Auteur Topic: Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten  (gelezen 13087 keer)

Dockus

• Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Gepost op: april 30, 2008, 12:53:43 pm »
Hoi,

Wij hebben op de jeugdvereniging de laatste paar keren het onderwerp over de eindtijd behandeld. Nu valt het mij op dat er bij ons in de kerk weinig kennis aanwezig is over dit onderwerp. Mijn vraag is: hoe gaan wij als gkv'ers hiermee om? Zien wij de profetien in Daniel, Ezechiel en Openbaring meer als symbolisch tekenen, of komen kunnen we ze letterlijk in deze tijd plaatsen? Neem bijvoorbeeld het duizendjarig vrederijk, is dit slechts symbolisch omdat voor God 1 dag is als duizend jaar, en duizend jaar als 1 dag, of kunnen we het inderdaad als een duizendjarig vrederijk interpreteren....

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 30, 2008, 12:56:36 pm »
Er is nou eenmaal over het algemeen vrij weinig bekend over de eindtijd. Dat is verder niet iets waar je treurig over hoeft te zijn. Als het komt dan komt het en hoe precies, ook dat zullen we dan wel zien. De mooiste verhalen komen uit de charismatische/evangelische hoek. Deze zijn veelal gebaseerd op zogenaamde persoonlijke openbaringen en natte vinger werk.

Dockus

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 30, 2008, 12:58:23 pm »
hoe weerleg je dan de tekst dat er staat dat je voorbereid moet zijn, en de tekenen der tijden in de gaten moeten houden? 1 Tess. 4 en 5
« Laatst bewerkt op: april 30, 2008, 01:02:11 pm door Dockus »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 30, 2008, 01:10:47 pm »

quote:

Dockus schreef op 30 april 2008 om 12:58:
hoe weerleg je dan de tekst dat er staat dat je voorbereid moet zijn, en de tekenen der tijden in de gaten moeten houden? 1 Tess. 4 en 5

Ik weerleg niets. Er is geen reden om iets te weerleggen.
Maar plaats die teksten maar, dan zal ik er eens naar kijken deze week.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 30, 2008, 01:46:52 pm »
Ik denk dat je op moet letten dat visioenen vaak een beeld weergaven van wat er ging gebeuren, niet een weergave van wat er exact ging gebeuren. Dat zie je bijvoorbeeld bij de visioenen in Zacharia. Met dat gegeven in je achterhoofd kun je ook naar Openbaringen kijken en dan zie je dat Johannes drie keer een serie plagen/straffen ziet langskomen: de zeven bazuinen, de zeven schalen en de zeven zegels. Als je om je heen kijkt, zie je ook al gebeuren wat er beschreven staat. En hoe opvallend: de dingen die in openbaringen beschreven staan noemt Jezus al de tekenen van de laatste dagen....
Buiten dit, denk ik dat het belangrijker is vol te houden als christen dan om exact te weten hoe en wat er gebeurt in de tijd tot Jezus terugkomt en erna. Een refrein in Openbaringen is toch wel: zalig wie trouw aan God blijven tot het einde. En het is ook duidelijk dat het niet makkelijk zal zijn, dat de duivel tot die tijd veel macht zal hebben, maar dat God uiteindelijk de duivel definitief straft en dat de mensen die bij God horen uiteindelijk in vrede met God leven en gelukkig zijn
computerfout: een vreemde een in de byte

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 30, 2008, 03:20:41 pm »
Blijft de vraag staan wat je met teksten waarin staat dat je voorbereid moet zijn, de tekenen der tijden in de gaten moet houden en dat die dag ons niet kan overvallen als een dief in de nacht?

Als dat allemaal zo is, dan moet je dat toch ergens aan af kunnen meten?
« Laatst bewerkt op: april 30, 2008, 03:20:55 pm door Mezzamorpheus »

Dockus

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 30, 2008, 03:54:51 pm »
Je kunt wel het idee hebben om alles maar symbolisch te interpreteren en het maar af te wachten, maar God laat ons niet voor niets de tekenen van de eindtijd leren in Zijn Woord. En dat doet hij niet éénmaal, maar het komt door de hele bijbel heen naar voren. Kijk naar onder andere Daniel, Ezechiel, Mattheus 24, 25, 1 Tess. 4 & 5, 2 Tess. 2 en het gehele boek Openbaring.

Mijn mening is dat we juist goed voorbereid moeten zijn, omdat in deze tijden de satan aan het werk is, en wij, zonder dat we het door hebben beïnvloed kunnen worden door hem, los kunnen raken van God, en meegaan in de wereldse sleur, en in de sleur van satan.

Ik vind het daarom te gek voor woorden als je zegt dat er vrij weinig bekend is over de eindtijd, aangezien het in meer dan vijf bijbelboeken wordt aangehaald, en zelfs Jezus er duidelijk over spreekt. En niet alleen Jezus, maar ook God de Vader, die in visioenen en profetien aan mensen op deze aarde laat zien wat er te gebeuren staat.

Hoe kunnen we dan alles zomaar wegwaaien met de gedachte dat het toch veelal symbolisch is, en we er niet teveel van moeten aantrekken.
« Laatst bewerkt op: april 30, 2008, 03:56:00 pm door Dockus »

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 30, 2008, 04:15:26 pm »
Wat is het belangrijkste waarom we de tekenen moeten herkennen? Toch het volhouden God te dienen ondanks alle tegenwerking, alle natuurrampen, alle oorlogen? Natuurlijk moet je die tekenen in de gaten houden: Weest nuchter en waakzaam, want Hij komt als een dief in de nacht. Volgens mij houdt dat niet in: bepalen wanneer Hij komt, maar juist: altijd klaar staan, voorbereid op Zijn komst.  Aan wat er om ons heen gebeurt kunnen we zien dat het niet lang meer zal duren. Maar is dat 'niet lang' 1 seconde of 1 jaar of 1 decennium, of misschien zelfs wel nog een millennium? Dat weten we niet. Klaarstaan, want Hij kan ieder moment komen. Klaarstaan, want Hij kan je ieder moment tot Zich roepen. Dat is dus niet een je niet al te veel aantrekken van wat er over de eindtijd geschreven staat.
En aangezien je vraagt naar hoe de GKv tegen de eindtijd aankijkt, wil ik je aanraden om het laatste artikel van de nederlandse geloofsbelijdenis eens te bestuderen

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 30, 2008, 05:27:55 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 30 april 2008 om 16:15:
Natuurlijk moet je die tekenen in de gaten houden: Weest nuchter en waakzaam, want Hij komt als een dief in de nacht.
Ik haalde nou juist een tekst aan waarin duidelijk staat dat Hij voor de gelovigen niet als een dief in de nacht komt.
« Laatst bewerkt op: april 30, 2008, 05:28:13 pm door Mezzamorpheus »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 30, 2008, 06:06:29 pm »
Welke tekst is dat Mezza?
Bombus terrestris Reginae

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 30, 2008, 06:09:29 pm »
Kun je daar tekstplaatsen van geven? Want die zie ik je niet geven.
In Lucas 12 zegt Jezus namelijk iets heel anders, namelijk wat ik al in een eerdere post zeg. En dat gaat toch echt over het klaarstaan, het verwachten van de heer. Wel weten dát hij komt, maar niet wanneer precies. Vlak na een aantal gelijkenissen zegt Jezus idd wel wat over het herkennen van de tijd, maar niet dat je dus exact kunt weten wanneer Hij terug komt.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 30, 2008, 07:26:14 pm »
Oeps, sorry, ik dacht dat ie al aangehaald was. Hij werd wel al eerder genoemd: 1 Tess. 5:

quote:

1 Broeders en zusters, ik hoef u niet te schrijven over het moment waarop dit zal gebeuren, 2 want u weet zelf maar al te goed dat de dag van de Heer komt als een dief in de nacht. 3 Als de mensen zeggen dat er vrede en veiligheid is, worden ze plotseling getroffen door de ondergang, zoals een zwangere vrouw door barensweeën. Vluchten is dan onmogelijk. 4 Maar u, broeders en zusters, u leeft niet in de duisternis, zodat de dag van de Heer u zou kunnen overvallen als een dief, 5 want u bent allen kinderen van het licht en van de dag. Wij behoren niet toe aan de nacht en de duisternis, 6 dus laten we niet slapen, zoals anderen, maar waken en op onze hoede zijn.
De uitdrukking dat de wederkomst komt 'als een dief in de nacht' is dus alleen bedoeld voor de ongelovigen. Helaas zie je hem telkens terugkeren in prediking in de kerken...
« Laatst bewerkt op: april 30, 2008, 07:27:57 pm door Mezzamorpheus »

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 30, 2008, 07:34:07 pm »
ehm... wacht ff. Ik zie hier het klaarstaan idd weer terugkomen, maar niet dat je precies kunt weten wanneer Jezus terugkomt. Wij worden niet plotseling getroffen, wij zijn voorbereid. Dat is het verschil. Niet dat ongelovigen het moment niet weten en wij wel. Het verschil is dat zij niet weten DAT Hij komt, en wij wel. Als het goed is overvalt het moment ons niet, maar zijn we er op voorbereid. Maar nogmaals, ik zie in deze tekst niet dat we weten wat het moment is. Waken en op je hoede zijn is een voorbereid zijn op iets waarvan je niet het exacte moment weet. Anders hoef je namelijk niet op je hoede te zijn en kun je slapen tot het moment dat je wakker moet zijn.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 30, 2008, 07:36:26 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 30 april 2008 om 19:26:
Oeps, sorry, ik dacht dat ie al aangehaald was. Hij werd wel al eerder genoemd: 1 Tess. 5:

[...]

De uitdrukking dat de wederkomst komt 'als een dief in de nacht' is dus alleen bedoeld voor de ongelovigen. Helaas zie je hem telkens terugkeren in prediking in de kerken...
Net als de gelijkenis van Jezus over de tien maagden blijft de opmerking over het komen als en dief in de nacht voor iedereen. Alleen als we als volgelingen werkelijk gehoor geven aan de oproep om waakzaam te zijn (lampolie gereed te hebben) zal het ons niet overvallen als een dief in de nacht. Dat is de boodschap van de door jou aangehaalde tekst in de gehele context van dat gedeelte:

quote:

1 Thess 5
1  Maar over de tijden en gelegenheden, broeders, is het niet nodig, dat u geschreven wordt:
2  immers, gij weet zelf zeer goed, dat de dag des Heren zo komt, als een dief in de nacht.
3  Terwijl zij zeggen: het is alles vrede en rust, overkomt hun, als de weeen een zwangere vrouw, een plotseling verderf, en zij zullen geenszins ontkomen.
4  Maar gij, broeders, zijt niet in de duisternis, zodat die dag u als een dief overvallen zou:
5  want gij zijt allen kinderen des lichts en kinderen des dags. Wij behoren niet aan nacht of duisternis toe;
6  laten wij dan ook niet slapen gelijk de anderen, doch wakker en nuchter zijn.
7  Want die slapen, slapen des nachts en die zich bedrinken, zijn des nachts dronken,
8  maar laten wij, die de dag toebehoren, nuchter zijn, toegerust met het harnas van geloof en liefde en met de helm van de hoop der zaligheid;
« Laatst bewerkt op: april 30, 2008, 07:37:01 pm door HenkG »
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Dockus

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 30, 2008, 08:56:50 pm »
Oke, wat mij opvalt is dat de discussie nu erg de kant op gaat of wij het exacte moment zullen weten, of juist helemaal niet.
Ook ik ben ervan overtuigd dat we niet weten wanneer het exacte moment zal zijn. Maar ik ben er wel van overtuigd dat we alert moeten zijn.

Maar ik zal mijn vraag proberen te verduidelijken.
Vaak wordt er aan de ene kant gezegd, alles wat in de bijbel staat over de eindtijd is symbolisch, en we kunnen niet zeggen wanneer wat gebeuren gaat;

en aan de andere kant kan er vanuit de bijbel zelfs een chronologisch overzicht gemaakt worden van wat er gebeuren gaat. En nemen we dit letterlijk op, of is dit ook slecht symbolisch.

De chronologische volgorde:
__
De opname van de gemeente
De opkomst van een machtig leider.
De ware gedaante van de machtige leider: de Antichrist
De slag op Armageddon
De Terugkomst van Jezus Christus
Het duizendjarig Vrederijk
Het oordeel voor de Grote Witte Troon
De eeuwigheid
__

Ik ben benieuwd.