Auteur Topic: Fundering bedelingenleer?  (gelezen 13668 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Fundering bedelingenleer?
« Reactie #135 Gepost op: april 13, 2008, 11:00:09 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 13 april 2008 om 22:57:
[...]

Ik zal stoppen met offtopic posten.  O-)
O-) Betekent dat starten met ontopic posten? O-)
Mail me maar als je wat wilt weten

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: april 13, 2008, 11:06:15 pm »

quote:

okidoki schreef op 13 april 2008 om 23:00:
[...]

O-) Betekent dat starten met ontopic posten? O-)
Niet noodzakelijk. :) Eerlijk gezegd interesseert dit onderwerp mij niet zo, maar ik vind het wel erg leerzaam om mee te lezen. Zo weet ik nu ongeveer wat bedelingenleer inhoud. Tot een week of 2 geleden had ik er namelijk nooit van gehoord.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: april 14, 2008, 08:55:54 am »

quote:

Thorgrem schreef op 13 April 2008 om 22:34:
Het zal je misschien verbazen, maar gemiddeld genomen heeft de katholiek geen benul van wat de anderen denken en zullen ze zich daar dan ook totaal niet mee bezighouden. Dat jij enkele katholieken (leken) kent die wel de moeite nemen zo nu en dan eens te praten met anderen en proberen er wat van te begrijpen is op zich al bijzonder. En zolang het bij gegiechel blijft lijkt mij dat er niets aan de hand is.

Heb je ook een latijnse term voor het woord kulargument?  O-)

Laat ik even voorop stellen dat ik me niet erger aan katholiek gegiechel, en dát ik heel blij ben dat er geïnteresseerde katholieken meepraten hier, maar áls het gedrag van sommige katholieken hier ergerlijk ZOU zijn is het natuurlijk nonsens om te antwoorden "wees blij dat wij ons nog met jullie willen bemoeien, de meeste katholieken interesseren zich niet voor jullie".
Bombus terrestris Reginae

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: april 14, 2008, 09:57:13 am »
Ik vond mijn brandstapels ook sterker  O-)
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: april 14, 2008, 10:20:41 am »

quote:

okidoki schreef op 13 april 2008 om 19:45:
[...]

de vraag was gesteld door Hester en tot op heden niet beantwoord.
de draai maken naa"r haar toe dat zij dan maar moet uitleggen waarom haar achtergrond (verbondsleer) klopt is natuurlijk gek. Zij stelt een vraag en geen van de bedelingenleeraanhangers heeft die tot op heden kunnen beantwoorden.
Haar conclussie lijkt daarmee correct te zijn?

:) Ik heb al een paar posts eraan gewijd hoe ik de bijbel lees en waarom. Voor anderen is het toch moeilijk om de kern eruit te halen.
Het is dus moeilijk te benoemn waarom je het precies doet en zeker als je niet IRL met elkaar spreekt.
Vandaar de gewone vraag of zij zelf dat ook zou kunnen benoemen of omschrijven voor een ander - dan kun je eens nadenken hoe je zoiets onder woorden moet brengen.
Ik bedoel te zeggen dat iedereen - ook mensen uit de kerk, een reden hebben om zich iets eigen te maken en je dan toch ook gaat onderzoeken of de verbondsleer OK is, of je zegt: m'n ouders hebben het me zo verteld en daarom zie ik dat ook zo, ik geef hieronder aan dat ik zelf ben gaan onderzoeken.

Je legt hier enigszins teveel lading in mijn wedervraag aan haar. Ik had haar nl al aardig wat verteld en vraag dan haar zienswijze als inleiding op MIJN nadere uitleg. Een soort spiegel voorhouden is niet verkeerd.
Als met mijn kinderen praat en ze mij iets vragen wat ik dan uitleg, kun je als het niet helemaal wordt begrepen ook zeggen: als jij nu in die en die situatie zou zijn, wat zou jij dan zelf doen? En zo ga je dan samen naar de oplossing zoeken van wat er niet wordt begrepen. Dat doe je dan met een spiegel voorhouden en bekijken.

quote:

ik mag toch hopen dat dit geen verwijt is aan de verbondsleeraanhangers.... Nogmaals: het gaat hier om de bedelingenleer en niet om de verbondsleer. Je zou daar een andere draad voor kunnen openen misschien?

Nee hoor.
Zie vorige opmerking.

quote:

De vraag ging niet over de juiste weg maar over totaal wat anders....
De hele zin ging zo: Als je volwassen wordt maak je zelfstandig je keuzes en als wat je in je opvoeding hebt meegekregen, je de juiste weg wijst en mijn vervolg is de conclusie: en je inderdaad in de bijbel het antwoord vindt,.... dat het m.i, klopt wat er staat en dan kom ik idd uit op de bedelingenleer en niet op de verbondsleer.
Verder zeg ik niet dat een ander dat dan ook aan moet gaan hangen....

quote:

gek eigenlijk dat mensen iets aanhangen waar zo weinig over bekend is en dat er dan gezegd wordt "ik zoek het even op".
Als er zoveel aanhangers zijn dan moet er toch ergens een handleiding van zijn denk ik dan....
Misschien is het gewoon te simpel: omdat Darby het in de bijbel vond heeft hij dat beschreven: in de bijbel lees je hier dit en dit en daar dat en dat blalblabla - bedelingenleer.
Dat is wat hij door wil geven.
Het is eigenlijk helemaal niet van belang of hij een zwaarwichtige reden had.
Dat hij het in de bijbel vond door onderzoek, is denk ik het antwoord, maar dat zal niet voldoen voor jullie.

offtopic voor okidoki:
Ik was aan opzoeken hiervan nog niet toegekomen. Ik was gisteren nl. ergens anders druk mee. Wat dat betreft is je toon niet helemaal zoals ik zou verwachten. Je wordt opgejaagd waar je bij staat.
Ik zou het prettiger vinden als je zei: Fijn dat je dat nog even op zou willen zoeken.......
Die insteek zie ik hier maar zelden meer maar we gaan uit van het negatieve en vinden het vermakelijk om negaief getinte posts op te stellen.......
« Laatst bewerkt op: april 14, 2008, 10:50:34 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: april 14, 2008, 10:27:32 am »

quote:

diak2b schreef op 13 april 2008 om 16:41:
[...]
Bekend retorisch trucje. Als je zelf geen antwoorden meer hebt, ga je proberen de vraag terug te leggen bij de vraagsteller, alsof die enige verplichting zou hebben de antwoorden te geven die je zelf niet hebt.
Priscilla en Aquila in "Fundering bedelingenleer?"
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: april 14, 2008, 11:01:43 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 14 april 2008 om 10:20:
[...]

:) Ik heb al een paar posts eraan gewijd hoe ik de bijbel lees en waarom. Voor anderen is het toch moeilijk om de kern eruit te halen.
Ja, geef de lezers de schuld.

Maar verwen ons domme mensen eens, en vertel zelf wat de kern is. En geef eens gewoon antwoord op de vragen van Hester, wie weet dat er dan iemand is die er wel wat van snapt.

quote:

Een soort spiegel voorhouden is niet verkeerd.
Reuze therapeutisch allemaal, maar er werd een normale, vrij zakelijke, heldere vraag gesteld, en dan is spiegels voorhouden een leuke manier om te ontwijken dat je geen antwoorden hebt, maar als je wel antwoorden hebt zou je ook kunnen kiezen die gewoon te geven. Je kan wel doen alsof Hester een klein kind is, maar geloof me, dat is ze bepaald niet.

Of niet natuurlijk, en daarmee bevestigen dat de samenvatting die Hester gaf gewoon klopt.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: april 14, 2008, 11:02:48 am »

quote:

offtopic voor okidoki:
Ik was aan opzoeken hiervan nog niet toegekomen. Ik was gisteren nl. ergens anders druk mee. Wat dat betreft is je toon niet helemaal zoals ik zou verwachten. Je wordt opgejaagd waar je bij staat.
Ik zou het prettiger vinden als je zei: Fijn dat je dat nog even op zou willen zoeken.......
Die insteek zie ik hier maar zelden meer maar we gaan uit van het negatieve en vinden het vermakelijk om negaief getinte posts op te stellen.......
offtopic:Ik weet niet waar jij leest dat ik je opjaag, je legt me de zoveelste keer dingen in de mond die ik niet zeg! Het zou pleiten als je daar nu eens mee ophoudt....
« Laatst bewerkt op: april 14, 2008, 01:21:03 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: april 14, 2008, 11:02:59 am »

quote:

Ja, linken naar berichten waarin evenmin een antwoord staat is ook al een bekende voor je. Maar laat me eens raden, het wordt:

- ik snap het niet omdat ik niet buiten mijn eigen overtuiging kan denken
- ik lees niet goed
- ik ben te dom
- je behandelt me als een klein kind, omdat dat niet verkeerd is

welke wordt het dit keer?

Jansen&Jansen

• Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: april 14, 2008, 12:53:34 pm »

quote:

Hester schreef op 13 april 2008 om 19:23:
[...]
Als ik vraagtekens zou stellen bij een bepaalde versie van Sola Scriptura (de "letterlijke" benadering), hoe zou ik dan geen vraagtekens kunnen stellen bij de bedelingenleer?

[...]
CGK. Hoezo?

Ik krijg er geen hoogte van hoe jij de bijbel leest. Het is erg moeilijk elkaar te begrijpen (of iets aan elkaar uit te leggen) als we geen gezamelijk vergelijkingspunt hebben.

Uit jouw reacties maak ik op dat jij het letterlijk lezen en bedelingenleer iets heel subjectiefs vindt en voortkomt uit vage overwegingen of invloeden.
Ik denk dat dit niet terecht is, maar er zijn meer concrete voorbeelden nodig om elkaar te begrijpen. "Hoe lees je de bijbel" is te veel omvattend en tegelijk te abstract.

orakel

• Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: april 14, 2008, 01:04:48 pm »
.
« Laatst bewerkt op: april 14, 2008, 01:21:53 pm door orakel »

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: april 14, 2008, 01:10:52 pm »

quote:

Jansen&Jansen schreef op 14 april 2008 om 12:53:
[...]
Ik krijg er geen hoogte van hoe jij de bijbel leest. Het is erg moeilijk elkaar te begrijpen (of iets aan elkaar uit te leggen) als we geen gezamelijk vergelijkingspunt hebben.
Dat hoeft ook niet, ik startte dit topic om jou te begrijpen en dan is het geen voorwaarde dat jij mij begrijpt.

quote:

Uit jouw reacties maak ik op dat jij het letterlijk lezen en bedelingenleer iets heel subjectiefs vindt en voortkomt uit vage overwegingen of invloeden.
Ik denk dat dit niet terecht is, maar er zijn meer concrete voorbeelden nodig om elkaar te begrijpen. "Hoe lees je de bijbel" is te veel omvattend en tegelijk te abstract.
Als niemand met een duidelijke uitleg komt, hoe kun je mijn twijfels dan als onterecht bestempelen? Ik heb dit topic geopend om aanhangers van de bedelingenleer aan het woord te laten om er iets van te leren, om te begrijpen welke manier van denken er achter die manier van bijbellezen zit. Maar het enige dat ik leer, of wat eigenlijk bevestigd wordt, is dat er (volgens mijn manier van denken) geen solide fundament onder de bedelingenleer ligt.
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: april 14, 2008, 01:18:29 pm »

quote:

[...]
Het is dus moeilijk te benoemn waarom je het precies doet en zeker als je niet IRL met elkaar spreekt.
Vandaar de gewone vraag of zij zelf dat ook zou kunnen benoemen of omschrijven voor een ander - dan kun je eens nadenken hoe je zoiets onder woorden moet brengen.
Je vergist je als je denkt dat ik niet begrijpt wat je zegt. Ik begrijp het wel, dat is nu juist het "probleem". Want wat ik namelijk niet begrijp, is dat je zelf de vaagheid en niet-logica van je onderbouwing niet ziet. Dat heeft niets te maken met dat zoiets moeilijk te benoemen is, maar met het feit dat je niet bij 0 begint met redeneren maar bij allerlei aannames (de bijbel is het woord van God, de bijbel is de enige bron, een individu kan de bijbel juist interpreteren, etc.).

Ik zie wel je goede bedoelingen en de moeite die je doet om mij alles uit te leggen, alleen ik heb er toch een hard hoofd in dat deze discussie iets op gaat leveren. Vandaar ook dat ik postte dat als er verder niets uit dit topic zou komen, het wel op slot mag. Ik zie er het nut niet van in om onnodig lang door te blijven praten met alle bijkomende irritaties van dien, als het niets oplevert. Daar is toch niemand bij gebaat?
« Laatst bewerkt op: april 14, 2008, 01:22:18 pm door Hester »
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: april 14, 2008, 01:30:56 pm »

quote:

Hester schreef op 14 april 2008 om 13:18:
[...]
Je vergist je als je denkt dat ik niet begrijpt wat je zegt. Ik begrijp het wel, dat is nu juist het "probleem". Want wat ik namelijk niet begrijp, is dat je zelf de vaagheid en niet-logica van je onderbouwing niet ziet. Dat heeft niets te maken met dat zoiets moeilijk te benoemen is, maar met het feit dat je niet bij 0 begint met redeneren maar bij allerlei aannames (de bijbel is het woord van God, de bijbel is de enige bron, een individu kan de bijbel juist interpreteren, etc.).

Ik zie wel je goede bedoelingen en de moeite die je doet om mij alles uit te leggen, alleen ik heb er toch een hard hoofd in dat deze discussie iets op gaat leveren. Vandaar ook dat ik postte dat als er verder niets uit dit topic zou komen, het wel op slot mag. Ik zie er het nut niet van in om onnodig lang door te blijven praten met alle bijkomende irritaties van dien, als het niets oplevert. Daar is toch niemand bij gebaat?

Ok. Je maakt het wel duidelijker zo. Als ik ergens vanuit ga en dat is voor een ander niet genoeg onderbouwing, kom je niet tot een vergelijk.
Jij vind: ik lees de bijbel en aanvaard dat als Gods woord omdat ik door onderzoek ervan overtuigd ben geraakt dat het dat idd is, nbiet genoeg.
De bijbel bewijst zichzelf is voor mij de sleutel die past en is heel waardevol. Dat is iets dat je zelf moet ontdekken. En als je dat anders ziet en op een andere manier mee omgaat, even goede vrienden. :)
Maar dan is dit voor jou een brug te ver.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: april 14, 2008, 02:31:46 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 14 april 2008 om 13:30:
[...]

Ok. Je maakt het wel duidelijker zo. Als ik ergens vanuit ga en dat is voor een ander niet genoeg onderbouwing, kom je niet tot een vergelijk.
Jij vind: ik lees de bijbel en aanvaard dat als Gods woord omdat ik door onderzoek ervan overtuigd ben geraakt dat het dat idd is, nbiet genoeg.
De bijbel bewijst zichzelf is voor mij de sleutel die past en is heel waardevol. Dat is iets dat je zelf moet ontdekken. En als je dat anders ziet en op een andere manier mee omgaat, even goede vrienden. :)
Maar dan is dit voor jou een brug te ver.
grappig, dat is exact het soort inhoudsloze "jij bent nog niet zo ver" redeneringen dat we uit een heel andere hoek kennen. Wie het weet mag als eerste Strootman roepen.