Auteur Topic: Vergeving van zonden - Tenach vs NT  (gelezen 49014 keer)

cyber

• Bekijk profiel
Vergeving van zonden - Tenach vs NT
« Reactie #225 Gepost op: maart 31, 2009, 11:41:58 pm »

quote:

Adinomis schreef op 31 maart 2009 om 14:33:
[...]

Het paasgebeuren is tweeledig: door zijn dood bevrijdt Christus ons van de zonde, door zijn opstanding verkrijgen we een nieuw leven. We worden hersteld in onze positie tot God. Daardoor kunnen we delen in het Leven van Christus. We leven niet meer voor onszelf maar voor Christus.

Waartoe is Jezus op aarde gekomen, Hij is geroepen tot een unieke en definitieve rol, namelijk om namens de God van Israël tussenbeide te treden om het conflict tussen goddelijke trouw en menselijke ontrouw op te lossen, en op te zoeken de verloren schapen van het huis van Israël.

De discipelen van Johannes de doper kwamen tot Jezus met de vraag: bent u het die komen zou of hebben wij een ander te verwachten? het antwoord was: de lammen kunnen lopen, de blinden kunnen weer zien, de melaatsen zijn genezen. Oftewel de schare die de wet niet kent: de armen, de bedelaars, de bezetenen- dus allen die vallen buiten de regels van verbond en de wet en profeten die de toegang tot het eeuwige leven beloven.

Wij, de heidenen, wij die worden ingeplant op de olijfboom volgens Paulus, wij zullen dan ook de weg moeten gaan van Israël zoals de doorgaande lijn in het O.T naar het N.T loopt. Alleen in dat kader valt het te begrijpen en zo alleen de persoon en het werk van Christus te begrijpen.

De Emmaus gangers werd uitgelegd dat alles 'naar de schriften' gegaan was, later kwamen de volgelingen ook tot de ontdekking dat alles 'naar de schriften was' en dat de kruisiging van Jezus niet de verijdeling van de verwachte heilstijd was maar een doorgang tot. De opstanding van Jezus betekende dat Gods trouw het wint van de ontrouw en dat in Jezus als 'eersteling' uit de doden.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #226 Gepost op: maart 31, 2009, 11:45:43 pm »

quote:

mohamed schreef op 31 maart 2009 om 19:26:
[...]

Wat is bewust zondigen?

Ik ben Esther wel niet maar geef toch even een voorbeeld.
Achaz bij Jericho en Koning David die Uria de dood in stuurde.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #227 Gepost op: maart 31, 2009, 11:47:31 pm »
Overigens is Egypte tevens een aanduiding voor het Jeruzalem (Op 11,8) van de eerste eeuw. Misschien wel handig om er even bij te vermelden.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #228 Gepost op: maart 31, 2009, 11:48:51 pm »

quote:

cyber schreef op 31 maart 2009 om 23:45:
[...]

Ik ben Esther wel niet maar geef toch even een voorbeeld.
Achaz bij Jericho en Koning David die Uria de dood in stuurde.
Wil je dat wat nader toelichten?

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #229 Gepost op: april 01, 2009, 12:06:38 am »

quote:

mohamed schreef op 31 maart 2009 om 23:48:
[...]

Wil je dat wat nader toelichten?

jep, Koning David heeft met voor bedachte rade Uria de dood ingestuurd om met de vrouw van Uria verder te leven, dat is welbewust zondigen en daar zijn geen offers voor.
Wat er bij Jericho gebeurde, je weet wel van de muren die omvielen en zo de eerste stad in de handen van het volk Israël viel, God had gezegd 'alles wat in Jericho is is van Mij' en een man luisterde niet maar haalde zaken uit Jericho weg, ook dat is een daad met voorbedachte rade.
Voor beide daden zijn geen offers voor geschreven wat wel tot vergeving kan leiden is een 'verbroken en verbrijzeld hart'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #230 Gepost op: april 19, 2011, 08:27:04 pm »
Hallo Esther,

Bij het opnieuw doorlezen van "je" topic "Wat zegt T'NaCh over wat de messias zal doen?" kwam ik je link tegen naar dit topic (dat ik nog niet kende). Ik las dat je karaïtisch joods bent. Heeft het daar mee te maken dat je zo de nadruk legt (lijkt te leggen) op de pesjat van de Tenach?

Er kwam nog een andere vraag in mij op. Dit naar aanleiding van een aantal opmerkingen van je:

quote:

Esther.bat.Mordechai schreef op 11 september 2009 om 14:34:
[...]
Zolang de T'NaCh me de correctheid van het NT niet niet aantoont, zie ik geen reden het aan te nemen.

samen met:

quote:

Esther.bat.Mordechai schreef op 28 januari 2009 om 12:43:
[...]
Lees Paulus, Mattheus, Marcus, Johannes en zo meer, dat zijn messiaanse Joden.

[...]
Lijkt het meest op Midrasj....

Probleem is dat in het Christendom midrasj als pesjat wordt genomen.
en:

quote:

Esther.bat.Mordechai schreef op 23 januari 2009 om 13:42:
[...]
Het lijkt meer op Talmoedische midrasj. Talmoedische midrasj probeert via eisegese (hetgeen joodse exegese probeert te voorkomen), bedoelingen in de tekst te leggen, de tekst zo uit te leggen als het uitkomt, om aan het publiek een gedachte duidelijk te maken. Dat is een legitiem middel voor een preek, maar wanneer je studie doet naar de betekenis van de T´nach-passage, je de tekst en de context gaat analyseren, je bezig gaat houden met de vertaling, met exegese, dan kom je niet tot de conclusies. Er is een groot verschil tussen joodse exegese en Talmoedische midrasj (mag niet als de werkelijke betekenis worden genomen). En ik krijg sterk de indruk dat het NT zich bedient van de methode van midrasj waarna het probeert midrasj te verkondigen alsof het exegese betreft.
Je lijkt het (vanuit jouw levensoptiek) als een "probleem" te zien dat in het Christendom midrasj als pesjat wordt genomen...

Een christen zal eerder zeggen dat het NT hem/haar leert dat midrasj pesjat is geworden.... (weliswaar in andere bewoordingen - ik ken die begrippen "midrasj en pesjat" ook alleen maar dankzij enige "interreligieuze kruisbestuiving").

Mijn vraag cirkelt rond je opmerkingen over de autoriteit die de Tenach voor je heeft en je opmerking dat de correctheid van het NT aangetoond moet worden door de Tenach:

Wat maakt dat de Tenach deze autoriteit bezit voor je? Wat maakt dat je hierin het Woord van God herkent??

(NB: ik heb je een jaar geleden al mijn eigen "bias" opgebiecht: "mijn NT-bril"; maar je zal zelf toch intussen ook wel weten dat een "gemiddelde" christen Jezus van Nazareth als het "Woord van God" heeft aangenomen...

Mijn achterliggende vraag (die ik ook in mijn eigen geloofsleven ben tegengekomen - om de vraag ook maar dicht bij mezelf te houden) is dus eigenlijk: hoe herkennen wij het Woord van God??? Wat is hier "de vaste grond onder jouw (onze) voeten"??)
« Laatst bewerkt op: april 19, 2011, 08:28:27 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #231 Gepost op: mei 13, 2011, 02:26:30 pm »
Eenmalig schopje ophoog van dit topic/mijn vraag... Want Esther, mocht je dit lezen: ik ben toch wel benieuwd hoe jij tegen deze kwestie aankijkt...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'