Auteur Topic: Todd Bentley  (gelezen 29810 keer)

Thorgrem

• Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #60 Gepost op: augustus 20, 2008, 03:44:39 pm »

quote:

gaitema schreef op 20 augustus 2008 om 15:38:
Ik begin deze ontwikkeling gewoon eng te vinden. Ik las nog wat, wat mij niet lekker zit via de EO forum :http://www.solcon.nl/apgeelhoed/htmldoc/toetstong.htm
over tongentaal in de charismatische wereld, waar uit blijkt dat dat maar in uitzonderlijke gevallen (iets minder dan 10 procent) van God komt. De rest?

Nou is Geelhoed volgens mij iemand die overal tegen aan schopt, maar wellicht heeft hij hier een punt.
Ik heb in het verleden ook wel eens de stelling neergezet dat al dat tongentaal niet goed is. Men zorgt 9 van de 10 keer al niet voor een vertaler dan is het sowieso nutteloos (ook volgens de Bijbel), en in de Bijbel staat ook nog eens dat tongentaal iets persoonlijk is. Wat schets mijn verbazing, in sommige gemeenten ben je verplicht om in tongen te spreken als bewijs dat je toch echt 'wedergeboren' bent. In weer andere gemeenten wordt het weliswaar niet verplicht maar hoor je er pas echt helemaal bij als je het wel kan. In weer andere gemeente is het niet zo heel belangrijk maar daar steekt men elkaar aan. Net alsof het een kunstje is. Zo krijg je dus dat mensen zich buitengesloten voelen en vervolgens dan maar thuis voor de spiegel gaan oefenen in het onverstaanbaar brabbelen. En dat geloof ik ook wel dat 90% gewoon maar wat doet om erbij te horen. En stelling die overigens belachelijk werdt gevonden door de evangelische en (neo-)charismatische mensen op verscheidene fora.
« Laatst bewerkt op: augustus 20, 2008, 03:45:34 pm door Thorgrem »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #61 Gepost op: augustus 20, 2008, 04:12:28 pm »
Op de EO-forum drong iemand me er ook al op aan dat ik in tongen moest spreken en dat aan God moest vragen. Ik zei dat het helemaal niet verplicht is en dat het van Gods wil afhangt. Later stelde hij me de vraag of ik al in tongen kon spreken. Nou, nee dus. Ik vroeg hem op een andere topic waar volgens hem het tongenspreken/bidden voor diende. hij wist het niet en antwoorde dat het gewoon voor de fun was, voor de lol. Want hij voelde zich dan heerlijk!!! Als humor, in de charismatische kerken kon gelachen worden volgens hem en in onze kerken kon dat niet. Nou ik wist wel waar het tongenbidden en spreken voor diende en ook dat een uitlegger nodig is in bijzijn van anderen hoe dan ook en vertelde hem dat met bevestiging van een andere broeder die ook met argusogen in de discussie meedeed. Ik voelde toen al aan zijn manier van doen (vooral dat trotse gedoe van hem en onwetendheid over het nut ervan) dat er iets niet in de haak was. Hij hoorde me ook al eens uit met zijn bewering dat ik nogal veel uit mijn nek klets of ik wel actief was voor God of alleen maar wat discuseerde op de forum? Wel ik ben bezig zei ik hem en vroeg hem of hij actief was dan? Hij antwoorde 'nog niet, ik ben me nog aan het voorberijden', met andere woorden: niet dus. Vond ik ook al zo merkwaardig: enorm trots doen over zijn tongentaal en wat hij trots beweerde (bijbeluitpluizerij), tekeergaan tegen tegenargumenten en reacties, openlijk zelfs oordelend over anderen uit de traditionele kerken en toch zelf niet actief bezig te zijn in iets, ondanks dat hij anderen indirect vermaant dat wel te moeten doen. Door het lezen van het commentaar van Geelhoed viel bij mij het kwartje. Ik vindt het om eerlijk te zijn jammer dat dit zo gaat, ik was altijd zo positief over de gehele charismatische beweging enzo, maar hoe meer ik met ze in discussie ben, er over hoor en er over lees, hoe voorzichtiger ik met ze wordt. Je hebt goede mensen tussen zitten die absoluut goede bijbelkennis hebben, weten waar ze mee bezig zijn en zeker veel goede vruchten afwerpen, maar zoals de wind waait waaien er vele jasjes.
« Laatst bewerkt op: augustus 20, 2008, 04:33:10 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Adinomis

• Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #62 Gepost op: augustus 20, 2008, 08:31:10 pm »
Toch zou ik tongentaal niet zonder meer afdoen als verkeerd. Uiteindelijk zegt Paulus in de bijbel: Ik zou willen dat u allen in klanktaal kon spreken 1 Kor. 14:5. Hij zegt erbij dat hij liever heeft dat je profeteert.... maar toch, het is een bijbels gegeven.

Maar als ik lees wat Gaitema laat zien, ja dan is het wel uitkijken! Ik wist vroeger ook wel dat Satan zich ervan kon bedienen.

Door contacten met charismatische christenen ben ik het indertijd ook gaan proberen. Als God gaven wil geven wil ik die graag ontvangen. Je sticht jezelf zegt de bijbel. Het is niet zo sterk tot ontwikkeling gekomen en ik doe het nog maar zelden. Anderen hebben het nooit van me gehoord. Ik heb altijd tegen God gezegd dat ik het alleen maar door Zijn Geest wilde doen en Hem gevraagd mijn tong te besturen omdat ik niet door verkeerde krachten gebruikt wilde worden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #63 Gepost op: augustus 20, 2008, 11:20:48 pm »
Lijkt me positief. Hoe ging dat uitproberen eigenlijk, puur bidden en er op vertrouwen? Daar ben ik wel nieuwschierig naar.

Adinomis

• Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #64 Gepost op: augustus 20, 2008, 11:58:29 pm »
In de tijd van mijn doop werd er met mij gebeden en de handen opgelegd. Daarna vroeg men aan me of ik nu in tongen kon spreken. Maar dat kon ik niet. Ik wilde het op dat moment ook niet. Later ging ik het thuis proberen toen ik alleen was, zoals je al zei "voor de spiegel". Er ontstond inderdaad een woorden- of klankenstroom, maar niettemin vroeg ik me wel af of dit nu echt was. Ik heb het ook steeds met God besproken.

Ik weet dat ik steeds, zonder het te willen een naam uit de bijbel uitsprak. Later viel mijn bijbel enkele malen open op de plaats waar die naam geschreven was. Dat hoofdstuk kreeg in die tijd grote betekenis voor me.

Er zijn wel eens momenten dat ik niet weet wat ik moet bidden. Situaties waarin je verward raakt over wat er op je af komt. Je kunt dan je gedachten niet goed ordenen. Dan vind ik het fijn om in klanken te kunnen bidden en uiting te geven aan gevoelens die je niet onder woorden kunt brengen. Ik vraag God met wooden "Heer maakt u daar maar van wat goed in uw ogen is.

We zingen in de kerk wel eens een lied, waarvan ik met een regel niet kan instemmen. Dan zing ik heel zachtjes, onhoorbaar voor mijn omgeving, in klanken andere woorden.

Eigenlijk gebruik ik het heel weing.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #65 Gepost op: augustus 22, 2008, 02:50:50 pm »
Tja, bijzonder. Ik snap eerlijk gezegt niet waarom dat niet vaker voorkomt onder christenen, ken het zelf ook niet. Maar goed, God zal er wel een reden voor hebben.

Adinomis

• Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #66 Gepost op: augustus 24, 2008, 04:07:32 pm »

quote:

gaitema schreef op 22 augustus 2008 om 14:50:
Tja, bijzonder. Ik snap eerlijk gezegt niet waarom dat niet vaker voorkomt onder christenen, ken het zelf ook niet. Maar goed, God zal er wel een reden voor hebben.
Bij de vruchten van de Geest in Gal. 5 wordt de tongentaal niet genoemd, wel: liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof,  zachtmoedigheid en zelfbeheersing.

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #67 Gepost op: augustus 24, 2008, 06:25:20 pm »

quote:

gaitema schreef op 22 augustus 2008 om 14:50:

een christen "moet" (niets moet natuurlijk) er ook naar uitstrekken. Als je er niet open voor staat zal God het je ook niet geven. (alhoewel uitzonderingen daargelaten) Betekend niet dat je speciaal voor tongentaal open moet staan, want dat is natuurlijk niet de focus, maar wel open voor het werk met de Heilige Geest en het streven naar (de hoogste) gaven. En natuurlijk gedoopt zijn met de Heilige Geest, want Hij geeft het, zonder de Geest is het alleen maar vleeselijk of misschien wel erger.

31 Streeft dan naar de hoogste gaven.
En ik wijs u een weg, die nog veel verder omhoog voert.  

Hierna komt natuurlijk de liefde, want zonder de liefde is het niks!
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #68 Gepost op: augustus 24, 2008, 11:02:59 pm »

quote:

Adinomis schreef op 20 augustus 2008 om 23:58:
 Later ging ik het thuis proberen toen ik alleen was, zoals je al zei "voor de spiegel". Er ontstond inderdaad een woorden- of klankenstroom, maar niettemin vroeg ik me wel af of dit nu echt was. Ik heb het ook steeds met God besproken.

Ik vind dit altijd wat vreemd overkomen...heb eerder wel dit soort 'manieren' gehoord om het te proberen. Dan vraag ik me altijd af of je dat op die manier kan/mag doen. In handelingen lees je toch ook niet: en ze probeerden in nieuwe tongen te spreken?
Ik heb zelf altijd gehad: Als God wil dat deze gave voor mij is, zal het gebeuren. In die zin heb ik me er naar uitgestrekt maar niet op de manier van: doe maar wat, ga maar wat uitspreken.
NB de vertaling 'klanktaal'in de NBV wekt de suggestie dat het onverstaanbare klanken zouden zijn. Dit is in de vertaling gestopt aangezien het in de grondtekst gewoon: glossa - tong oftewel 'taal is.

Hierover hebben we het wel eens gehad in BF. Zie de berichten vanaf:
Priscilla en Aquila in "Grote vertaalfout in de nieuwe bijbelver..."
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2008, 11:16:52 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #69 Gepost op: augustus 24, 2008, 11:03:54 pm »
Dat geloof ik. Ik zal wel zien in mijn leven.

Harold-2

• Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #70 Gepost op: augustus 25, 2008, 09:51:08 pm »
Het spreken in tongen, was dat destijds niet gewoon dat de discipelen in buitenlandse talen konden spreken zodat iedereen hen kon verstaan?

quote:

1 En toen de dag van het Pinkster feest vervuld werd, waren zij allen eendrachtig bijeen.
2 En er geschiedde haastig uit de hemel een geluid, zoals van een geweldige, gedreven wind, en vervulde het gehele huis, waar zij zaten.
3 En aan hen werden gezien verdeelde tongen als van vuur, en het zat op een ieder van hen.
4 En zij werden allen vervuld met de Heilige Geest, en begonnen te spreken met andere talen, zoals de Geest hun gaf uit te spreken.
5 En er waren Joden, te Jeruzalem wonende, godvruchtige mannen van allen volke van hen, die onder de hemel zijn.
6 En toen deze stem geschied was, kwam de menigte samen, en stond verbaasd, want een ieder hoorde hen in zijn eigen taal spreken.
7 En zij ontzetten zich allen, en verwonderden zich, zeggende tot elkander: Ziet, zijn niet deze allen, die daar spreken, Galileeërs?
8 En hoe horen wij hen een ieder in onze eigen taal, waarin wij geboren zijn?
9 Parthers, en Méders, en Elamieten, en die inwoners zijn van Mesopotámië, en Judéa, en Cappadócië, Pontus en Azië;
10 En Frygië, en Pamfylië, Egypte, en de delen van Libyë, dat bij Cyréne ligt, en uitlandse Romeinen, beiden Joden en Jodengenoten;
11 Kretensen en Arabieren, wij horen hen in onze talen de grote werken Gods spreken.
12 En zij ontzetten zich allen, en werden twijfelmoedig, zeggende, de een tegen de ander: Wat wil toch dit zijn?
13 En anderen, spottende, zeiden: Zij zijn vol zoete wijn.
Dit heeft toch niets met onbegrijpelijk klanktaal te maken?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #71 Gepost op: augustus 25, 2008, 11:41:48 pm »
Onderandere, maar er wordt ook gesproken over spreken in klanktaal waar een vertaler voor nodig is.  Er zijn meerdere bijbelversen over. Zoals:
1 Corintiërs 14:13 "Daarom moet iemand die in vreemde talen spreekt, God vragen of Hij het ook mag uitleggen."

Nou is het verstandig om het gehele bijbelgedeelte te lezen, dat is erg leerzaam en maakt meer duidelijk over hoe wel of niet te spreken in klanktaal.
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2008, 11:56:26 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #72 Gepost op: september 14, 2008, 02:06:11 pm »
Heeft iemand nog iets vernomen van hem?

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel