Auteur Topic: Pasen 2011  (gelezen 4042 keer)

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Pasen 2011
« Gepost op: april 07, 2011, 09:35:18 pm »
Pasen is weer in aantocht en elke jaar vraag ik mij weer af: wat heb ik - anno 2011 - aan de betekenis van Pasen? Welke invloed heeft het gebeuren van 2000 jaar geleden op mijn leven, of anders gezegd: kán het op mijn leven hebben.

De werkelijke betekenis van Pasen gaat soms wel eens aan mij voorbij (denk ik), maar toch voelt Pasen voor mij - op de één of andere manier - als "opnieuw beginnen" en dat gaat verder dan welk ander Christelijk feest ook.

Waar denken jullie aan met Pasen en wat betekent dat voor je dagelijkse leven nu?

Antonius

  • Berichten: 1539
  • Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Pasen 2011
« Reactie #1 Gepost op: april 07, 2011, 09:45:49 pm »
Tja, waar denk ik aan?  Met pasen den kik alleereerst aan de opstanding. God is sterker dan de dood. ik mag ook verder gaan.
De weken die er aan voorafgaan in het bijzonder de goede week. Hoe Hij geleden heeft in mijn plaatst. Eigenlijk is het God zelf die iteindelijk het offer brengt. Het zegt mij ook ik ben goed genoeg zoals ik ben.
Voor het dagelijks leven betekent diet dat ik mijn fouten kan toegeven.
Ik bel nu gewoon aan , als ik de verkeerde brief in de verkeerde bus stop, om de fout te herstellen. Vond ik vroeger moeilijker.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Pasen 2011
« Reactie #2 Gepost op: april 07, 2011, 09:59:15 pm »

quote:

Antonius schreef op 07 april 2011 om 21:45:
Tja, waar denk ik aan?  Met pasen den kik alleereerst aan de opstanding. God is sterker dan de dood. ik mag ook verder gaan.
De weken die er aan voorafgaan in het bijzonder de goede week. Hoe Hij geleden heeft in mijn plaatst. Eigenlijk is het God zelf die iteindelijk het offer brengt. Het zegt mij ook ik ben goed genoeg zoals ik ben.
Voor het dagelijks leven betekent diet dat ik mijn fouten kan toegeven.
Ik bel nu gewoon aan , als ik de verkeerde brief in de verkeerde bus stop, om de fout te herstellen. Vond ik vroeger moeilijker.


“Hij heeft geleden in mijn plaats.”

Ik wil niet oneerbiedig doen, maar om mijn gedachten duidelijk te maken, wil ik het toch even zeggen, misschien dat je mij begrijpt: hoe kan een gebeurtenis, zo lang gelden, je nú nog zeggen dat je “ goed genoeg bent zoals je bent.”
Soms vind ik dat zo ver gezocht, lijkt het te ver van me af te staan om daar vandaag de dag nog iets van te voelen/leren.

Ik kan mijn fouten ook wel toegeven zonder deze gebeurtenissen, begrijp je?
Het “opnieuw beginnen” wat ik zei, is volgens mij prima, maar daarmee doe ik – in mijn eigen beleving – onvoldoende recht aan de werkelijke betekenis van Pasen. Dat moet je voelen en ik voel dat niet. Het lijkt zo'n "ver van mijn bed show"
« Laatst bewerkt op: april 07, 2011, 10:00:25 pm door Annet »

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Pasen 2011
« Reactie #3 Gepost op: april 07, 2011, 10:24:20 pm »
Het eerste wat me nu te binnen schiet? De hoop op een opstanding van het volk van Libië en van Japan...

"want voor u geldt deze belofte, evenals voor uw kinderen en voor allen die ver weg zijn en die de Heer, onze God, tot Zich zal roepen"
« Laatst bewerkt op: april 07, 2011, 10:25:49 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Pasen 2011
« Reactie #4 Gepost op: april 07, 2011, 10:35:39 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 07 april 2011 om 22:24:
Het eerste wat me nu te binnen schiet? De hoop op een opstanding van het volk van Libië en van Japan...

"want voor u geldt deze belofte, evenals voor uw kinderen en voor allen die ver weg zijn en die de Heer, onze God, tot Zich zal roepen"


Oké maar dan blijft het toch allemaal ver van je afstaan, ondanks dat ik die hoop evenzogoed heb.
Misschien is het ook zelfs egoïstish om het alleen op je eigen leven te willen betrekken.
Ik zou het voor mezelf graag anders zien.
« Laatst bewerkt op: april 07, 2011, 10:36:29 pm door Annet »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Pasen 2011
« Reactie #5 Gepost op: april 07, 2011, 11:00:26 pm »
Ik zag van de week pasen voor mijn ogen gebeuren, al ging dat via een denkkronkel die niet helemaal juist was bij mij, het werd kennelijk toch door God gebruikt.
In de boom deelde ik dat ik een meid uitvroeg. Een Amsterdamse. Nu wist ik dat ze kwa geloof geen geloof had. Sterker nog, ze was er hopeloos aan toe op dat moment. Ze heeft een zoon van 8 en de vader had haar verlaten met dat ze zwanger werd. De vader noemde ze een egoïstische klootzak die maar vreemd moest gaan als hij dat zonodig moest doen.  Ze was er vrij heftig over.

Pasen was hier al begonnen, want om die stap te zetten had ik geleerd via een mailcontact dat God bergen vlak maakt, kloven overbrugt, zeeën droog legd en gaten in de weg dicht. Dat wil zeggen: met God berijk je meer dan je eerder voor mogelijk hebt gehouden. Dingen die voor je onmogelijk leken, gebeuren als God het in je gaat werken.

Zo vertrouwde ik volledig op Hem en vroeg haar zonder blikken en blozen om wat met haar te mogen drinken. Ze wilde wel en bleek vol enthausiasme na een christelijke collega te zijn gegaan met de vraag: "je bid voor me hé? Ik kan het merken. vandaag heb ik iets mee gemaakt, daardoor ga ik ook in God geloven. bedankt!"

Mijn collega had het daar over op de terugweg. Hij was stom verbaast, want hij had slechts één keer voor haar gebeden en dat was een beste zet terug.  Ik vertelde hem dat ik de laatste weken voor haar aan het bidden was en dat ik haar gevraagd had voor een koffiebezoekje.

Ik was zelf verbaast over het resultaat van het bidden. Ik wist dat God wel luisterde naar mijn gebeden, maar dit had ik nog nooit meegemaakt.

Achteraf bleek ze een dubbele situatie te hebben. Die zelfde dag (hoe is het mogelijk) belde een kennis van jaren terug haar op. Hij was vrijgezel en wilde graag haar beter leren kennen. Nu voelde ze aan dat ze eigenlijk bij hem moest zijn en koos voor hem.

Ik bleef met lege handen achter, maar eergisteren sprong ze opeens voor mijn neus me bedankend. Ze had van mijn christelijke collega gehoord dat ik ook voor haar gebeden had en dankte me ervoor. Ze vertelde me vol enthausiasme, vol vuur en vlam hoe ze onzeker was en hij in haar leven kwam en zo ontzettend lief voor haar is. hij is echt haar ware. Haar zoon zei zelfs tegen haar: "mam, ik wil ook lief voor hem zijn."

Dat is Pasen. God verhoord gebeden. God bevrijd een mens die vastgelopen is als een slaaf van misbruik, een slaaf van het kwaad, door het volgen van een verkeerde man in dit geval. God verlost de slaaf en neemt de last op zich. Hij sterft daarvoor. In ruil daarvoor schenkt Hij zijn liefde in het leven van de slavin. De woede en de onzekerheid met verdriet verdwijnt uit haar leven en de Geest van God wekt de volle liefde in haar uit. God is immers liefde?

Als God in je leven komt gebeuren er dingen die je nooit voor mogelijk hebt gehouden. Als God het doet, komt alles goed.

Bijzonder trouwens. Denk ik een date te plannen, blijkt het woorden te zijn waardoor ze zich bekeerd. Ik heb ook altijd van die typische dingen  8)7

Uiteindelijk heb ik bij een oud klasgenoot in de pinkstergemeente te almelo mijn zonden beleden en hij heeft voor me gebeden voor vergeving. Ook dit heeft God gedaan, want al ongeveer 10 jaar heb ik die kansen keer op keer gehad en ik durfde het niet aan. Maar nu werde ik gedreven en er was geen houden meer aan. Mijn voeten liepen, ik trok mijn mond open. Een hand werd op mijn schouder geled en er klonk een gebed.

Jezus is voor mij gestorven en ook voor de Amsterdamse gestorven en wekte het in haar zoon op om lief voor haar vriend te zijn. Daarbij schonk God de vriend de liefde die ze nodig had. De weg naar de Liefde en naar elkaar is open gemaakt met het lijden van Jezus Christus door de dood heen tot een nieuw leven.
« Laatst bewerkt op: april 07, 2011, 11:15:03 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Pasen 2011
« Reactie #6 Gepost op: april 07, 2011, 11:16:00 pm »
Waar ik aan denk met Pasen zijn de paashaas en geschilderde eieren! :+
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Pasen 2011
« Reactie #7 Gepost op: april 07, 2011, 11:45:21 pm »

quote:

Piebe schreef op 07 april 2011 om 23:16:
Waar ik aan denk met Pasen zijn de paashaas en geschilderde eieren! :+

Alsof het lijden bij pasen een eitje was....
Ik wil een ieder adviseren om zich eens wat meer in te lezen in de weken voor Goede Vrijdag en Pasen, bijvoorbeeld door kennis te nemen van de getijden zoals de RKkerk ze kent.
Je komt dan werkelijk onder de indruk van het grote van Pasen.

Pasen een paashaas en geschilderd ei?
Ik geef het je te doen om de ellende van de mensheid op je schouders te nemen, de dood te doorleven en dan ook nog de dood te overwinnen.
Pasen is voor mij dus beslist geen feest zoals de meesten het kennen. Pasen KUN je NIET vieren zonder Goede Vrijdag te kennen en de lijdensweg van Christus.
Mail me maar als je wat wilt weten

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Pasen 2011
« Reactie #8 Gepost op: april 08, 2011, 09:45:07 am »

quote:

Annet schreef op 07 april 2011 om 22:35:
[...]
Oké maar dan blijft het toch allemaal ver van je afstaan, ondanks dat ik die hoop evenzogoed heb.
Misschien is het ook zelfs egoïstish om het alleen op je eigen leven te willen betrekken.
Ik zou het voor mezelf graag anders zien.
Nou... Ik ben me tijdens die "omwenteling" in Egypte gaan realiseren hoe dichtbij dat land eigenlijk ligt... En hoe sterk ook bij mij het "wij-zij-denken" geworden is na al dat "Wildersgeblaat" van de afgelopen jaren... (en eenzijdige berichtgeving uit andere bronnen, moet ik er bij zeggen...). Ook in die landen is de bevolking gewoon veel veelkleuriger dan die regimes (en onze media) hen en ons hebben doen geloven...

Maar ik ben het met je eens: hoe vertaal je deze wetenschap naar onze eigen houding tegenover onze eigen samenleving??

(Ik kan je het programma "Tante in Marokko" aanbevelen!! Er zal vast een nieuwe serie afleveringen van komen dit jaar... Het werkte bij mij aardig geestverruimend, kan ik je vertellen!!)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

bloem

  • Berichten: 169
    • Bekijk profiel
Pasen 2011
« Reactie #9 Gepost op: april 08, 2011, 10:17:09 am »

quote:

Annet schreef op 07 april 2011 om 21:35:
Pasen is weer in aantocht en elke jaar vraag ik mij weer af: wat heb ik - anno 2011 - aan de betekenis van Pasen? Welke invloed heeft het gebeuren van 2000 jaar geleden op mijn leven, of anders gezegd: kán het op mijn leven hebben.

De werkelijke betekenis van Pasen gaat soms wel eens aan mij voorbij (denk ik), maar toch voelt Pasen voor mij - op de één of andere manier - als "opnieuw beginnen" en dat gaat verder dan welk ander Christelijk feest ook.

Waar denken jullie aan met Pasen en wat betekent dat voor je dagelijkse leven nu?

Begin weer met in de Bijbel te lezen, lees de laatste dagen van Jezus op aarde en beséf wat Hij voor ons gedaan heeft !
Dan kán je niet anders als ervan onder de indruk raken.
voor mij is het elke dag Pasen !
Het kruis van Jezus is open, het is een deur waardoor je naar binnen mag en dankzij Zijn opstandingskracht die in je is......léven !
 :ja:

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Pasen 2011
« Reactie #10 Gepost op: april 08, 2011, 11:30:21 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 07 april 2011 om 23:45:

quote:

Piebe schreef op 07 april 2011 om 23:16:
Waar ik aan denk met Pasen zijn de paashaas en geschilderde eieren! :+

Alsof het lijden bij pasen een eitje was....
Ik wil een ieder adviseren om zich eens wat meer in te lezen in de weken voor Goede Vrijdag en Pasen, bijvoorbeeld door kennis te nemen van de getijden zoals de RKkerk ze kent.
Je komt dan werkelijk onder de indruk van het grote van Pasen.

Pasen een paashaas en geschilderd ei?
Ik geef het je te doen om de ellende van de mensheid op je schouders te nemen, de dood te doorleven en dan ook nog de dood te overwinnen.
Pasen is voor mij dus beslist geen feest zoals de meesten het kennen. Pasen KUN je NIET vieren zonder Goede Vrijdag te kennen en de lijdensweg van Christus.
Nee, je hoeft het mij niet te doen te geven, want ik ben de Christus niet. Wat een misplaatste opmerking zeg. :(
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Pasen 2011
« Reactie #11 Gepost op: april 08, 2011, 11:36:29 am »
Aan de vruchten herkent men de boom.

Pasen associeer ik met ontheiliging, wansmaak.
Christus' dood en opstanding herdenk ik vele malen per jaar, niet alleen in relatie tot de eerste maan in de lente. De term pasen slaat daardoor zowel op het reguliere wereldse festijn als op de christelijke oorsprong; en dat roept dat gevoel van onheiligheid op.
« Laatst bewerkt op: april 08, 2011, 11:38:14 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Pasen 2011
« Reactie #12 Gepost op: april 08, 2011, 11:48:40 am »

quote:

elle schreef op 08 april 2011 om 11:36:
Aan de vruchten herkent men de boom.
Tja maar waaraan herkent men de boom?  O-)

quote:


Pasen associeer ik met ontheiliging, wansmaak.
Christus' dood en opstanding herdenk ik vele malen per jaar, niet alleen in relatie tot de eerste maan in de lente. De term pasen slaat daardoor zowel op het reguliere wereldse festijn als op de christelijke oorsprong; en dat roept dat gevoel van onheiligheid op.
Christelijke oorsprong? Nee, Pasen is van origine een joods feest wat door Mozes is ingesteld (Num 9,4) en men at ongezuurde broden. Daarin schuilt een symbolische betekenis welke is als een parel niet bestemd voor de zwijnen.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Pasen 2011
« Reactie #13 Gepost op: april 08, 2011, 12:11:07 pm »
@ Annet, ik denk dat we ons er bewust van moeten zijn dat Pasen in beginsel een joods feest is met vele verwijzingen naar Jezus en de kruisiging. Ik zal een klein tipje van de sluier oplichten, in de hoop dat ik je kan inspireren je te verdiepen in de manier waarop de joden Pasen (Pesach/Pascha) vieren.

Op Wikipedia staat:

Het Pesach moest thuis, en famille, gevierd worden en geen stukje vlees mocht naar buiten gebracht worden. Er mocht geen been van het dier gebroken worden. Heel Israël moest dit vieren.

Vergelijk dat eens met Mattheus 19,33:

'Vervolgens kwamen ze bij Jezus, maar ze zagen dat hij al gestorven was. Daarom braken ze zijn benen niet.'

In hetzelfde artikel lezen we:

De traditionele Pesachviering gebeurt nog altijd volgens vaste patronen. De oudste zoon van een joodse familie moest volgens Exodus 12 worden 'gelost' (niet als alle eerstgeboren dieren verplicht geofferd, maar met een plaatsvervangend offer daarvan gered).

Zie Mattheus 20,28:

'zoals de Mensenzoon niet gekomen is om gediend te worden, maar om te dienen en zijn leven te geven als losgeld voor velen.'

En als laatste uit hetzelfde artikel:

Het paaslam van de familie of gemeenschap werd op de 14e Nisan (voorbereidingsdag) na het middaguur in de tempel geslacht, daarna meegenomen naar het onderkomen, gebraden en bij de maaltijd op 15 Nisan na 19.00 uur genuttigd. Er werd wijn gedronken, ongezuurd brood en kruidensla gegeten en een loflied gezongen, het Hallel.

-bron-

Het gaat nog veel verder, je mag me er altijd over mailen als je wilt!

Groeten
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Pasen 2011
« Reactie #14 Gepost op: april 08, 2011, 12:11:56 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 08 april 2011 om 09:45:
[...]
Ook in die landen is de bevolking gewoon veel veelkleuriger dan die regimes (en onze media) hen en ons hebben doen geloven...


Hendrik-NG,

Wat bedoel je daar mee?
Laat ik het anders vragen: welke betekenis heeft dit voor jouw "wij-zij" denken en daarmee voor Pasen?

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Pasen 2011
« Reactie #15 Gepost op: april 08, 2011, 12:53:58 pm »

quote:

Annet schreef op 08 april 2011 om 12:11:
[...]


Hendrik-NG,

Wat bedoel je daar mee?
Laat ik het anders vragen: welke betekenis heeft dit voor jouw "wij-zij" denken en daarmee voor Pasen?
Mijn eerste gedachte m.b.t. Pasen 2011 was een associatie met (hoop op) een opstanding voor...

Je reactie was:  is dat niet ver van je bed? wat betekent e.e.a. persoonlijk voor je??

Wel: ik realiseer me "ineens" dat ik me inderdaad persoonlijk betrokken voel met hetgeen daar gebeurd... Alsof er een "gordijn van onverschilligheid" is weggetrokken... Maar "onverschilligheid" is niet de vlag die de lading goed dekt... "Onwetendheid" is een beter woord... Een "slecht geinformeerd zijn" over WIE er nu daadwerkelijk woont in dergelijke landen...

Zo doordenkend raakt mijn wens, mijn hoop voor anderen dus ook direct mezelf en mijn wereldbeeld... Mijn beeld van onze samenleving ook... Waarover (ook) heel veel onzin wordt verteld...

Kortom: ik liet mijn gedachten eens de vrije loop... Over Pasen... Het feest van de Opstanding... Van wie allemaal, eigenlijk???
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Pasen 2011
« Reactie #16 Gepost op: april 08, 2011, 12:54:22 pm »

quote:

Piebe schreef op 08 april 2011 om 11:48:
[...]

Christelijke oorsprong? Nee, Pasen is van origine een joods feest wat door Mozes is ingesteld (Num 9,4) en men at ongezuurde broden. Daarin schuilt een symbolische betekenis welke is als een parel niet bestemd voor de zwijnen.

De wereld heeft niets met joden. Dat pasen wereldwijd (nouja, bijna) gevierd wordt komt doordat christenen het feest geannexeerd hebben. Dat pasen in NL en in amerika etc gevierd wordt, vindt zijn oorsprong in het christendom.
En ook ik heb niets met de pesach. Het is niet mijn volk dat uit egypte bevrijd werd.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Pasen 2011
« Reactie #17 Gepost op: april 08, 2011, 02:54:20 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 08 april 2011 om 12:53:
[...]
Wel: ik realiseer me "ineens" dat ik me inderdaad persoonlijk betrokken voel met hetgeen daar gebeurd... Alsof er een "gordijn van onverschilligheid" is weggetrokken... Maar "onverschilligheid" is niet de vlag die de lading goed dekt... "Onwetendheid" is een beter woord... Een "slecht geinformeerd zijn" over WIE er nu daadwerkelijk woont in dergelijke landen...


Het feest van de opstanding is voor iedereen...denk ik.

Ik voel me dus níet persoonlijk betrokken bij hetgeen daar gebeurt, en ik vraag me af of het onverschilligheid of onwetendheid is.

Al weet ik nog zo goed hoe het is, hoe het voelt om bepaald leed te hebben, dan nóg voel ik me niet persoonlijk betrokken als iemand anders (die ik niet ken) hetzelfde overkomt. Niet uit onverschilligheid en al helemaal niet uit onwetendheid, want ik maakte immers hetzelfde mee (zomaar een voorbeeld).

Zo ook met Pasen: het is al zoveel jaren geleden gebeurd, hoe kan ik daar vandaag de dag nou nog echt iets aan hebben? Dat is niet uit onverschilligheid of onwetendheid. Naar ik aanneem staat er in mijn Bijbel hetzelfde als de jouwe, en toch, waarom raakt dat de één wel en de ander niet.

Het lijkt me goed daar deze Pasen eens goed bij stil te staan...denk ik.

Annet

  • Berichten: 1709
    • Bekijk profiel
Pasen 2011
« Reactie #18 Gepost op: april 08, 2011, 02:55:50 pm »

quote:

Piebe schreef op 08 april 2011 om 12:11:
@ Annet, ik denk dat we ons er bewust van moeten zijn dat Pasen in beginsel een joods feest is met vele verwijzingen naar Jezus en de kruisiging. Ik zal een klein tipje van de sluier oplichten, in de hoop dat ik je kan inspireren je te verdiepen in de manier waarop de joden Pasen (Pesach/Pascha) vieren.

Op Wikipedia staat:

Het Pesach moest thuis, en famille, gevierd worden en geen stukje vlees mocht naar buiten gebracht worden. Er mocht geen been van het dier gebroken worden. Heel Israël moest dit vieren.

Vergelijk dat eens met Mattheus 19,33:

'Vervolgens kwamen ze bij Jezus, maar ze zagen dat hij al gestorven was. Daarom braken ze zijn benen niet.'

In hetzelfde artikel lezen we:

De traditionele Pesachviering gebeurt nog altijd volgens vaste patronen. De oudste zoon van een joodse familie moest volgens Exodus 12 worden 'gelost' (niet als alle eerstgeboren dieren verplicht geofferd, maar met een plaatsvervangend offer daarvan gered).

Zie Mattheus 20,28:

'zoals de Mensenzoon niet gekomen is om gediend te worden, maar om te dienen en zijn leven te geven als losgeld voor velen.'

En als laatste uit hetzelfde artikel:

Het paaslam van de familie of gemeenschap werd op de 14e Nisan (voorbereidingsdag) na het middaguur in de tempel geslacht, daarna meegenomen naar het onderkomen, gebraden en bij de maaltijd op 15 Nisan na 19.00 uur genuttigd. Er werd wijn gedronken, ongezuurd brood en kruidensla gegeten en een loflied gezongen, het Hallel.

-bron-

Het gaat nog veel verder, je mag me er altijd over mailen als je wilt!

Groeten



Maar Piebe, t zit toch niet enkel in de naam Pasen?
Ik ken Pesach van de joden, maar dat doet toch niets af aan het Paasfeest voor ons, of begrijp ik je nu verkeerd?

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Pasen 2011
« Reactie #19 Gepost op: april 08, 2011, 03:20:44 pm »

quote:

Annet schreef op 08 april 2011 om 14:55:

quote:

Piebe schreef op 08 april 2011 om 12:11:
@ Annet, ik denk dat we ons er bewust van moeten zijn dat Pasen in beginsel een joods feest is met vele verwijzingen naar Jezus en de kruisiging. Ik zal een klein tipje van de sluier oplichten, in de hoop dat ik je kan inspireren je te verdiepen in de manier waarop de joden Pasen (Pesach/Pascha) vieren.

Op Wikipedia staat:

Het Pesach moest thuis, en famille, gevierd worden en geen stukje vlees mocht naar buiten gebracht worden. Er mocht geen been van het dier gebroken worden. Heel Israël moest dit vieren.

Vergelijk dat eens met Mattheus 19,33:

'Vervolgens kwamen ze bij Jezus, maar ze zagen dat hij al gestorven was. Daarom braken ze zijn benen niet.'

In hetzelfde artikel lezen we:

De traditionele Pesachviering gebeurt nog altijd volgens vaste patronen. De oudste zoon van een joodse familie moest volgens Exodus 12 worden 'gelost' (niet als alle eerstgeboren dieren verplicht geofferd, maar met een plaatsvervangend offer daarvan gered).

Zie Mattheus 20,28:

'zoals de Mensenzoon niet gekomen is om gediend te worden, maar om te dienen en zijn leven te geven als losgeld voor velen.'

En als laatste uit hetzelfde artikel:

Het paaslam van de familie of gemeenschap werd op de 14e Nisan (voorbereidingsdag) na het middaguur in de tempel geslacht, daarna meegenomen naar het onderkomen, gebraden en bij de maaltijd op 15 Nisan na 19.00 uur genuttigd. Er werd wijn gedronken, ongezuurd brood en kruidensla gegeten en een loflied gezongen, het Hallel.

-bron-

Het gaat nog veel verder, je mag me er altijd over mailen als je wilt!

Groeten

Maar Piebe, t zit toch niet enkel in de naam Pasen?
Ik ken Pesach van de joden, maar dat doet toch niets af aan het Paasfeest voor ons, of begrijp ik je nu verkeerd?
Pesach en het eten van ongezuurde broden is een vooruitwijzing naar Christus, wiens leer vrij is van zuurdesem!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'