quote:
Dockus schreef op 30 april 2008 om 20:56:De chronologische volgorde:
__
De opname van de gemeente
De opkomst van een machtig leider.
De ware gedaante van de machtige leider: de Antichrist
De slag op Armageddon
De Terugkomst van Jezus Christus
Het duizendjarig Vrederijk
Het oordeel voor de Grote Witte Troon
De eeuwigheid
__
quote:
Bedelingenleer.
De chronologische volgorde is het gevolg van het strikt letterlijk lezen van allerlei bijbelse profetien zonder de grote verhaallijn door de bijbel mee te nemen (namelijk de heilshistorie die zich opent in verbond & koninkrijk).
De opname (rapture) is het gevolg van een strikte scheiding tussen Israel en de gemeente. Omdat God zijn OT plannen met Israel gaat vervullen in de laatste dagen, en de gemeente daar niet in past, moet de gemeente ergens anders naar toe... naar de hemel dus. Dit is gebaseerd op 1 Tess 4:13-18 en heeft geleid tot allerlei speculaties van Christenen die rondvliegen in de lucht enzo...
13 Broeders en zusters, wij willen u niet in het ongewisse laten over de doden, zodat u niet hoeft te treuren, zoals zij die geen hoop hebben. 14 Want als wij geloven dat Jezus is gestorven en is opgestaan, moeten wij ook geloven dat God door Jezus de doden naar zich toe zal leiden, samen met Jezus zelf. 15 Wij zeggen u met een woord van de Heer: wij, die in leven blijven tot de komst van de Heer, zullen de doden in geen geval voorgaan. 16 Wanneer het signaal gegeven wordt, de aartsengel zijn stem verheft en de bazuin van God weerklinkt, zal de Heer zelf uit de hemel neerdalen. Dan zullen eerst de doden die Christus toebehoren opstaan, 17 en daarna zullen wij, die nog in leven zijn, samen met hen op de wolken worden weggevoerd en gaan we in de lucht de Heer tegemoet. Dan zullen we altijd bij hem zijn. 18 Troost elkaar met deze woorden.
Wanneer Paulus spreekt over de terugkomst van Jezus gebruikt hij daarvoor de (in de oudheid bekende) metafoor van een koning die na een overwinning terugkomt in de stad. De inwoners lopen massaal de stad uit om hem in te halen. Natuurlijk blijven ze daarna niet buiten de stad, in de velden hangen, nee, ze escorteren de koning naar binnen, om daar feest te vieren en voor altijd bij hem te zijn. Deze passage moet dus gelezen worden binnen het geheel van Paulus opstandingstheologie, en daar is zeker geen plaats voor een opname etc.
De focus op Israel (o.a. in de slag om Armagedon etc) en de vervulling van de land beloften krijgt in het geheel van de Bijbel daarmee ook een andere interpretatie. Al vanaf het allereerste begin van de wereld heeft God de hele wereld op het oog: "Wees vruchtbaar en word talrijk, bevolk de aarde en breng haar onder je gezag" (Gen. 1:28). Hij zegt niet 'breng heel Israel onder je gezag', maar de hele wereld. Door de zondeval was de mensheid daartoe niet meer in staat (in ieder geval niet op de manier waarop God dat voor ogen heeft), en daarom focuste hij voor korte tijd op Israel, als zijn vertegenwoordiger/werktuig op aarde (met als duidelijke opdracht om tot een zegen te zijn voor heel de aarde, Gen 12:3). Door Jezus dood en opstanding zijn de heidenen toegevoegd aan het volk van God (Ef. 3:6), de belofte is nu wijd open, niet alleen meer voor Israel. Hetzelfde geldt ook voor de landbeloften: deze zijn niet alleen maar meer voor Israel, maar hebben, net zoals in Genesis, de hele aarde op het oog. Jezus is Koning, niet alleen over Israel, maar over de hele wereld, de hele kosmos zelfs.
Hoe meer ik lees over Paulus en wat hij schrijft over de opstanding, hoe meer ik onder de indruk kom van wat voor een 'earth shattering event' dat was en hoe alles na die tijd anders is: een nieuwe tijd is begonnen, 'de laatste dagen.'