Auteur Topic: Evangelisch wel christelijk?  (gelezen 66767 keer)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangelisch wel christelijk?
« Reactie #700 Gepost op: april 19, 2008, 06:40:38 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 19 april 2008 om 18:12:
[...]

Of deze mensen christenen zijn zou ik niet weten, daar zou ik verder onderzoek naar moeten doen. Ik ben dat echter niet van plan. Wat de katholieke kerk er van vind weet ik evenmin, hier kan ik dus ook geen uitspraken over doen.
Over het wel of niet behoud doet de katholieke kerk geen uitspraak, zelfs niet voor haar eigen leden. Maar goed, dat is inmiddels al wel een redelijk aantal keer verteld.

Dan spreek je je zelf tegen, want je roept immers keer op keer dat evangelischen niet-christelijk zijn omdat ze de geloofsbelijdenisgeschriften verwerpen en beweerd dat het oecumene wel kan met de oosterorthodoxe kerken, terwijl ik zelf las dat een deel van die kerken de geloofsbelijdenisgeschriften verwerpt door via Yahoo te zoeken onder de term "Armeens Apostolische kerk" waar ik hele uitleggen vond over de oostersortodoxe kerken en hun visie. Best interessant om te lezen allemaal.

En ik wijs je er op dat in de leer van de drie-eenheid toch echt staat dat enkel behoud is in het geloven in 'deze'belijdenisgeschrift. Dan moet je wel de conclusie trekken dat deze orthodoxe kerken ook niet christelijk zijn en dat hun volgelingen niet behouden blijven door het verwerpen van de drie-eenheidsleer. Zoals ook de Armeens Apostolische kerk. Zij hebben zelfs alle geloofsbelijdenisgeschriften verworpen en hebben zich daarom nooit bij de Roomskatholieke kerken gehoord en ook nooit bij de Oostersorthodoxe kerken. Zij geloven in de zelfde benadering van Jezus als de Syrisch Orthodoxe kerken en de Asyrisch apostolische kerken. Ook trouwens door de eerste Russisch orthodoxe kerken beleden, die het later inruilden voor de drienaturen leer. Waarop de kerkscheuring ontstond en zo de oud-Russisch orthodoxe kerken ontstonden die het oude Russisch orthodoxe geloof voortzetten. Zij slaan het kruisteken na het bidden met twee vingers (de wijsvinger en de middelvinger) als teken van de twee personen in Jezus. Namelijk de God Jezus en de mens Jezus. De Russisch orthodoxen slaan de kruis met drie vingers als teken van de drie-enige God. Er zijn dus echt meerdere geloofsstantpunten naast de geloofsbelijdenisgeschriften die dateren van voor de vierde eeuw die door deze orthodoxe kerken (die de Rooms Katholieke belijdenisgeschriften daarom deels of helemaal verwerpen) behouden zijn.
Deze zijn dan weer door Rome verworpen. Ik geloof dat hier toch een enorme conflict heeft afgespeeld waardoor de kerk van weleer uit elkaar gevallen is of (in het geval van de Armeens Apostolische kerk) zelfs nooit met de RKK verenigen kon.

Dan vraag ik me trouwens ook nog af hoe de Messiasbelijdende Joden geloven.
« Laatst bewerkt op: april 19, 2008, 06:43:51 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Evangelisch wel christelijk?
« Reactie #701 Gepost op: april 19, 2008, 06:49:54 pm »

quote:

gaitema schreef op 19 april 2008 om 18:40:
[...]

Dan spreek je je zelf tegen, enz enz
Ik had al voorspeld dat je hiermee zou komen. Het hangt echter niet enkel van de geloofsbelijdenis af. Zoals al eerder gemeld.  :>

quote:

en beweerd dat het oecumene wel kan met de oosterorthodoxe kerken,
Dat klopt. Bij mijn weten valt de syrische orthodoxe kerk onder de Oriëntaals-orthodoxe Kerken. Weer wat anders dus.

quote:

terwijl ik zelf las dat een deel van die kerken de geloofsbelijdenisgeschriften verwerpt door via Yahoo te zoeken onder de term "Armeens Apostolische kerk" waar ik hele uitleggen vond over de oostersortodoxe kerken en hun visie. Best interessant om te lezen allemaal.
Ongetwijfeld zeer interessant, maar momenteel gaat mijn interesse daar niet naar uit. En dan houd het al snel op met de motivatie om er wat over te lezen.

quote:


En ik wijs je er op dat in de leer van de drie-eenheid toch echt staat dat enkel behoud is in het geloven in 'deze'belijdenisgeschrift. Dan moet je wel de conclusie trekken dat deze orthodoxe kerken ook niet christelijk zijn en dat hun volgelingen niet behouden blijven door het verwerpen van de drie-eenheidsleer. Zoals ook de Armeens Apostolische kerk. Zij hebben zelfs alle geloofsbelijdenisgeschriften verworpen en hebben zich daarom nooit bij de Roomskatholieke kerken gehoord en ook nooit bij de Oostersorthodoxe kerken. Zij geloven in de zelfde benadering van Jezus als de Syrisch Orthodoxe kerken en de Asirisch Asyrisch apostolische kerken. Ook trouwens door de eerste Russisch orthodoxe kerken beleden, die het later inruilden voor de drienaturen leer. Waarop de kerkscheuring ontstond en zo de oud-Russisch orthodoxe kerken ontstonden die het oude Rissisch orthodoxe geloof voortzetten. Zij staan het kruisteken na het bidden met twee vingers (de wijsvinger en de middelvinger) als teken van de twee personen in Jezus. Namelijk de God Jezus en de mens Jezus. De Russisch orthodoxen slaan de kruis met drie vingers als teken van de drie-enige God. Er zijn dus echt meerdere geloofsstantpunten naast de geloofsbelijdenisgeschriften die dateren van voor de vierde eeuw die door deze orthodoxe kerken (die de Rooms Katholieke belijdenisgeschriften daarom deels of helemaal verwerpen) behouden zijn.
Deze zijn dan weer door Rome verworpen. Ik geloof dat hier toch een enorme conflict heeft afgespeeld waardoor de kerk van weleer uit elkaar gevallen is of (in het geval van de Armeens Apostolische kerk) zelfs nooit met de RKK verenigen kon.

Dan vraag ik me trouwens ook nog af hoe de Messiasbelijdende Joden geloven.
Ik vind de pogingen die je doet echt geweldig, maar ik vrees dat we er toch niet uit gaan komen. Je probeert een uitspraak te ontlokken die ik vervolgens heel wenselijk beantwoord. Daarna kom je met wat uitspraken die niet kloppen en deel je op geheel eigen wijze kerken in in een vakje waarin ze niet passen. Het was op zich wel een mooie poging hoor, dat waardeer ik wel.

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Evangelisch wel christelijk?
« Reactie #702 Gepost op: april 19, 2008, 07:05:42 pm »
Aangezien dit topic toch nergens meer heen gaat, en ikzelf geen zin/motivatie meer heb om te reageren op de mensen vraag ik bij deze een slotje.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangelisch wel christelijk?
« Reactie #703 Gepost op: april 19, 2008, 07:18:47 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 19 april 2008 om 18:49:
[...]

Ik had al voorspeld dat je hiermee zou komen. Het hangt echter niet enkel van de geloofsbelijdenis af. Zoals al eerder gemeld.  :> .

Ja het hangt ook van gehoorzaamheid aan Jezus af heb ik begrepen.  En dat deel ik zeer zeker gelukkig. :*)

[...]

quote:

Dat klopt. Bij mijn weten valt de syrische orthodoxe kerk onder de Oriëntaals-orthodoxe Kerken. Weer wat anders dus..


Dat klopt, dan begrijp ik dus dat de Rooms Katholieke kerk dus geen oecumene met hen zoekt.
[...]

quote:

Ongetwijfeld zeer interessant, maar momenteel gaat mijn interesse daar niet naar uit. En dan houd het al snel op met de motivatie om er wat over te lezen..


Ik was er al bang voor dat we er niet uit kwamen, ik wilde wel graag je antwoord hebben  :P  Eerlijkheid gebied dat ik niet helemaal hun visie deel. Ik geloof dat Jezus als Geest uit de Vader geboren is, maar dat God de Vader altijd met Hem was en één met Hem was. Dat God de Vader hierdoor als Vader boven Jezus staat. Toch heeft God de Vader Jezus aan Hem gelijk gesteld door hun éénheid. Hierdoor is Jezus door de Vader vanaf het begin af aan al God en de schepper. God de Vader schiep in eenheid met Jezus het heelal. Zo is mijn beeld er van.

[...]

quote:

:Ik vind de pogingen die je doet echt geweldig, maar ik vrees dat we er toch niet uit gaan komen. Je probeert een uitspraak te ontlokken die ik vervolgens heel wenselijk beantwoord. Daarna kom je met wat uitspraken die niet kloppen en deel je op geheel eigen wijze kerken in in een vakje waarin ze niet passen. Het was op zich wel een mooie poging hoor, dat waardeer ik wel.
Ik geloof dat ik je visie (de Rooms Katholieke) nu begrijp. Ik vraag me af of je naast de belijdenisgeschift ook geloofd in onwetenden die toch de wil van Jezus doen en daardoor behouden worden zoals de barmhartige samaritanen. Zoals ik dat ook lees in Romeinen 2 vers 14 t/m 16. Waarin gesproken wordt over volken die de geschreven wet van God niet hebben, maar dat de wet van God in hun hart geschreven staan. Waardoor hun geweten hen vertelt wat ze moeten doen. De heilige Geest spreekt hun geweten aan, waardoor ze onbewust toch volgelingen van Jezus zijn. Dat is wat ik er van gegreep. Hoe zie jij dat?
« Laatst bewerkt op: april 19, 2008, 07:21:01 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangelisch wel christelijk?
« Reactie #704 Gepost op: april 19, 2008, 07:24:47 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 19 april 2008 om 19:05:
Aangezien dit topic toch nergens meer heen gaat, en ikzelf geen zin/motivatie meer heb om te reageren op de mensen vraag ik bij deze een slotje.
jammer, ik wilde graag nog wel wat van je weten
Een nieuwe start is een nieuw begin

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Evangelisch wel christelijk?
« Reactie #705 Gepost op: april 19, 2008, 08:51:18 pm »
Modbreak:
Er is genoeg gezegd en na zoveel bladzijden gaat het dicht.
Wie nog ergens anders over wil doorbomen, kan daar een ander topic voor openen
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan