Auteur Topic: Fundering bedelingenleer?  (gelezen 13666 keer)

Hester

• Bekijk profiel
Fundering bedelingenleer?
« Gepost op: april 07, 2008, 05:54:37 pm »
Ik weet niet in welk subforum dit hoort, maar ik waag het maar hierop.

Naar aanleiding van dit citaat:

quote:

Jansen&Jansen schreef op 06 april 2008 om 16:48:
[...]

Wat ik bedoelde is dat er mensen zijn (waaronder ik dus) die ervan overtuigd zijn dat deze sacramenten niet voor de huidige gemeente ingesteld zijn. Dit zijn geen opdrachten die voor ons gelden.
Het niet toepassen van deze sacramenten komt dus niet voort uit de wil om eens even lekker ongehoorzaam te zijn.
Dat begrijp ik. Ik weet best zeker dat we het hier niet eens over zullen worden, omdat wij een heel ander uitgangspunt hebben bij het lezen van de bijbel.

Maar ik zou wel graag willen weten waar dat hele idee van de bedelingen op is gebaseerd. Heeft het volgens degenen die deze leer aanhangen een bijbels fundament? Is er iemand die me hier meer over kan vertellen, gewoon informatief?
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 07, 2008, 06:37:02 pm »
Op een visioen dat via via ter ore van John Nelson Darby is gekomen, hij heeft het i.i.g. bedacht. :)

Wiki erover:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dispensationalist_theology
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 07, 2008, 06:40:16 pm »
Hier een link
Bedelingenleer
daarin is al veel gezegd en geschreven, heb je nog vragen, gewoon vragen hoor :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 07, 2008, 06:54:22 pm »
Modbreak:
Zullen we dit maar in CL doen? :)
« Laatst bewerkt op: april 07, 2008, 06:54:34 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 07, 2008, 06:59:23 pm »

quote:

Laodicea schreef op 07 april 2008 om 18:37:
Op een visioen dat via via ter ore van John Nelson Darby is gekomen, hij heeft het i.i.g. bedacht. :)

Wiki erover:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dispensationalist_theology

Dat is een invalshoek van een verklaard tegenstander.
Als we de bedelingenleer willen bekijken kun je beter eens kijken wat mensen die die leer ook kennen en het uitleggen , ervan vinden.
McPharson en dat visioen gaat alleen over de opname en is een onderdeel - alhoewel niet onbelangrijk, maar niet de fundering.

Ik zal eens even kijken in welke link je daar wat over kan lezen, misschien die er hierboven al is genoemd.
Maar dan kunnen we dat laten voor wat het is (als je er wat over wilt zeggen, kan dat voor de duidelijkheid beter in dat betreffende topic)

"Rapture", D'Arcy, de Bijbel
en hier op het onderwerp zelf ingaan.
« Laatst bewerkt op: april 07, 2008, 07:18:17 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 07, 2008, 07:03:45 pm »
Ik heb via Google ook al wat sites gevonden, maar moet zeggen dat het me er niet echt duidelijker op wordt. Ik zie wel beschrijvingen staan van wat de leer inhoudt, maar ik kan niet vinden hoe men tot die leer gekomen is.

-is men de bijbel gaan lezen en heeft men daarna geconcludeerd: 'hee, er zijn bedelingen' of
-heeft iemand bedacht dat er bedelingen zijn, en daar vervolgens bijbelteksten bij gezocht of
-is het anders?
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 07, 2008, 07:06:05 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 07 april 2008 om 18:59:
Als we de bedelingenleer willen bekijken kun je beter eens kijken wat mensen die die leer ook kennen en het uitleggen , ervan vinden.
Daarom vroeg ik ook hoe het zit volgens de mensen die zelf de leer aanhangen. Hoe leest zo iemand de bijbel? Welke andere bronnen gebruikt zo iemand? Waarom vindt iemand die leer geloofwaardig? Ik ben benieuwd. :)
« Laatst bewerkt op: april 07, 2008, 07:07:01 pm door Hester »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 07, 2008, 07:22:21 pm »
Ik heb nu niet veel tijd maar vond nog wel een bericht van mij in een ander topic. Hier leg ik het e.e.a. uit.
En komt het 'niet avondmaal vieren' trouwens voorbij.... Valt me nu pas op en ik kende dat trouwens niet.

Priscilla en Aquila in "Bedelingenleer"

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 07, 2008, 07:22:58 pm »
Ter info is er ook internetbijbelcursus
Mail me maar als je wat wilt weten

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 07, 2008, 07:46:58 pm »

quote:

Tnx. :)

'Wanneer u een kerkelijke achtergrond hebt zult u misschien zaken lezen of leren die in uw kerk of gemeente niet worden onderwezen.
Laat dat u niet weerhouden om toch door te gaan. Wij onderwijzen namelijk niet wat een bepaalde kerk leert; wij hanteren strikt de Bijbel als bron!'

Is dat echt zo? Als ik e.e.a. zo lees (bijvoorbeeld de posts van Priscilla en Aquila) krijg ik juist de indruk dat de inzichten die de Geest aan de lezer zou verschaffen, het uitgangspunt zijn. Kun je dan nog spreken van de bijbel als enige bron? Kun je daar überhaupt ooit wel van spreken?
« Laatst bewerkt op: april 07, 2008, 07:47:35 pm door Hester »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 07, 2008, 08:11:43 pm »
Geen enkele kerk, niemand, kan beweren alleen de Bijbel te hanteren. Immers, de Bijbel omvat niet wat daarvoor noodzakelijk is:

1. Een inhoudsopgave
2. Een leeswijzer

Tegenstanders van de bedelingenleer hebben argumenten buiten de Bijbel nodig, maar voorstanders evenzeer. Wat je van de bedelingenleer niet kan zeggen, is dat het een erg inconsequente leer is. Persoonlijk vind ik het een van de betere alternatieven.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 07, 2008, 08:16:05 pm »

quote:

Hester schreef op 07 april 2008 om 19:46:
[...]

'Wanneer u een kerkelijke achtergrond hebt zult u misschien zaken lezen of leren die in uw kerk of gemeente niet worden onderwezen.
Laat dat u niet weerhouden om toch door te gaan. Wij onderwijzen namelijk niet wat een bepaalde kerk leert; wij hanteren strikt de Bijbel als bron!'

Is dat echt zo? Als ik e.e.a. zo lees (bijvoorbeeld de posts van Priscilla en Aquila) krijg ik juist de indruk dat de inzichten die de Geest aan de lezer zou verschaffen, het uitgangspunt zijn. Kun je dan nog spreken van de bijbel als enige bron? Kun je daar überhaupt ooit wel van spreken?

Geen dank :)
Mogelijk dat iemand uit de bedelingenaanhangersgroep (leuk woord voor galgje of scrabble) je vragen beantwoorden.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 07, 2008, 08:24:36 pm »

quote:

okidoki schreef op 07 april 2008 om 20:16:
[...]

Geen dank :)
Mogelijk dat iemand uit de bedelingenaanhangersgroep (leuk woord voor galgje of scrabble) je vragen beantwoorden.
Ik vond zelf "bedélaar" wel leuk gevonden :+
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 07, 2008, 08:28:13 pm »

quote:

diak2b schreef op 07 april 2008 om 20:24:
[...]

Ik vond zelf "bedélaar" wel leuk gevonden :+
offtopic:ik ook wel....

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 07, 2008, 08:35:32 pm »

quote:

Hester schreef op 07 april 2008 om 19:46:
[...]

Geen andere bronnen als gezaghebbend beschouwen - wel lezen wat iemand anders te zeggen heeft maar dat ten allen tijde na'vorsen' in de bijbel of dat idd zo is.
« Laatst bewerkt op: april 07, 2008, 08:36:10 pm door Priscilla en Aquila »