Auteur Topic: Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten  (gelezen 15943 keer)

cyber

  • Berichten: 1981
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #50 Gepost op: mei 02, 2008, 05:18:48 pm »

quote:

gaitema schreef op 02 mei 2008 om 15:47:
 Ik heb wel eens gelezen op een andere forum dat we nu al in het duizendjarig rijk zitten

duizendjarig rijk is geen bijbelse uitdrukking, wel duizend jaren lang, en dat satan in die tijd is gebonden zodat we nog overal kerken zien en mensen nog tot geloof komen.

quote:

en vroeg om verdere uitleg ervan, omdat het dan zou betekenen dat Jezus terug zou zijn gekomen en de Joden hun verlosser toch ook zouden hebben zien komen, maar ik kreeg geen reactie.

Nee hoor dat betekend het niet, Jezus komt terug als de laatste gelovige tot geloof is gekomen,  naar het getal wat de Heer bepaald heeft en dat is een schare die niemand tellen kan.

quote:

Dat maakt het dat ik maar 1 theorie ken en daarom geloof en dat is dat wat Dockus schreef. Namelijk de bijbelse opsomming.
Alleen die opsomming staat niet in de bijbel.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #51 Gepost op: mei 02, 2008, 07:44:19 pm »
Voor ik reageer over de eindtijd verder, ga ik de bijbel maar eens lezen en het genoemde door Fotogravinnetje. Bedankt voor jullie aanwijzingen. Wat ik al kan zeggen is dat ik de periode van duizend jaar niet letterlijk als duizend jaar zie, maar als een tijdperk van vrede die als gevolg van het aanbreken van rijk van vrede door Jezus wederkomst gekomen is, waarna de duivel nog 1 keer wordt los gelaten. Met die wederkomst van Jezus zouden de ware joden ook hun verlosser zien.

Wat de verbonden betreft begreep ik zelf persoonlijk door het lezen van de brieven van Paulus en Hebreeën dat met Christus een nieuw verbond van genade kwam. Het eerste verbond was er één van het houden aan regels. Echter ook dat het leven onder het verbond van genade wel gehandeld gaat worden op een wijze dat de bedoelingen van de regels van het eerste verbond nageleeft worden. De regels tellen nog steeds als maatstaaf van wat goed is en wat niet in Gods ogen. Je bouwt schatten op in de hemel door het goede te doen en het verkeerde doen blijft gezien worden als zonden die echter vergeven kunnen worden door die genade. Dat is wat ik mis aan de bedelingenleer. Het komt op mij over alsof de regels er helemaal niets meer toe doen en je nu zelf bepaalt wat goed is of niet.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #52 Gepost op: mei 02, 2008, 09:41:35 pm »
Door het hele oude testament heen zie je opmerkelijke 'nieuwe testamentische' trekjes. Ook toen ging het om geloof niet om de goede werken. De verschillen zijn dus nog kleiner dan alleen dat de oude geboden nog als richtlijn gelden voor wat goed is. Ook zie je dat God in eerste instantie de hele wereld op het oog heeft. Dus ook wat dat betreft is er geen verschil tussen 'oud' en 'nieuw'. Het grote verschil is dat onder het 'oude' verbond de offers heenwezen naar het offer dat nog moest komen, namelijk Jezus' kruisdood, terwijl onder het 'nieuwe' verbond we mogen teruggrijpen op Jezus' kruisdood.
computerfout: een vreemde een in de byte

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #53 Gepost op: mei 02, 2008, 10:41:25 pm »
Ik vond het wel nuttig om dan ook artikel 37 van de NGB - waar Fotogravinnetje aan refereeert, hier even te quoten:

quote:

Ten laatste geloven wij, volgens het Woord Gods, dat, als de tijd, van den Heere verordend (die allen creaturen onbekend is), gekomen, en het getal der uitverkorenen vervuld zal zijn, onze Heere Jezus Christus uit den hemel zal komen, lichamelijk en zienlijk, gelijk Hij opgevaren is (Hand. 1:11), met grote heerlijkheid en majesteit, om Zich te verklaren een Rechter te zijn over levenden en doden; deze oude wereld in vuur en vlam stellende om haar te zuiveren. En alsdan zullen persoonlijk voor dezen groten Rechter verschijnen alle mensen, zowel mannen als vrouwen en kinderen, die van den aanbeginne der wereld af tot den einde toe geweest zullen zijn, gedagvaard zijnde door de stem des archangels en door het geklank der bazuin Gods (1 Tess. 4:16). Want al degenen die gestorven zullen wezen, zullen uit de aarde verrijzen, de zielen te zamen gevoegd en verenigd zijnde met haar eigen lichaam, in hetwelk zij zullen geleefd hebben. En aangaande degenen die alsdan nog leven zullen, die zullen niet sterven gelijk de anderen, maar zullen in een ogenblik veranderd en uit verderfelijk onverderfelijk worden. Alsdan zullen de boeken (dat is de consciëntiën) geopend, en de doden geoordeeld worden (Openb. 20:12), naar hetgeen zij in deze wereld gedaan zullen hebben, hetzij goed of kwaad (2 Kor. 5:10). Ja, de mensen zullen rekenschap geven van alle ijdele woorden, die zij gesproken zullen hebben (Matth. 12:36), die de wereld niet dan voor kinderspel en voor tijdverdrijf acht; en dan zullen de verborgenheden en geveinsdheden der mensen openbaarlijk voor allen ontdekt worden.
En daarom is de gedachtenis van dit oordeel met recht schrikkelijk en vervaarlijk voor de bozen en goddelozen, en zeer wenselijk en troostelijk voor de vromen en uitverkorenen; dewijl alsdan hun volle verlossing volbracht zal worden, en zij aldaar zullen ontvangen de vruchten des arbeid en der moeite, die zij zullen gedragen hebben; hun onnozelheid* (=onschuld) zal door allen bekend worden, en zij zullen de schrikkelijke wraak zien, die God tegen de goddelozen doen zal, die hen getiranniseerd, verdrukt en gekweld zullen hebben in deze wereld. Dewelke overwonnen zullen worden door het getuigenis hunner eigen consciëntiën, en zullen onsterfelijk worden, doch in zulker voege, dat het zal zijn om gepijnigd te worden in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is (Matth. 25:41).
En daarentegen, de gelovigen en uitverkorenen zullen gekroond worden met heerlijkheid en eer. De Zone Gods zal hun naam belijden voor God, Zijn Vader (Matth. 1:32), en Zijn uitverkoren engelen; alle tranen zullen van hun ogen afgewist worden (Op. 21:4); hun zaak, die nu tegenwoordiglijk door vele rechters en overheden als ketters en goddeloos verdoemd wordt, zal bekend worden de zaak des Zoons Gods te zijn. En tot een genadige vergelding zal hen de Heere zulk een heerlijkheid doen bezitten, als het hart eens mensen nimmermeer zou kunnen bedenken. Daarom verwachten wij dien groten dag met een groot verlangen, om ten volle te genieten de beloften Gods, in Jezus Christus onzen Heere.

Over dingen die voor de wederkomst zullen gebeuren, wordt hier niet veel gezegd.
Het is een nadere uitleg van dat Jezus terugkomt om te oordelen de levenden en de doden.
Dat is de 'kerkelijke' leer.
Wat mij opvalt als je dan gaat kijken hoe die tijd ingevuld wordt, dat ieder dat op een andere wijze doet. Hierbij kun je vergelijken hoe de verschillende belangrijke personen uit de kerkgeschiedenis het bijbelboek 'Openbaring' uitlegden.

- Augustinus: plaatst tegenover de letterlijk-historisch-profetische uitleg van Openbaring de geestelijk-allegorisch-mystieke uitleg. Hij ging er hierbij vanuit dat het duizendjarig rijk met Christus eerste komst naar de aarde begonnen was.
Dit was vanaf dat moment de 'algemeen' aangehangen visie totaan de Reformatie.

- Luther, Zwingli hingen de historische visie aan van het boek Openbaring:hst 4-22 geeft in symbolische vorm een overzicht van de Christelijke kerk tot op de wederkomst van Christus. Pas in Op. 19-22 is de eindtijd aangebroken.

Abraham Kuyper: een futuristische visie van het boek Openbaring: De profetieen in Openbaring gaan pas in vervulling als het einde van de wereld nabij is (Van de voleinding - dl. 4 p. 96)  

Greijdanus: hij ziet de eerste vijf zegels als een ontwikkeling van de wereldgeschiedenisvan alle eeuwen van de chr. jaartelling voor zover die de loop van het evangelie of het lijden van de gelovige betreft.
Bij het zesde zegel breekt de oordeelsdag aan. (Korte verklaring van het boek Openbaring, p. 121, 114)
Bij Greijdanus zie je een historische uitleg en vanaf op. 6: 12 de futuristische uitleg.

Er is dus veel onderling verschil - de Nederlandse geloofsbelijdenis geeft de details niet weer.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Dockus

  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #54 Gepost op: mei 02, 2008, 11:16:21 pm »
Sorry dat ik een tijdje niet heb gereageerd. Ik zal binnenkort (morgenavond) alles goed doorlezen en de vragen beantwoorden die aan mij zijn gesteld.
Ik vind het sowieso een zeer interessant discussie, iedereen bedankt. tot morgen!
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2008, 11:16:48 pm door Dockus »

cyber

  • Berichten: 1981
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #55 Gepost op: mei 03, 2008, 12:35:11 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 02 mei 2008 om 22:41:
 Er is dus veel onderling verschil .

grapjas, je geeft een overzicht van 2000 jaar geschiedenis in notedop weer, waar je ook veel belangrijke details achterwege laat, en dan is je conclusie 'veel onderling verschil' de overeenkomsten nog niet gevonden ??

quote:

- de Nederlandse geloofsbelijdenis geeft de details niet weer
Dat zeg je verkeerd, de Nederlandse Geloofs Belijdenis geven niet de details van de bedelingenleer weer, want die details staan ook niet in de Bijbel, wel geeft de Bijbel weer het oordeel en de heerlijkheid voor de gelovigen en wat geopenbaard is voor de mens staat opgetekend in de Schrift en dat staat weer vermeld in de NBG.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #56 Gepost op: mei 03, 2008, 02:22:55 am »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 02 mei 2008 om 21:41:
Door het hele oude testament heen zie je opmerkelijke 'nieuwe testamentische' trekjes. Ook toen ging het om geloof niet om de goede werken. De verschillen zijn dus nog kleiner dan alleen dat de oude geboden nog als richtlijn gelden voor wat goed is. Ook zie je dat God in eerste instantie de hele wereld op het oog heeft. Dus ook wat dat betreft is er geen verschil tussen 'oud' en 'nieuw'. Het grote verschil is dat onder het 'oude' verbond de offers heenwezen naar het offer dat nog moest komen, namelijk Jezus' kruisdood, terwijl onder het 'nieuwe' verbond we mogen teruggrijpen op Jezus' kruisdood.
Dat herken ik in wat ik lees. Abraham werd immers rechtvaardig bevonden door geloof en niet door werken. Ik zal de bijbel eens rustig door moeten lezen, want het eindtijd gebeuren is bij mij nooit af geweest. Ik ben daar nog zoekende in om eerlijk te wezen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #57 Gepost op: mei 03, 2008, 09:25:53 am »

quote:

cyber schreef op 03 mei 2008 om 00:35:
[...]

grapjas, je geeft een overzicht van 2000 jaar geschiedenis in notedop weer, waar je ook veel belangrijke details achterwege laat, en dan is je conclusie 'veel onderling verschil' de overeenkomsten nog niet gevonden ??

Ik geef de interpretatie van verschillende mensen van het bijbelboek Openbaring.
Dit illustreert toch wel dat er geen eensluidende mening over de toekomst is.
Ik hoef de post niet te gaan herhalen.

quote:

Dat zeg je verkeerd, de Nederlandse Geloofs Belijdenis geven niet de details van de bedelingenleer weer, want die details staan ook niet in de Bijbel, wel geeft de Bijbel weer het oordeel en de heerlijkheid voor de gelovigen en wat geopenbaard is voor de mens staat opgetekend in de Schrift en dat staat weer vermeld in de NBG.

De NGB geeft weer wat ze weergeeft en heeft het bv niet over een duizendjarig rijk. De bijbel heeft het daar wel over en verschillende personenen in de kerkgeschiedenis hebben daar wel een gedachte over. Augustinus ziet het geheel symbolisch, Luther ziet het weer anders en Grijdanus vind dat in hst zes van Openbaring de wederkomst begint.
Kuyper ziet de wederkomst pas beginnen bij Op. 19.
Dat zijn toch wel verschillen. Kyuper en Greijdanus geloven allebei wat in de NGB staat en hebben toch wel een mening over het boek Openbaring en hebben aangegeven hoe ze de toekomst zien..
En die overtuigingen zijn niet hetzelfde.

Over de bedelingenleer heb ik het hier niet want dat is hier niet het onderwerp.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #58 Gepost op: mei 03, 2008, 10:15:27 am »
Ik heb de openbaringen gelezen en zie bij het duizenjarige rijk staan dat er mensen bij de eerste opstanding horen. De mensen die gedood zijn vanwege hun geloof en trouw aan Jezus. Deze zullen met Jezus duizend jaar regeren. Daarna komt het grote oordeel. Ik geloof dat dit gaat over een tijd dat nog komen moet, maar ik begrijp nu de visie van het huidige duizenjarige vredesrijk. Ik heb daar naast ook Mattheüs 25 gelezen vanaf vers 31 waar Jezus komt en op de troon gaat zitten. De volken worden bij één gebracht en krijgen het oordeel. Hier wordt niet over het duizend jarige rijk gesproken omdat Jezus hier in gaat op een gelijkenis. Wel zegt hij op de troon te gaan zitten, niet hoelang hij daar zit voor de mensen van de tweede opstanding er komen.

als het duizenjarige rijk er nu is, hoe zien jullie de eerste opstanding?   En zien jullie het regeren van het duizendjarige rijk door de heilige Geest als ik het goed begrijp? Jezus moet immers nog komen op de wolken lees ik ook in de gereformeerde leer en toch regeert Hij al.
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2008, 10:24:32 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

cyber

  • Berichten: 1981
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #59 Gepost op: mei 03, 2008, 06:54:04 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 03 mei 2008 om 09:25:
 Ik geef de interpretatie van verschillende mensen van het bijbelboek Openbaring.
 Dit illustreert toch wel dat er geen eensluidende mening over de toekomst is.
 

Vooropgesteld dat de stukjes tekst die jij gepost hebt dat die dan gaan over dezelfde teksten van het boek Openbaring dan pas kun je conclusies trekken over de verschillen en overeenkomsten.

In de kerk is het geoorloofd om verschil van mening te hebben, de kerk is geen sekte namelijk.

cyber

  • Berichten: 1981
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #60 Gepost op: mei 03, 2008, 06:57:55 pm »

quote:

gaitema schreef op 03 mei 2008 om 10:15:
Ik heb de openbaringen gelezen en zie bij het duizenjarige rijk staan dat er mensen bij de eerste opstanding horen. De mensen die gedood zijn vanwege hun geloof en trouw aan Jezus. Deze zullen met Jezus duizend jaar regeren. Daarna komt het grote oordeel. Ik geloof dat dit gaat over een tijd dat nog komen moet, maar ik begrijp nu de visie van het huidige duizenjarige vredesrijk. Ik heb daar naast ook Mattheüs 25 gelezen vanaf vers 31 waar Jezus komt en op de troon gaat zitten. De volken worden bij één gebracht en krijgen het oordeel. Hier wordt niet over het duizend jarige rijk gesproken omdat Jezus hier in gaat op een gelijkenis. Wel zegt hij op de troon te gaan zitten, niet hoelang hij daar zit voor de mensen van de tweede opstanding er komen.

als het duizenjarige rijk er nu is, hoe zien jullie de eerste opstanding?
Wanneer vind jij dan dat de duizend jaar zijn begonnen ?

quote:

En zien jullie het regeren van het duizendjarige rijk door de heilige Geest als ik het goed begrijp?
Jezus is Koning, Hij heeft alle macht in de hemel en op de aarde.

quote:

Jezus moet immers nog komen op de wolken lees ik ook in de gereformeerde leer en toch regeert Hij al.
Ja.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #61 Gepost op: mei 03, 2008, 11:51:19 pm »

quote:

cyber schreef op 03 mei 2008 om 18:57:
[...]

Wanneer vind jij dan dat de duizend jaar zijn begonnen ?


Ik lees in openbaringen over het Beest en de leugenprofeet die in de brandende zwavel wordt gegooid en heel hun aanhang werd gedood. Daarna volgt in Openbaringen 20 het duizenjarig vredesrijk waarin de eerste opstanding komt in vers 4 en in vers 5 staat vervolgens: "Dit is de eerste opstanding, de rest van de doden wordt pas levend na duizend jaar."

Volgens de gereformeerde leer zal dan de eerste opstanding al zijn geweest als ik het goed begrijp en regeren deze heiligen samen met Jezus als koningen over de aarde. Daarnaast zal het Beest en de leugenprofeet in de zwavelmeer zijn  gegooid en de duivel nu zijn gebonden in een diepe put. Hoe zie je dat beeld voor je? Regeren ze (die gelovigen) zeg maar net als engelen al op aarde?  En demonen hebben vandaag de dag nog invloed op de mensen, terwijl ik eerder geloof dat ze door hun gevangen zijn helemaal geen invloed meer op de mensen kunnen uitoefenen, ook niet op zij die niet-christelijk zijn.

Ik heb zelf de indruk dat het hier gaat om een lichamelijke eerste opstanding, opgevolgd door de lichamelijke tweede opstanding na deze duizendjarige periode.

Kortom, ik heb de indruk dat het komt na de wederkomst van Christus als ik het zo lees.
Een nieuwe start is een nieuw begin

cyber

  • Berichten: 1981
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #62 Gepost op: mei 04, 2008, 01:17:39 am »

quote:

gaitema schreef op 03 mei 2008 om 23:51:
 Ik lees in openbaringen over het Beest en de leugenprofeet die in de brandende zwavel wordt gegooid en heel hun aanhang werd gedood. Daarna volgt in Openbaringen 20 het duizenjarig vredesrijk waarin de eerste opstanding komt in vers 4 en in vers 5 staat vervolgens: "Dit is de eerste opstanding, de rest van de doden wordt pas levend na duizend jaar."

Het boek Openbaring is niet in chronologische volgorde in hoofdstukken te boek gesteld.
Waarom begin je pas bij vers 4 van hoofdstuk 20 te lezen?? zijn vers 1 en 2 en 3 niet interessant ??

quote:

Volgens de gereformeerde leer zal dan de eerste opstanding al zijn geweest als ik het goed begrijp
Dan hebben wij pech bedoel je ??

quote:


en regeren deze heiligen samen met Jezus als koningen over de aarde. Daarnaast zal het Beest en de leugenprofeet in de zwavelmeer zijn gegooid en de duivel nu zijn gebonden in een diepe put. Hoe zie je dat beeld voor je? Regeren ze (die gelovigen) zeg maar net als engelen al op aarde? En demonen hebben vandaag de dag nog invloed op de mensen, terwijl ik eerder geloof dat ze door hun gevangen zijn helemaal geen invloed meer op de mensen kunnen uitoefenen, ook niet op zij die niet-christelijk zijn.

 Ik heb zelf de indruk dat het hier gaat om een lichamelijke eerste opstanding, opgevolgd door de lichamelijke tweede opstanding na deze duizendjarige periode.

 Kortom, ik heb de indruk dat het komt na de wederkomst van Christus als ik het zo lees.
Je haalt er zoveel bij dat het een warrig verhaal is zo en daarom moeilijk op te reageren.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #63 Gepost op: mei 04, 2008, 02:29:52 am »

quote:

cyber schreef op 04 mei 2008 om 01:17:
[...]

Het boek Openbaring is niet in chronologische volgorde in hoofdstukken te boek gesteld.
Waarom begin je pas bij vers 4 van hoofdstuk 20 te lezen?? zijn vers 1 en 2 en 3 niet interessant ??.


Dat heb ik ook gelezen en deze valt onder het verhaal. Ik nam aan dat jij geloofd dat het duizendjarige tijd nu is en van die duizendjarige tijd staat dat de christenen van de eerste opstanding die duizendjaren met Christus regeren, dus vraag ik hoe jij dat leest en gelooft? Want dat lees ik letterlijk in deze tekst.

[...]

quote:

Dan hebben wij pech bedoel je ??.


Nee, want als ze over ons regeren hoeft het nog niet te betekenen dat wij geen christenen zijn. Zij waren al omgekomen vanwege het geloof en wij zijn er toevallig nog en leven er zo als christelijke burgers die nog met onze missie bezig zijn zie zij al volbracht hadden. Maar mijn vraag is dan ook hoe jij dat ziet. Hoe de gereformeerde leer dat leert.

[...]

quote:

Je haalt er zoveel bij dat het een warrig verhaal is zo en daarom moeilijk op te reageren.
Dat las ik in hoofdstuk 19 dat het voorspel is van hoofdstuk 20 zoals ik dat lees. Lees maar na. Dat is niet warrig, maar dat staat er allemaal.
Een nieuwe start is een nieuw begin

cyber

  • Berichten: 1981
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #64 Gepost op: mei 04, 2008, 12:43:34 pm »

quote:

gaitema schreef op 04 mei 2008 om 02:29:
 Dat heb ik ook gelezen en deze valt onder het verhaal. Ik nam aan dat jij geloofd dat het duizendjarige tijd nu is en van die duizendjarige tijd staat dat de christenen van de eerste opstanding die duizendjaren met Christus regeren, dus vraag ik hoe jij dat leest en gelooft? Want dat lees ik letterlijk in deze tekst.


Het beging van de duizend jaren
Openbaring 12
7 En er kwam oorlog in de hemel; Michaël en zijn engelen hadden oorlog te voeren tegen de draak; ook de draak en zijn engelen voerden oorlog,  8 maar hij kon geen standhouden, en hun plaats werd in de hemel niet meer gevonden.  9 En de grote draak werd (op de aarde) geworpen, de oude slang, die genaamd wordt duivel en de satan, die de gehele wereld verleidt; hij werd op de aarde geworpen en zijn engelen met hem.

Hier word verteld wat er met de duivel gebeurde nadat hij uit de hemel werd gezet toen hij de verliezer was
Openbaring 20
1 En ik zag een engel nederdalen uit de hemel met de sleutel des afgronds en een grote keten in zijn hand;  2 en hij greep de draak, de oude slang, dat is de duivel en de satan, en hij bond hem duizend jaren,  3 en hij wierp hem in de afgrond en sloot en verzegelde die boven hem, opdat hij de volkeren niet meer zou verleiden, voordat de duizend jaren voleindigd waren; daarna moet hij voor een korte tijd worden losgelaten.

Het begin van de duizend jaren
Openbaring 12
 10 En ik hoorde een luide stem in de hemel zeggen:
 Nu is verschenen het heil en de kracht en het koningschap van onze God en de macht van zijn Gezalfde; want de aanklager van onze broeders, die hen dag en nacht aanklaagde voor onze God, is nedergeworpen. 11 En zij hebben hem overwonnen door het bloed van het Lam en door het woord van hun getuigenis, en zij hebben hun leven niet liefgehad, tot in de dood.  12 Daarom, verheugt u, gij hemelen en wie daarin wonen. Wee de aarde en de zee, want de duivel is tot u nedergedaald in grote grimmigheid, wetende, dat hij weinig tijd heeft.

Een inkijkje in de hemel m.b.t. de duizend jaren lang.
Openbaring 20
4 En ik zag tronen, en zij zetten zich daarop, en het oordeel werd hun gegeven; en (ik zag) de zielen van hen, die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het woord van God, en die noch het beest noch zijn beeld hadden aangebeden en die het merkteken niet op hun voorhoofd en op hun hand ontvangen hadden; en zij werden weder levend en heersten als koningen met Christus, duizend jaren lang.  5 De overige doden werden niet weder levend, voordat de duizend jaren voleindigd waren.
 Dit is de eerste opstanding.  6 Zalig en heilig is hij, die deel heeft aan de eerste opstanding: over hen heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en van Christus zijn en zij zullen met Hem als koningen heersen, [die] duizend jaren.

En dan het einde
Openbaring 20
7 En wanneer de duizend jaren voleindigd zijn, zal de satan uit zijn gevangenis worden losgelaten,  8 en hij zal uitgaan om de volkeren aan de vier hoeken der aarde te verleiden, Gog en Magog, om hen tot de oorlog te verzamelen, en hun getal is als het zand der zee.  9 En zij kwamen op over de breedte der aarde en omsingelden de legerplaats der heiligen en de geliefde stad; en vuur daalde neder uit de hemel en verslond hen,  10 en de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in de poel van vuur en zwavel, waar ook het beest en de valse profeet zijn, en zij zullen dag en nacht gepijnigd worden in alle eeuwigheden.

quote:

Nee, want als ze over ons regeren hoeft het nog niet te betekenen dat wij geen christenen zijn. Zij waren al omgekomen vanwege het geloof en wij zijn er toevallig nog en leven er zo als christelijke burgers die nog met onze missie bezig zijn zie zij al volbracht hadden. Maar mijn vraag is dan ook hoe jij dat ziet. Hoe de gereformeerde leer dat leert.
iedere christen die tot het einde van zijn leven volhard heeft deelt in de eerste opstanding.

fin

  • Berichten: 52
  • God is liefde
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #65 Gepost op: mei 04, 2008, 02:07:40 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 02 mei 2008 om 14:33:
[...]

Dat kan ik enkel zien als een gunstige ontwikkeling. Dat wil dus zeggen dat de geldstroom voor de islamitische wereld binnenkort ophoud. Het westen zal wel tijdig nieuwe energie voorzieningen vinden. Momenteel wordt er op grote schaal geëxperimenteerd met een nieuwe vorm van kernfusie. Erg veelbelovend. Naarmate de olie verder opraakt zullen er betere alternatieven komen door de wetenschap.

[...]

Ik hoorde laatst dat er al weer een nieuwe ijstijd aan zat te komen. Ze zijn er dus nog niet helemaal over uit. Overigens veranderd het klimaat altijd, het klimaat is geen stabiel gegeven, nooit geweest.

[...]

Dat valt reuze mee. Op wereldwijde schaal schijnt het christendom overigens nog te groeien. Ik neem aan dat God naar het totaal plaatje kijkt mocht de eindtijd er zijn en niet enkel naar de situatie in Nederland en omstreken.
sorry kom ik weer met een boek (niet christelijk boek) het heet  het  kleine boekje over de grote bedreigingen van deze wereld hierin staat heel nauwkeurig omschreven wat de gevolgen zijn van  olie die opraakt, verplaatsing van neerslag (geen of minder neerslag boven de tropen bijv.)

daarin staat overigens ook dat door de verspreiding van kennis omtrent kernenergie het niet te voorkomen is dat je daarmee ook kennis verspreid waarmee kernwapens gemaakt kunnen worden, dat risico is enorm groot.

dat het christendom nog steeds groeit vind goed om te horen

socrates

  • Berichten: 252
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #66 Gepost op: mei 04, 2008, 02:42:39 pm »
tja er zijn zoveel signalen die aangeven dat we in het laatst der dagen leven. Er is geen eeuw geweest zonder oorlog, zonder hongersnood, zonder verdriet. Ik heb er niet zoveel aan. Onder Nero zaten de christenen al te zuchten hoe zwaar ze het hadden en dat Jezus nu toch wel snel terug zou komen. Elke keer is het het zelfde liedje. Hij komt heus wel, maar uitspraken over deze generatie of de volgende vind ik echt lariekoek en nutteloos bovendien....
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

Harold-2

  • Berichten: 97
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #67 Gepost op: mei 04, 2008, 04:35:25 pm »
Ik heb opzich ook niet heel veel met voorspellingen over de eindtijd oa om de redenen die Socrates geeft. Wat ik wel opvallend vind is dat voedsel een stuk duurder wordt ivm de verbouw van gewassen tbv biobrandstoffen ipv voedsel. Omdat er naar alternatieve brandstoffen gezocht wordt gaat dit ten koste van voedsel(prijzen) en wordt voedsel voor 3e wereldlanden schaarser. Dat is natuurlijk een slecht teken.
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2008, 04:36:25 pm door Harold-2 »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #68 Gepost op: mei 04, 2008, 04:42:23 pm »

quote:

socrates schreef op 04 mei 2008 om 14:42:
tja er zijn zoveel signalen die aangeven dat we in het laatst der dagen leven. Er is geen eeuw geweest zonder oorlog, zonder hongersnood, zonder verdriet. Ik heb er niet zoveel aan. Onder Nero zaten de christenen al te zuchten hoe zwaar ze het hadden en dat Jezus nu toch wel snel terug zou komen. Elke keer is het het zelfde liedje. Hij komt heus wel, maar uitspraken over deze generatie of de volgende vind ik echt lariekoek en nutteloos bovendien....
als de voorgaande generaties er veel aan hebben gehad dan mogen wij daar ook kracht uit putten. Eens komt Hij terug, of het nu is, morgen of over 300 jaar is niet belangrijk. Als je er maar voor klaar staat. Daarbij, als wetenschappers aantonen dat de aarde uitgeput raakt dan is dat wel zorgwekkend. Ergens staat ook in de bijbel dat in de laatste dagen de koningen en heersers van de aarde zullen zuchten omdat de aarde ontwijd is. Dat komt vanzelf zo. De economie neemt namelijk nog steeds de eerste plaats in.
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2008, 04:48:39 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #69 Gepost op: mei 04, 2008, 04:45:45 pm »
Cyber. Bedankt voor je uitleg. Nu begrijp ik de gereformeerde visie. Ik zal hem bewaren. Het duizendjarige rijk is hierin de hemel tot aan de tijd dat de hemel en aarde verenigd zal worden. Dat vindt ik wel een goede uitleg. Ik zal me de komende tijd in verdiepen welke visie de ware is, want het is goed mogelijk dat het zo is.
Een nieuwe start is een nieuw begin

cyber

  • Berichten: 1981
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #70 Gepost op: mei 05, 2008, 12:25:38 am »

quote:

gaitema schreef op 04 mei 2008 om 16:45:
Cyber. Bedankt voor je uitleg. Nu begrijp ik de gereformeerde visie. Ik zal hem bewaren. Het duizendjarige rijk is hierin de hemel tot aan de tijd dat de hemel en aarde verenigd zal worden. Dat vindt ik wel een goede uitleg. Ik zal me de komende tijd in verdiepen welke visie de ware is, want het is goed mogelijk dat het zo is.
Jezus zegt:" Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde" om die duizend jaren lang alleen in de hemel te plaatsen wel dan hebben christenen op aarde er niets aan en dat is ook niet de bedoeling.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #71 Gepost op: mei 05, 2008, 01:03:37 am »

quote:

cyber schreef op 05 mei 2008 om 00:25:
[...]

Jezus zegt:" Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde" om die duizend jaren lang alleen in de hemel te plaatsen wel dan hebben christenen op aarde er niets aan en dat is ook niet de bedoeling.
Dan begrijp ik dat je het hemels koninkrijk ermee bedoeld, dat begint wanneer je bij Jezus bent gaan horen, hier op aarde al. Dan heb je deel aan het duizendjarige rijk. Anders val je nog onder satans rijk.
« Laatst bewerkt op: mei 05, 2008, 01:05:23 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #72 Gepost op: mei 05, 2008, 01:16:04 am »
Citaat
gaitema schreef op 05 mei 2008 om 01:03:
[...]


Dan begrijp ik dat je het hemels koninkrijk ermee bedoeld, dat begint wanneer je bij Jezus bent gaan horen, hier op aarde al. Dan heb je deel aan het hemels koninkrijk en hoor je bij het duizend jarige rijk. Hoewel Jezus ook macht heeft over de rest, maar zij hebben nog geen deel aan het hemeld koninkrijk omdat ze zich laten leiden door satan. Hoe dan ook, het komt er eigenlijk op neer dat het duizendjarige rijk dan zowel hier op aarde als in de hemel is.
Een nieuwe start is een nieuw begin

familie

  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #73 Gepost op: mei 19, 2011, 09:21:47 pm »

quote:

socrates schreef op 01 mei 2008 om 11:43:
ik denk dat de eindtijd niet interessant is in dit licht: je kunt er vrij weinig over zeggen. Je kunt gaan gissen, je kunt gaan theologiseren, je kunt van alles doen, maar weet dit: alles zal gaan zoals God gepland heeft. Dat vind ik persoonlijk het mooiste aan de boeken Daniel en Openbaringen, zo vaak een verwijzing naar Gods planning. Toen de tijd gekomen was, etc etc. Hoe moeten we de tekenen van de tijd in de gaten houden? Jezus zegt zelf, er komt van alles, oorlogen, hongersnood, aardbevingen, maar dit is het einde niet! Paulus zegt dat de wereld is als een vrouw die zucht in barensnood. Ik zie de tekenen van de tijd als teken dat het einde er aan komt. En net zo min als een moeder kan voorspellen wanneer haar kind geboren wordt, maar er zeker van kan zijn dat het kind er uit komt -helaas niet altijd zoals men hoopt- zo zeker mogen wij zijn, nee moeten wij zijn, dat Jezus terug komt om te zegevieren! En hoe dat precies gaat plaats vinden.....ik weet het niet en nogmaals dat vind ik ook niet zo heel interessant. Ik wil klaar zijn als mijn Heiland komt, door me te verdiepen in Zijn woord, door te leven naar Zijn woorden, door Zijn volgeling te zijn!
lees eens mat 24 ik denk dat wij er middenin ziten

dsWim

  • Berichten: 708
  • voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #74 Gepost op: mei 20, 2011, 11:07:24 am »
Het is op zich niet heel erg vreemd, lijkt me, om ook eens de zoekfunctie van dit forum te gebruiken. Als je bedelingenleer invoert vind je echt een heleboel (zin en onzin). Er zijn al vele wielen uitgevonden en ook al vele banden doorgeprikt.
shoot me again, I ain't dead yet

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
Eindtijd en de Gereformeerde Vrijgemaakten
« Reactie #75 Gepost op: mei 20, 2011, 11:17:24 am »
Modbreak:
Dicht. Het is best leuk om de zoekfunctie te gebruiken, maar een topic van 3 jaar oud omhoogschoppen met een losse opmerking is niet de bedoeling