Auteur Topic: Schriftlezingen A-cyclus  (gelezen 16109 keer)

Thorgrem

• Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #30 Gepost op: december 09, 2007, 08:54:44 pm »

quote:

diak2b schreef op 09 december 2007 om 20:42:
Zojuist bericht van mijn stage-pastoor: of ik deze maar eens daadwerkelijk wil doen, in de kerk zeg maar. In een volle kerk. Twee keer, in een volle kerk.  :o

ENG!!!

Dat lijkt me een zeer positief commentaar! Leuk en zeer leerzaam dat je nu deze stap mag/kan zetten.

Wellicht is het idd even eng, maar als je je voorbereid hoef je nergens bang voor te zijn. Ze bijten niet neem ik aan, en als ze dat wel doen dan zul je vast sneller kunnen rennen dan de meeste, aangezien ook daar vast wel de vergrijzing toeslaat. ;) (ok dat is een beetje flauw, maar dat is nou eenmaal mijn soort humor)

Heel veel succes. En dat het inspirerend mag zijn voor de mensen in de kerk.
« Laatst bewerkt op: december 09, 2007, 08:55:05 pm door Thorgrem »

diak2b

• Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #31 Gepost op: december 09, 2007, 08:57:03 pm »
Ik zal in albe zijn. Dat is lastig rennen!
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Hester

• Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #32 Gepost op: december 09, 2007, 09:09:37 pm »

quote:

diak2b schreef op 09 december 2007 om 20:42:
Zojuist bericht van mijn stage-pastoor: of ik deze maar eens daadwerkelijk wil doen, in de kerk zeg maar. In een volle kerk. Twee keer, in een volle kerk.  :o

ENG!!!
d:)b
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

dingo

• Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #33 Gepost op: december 09, 2007, 09:33:15 pm »
Wat ik nog een beetje mis is dat Jezus de wet ook vervuld heeft (en wij in Hem).

(Kun je niet een extra split aanbrengen in die albe om wat makkelijker te rennen? ;) )

Hester

• Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #34 Gepost op: december 09, 2007, 11:32:11 pm »

quote:

diak2b schreef op 09 december 2007 om 14:23:
Graag uw gewaardeerde commentaar weer (jawel, iets meer kritische reacties zijn welkom!)
Nou vooruit dan maar :Y)

quote:

De Adventsperiode is een dubbel vooruitzien. We kijken vooruit naar het feest van Kerstmis, het feest waarop we vieren dat tweeduizend jaar geleden Jezus als kind werd geboren uit de maagd Maria. Maar we kijken ook verder vooruit. Want in de geboorte van Christus nam de eindtijd een aanvang, in Zijn wederkomst zal de eindtijd haar afronding vinden. En naar die wederkomst van Christus kijken we altijd uit, en de Adventsperiode geeft daar nog eens extra aandacht aan.

Zo kennen ook de lezingen van vandaag een dubbele boodschap. Bij Jesaja horen we over de voorspelling van Jezus’ geboorte uit de heilige maagd, en in het Evangelie zien we de vervulling van die voorspelling. Maar we zien in alle lezingen ook een ander thema, een achtergrond die het verhaal van de maagdelijke geboorte des te feller doet oplichten, een thema dat ook kleuring geeft aan ons leven vandaag, in de afwachting van Christus’ wederkomst. Paulus noemt dit thema: “de gehoorzaamheid van het geloof”.
Ik vind de inleiding een best groot met-de-deur-in-huis-val-gehalte hebben. Er is niets mis mee maar misschien spreekt het nog wat meer aan om met een laagdrempeliger verhaal te beginnen. Ergens halverwege heb je het over een aantal vragen waar iemand die de Katholieke Kerk verlaten had, mee rondliep. Ik vind dat praktijkvoorbeeld nu juist iets om mee te beginnen. Mensen zullen het denk ik wel herkennen en het maakt natuurlijk nieuwsgierig naar het tegenwicht wat je te bieden hebt op zulke vragen.

Maar ja, het ligt natuurlijk ook aan het publiek. Ik heb begrepen dat het niveau van preken in je stageparochie best hoog ligt en wellicht zijn ze het gewoon zo gewend. Ik wilde het alleen toch even gezegd hebben, ook omdat van die simpele technieken als 'beginnen met een praktijkvoorbeeld' bij mij altijd goed werken. :+

quote:

Jesaja spreekt de voorspelling over de jonge vrouw die een kind, Immanuël, zal baren, uit nadat Achaz God tergt. En wat doet Achaz dan voor tergends? Hij probeert gehoorzaam te zijn aan een regel. “Ik stel de Heer niet op de proef”. En inderdaad, Gij zult de Heer uw God niet op de proef stellen, daar heeft Achaz gelijk in. Maar Jesaja laat aan Achaz zien dat Gods wet naar de letter volgen niet altijd hetzelfde is als de gehoorzaamheid van het geloof.

Jozef staat voor eenzelfde probleem gesteld. Hij constateert dat Maria zwanger is, en hij weet dat het niet van hem kan zijn. Hij is een rechtvaardige, en hij wil Maria niet meer dan nodig in opspraak brengen, dus overweegt hij in stilte van haar te scheiden. Hij past daarmee de Wet toe, die God aan het Joodse volk gegeven heeft, en dat doet hij nog met fijnzinnigheid en liefde voor Maria ook. Maar opnieuw wil God dat Zijn eigen Wet doorbroken wordt, want Hij heeft andere plannen. Jozef luistert, anders dan Achaz, wel naar God en in de gehoorzaamheid van het geloof nam hij Maria bij zich.

In het leven van Jezus keert dit thema steeds terug. Niet de letterlijke, wettische naleving van Gods wet is van belang, maar de gehoorzaamheid van het geloof. Dat stelt de Wet niet buiten werking, het betekent de vervulling van de Wet. Zoals Jezus aan het Joodse volk toonde hoe zij de Wet moesten verstaan, zo bracht Paulus dit verstaan aan de niet-joden. Paulus onderwees niet de Joodse Wet aan de niet-joden, hij leerde de gehoorzaamheid van het geloof, het geloof in Jezus Christus, de gestorven en verrezen Heer.

Enige jaren geleden raakte ik in gesprek met een jonge vrouw die al enige tijd de katholieke Kerk verlaten had. Zij voelde zich thuis in een gezelschap waar de uiterlijkheden van de katholieke Kerk worden gecombineerd met een geloof dat zich misschien nog wel het beste laat samenvatten met “wat jij wil dat de waarheid is, is de waarheid. Jij bepaalt je eigen werkelijkheid, je eigen normen, je eigen geloof. Niet het sterven en verrijzen van Christus zal je redden, maar de ontdekking van de goddelijke vonk in jezelf.” Zij had de grootste moeite met de katholieke Kerk, met haar ouderwetse leer, haar ongeëmancipeerdheid, haar hiërarchische structuur, haar geloof in de letterlijke waarheid van de Sacramenten. Kortom, een hele reeks aan bezwaren die u ongetwijfeld wel meer hebt gehoord. Waar ze zo mogelijk nog meer moeite mee had, was mijn pleidooi voor de gehoorzaamheid van het geloof. Gehoorzaamheid, dingen geloven omdat de Kerk dat van je eist, dat is toch niet modern? Dat is toch een belediging voor de vrije geest? Ik erken volmondig, daar is weinig tegen in te brengen.
oke.

quote:

Geloven is dan ook niet zo makkelijk, en al helemaal niet vrijblijvend. En het begint allemaal bij het aannemen wat anderen me vertellen. Als niemand me ooit had verteld wat de Eucharistie werkelijk is, hoe zou ik het dan ooit weten? Maar nu ik het weet, kan ik me er voor openstellen, en kan ik iedere keer opnieuw ontdekken dat het werkelijk Christus is die zich aan me geeft, die zich naar Lichaam en Bloed gééft om me te voeden en om me te redden. En zo ervaar ik nadat ik geloof, dat Hij mijn ongeloof te hulp komt. Geloven begint niet bij begrijpen, maar wie in gehoorzaamheid kan geloven, krijgt wel het werkelijke begrip aangereikt.
Wat houdt 'in gehoorzaamheid geloven' in en hoe "leer" je dat? Misschien kun je dat nog concreter maken. Want wat nou als je de pest hebt aan gehoorzaamheid? Je zegt dat er weinig in te brengen is tegen de mening van de persoon uit de een na laatste alinea. Maar is er wel iets tegenin te brengen, en zo ja: wat? Als ik de preek lees dan blijf ik daar nieuwsgierig naar, en met mij alle mensen die het moeilijk vinden om gehoorzaam te geloven.

Wmb zou je eerste en de laatste alinea nog een beetje kunnen uitbreiden/concretiseren. Verder vind ik het weer ouderwets (in de positieve zin van het woord) duidelijk en goed. ;)
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

Dostojevski

• Paap (20+)
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #35 Gepost op: december 13, 2007, 08:43:45 am »
Leuk dat je hier wat preken post, dan kan ik me voorbereiden voor als ik je in 't echt zie preken. ;)

Na je oproep om kritisch(er) te zijn, heb ik alles op alles gezet, maar ik denk dat wij, en veel andere forumleden zullen dat wellicht ook hebben, teveel op één lijn zitten, iig qua "intellect", niet dat er geen verschillen zijn, maar hier vind je niet de gemiddelde parochiaan, en dus zal de kritiek eenzijdig zijn. Ik vind je structuur en zinsbouw mooi. Heb je ook geprobeerd te checken of dit een beetje goed uitspreekbaar is? Het komt op mij namelijk over als een geschreven tekst, en mijn ervaring is dat geschreven teksten qua vorm nog voor zo'n 80% veranderen zodra ik ze ga uitspreken.

Geschreven of gesproken: het verhaal is duidelijk, het lijkt me niet te complex, en het voorbeeld is goed. Vooral de manier waarop dat eindigt, met toch een erg prikkelende uitspraak, vooral voor de wat modernere gelovige, en daar zijn er erg veel van in Nederland. Die moet je er absoluut in laten. Maar met Hester vind ik je laatste alinea te kort, die prikkelende zin uit de voorlaatste alinea smeekt om nadere uitwerking. Die is er ook wel, maar gevoelsmatig had ik nu zoiets van "pittige uitspraak - kort genuanceerd einde". Daardoor blijft vooral de uitspraak hangen, en niet de uitleg ervan. En als de mensen de kerk uitgaan met in hun hoofd vooral de boodschap dat geloof een belediging is voor de vrije geest, dan heb je voor de helft je doel gemist.
'Weg kwijtgeraakt? Word vrijgemaakt!'

diak2b

• Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #36 Gepost op: december 16, 2007, 06:36:19 pm »
30 december

Zondag onder het octaaf van kerstmis
H. FAMILIE, JEZUS, MARIA, JOZEF Feest

In eucharistie: eerste lezing: Sir. 3, 2 - 6 + 12 - 14; antwoordpsalm: Ps. 128; tweede lezing: Kol. 3, 12 - 21; evangelielezing: Mt. 2, 13 - 15 + 19 - 23

eerste lezing

2 Want de Heer heeft aan de vader
aanzien gegeven bij zijn kinderen,
en Hij heeft het oordeel van de moeder
bindend gemaakt voor haar zonen.
3 Wie zijn vader hoogacht
krijgt vergeving van zijn zonden
4 en wie zijn moeder eert
is als iemand die schatten verzamelt.
5 Wie zijn vader hoogacht
zal vreugde aan zijn kinderen beleven
en als hij bidt, wordt hij verhoord.
6 Wie zijn vader eert, zal lang leven
en wie luistert naar de Heer
geeft zijn moeder aanzien.
12 Kind, verzorg je vader als hij oud is,
en doe hem geen verdriet, zo lang hij leeft.
13 Ook al is zijn verstand verzwakt,
je moet het hem niet kwalijk nemen,
en hem niet verachten,
jij die nog al je kracht hebt.
14 Want een goede daad, aan je vader bewezen,
wordt niet vergeten:
wat de zonden afbreken, bouwt zij weer voor je op.

antwoordpsalm

Gelukkig de man die ontzag kent voor de HEER,
en de wegen van de HEER bewandelt.
2 Van de vruchten van je arbeid zul je leven,
je zult gelukkig zijn en het zal goed met je gaan.
3 Je vrouw is een vruchtbare wingerd
die bloeit binnen in je huis;
je kinderen staan rond de tafel geschaard
als jonge olijfbomen.
4 Ja, die zegen is voor de man
die ontzag kent voor de HEER.
5 Ontvang vanuit Sion de zegen van de HEER;
verheug je bij het zien van Jeruzalems geluk,
alle dagen van je leven.
6 En zelfs de kinderen van je kinderen zul je nog zien.

Vrede over Israël.

tweede lezing

12 Bekleed u, als Gods heilige en geliefde uitverkorenen, met tedere ontferming, goedheid, nederigheid, zachtheid en geduld. 13 Verdraag elkaar en vergeef elkaar als de een tegen de ander een grief heeft. Zoals de Heer u vergeven heeft, zo moet ook u vergeven. 14 Voeg bij dit alles de liefde, die de band van de volmaaktheid is. 15 En laat de vrede van Christus heersen in uw hart; daartoe bent u immers geroepen, als ledematen van één lichaam. En wees dankbaar. 16 Laat het woord van Christus in volle rijkdom onder u wonen. Leer en vermaan elkaar met alle wijsheid. Zing voor God met een dankbaar hart psalmen, hymnen en geestelijke liederen. 17 Doe alles wat u in woord of daad verricht in de naam van de Heer Jezus, God de Vader dankend door Hem.
18 Vrouwen, schik u naar uw man, zoals het christenen betaamt. 19 Mannen, heb uw vrouw lief en wees niet ruw tegen haar. 20 Kinderen, gehoorzaam je ouders in alles, want dit is de Heer welgevallig. 21 Vaders, vit niet op uw kinderen; anders worden zij moedeloos.

Evangelie

13 Toen ze de wijk genomen hadden, verscheen aan Jozef in een droom een engel van de Heer, die zei: ‘Sta op, neem het kind en zijn moeder mee en vlucht naar Egypte, en blijf daar tot ik u waarschuw. Want Herodes staat het kind naar het leven.’ 14 Hij stond op en nam nog die nacht met het kind en zijn moeder de wijk naar Egypte, 15 en bleef daar tot de dood van Herodes, opdat vervuld zou worden wat door de Heer bij monde van de profeet gezegd is:
Uit Egypte heb Ik mijn Zoon geroepen.
19 Toen Herodes gestorven was, verscheen in een droom aan Jozef in Egypte een engel van de Heer, die zei: 20 ‘Sta op, ga met het kind en zijn moeder naar het land Israël, want zij die het kind naar het leven stonden, zijn dood.’ 21 Hij stond op, nam het kind en zijn moeder mee en ging naar het land Israël. 22 Toen hij hoorde dat Archelaüs zijn vader Herodes was opgevolgd als koning van Judea, was hij bang om daarheen te gaan. In een droom gewaarschuwd, week hij uit naar het gebied van Galilea, 23 en vestigde zich in de stad Nazaret, opdat vervuld zou worden wat bij monde van de profeten gezegd is:
Hij zal Nazoreeër genoemd worden.
« Laatst bewerkt op: december 16, 2007, 06:43:09 pm door diak2b »

diak2b

• Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #37 Gepost op: december 30, 2007, 02:30:49 pm »
“Hij heeft het oordeel van de moeder bindend gemaakt voor haar zonen” aldus de wijsheid van Sirach, “En wie luistert naar de Heer, geeft zijn moeder aanzien.”

Vandaag vieren we het feest van de Heilige Familie, Maria, Jozef en Jezus. Waarom is die familie zo belangrijk? Jezus heeft immers al een familie, Hij is de zoon van God de Vader, dus waarom dan nog een aardse familie? In het Evangelie van vandaag lezen we iets dat op het oog heel eenvoudig is: Jozef, de vader van het gezin, brengt zijn gezin in veiligheid. Dat verwachten we van vaders. Moeder en zoon zijn kwetsbaar, hebben bescherming nodig, en Jozef zorgt voor die bescherming zo goed als hij kan. Niets bijzonders, dat is wat vaders dagelijks doen over de gehele wereld. Het kind weet zich beschermd en getroost door de ouders. Een mooi beeld, makkelijk invoelbaar, maar niet zo bijzonder. Hoewel. Dit kind is niet zomaar een kind, dit kind is Jezus Christus onze Heer, volledig mens, jazeker, maar ook volledig God! Geboren vóór alle tijden, en door wie alles gemaakt is, we belijden het iedere zondag opnieuw. Als we dat tot ons laten doordringen krijgt het verhaal over de vlucht naar Egypte iets heel bijzonders. God, de Zoon, is op de vlucht voor de macht van mensen, en het is zijn familie die hem bescherming geeft.

We lezen in de Schrift vandaag over het belang van de familie, we lezen hoe we gehoorzaam moeten zijn aan onze ouders, maar Paulus laat een duidelijk licht over dit alles schijnen. Zonder overgang wijst hij ons op onze verantwoordelijkheid als lid van de Kerk en vervolgens op onze verantwoordelijkheid als gezinsleden. En zit daarin niet juist het geheim van de heilige familie? Wij allen zijn lid van deze familie, omdat wij allen lid zijn van de Kerk. De moeder wier oordeel bindend is voor haar zonen is niet alleen de vrouw die ons gedragen en gevoed heeft, zij is ook de Kerk.

Voor veel mensen is de Kerk een menselijk instituut met teveel pretenties. Hebben wij immers geen Heer in de hemel, die een dergelijk instituut helemaal niet nodig heeft? En dan zo’n paus in Rome, die zich vader laat noemen? Ja zelfs gewone priesters laten zich al vader noemen. En predikanten in protestantse kerken laten zich heer noemen! Er is er toch zeker maar één die Vader is, en één die Heer is? Moeten wij niet ons richten op Jezus, en de Kerk vergeten?

Het Evangelie van vandaag zou ons dat moeten leren: het is Gods keuze geweest dat de Zoon in totale afhankelijkheid ter wereld zou komen en Hij heeft zich afhankelijk gemaakt van de bescherming van zijn familie. Aan het kruis heeft Hij Maria tot ons aller moeder aangewezen, en ons tot haar kinderen.

Het is de Schrift die ons vertelt dat wij één familie zijn, de Kerk, en dat voor ons als zonen, en dochters, van de Kerk, haar oordeel bindend is. En evenzeer, wij kennen de Schrift slechts door de Kerk, en zoals de heilige Augustinus zegt: ik zou de Schrift niet geloven als de Kerk me niet zou leren haar te geloven.

Maar het werkelijke punt is niet of het leergezag uit de Kerk komt of uit de Schrift. Uiteindelijk komt alles voort uit de liefde, het enige werkelijke bindmiddel van de heilige familie, het fundament van de Kerk.

diak2b

• Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #38 Gepost op: december 30, 2007, 02:33:20 pm »
6 januari

OPENBARING DES HEREN Hoogfeest

eerste lezing: Jes. 60, 1 - 6; antwoordpsalm: Ps. 72; tweede lezing: Ef. 3, 2 - 3a + 5 - 6; evangelielezing: Mt. 2, 1 - 12

eerste lezing

1 Sta op en schitter, want uw licht is gekomen,
de glorie van de HEER komt over u.
2 En zie, de duisternis bedekt de aarde,
en donkerte de volken,
maar over u gaat de HEER lichtend op,
zijn heerlijkheid verschijnt over u.
3 En volken komen naar uw licht,
koningen naar de glans van uw dageraad.
4 Sla uw ogen op en kijk om u heen,
allen verzamelen zich en komen naar u toe:
uw zonen komen uit de verte,
uw dochters worden op de heup gedragen.
5 U zult het zien en stralen van vreugde,
uw hart zal trillen en zwellen:
de schatten van de zee worden naar u toe gebracht,
de rijkdom van de volken komt naar u toe.
6 Een vloed van kamelen zal u bedekken,
dromedarissen van Midjan en Efa;
alle bewoners komen uit Seba,
met goud en wierook beladen;
zij verkondigen de lof van de HEER.

antwoordpsalm

God, laat de koning regeren zoals U,
geef de zoon van de koning uw rechtvaardigheid.
2 Rechtvaardig zal hij uw volk besturen
en opkomen voor het recht van de armen.
3 De bergen brengen het volk zijn vrede,
de heuvels dragen rechtvaardigheid aan.
4 Hij komt op voor de armen van zijn volk;
hij zal de misdeelden redden,
maar elke tiran vermorzelen.
5 Daarom vrezen zij U zolang het zonlicht schijnt,
zolang het maanlicht glanst, voor altijd.
6 Als regen daalt hij neer op het gras,
als stromende regen die het land besproeit:
7 de rechtvaardige kan in zijn dagen ontluiken
in een wereld vol vrede, tot de maan niet meer glanst.
8 En heersen zal hij van zee tot zee,
van de Grote Rivier tot aan het einde van de aarde.
9 De steppebewoner knielt voor hem neer,
zijn vijanden kussen het stof.
10 De koningen van Tarsis, van de eilanden,
zij dragen geschenken aan;
de koning van Saba, de koning van Seba,
zij komen hun schatting betalen.
11 Zie, alle koningen bukken voor hem
en alle volken zijn hem tot knecht.
12 Hij redt de misdeelde die om hulp smeekt,
de verdrukte, door niemand geholpen.
13 Wie achtergesteld zijn, toont hij erbarmen,
wie zwak en onderdrukt is, redt hij het leven.
14 Hij koopt hen vrij uit slavernij en geweld,
want kostbaar is hun bloed in zijn ogen.
15 O, dat hij nog lange tijd leeft,
dat Saba’s goud hem ten deel valt.
Voor hem zal men altijd bidden,
hem zegen toewensen iedere dag.
16 Er zal rijkdom zijn aan graan op het land,
hoog op de bergen zal het nog ruisen;
vruchtbaarheid zal er zijn als op de Libanon,
bloemen overvloedig als kruiden op het veld.
17 Laat zijn naam voor eeuwig blijven,
en weerklank vinden waar de zon ook maar schijnt.
Alle volken zullen zich om hem gezegend noemen
en zullen hem gelukkig prijzen.
18 Gezegend is de HEER God, de God van Israël,
die wonderen verricht, Hij alleen.
19 Gezegend is zijn roemrijke naam voor altijd,
van zijn roem is heel de aarde vervuld.
Amen. Amen.

20 Hier eindigen de gebeden van David, zoon van Isaï.

tweede lezing

2 U hebt toch gehoord van het beheer van Gods genade, die Hij mij met het oog op u gegeven heeft; 3 aan mij is door openbaring de kennis van het geheim meegedeeld,
5 Nooit is het in eerdere generaties aan de mensenkinderen bekendgemaakt, zoals het nu door de Geest is geopenbaard aan zijn heilige apostelen en profeten: 6 dat de heidenen mede-erfgenamen zouden zijn, leden van hetzelfde lichaam en deelgenoten van de belofte in Christus Jezus door middel van het evangelie,

Evangelie

1 Toen Jezus geboren was in Betlehem in Judea, ten tijde van koning Herodes, kwamen er uit het Oosten magiërs in Jeruzalem aan. 2 Ze vroegen: ‘Waar is de pasgeboren koning van de Joden? Want wij hebben zijn ster zien opkomen en wij zijn gekomen om Hem te huldigen.’ 3 Toen koning Herodes hiervan hoorde, schrok hij, en heel Jeruzalem met hem. 4 Hij riep alle hogepriesters en schriftgeleerden van het volk samen en wilde van hen weten waar de Messias geboren zou worden. 5 Ze zeiden hem: ‘In Betlehem in Judea. Want zo staat het geschreven bij de profeet:
6 Betlehem, land van Juda,
u bent zeker niet de minste onder de leiders van Juda,
want uit u zal een leider voortkomen,
die herder zal zijn van mijn volk Israël.’
7 Toen riep Herodes de magiërs in stilte bij zich en vroeg nauwkeurig naar de tijd waarop de ster verschenen was. 8 Hij stuurde hen naar Betlehem met de woorden: ‘Ga een nauwkeurig onderzoek instellen naar het kind. Wanneer u het gevonden hebt, laat het mij dan weten; dan kan ook ik het gaan huldigen.’ 9 Toen ze de koning aanhoord hadden, gingen ze weg. Opeens ging de ster die ze hadden zien opkomen voor hen uit, tot ze bleef staan boven de plaats waar het kind was. 10 Toen ze de ster zagen, werden ze met buitengewoon grote vreugde vervuld. 11 Ze gingen het huis binnen en zagen het kind met zijn moeder Maria. Ze vielen op hun knieën en huldigden het. Ze haalden hun schatten tevoorschijn en gaven Hem goud, wierook en mirre als geschenk. 12 En omdat ze in een droom gewaarschuwd waren om niet naar Herodes terug te keren, namen ze de wijk en gingen ze langs een andere weg naar hun land terug.
« Laatst bewerkt op: december 30, 2007, 02:36:40 pm door diak2b »

diak2b

• Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #39 Gepost op: december 30, 2007, 03:57:50 pm »
Aan het begin van onze jaartelling, in de landen rond de Middellandse Zee, was de koning niet vanzelfsprekend de hoogste macht in een land. Je kon koning zijn in je eigen land en toch nog een koning of keizer boven je hebben. In tijden waarin ambtenaren nog maar beperkt bestonden, en communicatie langzaam verliep, was dit een manier om grote rijken bij elkaar te houden. Lokale koningen heersten over hun eigen gebied, maar ze waren schatplichtig aan de vorst, koning of keizer van het gehele rijk. Op deze manier ontstonden enorme rijken, die eeuwen konden bestaan, maar even zo makkelijk weer uiteen vielen bij gebrek aan een echt sterk centraal gezag en een nationale identiteit.

De eersten van die enorme rijken in ons deel van de wereld hadden hun kern in de regio die we nu kennen als Iran, Irak, Egypte en Syrie. De belangrijkste activiteiten van deze rijken bestonden uit het verzamelen van rijkdom voor de heersende klasse en het voeren van oorlog. De historicus Arther Ferrill betoogt zelfs op overtuigende wijze dat het voeren van oorlog de feitelijke basis is voor het vormen van landen en rijken, dat oorlog het oorspronkelijke doel van de menselijke beschaving is. Wie het boek Genesis leest kan zich nauwelijks aan de indruk onttrekken dat deze visie heel Bijbels is. Vanaf het moment dat de mens enige vorm van beschaving ontwikkelt, is ze in oorlog verwikkeld.

Het is in dit licht dat we de woorden van Jesaja moeten verstaan. In de tijd van Jesaja herinnerde het volk Israël een groot verleden, waarin het zelfstandige koninkrijk van David centraal stond. De eenheid van dat koninkrijk was verdwenen en de zelfstandigheid van het koninkrijk verdween langzaam maar zeker. Eerst werd het noorden onder het Assyrische rijk gebracht, later ging ook het zuiden als zelfstandige natie ten onder. Een profetie waarin opnieuw een zoon van David op de troon zal zitten, niet alleen als zelfstandig heerser maar zelfs als degene aan wie andere koningen schatplichtig zijn, sprak daarmee vooral de nationale trots aan, het gevoel van een trots maar inmiddels onderworpen volk.

Na het Assyrische rijk volgden vele andere wereldrijken die allen over Israël zouden heersen, tot uiteindelijk het laatste, het Romeinse rijk. Een rijk dat uiteindelijk zou uiteenvallen in drie grote gebieden: het Frankische rijk, het Heilige Roomse Rijk en het Byzantijnse Rijk. Drie gebieden die elkaar voor het laatst in 1914 en in 1940 bevochten om de macht over het gehele oude Romeinse keizerrijk. En in dit grote, eeuwenoude rijk met haar wrede en bloedige geschiedenis, ging de profetie van Jesaja in vervulling.

Zou Jesaja het geweten hebben? Niet koningen, maar wijzen, of magiërs, kwamen met geschenken. En niet omdat ze schatplichtig waren, maar omdat ze zich realiseerden wie het kind in de kribbe was. De grote heerser, die zou heersen van de grote rivier tot het einde van de aarde, lag als een nietig kind van mensen zonder slaapplaats, in een kribbe. Terwijl keizer Augustus bezig was zijn keizerrijk in Rome te vestigen en zijn schaduw over twee millenia van de geschiedenis vooruit te werpen, werd voor het eerst de koning der Joden geopenbaard aan heidenen. Wijzen uit het oosten. Zij waren niet schatplichtig aan deze koning en zij kwamen niet hun legers aanbieden om voor hun nieuwe koning ten strijde te trekken. Zij waren de eerste heidenen die vrijwillig neerknielden voor dit kind, deze vredevorst die niet kwam om te heersen maar om te dienen. En wij, niet minder heidens dan de wijzen uit het oosten, mogen met hen knielen voor onze Koning. Zo roepen wij onszelf uit tot burgers van twee rijken. Burgers van het rijk dat belastingen heft en legers op de been brengt, dat de belangen van de heersende klasse dient en dat oorlog voert. Maar ook burgers van Gods koninkrijk, het rijk van liefde en hulp aan elkaar. Het rijk waarvan de soldaten niet doden, maar liever sterven voor elkaar, voor hun geloof, voor God.

Wij allen zijn burgers van twee rijken. Het is aan ons het rijk Gods zichtbare gestalte te geven in de wereld.
« Laatst bewerkt op: december 30, 2007, 09:29:20 pm door diak2b »

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #40 Gepost op: december 30, 2007, 05:07:04 pm »
De preek over de Heilige Familie vind ik persoonlijk een juweeltje. Vooral omdat de lezingen vanuit een hele andere hoek belicht worden, die ik zelf nog nooit zo had gezien.

Daarentegen vind ik de preek over de Openbaring des Heren op zich wel mooi maar er ontbreekt iets. Je verbindt de lezingen op duidelijke wijze, dus dat is prima, maar die vraag aan het eind doet mij iets te zwart/wit aan. Alsof het een ´of/of´ keuze is, waarbij een afkeer van deze wereld wordt geimpliceerd. Ik neem aan dat dat niet de bedoeling is... in mijn optiek is het belangrijker om duidelijk te maken dat mensen de keuze hebben om God´s Rijk in dit wereldse rijk gestalte te geven. Dan is het meer een ´en/en´ vraag... dat men ontdekt wat hun bestemming is enzo... Mjah, ik kan er niet precies de vinger op leggen... maar hopelijk heb je er wat aan.  :)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

diak2b

• Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #41 Gepost op: december 30, 2007, 07:32:48 pm »
Thanks. Ik was over beiden niet zo te spreken :+ Maar ik zie wat er mis is, je commentaar is heel terecht
« Laatst bewerkt op: december 30, 2007, 07:33:23 pm door diak2b »

Hester

• Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #42 Gepost op: december 30, 2007, 08:48:08 pm »
Ook al ben je er zelf niet zo over te spreken, ik vind ze allebei wel leerzaam. De eerste preek verraste me omdat die een nieuw licht op de teksten werpt, ik had het nooit zo gelezen. Ik vind de toon ook prettig. Bij de tweede preek vind ik het historische gedeelte vooral interessant en ik vind de boodschap van het verhaal ook goed bedacht. Over het slot ben ik het met St. Ignatius eens.
« Laatst bewerkt op: december 30, 2007, 08:49:43 pm door Hester »

diak2b

• Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #43 Gepost op: december 30, 2007, 08:51:11 pm »

quote:

Hester schreef op 30 december 2007 om 20:48:
Ook al ben je er zelf niet zo over te spreken, ik vind ze allebei wel leerzaam. De eerste preek verraste me omdat die een nieuw licht op de teksten werpt, ik had het nooit zo gelezen. Ik vind de toon ook prettig. Bij de tweede preek vind ik het historische gedeelte vooral interessant en ik vind de boodschap van het verhaal ook goed bedacht. Over het slot ben ik het met St. Ignatius eens.
Ik ook, vind het geen goed slot. Maar met de kritiek kan ik wel wat verbeteren denk ik.

Hester

• Bekijk profiel
Schriftlezingen A-cyclus
« Reactie #44 Gepost op: december 30, 2007, 08:56:43 pm »
:)