Auteur Topic: Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten  (gelezen 13090 keer)

Thorgrem

• Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #30 Gepost op: mei 01, 2008, 11:48:40 am »

quote:

fin schreef op 01 mei 2008 om 11:42:
[...]
daar gaan we weer zucht...

Volgens mij had ik in het evangelische topic nog wat vragen voor je open staan. Beantwoord die eerst eens alsjeblieft. Ik wacht nu al enkele weken en je bent inmiddels al een paar keer weer op dit forum gekomen.
En dan nu ook weer hier proberen goedkoop te scoren. Beneden alle peil.

Edit: ik realiseer me net dat dat topic gesloten is. Helaas, maar je hebt genoeg tijd gehad om in dat topic te reageren om je punt nog enigszins kracht bij te zetten of te onderbouwen. Nu bleven het helaas wat loze woorden in een mooie verpakking.
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2008, 11:50:29 am door Thorgrem »

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: mei 01, 2008, 11:49:52 am »

quote:

Thorgrem schreef op 01 mei 2008 om 10:26:
[...]

Het spijt me zeer, maar hier hou ik al op met lezen.
Dat is jammer, want Aquila verklaart juist waar de verschillen in eindtijdvisie vandaan komen
computerfout: een vreemde een in de byte

fin

• God is liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: mei 01, 2008, 11:50:21 am »

quote:

Dockus schreef op 30 april 2008 om 15:54:
Je kunt wel het idee hebben om alles maar symbolisch te interpreteren en het maar af te wachten, maar God laat ons niet voor niets de tekenen van de eindtijd leren in Zijn Woord. En dat doet hij niet éénmaal, maar het komt door de hele bijbel heen naar voren. Kijk naar onder andere Daniel, Ezechiel, Mattheus 24, 25, 1 Tess. 4 & 5, 2 Tess. 2 en het gehele boek Openbaring.

Mijn mening is dat we juist goed voorbereid moeten zijn, omdat in deze tijden de satan aan het werk is, en wij, zonder dat we het door hebben beïnvloed kunnen worden door hem, los kunnen raken van God, en meegaan in de wereldse sleur, en in de sleur van satan.

Ik vind het daarom te gek voor woorden als je zegt dat er vrij weinig bekend is over de eindtijd, aangezien het in meer dan vijf bijbelboeken wordt aangehaald, en zelfs Jezus er duidelijk over spreekt. En niet alleen Jezus, maar ook God de Vader, die in visioenen en profetien aan mensen op deze aarde laat zien wat er te gebeuren staat.

Hoe kunnen we dan alles zomaar wegwaaien met de gedachte dat het toch veelal symbolisch is, en we er niet teveel van moeten aantrekken.

helemaal mee eens, het is zelf zo dat God erg veel waarde hecht aan openbaringen er staat niet voor niet dat je er niets van af mag halen of toevoegen, een van de beste studies die ik gelezen heb staat in het boek, sleutels tot de bijbel van david pawson.
ik ben voorbereid, mensen die zeggen we zullen het wel zien tegen die tijd begrijpen volgens mij niet de ernst van de situatie.

vr gr fin

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: mei 01, 2008, 11:51:03 am »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 01 mei 2008 om 11:49:
[...]

Dat is jammer, want Aquila verklaart juist waar de verschillen in eindtijdvisie vandaan komen
Dank voor de mededeling. Dan zal ik het alsnog gaan lezen.  :)

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: mei 01, 2008, 11:52:33 am »

quote:

fin schreef op 01 mei 2008 om 11:50:
[...]
ik ben voorbereid, mensen die zeggen we zullen het wel zien tegen die tijd begrijpen volgens mij niet de ernst van de situatie.
Hoe ben jij precies en in concrete bewoording voorbereid? Lijkt me wel interessant om daar over te praten. Hoe je je op zoiets nou concreet kunt voorbereiden.

fin

• God is liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: mei 01, 2008, 11:55:15 am »

quote:

Thorgrem schreef op 01 mei 2008 om 10:26:
[...]

Het spijt me zeer, maar hier hou ik al op met lezen.
welk topic bedoel je precies, zijn evangelischen wel chistenen? die is gesloten namelijk andres zoui ik het niet weten

fin

• God is liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: mei 01, 2008, 12:00:44 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 01 mei 2008 om 11:52:
[...]

Hoe ben jij precies en in concrete bewoording voorbereid? Lijkt me wel interessant om daar over te praten. Hoe je je op zoiets nou concreet kunt voorbereiden.
ik bereid me geestelijk voor, door tijdens mijn gebeden hier over praten, en ik lees en probeer steeds meer informatie te  krijgen, ik kijk uit voor dwalingen, let op het nieuws.

hoe denk jij hier over?

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: mei 01, 2008, 12:02:07 pm »

quote:

fin schreef op 01 mei 2008 om 12:00:
[...]
ik bereid me geestelijk voor, door tijdens mijn gebeden hier over praten, en ik lees en probeer steeds meer informatie te  krijgen, ik kijk uit voor dwalingen, let op het nieuws.

hoe denk jij hier over?
Ik denk als ik het zo lees dat je niet meer of minder doet dan een willekeurig actief christen.

Alja

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: mei 01, 2008, 12:42:44 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 30 april 2008 om 18:09:
In Lucas 12 zegt Jezus namelijk iets heel anders, namelijk wat ik al in een eerdere post zeg.
offtopic:Als je dit letterlijk leest, staat er iets heeeeel fouts. :P _O_
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2008, 12:42:59 pm door Alja »
<><

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: mei 01, 2008, 02:04:03 pm »

quote:

Dockus schreef op 01 mei 2008 om 00:29:
Cyber,

Heb je een idee hoe ik aan de informatie van de Synode van Franeker kan komen?
http://www.kerkrecht.nl/index.asp

quote:

Ik zie dat je in meerdere posts deze synode aanhaalt en ben benieuwd naar dit rapport

Welke meerdere post ??

quote:

Dockus schreef op 30 april 2008 om 12:53:
Hoi,

Wij hebben op de jeugdvereniging de laatste paar keren het onderwerp over de eindtijd behandeld. Nu valt het mij op dat er bij ons in de kerk weinig kennis aanwezig is over dit onderwerp. Mijn vraag is: hoe gaan wij als gkv'ers hiermee om? Zien wij de profetien in Daniel, Ezechiel en Openbaring meer als symbolisch tekenen, of komen kunnen we ze letterlijk in deze tijd plaatsen? Neem bijvoorbeeld het duizendjarig vrederijk, is dit slechts symbolisch omdat voor God 1 dag is als duizend jaar, en duizend jaar als 1 dag, of kunnen we het inderdaad als een duizendjarig vrederijk interpreteren....

Waarom word er op een jeugdvereniging de zogeheten eindtijd behandeld vanuit de bedelingenleer en niet vanuit de officiele leer van de Gereformeerde kerk vrijgemaakt ??

Over welke profetien in Daniel en Ezechiel en Openbaring heb je het eigenlijk, het is wel een beetje moeilijk om teksten te duiden als je die teksten er niet bijzet.

En wat het duizendjarig vrederijk aangaat wel dat duizendjarig rijk bestaat dus niet en zal ook nooit bestaan en je zult geen tekst in de Bijbel aantreffen waarin het over een duizendjarig rijk gaat.

Je predikant heeft vast wel boeken die uitleg geven over de komst van de Heer oftewel de eindtijd, er is veel over geschreven en over gepreekt, verder is de bibliotheek van de TUK openbaar voor iedereen, ook is via internet de gereformeerde leer hierover te vinden.

En ik ben benieuwd naar je onderbouwing om deze/jou kijk op de eindtijd de waarheid is boven de Gereformeerde leer.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: mei 02, 2008, 01:04:00 am »
Ik ben wel gereformeerd, maar dat de gereformeerden een andere leer hebben over de eindtijd weet ik niet. Ik heb er binnen de gereformeerde wereld nog nooit iets over gehoord. In de preken werd dit onderwerp wel eens uitgespit, maar dan toch op de wijze dat ik ken wat hier als verzinsels uit de evangelische hoek wordt gezien. Voor mijn gevoel komt dit als 'verzinsels' omschrijven over één met 'vrijzinnigheid'. Maar dat is persoonlijk. En dat er aangehaald wordt dat de evangelischen met jaartallen komen is weer eens pure onzin. Aangezien dat altijd uit een hoek van een klein clubje mensen komen die niet door de meerderheid van de evangelischen gesteund worden. En meestal kwam dit toch uit de hoek van de Jehova's.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: mei 02, 2008, 01:32:05 am »
Dockus: Wat die tekenen op voorhoofd en hand betreft geloof ik persoonlijk dat het gaat over een het handelen en denken.  Om aan de maatschappij mee te kunnen doen dan kun je alleen maar handelen en denken zoals satan dat heeft ingesteld. Dat zie ik bijvoorbeeld weer in Irak. Als je daar nu niet moslim bent dan wordt je al snel van kant gemaakt (behalve en het Koerdische uiterste noorden), dus moet je op de vlucht. Ik geloof ook dat veel profetieën die in de bijbel staan ook als steun voor ons dienen als we in moeilijkheden verkeren. Als we die moeilijkheden zien gebeuren in ons leven, dan weten we dat het hoort bij de eindtijd waarvan Jezus al aangaf dat die er al was toen Hij hier op aarde verbleef. Wat ik persoonlijk als steun lees is dat er ook in de bijbel beschreven wordt over de 'aller'laatste dagen van de eindtijd. Dan zal het voor de christenen heel moeilijk worden omdat de mensen alleen nog maar van zichzelf en hun geld zal houden en de liefde verstomt is. Daarvoor wist de kerk volgens deze profetieën het zichbaar worden van de antichristelijke levenstijd nog enigzins tegen te houden (al woede het al wel in de mensen), maar dan verliest het aan invloed op die mensen. Ze moeten dan massaal op eens niets meer van het geloof weten en de liefde zal verstommen. Ze zullen een lage moraal hebben en enorm groots over zichzelf doen. Hun eigen vrienden verraden en hun begeerten achterna gaan in plaats van God te volgen. Ze zullen spotten met goede mensen en met God, alleen van zichzelf en hun geld houden (las ik in de bijbel). Dat zie ik zo'n beetje in west Europa en Noord Amerika sterk. Ik geloof dat je dit wereldwijd zal gaan zien. Het christendom is wereldwijd nog erg populair, maar het zal in elkaar klappen geloof ik. En dan komt de bemoediging, namelijk wanneer je dit allemaal ziet gebeuren, blijf dan steun hebben aan je broeders en zusters die je anders hebben geleerd. Namelijk van Jezus Christus en wat de wil van God is. Een hele ander manier van leven en geloof en vertrouwen hebben op Jezus. God zal je helpen er door heen te komen.

zoals Jezus zei: als het voorjaar wordt dan zie je de knoppen aan de bomen uitkomen. als je de weeën van de eindtijd ziet komen dan weet je dat Jezus snel terug komt. Houdt dan juist moed, blijf vol houden vol verwachting en blijf de wil van God doen tot op de laatste dag.
Een nieuwe start is een nieuw begin

fin

• God is liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: mei 02, 2008, 01:37:50 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 01 mei 2008 om 12:02:
[...]

Ik denk als ik het zo lees dat je niet meer of minder doet dan een willekeurig actief christen.
dat zou mooi zijn maar mijn ervaring met bijv. mijn geref. vrijgem. familie is dat ze eeen beetje huiverig zijn voor openbaringen. en er eigelijk zich er beetje van af maken met van we weten het niet en hoe moet je het lezen ik denk dat de "we zien het wel als het zover is " houding niet goed is omdat je dan onvoorbereid bent, nu ik dit zo schrijf denk ik dat voorbereid zijn ook een stukje bewustwording is van het feit dat er echt een eindtijd zal zijn en niet onwaarschijnlijk in deze of de volgende generatie (gezien de huidige wereld ontwikkelingen)

vr gr fin

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: mei 02, 2008, 01:47:13 pm »

quote:

fin schreef op 02 mei 2008 om 13:37:
[...]
dat zou mooi zijn maar mijn ervaring met bijv. mijn geref. vrijgem. familie is dat ze eeen beetje huiverig zijn voor openbaringen. en er eigelijk zich er beetje van af maken met van we weten het niet en hoe moet je het lezen ik denk dat de "we zien het wel als het zover is " houding niet goed is omdat je dan onvoorbereid bent, nu ik dit zo schrijf denk ik dat voorbereid zijn ook een stukje bewustwording is van het feit dat er echt een eindtijd zal zijn en niet onwaarschijnlijk in deze of de volgende generatie (gezien de huidige wereld ontwikkelingen)

vr gr fin

Deze mensen zijn prima voorbereid. Ze weten namelijk dat er zoiets bestaat als een eindtijd en ze zullen zo nu en dan ook wel eens de Bijbel lezen waar een en ander in staat of in een preek terloops iets horen over de eindtijd. Daarnaast zijn ze natuurlijk in het dagelijks leven goede/normale christenen.
Dat deze mensen vervolgens niet allerlei mooie of duistere verhaaltjes geloven die er verzonnen/geopenbaard worden kan ik enkel toejuichen.
Maar in hoeverre kun je je voorbereiden op zoiets als een eindtijd? Moet je bijvoorbeeld een atoombunker in je tuin plaatsen of extra blikvoer inkopen?
En waar haal je het vandaan dat de tekenen voor een eindtijd nu nog rooskleuriger zijn als een jaar of 60 geleden? Toen gebeurde het niet, en ook nu zal het wel loslopen. En zo niet, dan niet, dat merken we dan vanzelf wel.
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2008, 01:47:51 pm door Thorgrem »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: mei 02, 2008, 02:11:44 pm »
Jezelf voorbereiden op de eindtijd doet me eigenlijk een beetje denken aan die reclame spotjes die na de tweede wereldoorlog burgers moesten voorbereiden op een inslag van een atoom bom. Voorbereiden op zulke totale vernietiging heeft weinig zin. Toch gaf het de mensen tegen beter weten in een soort van veilig gevoeld dat ze het toch nog enigszins in eigen hand hadden.

http://nl.youtube.com/watch?v=rLCVMwDEC1M