrepen heb de Rooms Katholiek gedoopte kinderen zijn.

Ik schreef:  "We beschouwen zowel Roomskatholieken, oosters orthodoxen en alle protestanten als evangelischen die daadwerkelijk Gods kinderen zijn in navolging van Christus en waar dan ook ter wereld samenkomen in hun vieringen deel van het lichaam van Christus, de ene algemene en apostolische kerk van Jezus Christus. Zo belijden we de geloofsbelijdenis van Nicea in onze PKN gemeente. Dat is inderdaad anders dan een groot deel van de Rooms Katholieken het belijden, die onder die ene kerk enkel de Katholieke kerk ziet waaronder geen enkele protestantse gemeenschap valt."

RKDiak,
Mogenlijk dat je over de laatste zin valt? En waarom? Want zo heb ik het van een Rooms katholieke broeder van je geleerd namelijk. Of heb ik een andere zin verkeerd verwoord?
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2008, 03:31:36 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: oktober 25, 2008, 02:41:10 am »
on topic vraag ik me af hoe de buitenstaander ooit zou kunnen begrijpen wat wij nu echt geloven als christenen en wie dan die christenen zijn en waarom?

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: oktober 25, 2008, 10:55:10 am »

quote:

rkdiak schreef op 24 oktober 2008 om 13:53:
[...]

Ooooh, je hebt gewoon geen idee van de katholieke ecclesialogie, maar je weet toch al dat die verkeerd is. Dat is op zich wel knap  _O_

Tjonge wat een cynisme! Nee, ik heb inderdaad niet zoveel studie gemaakt van de ecclesialogie als jij. Maar voor mij is het Woord van JHWH de bron. Ik las ook een keer de spreuk "theologie is goed, maar knieölogie is beter".
In zoverre heb ik me wel in het ontstaan van het "instituut kerk" verdiept dat ik weet dat het met antisemitische gepaard ging. Maar ook een kerkhervormer was hier niet vreemd aan.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

rkdiak

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: oktober 25, 2008, 11:13:16 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 25 oktober 2008 om 00:49:
[...]

Ik meen toch ook wel eens te hebben gelezen (van jou dacht ik) dat het wel essentieel is om de toevoeging 'rooms' erbij te gebruiken. Dan heb je het pas over de juiste groep, nl: rooms-katholieken.
In landen waar katholieken een minderheid vormen (de VS meen ik, bijvoorbeeld) of waar de protestantse minderheid de katholieke meerderheid eeuwen heeft onderdrukt (zoals Nederland) is het soms nodig om die toevoeging te gebruiken, omdat er een hardnekkige groep protestanten blijft die blijft doen alsof ze niet begrijpt wat de term "katholiek" betekent.
So sue me!