Auteur Topic: Geloven in een God die niet bestaat - ds Klaas Hendrikse  (gelezen 3918 keer)

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Geloven in een God die niet bestaat - ds Klaas Hendrikse
« Gepost op: februari 02, 2008, 03:15:59 pm »
Ik ben nu op ongeveer op 2/3 van dit boek, en ik moet zeggen dat de kritieken ds Klaas wat tekort doen. Of deze man nu wel of niet dominee zou moeten zijn weet ik niet, dat laat ik maar liever aan de PKN over, die hem immers in die positie handhaaft. Maar hoeveel kritiek verdient een atheïst die zegt

quote:

Als iemand zeg: "Dominee, ik ben blij dat ik mijn geloof heb, daar heb ik zoveel steun aan," dan vind ik het eerder ongepast dan adequaat om daar anders dan met een welgemeend "amen" op te reageren. En de zogenaamde kenners die zulke ontboezemingen verklaren als uitingen van al dan niet door neuronen aangestuurde autosuggestie, raad ik een dagje Efteling aan.


Je kan ds Klaas samenvatten met "een dominee die niet in God gelooft, wat een schande!"

Je kan ds Klaas samenvatten met "een atheïst die het geloof helemaal begrepen heeft, en nog slechts één stap niet gezet heeft. Wat een feest dat dit blijkt te kunnen"

ds Klaas is van huis uit atheïst, zo opgevoed, nooit anders geweest. Maar wel een atheïst die niet op zijn Dawkins-, Cliteurs-, Plasterks-, een botte aanval inzet op gelovigen (sterker, zijn aanval op dit soort atheïsten is een feest om te lezen) maar die imho méér begrip van en voor geloof en gelovigen toont, en meer begrip voor de Schrift, dan ik van heel wat gelovigen ooit gehoord heb.

Persoonlijk denk ik dat de goede dominee iets te veel in het sola scriptura denken blijft hangen, en daardoor wat te veel neer kijkt op kerk & dogmatiek, maar je kan niet alles hebben. Los daarvan geloof ik niet dat ik heel veel bezwaar kan opbrengen tegen zijn boek. Ook al ben ik het dan niet met alles eens.

Zijn er meer mensen die het gelezen hebben?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Geloven in een God die niet bestaat - ds Klaas Hendrikse
« Reactie #1 Gepost op: februari 02, 2008, 04:35:57 pm »
Nog niet, maar begin nieuwsgierig te worden.
Als die man van huis uit atheïst is, hoe, en waarom, is hij dan in vredesnaam dominee geworden?
Het soort kerkgenootschappen dat atheïstische dominees heeft, houdt er in mijn bevooroordeelde idee namelijk exact het soort opinies op na wat Hendrikse in de door jou aangehaalde passage niks vindt.
Bombus terrestris Reginae

drentenaar

  • Berichten: 2125
    • Bekijk profiel
Geloven in een God die niet bestaat - ds Klaas Hendrikse
« Reactie #2 Gepost op: februari 02, 2008, 05:08:20 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 02 februari 2008 om 16:35:
Als die man van huis uit atheïst is, hoe, en waarom, is hij dan in vredesnaam dominee geworden?

Boeiende vraag!
De allereerste zin van dit zeer gemakkelijk-leesbare boek luidt:  
'Voor predikant ben ik niet in de wieg gelegd'!

Overigens is Klaas Hendrikse natuurlijk helemaal geen atheïst,
die naam heeft hij zich zelf, als ware het een geuzennaam, gegeven.

Het boek bevat zeer mystieke en vrome passages!
Bijv. over het zien van God 'van achteren'.
De ervaring van Mozes!

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Geloven in een God die niet bestaat - ds Klaas Hendrikse
« Reactie #3 Gepost op: februari 02, 2008, 07:35:38 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 02 februari 2008 om 16:35:
Nog niet, maar begin nieuwsgierig te worden.
Als die man van huis uit atheïst is, hoe, en waarom, is hij dan in vredesnaam dominee geworden?
Het soort kerkgenootschappen dat atheïstische dominees heeft, houdt er in mijn bevooroordeelde idee namelijk exact het soort opinies op na wat Hendrikse in de door jou aangehaalde passage niks vindt.
De man groeide op in de Bible-belt (regio Alblasserwaard zo uit mijn hoofd) en had nogal waardering voor gelovigen. Na een zakelijk bestaan groeide zijn interesse voor wat mensen zoal bezig hield, ging hij theologie studeren, en, ja, dan moet je wat he :)
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Geloven in een God die niet bestaat - ds Klaas Hendrikse
« Reactie #4 Gepost op: februari 02, 2008, 07:37:48 pm »

quote:

drentenaar schreef op 02 februari 2008 om 17:08:
[...]

Boeiende vraag!
De allereerste zin van dit zeer gemakkelijk-leesbare boek luidt:  
'Voor predikant ben ik niet in de wieg gelegd'!

Overigens is Klaas Hendrikse natuurlijk helemaal geen atheïst,
die naam heeft hij zich zelf, als ware het een geuzennaam, gegeven.

Het boek bevat zeer mystieke en vrome passages!
Bijv. over het zien van God 'van achteren'.
De ervaring van Mozes!

Dat vind ik het boeiende: hij rekent hard af met het idee dat God bestaat, maar tegelijk zijn zijn teksten diepgelovig.

Hoewel ik het niet in alles met de ds eens ben, merk ik dat ik me voor het overgrote deel prima in zijn boek kan vinden. Ik zie een grote verwantschap met Reve, dus ja, mystiek lijkt me zeker de term.

Wat vond je van zijn boek?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

drentenaar

  • Berichten: 2125
    • Bekijk profiel
Geloven in een God die niet bestaat - ds Klaas Hendrikse
« Reactie #5 Gepost op: februari 02, 2008, 08:19:22 pm »

quote:

diak2b schreef op 02 februari 2008 om 19:37:[...]
Wat vond je van zijn boek?

Ik moet nog ff de laatste 70 blz. lezen.

In elk geval mis ik een visie op de sacramenten.
Die worden zelfs niet eens genoemd.
Dat kan bij Hendrikse ook best een truuk zijn; acherin het boek staat een lange lijst van woorden die hij expresselijk niet heeft opgenomen.
Daarmee poogt hij m.i. al die theologen voor schut te zetten die uitblinken in incrowdtaal!

De kritiek die hij op de PKN levert, met name op de - sterk verouderde - Kerkorde,
('bij het lezen ervan krijg je een stijve nek van het achterom kijken')
zou in goede aarde moeten vallen bij bijv. de hersteld-hervormden die niet meegingen in de PKN;
maar die lui zullen dit boek ws. niet lezen.

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Geloven in een God die niet bestaat - ds Klaas Hendrikse
« Reactie #6 Gepost op: februari 02, 2008, 08:31:56 pm »

quote:

drentenaar schreef op 02 februari 2008 om 20:19:
[...]

Ik moet nog ff de laatste 70 blz. lezen.

In elk geval mis ik een visie op de sacramenten.
Die worden zelfs niet eens genoemd.
Dat kan bij Hendrikse ook best een truuk zijn; acherin het boek staat een lange lijst van woorden die hij expresselijk niet heeft opgenomen.
Daarmee poogt hij m.i. al die theologen voor schut te zetten die uitblinken in incrowdtaal!

De kritiek die hij op de PKN levert, met name op de - sterk verouderde - Kerkorde,
('bij het lezen ervan krijg je een stijve nek van het achterom kijken')
zou in goede aarde moeten vallen bij bijv. de hersteld-hervormden die niet meegingen in de PKN;
maar die lui zullen dit boek ws. niet lezen.

 :+ nee, dat vermoed ik ook. Eerlijk gezegd stond ik, door recensies die ik gelezen had, ook niet erg open voor dit boek. Alleen, ik kreeg wat boekenbonnen voor geleverde bijdragen, dus ik heb het mezelf maar cadeau gedaan. En ik heb daar allerminst spijt van.

Ik vind zijn aanval op atheïsten hilarisch (alleen al omdat ik de aanpak waardeer: puur judo) maar zijn aanval op theologen en verouderde kerkstructuren zo mogelijk nog leuker. Overigens heb ik nog 60 pagina's te gaan, dus we gaan gelijk op  :Y)
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

wateengedoe2

  • Berichten: 2149
    • Bekijk profiel
Geloven in een God die niet bestaat - ds Klaas Hendrikse
« Reactie #7 Gepost op: februari 02, 2008, 09:12:53 pm »
Niet gelezen, maar klinkt erg interessant. Ik vrees dat ik nu tóch eens echt serieus werk van die snelleescursus moet maken - die hier ook al weer een 'eeuw' binnenstaat. Want er is zoveel interessants te lezen ... en dat met 200 woorden/minuut  :/

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Geloven in een God die niet bestaat - ds Klaas Hendrikse
« Reactie #8 Gepost op: april 02, 2008, 11:48:34 pm »
Best boeiend om te horen, maar ik zou toch liever geen atheïst in onze gemeente hebben staan als dominee.
Een nieuwe start is een nieuw begin

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Geloven in een God die niet bestaat - ds Klaas Hendrikse
« Reactie #9 Gepost op: april 03, 2008, 12:10:23 am »

quote:

gaitema schreef op 02 april 2008 om 23:48:
Best boeiend om te horen, maar ik zou toch liever geen atheïst in onze gemeente hebben staan als dominee.
Léés minstens zijn boek eens, voor je een oordeel velt.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Doarsie

  • Berichten: 4450
  • Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Geloven in een God die niet bestaat - ds Klaas Hendrikse
« Reactie #10 Gepost op: april 03, 2008, 12:45:22 am »
Al lees ik honderdduizend schitterende boeken...

Nee,
Al schreef mijn  dominee duizend prachtige boeken maar had dé liefde niet...
« Laatst bewerkt op: april 03, 2008, 12:45:35 am door Doarsie »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Geloven in een God die niet bestaat - ds Klaas Hendrikse
« Reactie #11 Gepost op: april 03, 2008, 01:07:17 am »

quote:

diak2b schreef op 03 april 2008 om 00:10:
[...]

Léés minstens zijn boek eens, voor je een oordeel velt.
Ik begreep wat je bedoeld. Het boeit me alleen al zoals je er over schrijft. Ik zal het ook in mijn gedachten houden. Toch houdt ik van duidelijkheid. als een dominee beweerd dat God niet bestaat dan lijkt me het wel verwarrend. Daarmee geen oordeel over hem verder. Ik hoop dat hij die laatste stap ook zet en ten volle kan beweren dat God wel bestaat. als ik het uit jou bewoordingen begrijp dat zegt hij wel dat God niet bestaat, maar te gelijkertijd geloofd hij er toch bijna wel in.
Een nieuwe start is een nieuw begin

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Geloven in een God die niet bestaat - ds Klaas Hendrikse
« Reactie #12 Gepost op: april 03, 2008, 01:16:30 am »

quote:

gaitema schreef op 03 april 2008 om 01:07:
[...]


Ik begreep wat je bedoeld. Het boeit me alleen al zoals je er over schrijft. Ik zal het ook in mijn gedachten houden. Toch houdt ik van duidelijkheid. als een dominee beweerd dat God niet bestaat dan lijkt me het wel verwarrend. Daarmee geen oordeel over hem verder. Ik hoop dat hij die laatste stap ook zet en ten volle kan beweren dat God wel bestaat. als ik het uit jou bewoordingen begrijp dat zegt hij wel dat God niet bestaat, maar te gelijkertijd geloofd hij er toch bijna wel in.
Ik denk zelfs: helemaal. Een dominee, die overduidelijk "de liefde heeft".
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
Geloven in een God die niet bestaat - ds Klaas Hendrikse
« Reactie #13 Gepost op: april 03, 2008, 01:38:15 am »
Ik heb het boek niet gelezen, maar de kritieken doen mij een beetje denken aan Nietzsche; rethorisch zéér sterk, maar de argumentatie is minder. Maar goed, dat is meestal een feest om te lezen.

Ook misschien aardig:

Gijsbert van den Brink van de Gereformeerde Bond in debat met Klaas Hendrikse
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Geloven in een God die niet bestaat - ds Klaas Hendrikse
« Reactie #14 Gepost op: april 03, 2008, 10:32:15 am »

quote:

Laodicea schreef op 03 april 2008 om 01:38:
Ik heb het boek niet gelezen, maar de kritieken doen mij een beetje denken aan Nietzsche; rethorisch zéér sterk, maar de argumentatie is minder. Maar goed, dat is meestal een feest om te lezen.
Ik heb het boek wel gelezen, en ik heb het werk van Nietzsche wel gelezen. De overeenkomsten zijn minimaal tot afwezig.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
Geloven in een God die niet bestaat - ds Klaas Hendrikse
« Reactie #15 Gepost op: april 03, 2008, 10:55:23 am »

quote:

diak2b schreef op 03 april 2008 om 10:32:
Ik heb het boek wel gelezen, en ik heb het werk van Nietzsche wel gelezen. De overeenkomsten zijn minimaal tot afwezig.
Ik heb het niet over inhoudelijke overeenkomsten, maar stijlovereenkomsten.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
Geloven in een God die niet bestaat - ds Klaas Hendrikse
« Reactie #16 Gepost op: april 03, 2008, 12:07:00 pm »

quote:

Laodicea schreef op 03 april 2008 om 10:55:
[...]

Ik heb het niet over inhoudelijke overeenkomsten, maar stijlovereenkomsten.
Ik ook.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Ursa

  • Berichten: 990
  • Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Geloven in een God die niet bestaat - ds Klaas Hendrikse
« Reactie #17 Gepost op: april 03, 2008, 12:11:16 pm »

quote:

diak2b schreef op 03 april 2008 om 00:10:
[...]

Léés minstens zijn boek eens, voor je een oordeel velt.
In de strikte zin van het woord is Hendrikse altijd al atheïst geweest.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Geloven in een God die niet bestaat - ds Klaas Hendrikse
« Reactie #18 Gepost op: april 03, 2008, 02:53:50 pm »

quote:

diak2b schreef op 03 april 2008 om 01:16:
[...]

Ik denk zelfs: helemaal. Een dominee, die overduidelijk "de liefde heeft".



Dat is best mogelijk. Ik ken iemand die me daar aan doet denken. Een neef van mij geloofd niet in God zegt hij. Maar hij was mee op vakantie met een paar vrienden van me en we keken naar een bloederige film waarbij een paart dood badend in het bloed in een meer drijft. hij is nogal een natuurliefhebber en barste direct uit: "Ik geloof niet in God, maar ik hoop wel dat er 1 is. En dat het een God is die mensen die dit zo'n dier aandoen net zo zwaar straft als dat zij dat dier hebben aangedaan!" Hij haaste er bij te zeggen: "Maar dat is niet zo'n God als die van jou", tegen mij.

Ik vond het prima en het leek alsof hij iets kwetsbaars liet zien. Diep van binnen heeft hij zeker wel een soort Godsbesef. Het zijn eerder zijn ervaringen die hem er van weerhouden om dat uit te kunnen spreken.
En die liefde merk ik bij hem ook wel. Ik kan met hem heel diepzinnig over van alles hebben en gevoelig is hij. Hij is niet dom en beseft in  wat voor soort wereld we leven. In zijn bewoordingen: "Het zijn bijna allemaal nepmensen." Waar doet me dat nu aan denken? Denk ik dan. Hoe komt hij aan die wijsheid?

Ik dacht toen ook, als geloof te moeilijk wordt is er altijd nog hoop  :)

In hoop kan ten diepste wel geloof leven denk ik.  O-)
« Laatst bewerkt op: april 03, 2008, 04:17:55 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin