Auteur Topic: Todd Bentley  (gelezen 30263 keer)

Thorgrem

• Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #75 Gepost op: september 14, 2008, 08:37:25 pm »
Als ik de berichten mag geloven gaat hij (na zijn buitenechtelijke avontuurtje met een ondergeschikte, echtscheiding, drankprobleem, en baanverlies) in therapie. En dat heeft wat mij betreft veel te lang op zich laten wachten, want in mijn ogen is deze man toch geestelijk erg ziek.
Waar ik me nog wel het meest aan stoor is dat al zijn aanhangers of volgers van dit welvaartsevangelie wederom 0,0 geleerd hebben. En nee, we mogen volgend deze groep nog steeds geen oordeel klaar hebben, Gods wegen zijn ondoorgrondelijk, het is best een aardige kerel, zijn bediening was echt in de Heer enz enz bla bla.
« Laatst bewerkt op: september 14, 2008, 08:37:42 pm door Thorgrem »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #76 Gepost op: september 14, 2008, 11:33:12 pm »
Ik ben sprakeloos. :? Rare jongens, die Todd aanhangers.
Die Todd al helemaal. Het doet me denken aan een spreuk: "In het land der blinden is één oog koning."
« Laatst bewerkt op: september 14, 2008, 11:37:22 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Anemino

• Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #77 Gepost op: september 15, 2008, 09:31:19 am »
Is er echt nog iemand die deze schertsfiguur serieus neemt?
Bekijk deze dan ook even, ben je zo genezen:
http://video.google.nl/vi...jEAg&q=Todd+Bentley&emb=1
« Laatst bewerkt op: september 15, 2008, 09:31:45 am door Anemino »
"Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman

Thorgrem

• Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #78 Gepost op: september 15, 2008, 10:06:45 am »

quote:

Anemino schreef op 15 september 2008 om 09:31:
Is er echt nog iemand die deze schertsfiguur serieus neemt?
Bekijk deze dan ook even, ben je zo genezen:
http://video.google.nl/vi...jEAg&q=Todd+Bentley&emb=1
Dat die man zo ziek is in zijn hoofd, ach ja we zijn wel gewend dat individuele mensen geholpen moeten worden (met TBS, dwangverpleging, gevangenisstraf oid). Maar dat een zaal voor mensen zijn verhalen van geweldexplosies, met luid gelach ontvangen, en ja zelfs deze man als lichtend voorbeeld beschouwen, hem vereren, dat is wat mij betreft ziekelijk. Maar goed, zodra iemand de naam van God maar vaak genoeg gebruikt schijnt in de US of A alles geoorloofd te zijn. En het beangstige is is dat ook hier in Nederland mensen gevoelig zijn geworden voor dit welvaartsevangelie, de diepe egocentrische manier van geloof waarin God niet het middenpunt en eindpunt is, nee waar God slechts een weg is tot persoonlijk gewin door middel van materiële en lichamelijke rijkdom. Ja, ook dit land in Nederland, en probeert in het verborgene de aanval te openen op de christelijke kerken en gemeenten te ondermijnen, haar leden te laten dwalen en te bekeren tot het welvaartsevangelie. Inmiddels zijn er al enkele evangelische/charismatische gemeenten gescheurd om deze 'bediening'. Het wordt tijd dat de traditionele protestantse/katholieke/orthodoxe/evangelische (van de eerste golf) kerken en gemeenten een vuist maken om dit continent vrij te houden van dit welvaartsevangelie.

mohamed

• Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #79 Gepost op: september 15, 2008, 11:26:06 am »

quote:

Thorgrem schreef op 15 september 2008 om 10:06:
[...]

Dat die man zo ziek is in zijn hoofd, ach ja we zijn wel gewend dat individuele mensen geholpen moeten worden (met TBS, dwangverpleging, gevangenisstraf oid). Maar dat een zaal voor mensen zijn verhalen van geweldexplosies, met luid gelach ontvangen, en ja zelfs deze man als lichtend voorbeeld beschouwen, hem vereren, dat is wat mij betreft ziekelijk. Maar goed, zodra iemand de naam van God maar vaak genoeg gebruikt schijnt in de US of A alles geoorloofd te zijn. En het beangstige is is dat ook hier in Nederland mensen gevoelig zijn geworden voor dit welvaartsevangelie, de diepe egocentrische manier van geloof waarin God niet het middenpunt en eindpunt is, nee waar God slechts een weg is tot persoonlijk gewin door middel van materiële en lichamelijke rijkdom. Ja, ook dit land in Nederland, en probeert in het verborgene de aanval te openen op de christelijke kerken en gemeenten te ondermijnen, haar leden te laten dwalen en te bekeren tot het welvaartsevangelie. Inmiddels zijn er al enkele evangelische/charismatische gemeenten gescheurd om deze 'bediening'. Het wordt tijd dat de traditionele protestantse/katholieke/orthodoxe/evangelische (van de eerste golf) kerken en gemeenten een vuist maken om dit continent vrij te houden van dit welvaartsevangelie.
Ze kunnen zelfs met de Bijbel bestreden worden, want het is slechts een gebrek aan kennis waar ze op parasiteren.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #80 Gepost op: september 15, 2008, 12:00:26 pm »

quote:

mohamed schreef op 15 september 2008 om 11:26:
[...]

Ze kunnen zelfs met de Bijbel bestreden worden, want het is slechts een gebrek aan kennis waar ze op parasiteren.
Onderwijs in de eigen gelederen over de bijbeluitleg en traditie van de eigen denominatie is idd een goede weg om dwalingen te voorkomen.

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #81 Gepost op: september 15, 2008, 12:56:29 pm »
Een egoistisch evangelie kan niet lang bestaan omdat het zichzelf opheft. God is duidelijk in de Bijbel over egoistisch leven en laat zichzelf ook niet zo maar zien aan deze mensen, alleen om zich te bekeren!

Het evangelie kan wel bestaan omdat het waarheid is en omdat mensen die het zoeken dat in eerlijkheid doen, oprecht het alleen van Jezus verwachten en niet van hun zelf. Het is een evangelie van genade, een evangelie van vrijheid. Een evangelie waar God ons veel wil geven, Hij belooft veel, maar daarnaast ook vervolging en vervloeking zal ons deel zijn. Maar, wel is het een evangelie van redding, verlossing, bevrijding, genezing, liefde, etc. Het is een volwaardig evangelie wat we niet van ons zelf verwachten, maar van God. Door Jezus heeft Hij het bewerkt, we hoeven het niet zelf te doen, maar vertrouwen op Jezus. Dat is eerlijkheid, niet voor jezelf, maar om wat Jezus heeft gedaan. Maar wat nu als God ons door Jezus alles wil geven? Is het dan op eens een welvaartsevangelie of het evangelie? Wat van Paulus die armoede en rijkdom heeft gekent?

Het probleem is dat ik zie dat mensen te snel iets zien als welvaartsevangelie, terwijl het gewoon het evangelie van genade is. God doet dingen in Zijn liefde die wij niet begrijpen, maar wel nodig zijn. God geeft het goede, zodat we het van Hem verwachten en niet van onszelf. Ik heb het nu even niet specifiek over bentley, maar wel in het algemeen.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #82 Gepost op: september 15, 2008, 03:19:24 pm »

quote:

farao schreef op 15 september 2008 om 12:56:
Een egoistisch evangelie kan niet lang bestaan omdat het zichzelf opheft.

Op zich heb je daar een punt. En dat is dan ook wat we vaak zien. Charismatische gemeenten gaan dan ook niet zo heel lang mee, of veranderen zodanig dat er nog nauwelijks overeenkomst is met wat het eerst was. In deze stroming is schijnbaar een constante vernieuwing noodzakelijk om de mensen binnen te houden. Gister liepen ze achter Todd aan, morgen weer achter een ander die toch echt wel een hele gave bediening heeft en waarlijk is wedergeboren enz enz. Het moet steeds grootser en grootser. De wonderen moeten steeds overtreffender zijn, anders begint men te twijfelen aan de echtheid, of het wel van God komt. En op zich is dat al een kwalijke zaak. Dat er vervolgens wonderen worden verkondigd die niet gestaafd kunnen worden, onderzoek tegengewerkt wordt en schijnbaar genezen mensen weer een terugval gehad hebben of in terminale fase in het ziekenhuis liggen wil men vervolgens binnen deze gemeenten niet weten. Een ieder die niet genezen wordt geloofd simpelweg niet genoeg, mensen zijn bezeten van allerlei demonen aldus deze mensen. Zo schijn ik bezeten te zijn door een kritische demoon en is mij toch vooral op het hart gedrukt dat ik toch echt een keer langs moet komen bij gemeente X om de demoon uit te laten drijven.

Men leert hier helemaal niets, er is een theologie die op de achterkant van een bierviltje past en de diepte van een glaasje citroenbrandewijn heeft. En is de ene hype niet meer aantrekkelijk genoeg, dan gaat men over op de volgende vakkundig in het leven geroepen hype. En zo blijft men steeds het wiel opnieuw uitvinden. En worden steeds weer mensen weggedreven van het evangelie, mensen hebben er genoeg van en keren hun rug naar het christendom of zoeken stabiliteit in een traditioneel protestantse of katholieke kerk. Maar jongeren (ook die van de traditionele kerken) worden generatie na generatie aangetrokken door dit welvaartsevangelie en er woord roofbouw gepleegd op deze jongeren.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #83 Gepost op: september 15, 2008, 03:24:05 pm »
Over het algemeen dan maar.  Ik zie twee soorten christenen. De ene groep gaat af op het succesformule. Een sterke charismatische leider die hen leid. Een groep waar je je prettig in voelt. Een saamhorigheidsgevoel waar je vol bent van ervaring van Gods aanwezigheid en waar veel, heel veel mensen door tot bekering komen.  Dat is opzich niet verkeert om mee te maken, maar werkt God ook zo?

Je hebt ook de groep die de waarheid zoekt, wat het ook mag kosten. Hij wil het vinden. Het verlangen hebben om meer van Gods Woord te lezen en te horen. Oprecht willen oefenen in geloofsvertrouwen op Jezus en berijd is Zijn kruis te dragen als het nodig is. Ook onder hen zullen bijeenkomsten zijn waar ervaring gedeeld zullen worden en met elkaar beleeft worden. Ze huppelen niet zo snel van de ene naar de andere opwekkingsplaats van "hier gebeurd het, o nee, daar gebeurd het en moet je zijn!!!" De luister van de Heer zal hen ook vervullen, maar ook zullen ze tegenslagen kennen vanwege het kruis dat ze dragen moeten. Al maken ze mee dat hun gemeente krimpt en dat ze bijna moedeloos bidden: "God ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp!" en ondanks dat soms het gevoel te hebben er alleen voor te staan toch vast klammen aan de gedachte: "nee ik ben niet alleen, want God is er en ik wil Hem volgen." Een huis dat niet op zand gebouwd is, maar een huis van steen dat stevig in rotsachtige grond gebouwd is.

Een voorbeeld: een kerk in ons dorp kende onder de vorige dominee een minder aantal bezoekers en nu een nieuwe dominee is gekomen zijn de bezoekers die onder de vorige dominee er niet kwamen opeens weer in de kerk. Waarom? De vorige dominee preekte dat we ons leven moesten geven aan God in Jezus, dat wilden ze niet horen in de kerk. Ik stond er van te kijken. Het welvaartsevangelie is wel veel van: "huisje, boompje, beestje en ervaren dat God er is, en niet teveel van ons vraagt maar ons neemt zoals we zijn."  Eén voor allen en allen voor één!
God is niet gek. Maar de duvel ziet die houding van één voor allen en allen voor één wel zitten.

De zin van Thorgrem dat alle christenen die hij noemde de vuisten in één moeten slaan vindt ik wel een goede en de messiaanse Joodse geloofsgroep mag ook mee doen. Nu hopen dat de één de ander niet weer op kerkelijke regels gaat bestraffen maar echt samen kunnen werken (daar is wijsheid voor nodig) in de strijd tegen elke vorm van vrijzinnigheid, individualisme en welvaartsevangelie.
« Laatst bewerkt op: september 15, 2008, 03:41:06 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #84 Gepost op: september 15, 2008, 03:46:56 pm »
farao: de kenmerken van een christen zoals je ze opsomt lijkt me zeer goed. Alleen sluipt soms juist dat makkelijke denken van het geluksevangelie erin. Het lijkt veel op de eerste golf van de pinksterbeweging, maar als je met mensen uit die beweging spreekt dan hoor je ook hun verontrustheid over nieuwe trents. Ik sprak zo een pinksterchristen die ook inzag dat het hele denken in grootse bijeenkomsten een uit Amerika over gewaaide gedachten is uit de charismatische wereld, maar dat dat niet goed is. God werkt niet altijd met grote groepen, maar ook met kleine groepjes. Ik sprak een voll evangelische christen over de leegloop in de plaatselijke hervormde gemeente en dat het niet echt lekker gaat met ze. Maar hij sprak me tegen dat het wel eens beter met ze kon gaan. Hij was een keer in de gemeente en zag positieve motivatie onder de bezoekers. Hij zag dat ze opzoek zijn naar God en vond dat schitterend om te zien.

farao

• Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #85 Gepost op: september 15, 2008, 04:07:09 pm »
Thorgrem, wel belangrijk om in te zien dat we een dynamische relationele God hebben. Het geloof in Jezus is niet statisch, het is niet zus of zo, alhoewel er wel orde is hierin, maar het is niet van dit is het en klaar. Ik geloof in Jezus en klaar, ik heb eens gebeden voor zonden klaar. Het leven gaat daarna verder en God wil ons veranderen, die dingen die ik net noemde. Daarbij gaat het om een liefdesrelatie met God. Die is ook niet star en daardoor kan het wel de ene keer gebeuren dat er mensen genezen worden en de andere keer niet. God wil ons daarvoor ook gebruiken en inzetten, gebed is belangrijk dan ook. Een actieve houding dus zoals gait ook zegt, geen passief stil zitten in de kerk, maar juist actief naar anderen en God toe. Samen met God leven, naar Hem luisteren en wat Hij wil doen in onze levens. Dat vind ik altijd zo mooi, we leven niet tegen God of met God ver weg, nee we leven samen met God!
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #86 Gepost op: september 15, 2008, 04:25:53 pm »

quote:

farao schreef op 15 september 2008 om 16:07:
Thorgrem, wel belangrijk om in te zien dat we een dynamische relationele God hebben.
Vrees niet, dat zie ik in.

quote:

Het geloof in Jezus is niet statisch, het is niet zus of zo, alhoewel er wel orde is hierin, maar het is niet van dit is het en klaar.
Ook dat geloof ik volmondig. Om dan maar naar de kerk waar ik toe behoor te kijken, er zijn vele verschillende ordes, broederschappen en andere verbanden elk met een ander accent.

quote:

Ik geloof in Jezus en klaar, ik heb eens gebeden voor zonden klaar. Het leven gaat daarna verder en God wil ons veranderen, die dingen die ik net noemde.
God wil ons zeker veranderen, het is maar de vraag hoe, en het is maar de vraag of de charismatische invulling daarvan wel van God is.

quote:

Daarbij gaat het om een liefdesrelatie met God.
In mijn ogen te beperkt, het gaat niet enkel over een liefdesrelatie.

quote:

Die is ook niet star en daardoor kan het wel de ene keer gebeuren dat er mensen genezen worden en de andere keer niet.
Elk mens wordt genezen door de Heer, waar ik tegen mij afzet is de nadruk op de lichamelijke genezing. Deze mensen hebben geen weet meer van het lijden van Christus, willen daar niets van weten, verafschuwen het menselijke lijden.

quote:

God wil ons daarvoor ook gebruiken en inzetten,
Waar God ons voor wil gebruiken is een individuele zoektocht naar de roeping de de Heer je gegeven heeft. En daarin zit grote diversiteit.

quote:

gebed is belangrijk dan ook. Een actieve houding dus zoals gait ook zegt, geen passief stil zitten in de kerk, maar juist actief naar anderen en God toe.
Of je actief naar anderen moet zijn is nog maar de vraag, dat ligt aan je roeping.

quote:

Samen met God leven, naar Hem luisteren en wat Hij wil doen in onze levens. Dat vind ik altijd zo mooi, we leven niet tegen God of met God ver weg, nee we leven samen met God!
Mooie woorden hoor, maar ik snap niet helemaal waar ik deze preek aan te danken heb, het is geen echte reactie op hetgeen ik schreef. Meer een algemeen verhaal en daar neem ik geen genoegen mee. Indien je mij adresseert dan graag met een echte en inhoudelijke reactie op hetgeen ik schreef.
« Laatst bewerkt op: september 15, 2008, 04:29:35 pm door Thorgrem »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #87 Gepost op: september 15, 2008, 07:01:26 pm »
Farao: Het punt van mij met mensen als Todd is dat het me niet helder is waar ze precies voor staan.  Ik lees alleen over wat er gebeurd en wat mensen over hun ervaringen het hen schrijven. Op basis daarvan zie ik uiteindelijk dat het helemaal niet goed met Todd gaat. En dat het niet goed met hem gaat heeft wel degelijk mee te maken dat hij in een negatief spiraal gezogen is wat niet met God van doen heeft. Ook hij kan er weer uit komen, maar zoals het er nu naar uitziet gaat het niet lekker. Bedenk dat Jezus ons vertelde dat je het niet moet geloven als mensen zeggen dat Jezus hier is of daar. Ik heb letterlijk een mail van iemand gekregen met wie ik wat mailde over bepaalde onderwerpen die beweerde dat hij gehoord heeft dat Jezus ergens in meen ik Hongarije was terug gekomen of ik iets er van gehoord had. Nou kon ik gewoon letterlijk bijbelversen terugsturen en erbij vermelden dat wanneer Jezus terug komt iedereen Hem zal zien komen vol kracht en majestijt. Het zal voor ieder christen compleet duidelijk zijn dat Hij komt. Daar is hier nog geen sprake van. Ook een deel van de gnostisie hebben het over Jezus, net als goeroes het wel eens over Jezus hebben en sommige hindoes. Dan blijkt het bij er verder in te verdiepen om een heel andere Jezus te gaan. Net zo als Hietler die in naam van Jezus de Joden uitmoorde en veel machten de naam Jezus gebruikte om anderen te vermoorden. Dat is niet de Jezus die ons is verkondigt. wees dus niet bang aan mensen te vragen over welke Jezus ze het hebben en te vragen naar zijn lijden en sterven. Als het goed is doorstaan ze de toets, zo niet: dan klopt er iets niet.

En Jezus zei al: "niet iedereen die tegen me zegt "Here, Here!" komt in het hemels Koninkrijk, want daar kom je alleen als je doet wat Ik zeg."

Maar het is niet eenvoudig om aan te geven wie nu van God is en wie niet geloof ik. Niet strak in hokjes te verdelen. Het is nogal per gemeente en persoon verschillend geloof ik. Wat is bijvoorbeeld de eerste golf en wie de neo-evangelischen en zijn ze zo duidelijk te onderscheiden? Ik geloof dat het in werkelijkheid veel complexer ligt. Een vorm zegt nog niets over de inhoudt. Van katholiek tot charismatisch kunnen de invullingen verschillen op basis van de zelfde liturgische kenmerken. De ene katholiek is weer totaal anders dan de andere, net als de protestanten en de evangelischen. Daarbij doet satan steeds God na. Ik heb ook vaker gelezen dat demonen zich wel eens Jezus laten noemen. Vandaar de vraag: welke Jezus hebben we in het vizier. Net als de Heilige Geest, welke? Zien we de juiste kenmerken? Of is het immitatie? Satan kan zich voordoen als een Heilige Christus Geest door een  katholieke bisschop, een protestantse theoloog of een charismatische gebedsgenezer. Allemaal naäperij van wat kinderen van God door God doen in de wereld. zo probeerd hij elke beweging die God door mensen op gang brent omzeep te helpen door rookgordijnen op te werpen, misleidingen neer te zetten, afleidingen van de basis neer te zetten, wonderlijke dingen te doen op verkeerde gronden etc... en allemaal in een vroomogend christenlijke jasje. Zo sluipt het moderne welvaartsdenken de gehele christelijke wereld binnen, met lauwheid en de mammonaanbidding als kenmerk.
« Laatst bewerkt op: september 15, 2008, 09:41:19 pm door gaitema »

farao

• Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #88 Gepost op: september 15, 2008, 11:08:45 pm »
Had het nu niet speciaal over bentley, maar meer in het algemeen over het welvaartsevangelie, wat zo genoemd wordt dan. De Bijbel lijkt me duidelijk over waar je op gericht bent, op Jezus of op je geld. Toch geloof ik ook in de zegen die God wil geven, niet dat het daar om gaat. Want, God beproeft het geloof ook of het volhard. (jacobus 1) Daarbij kan je nog met lijden en vervolging te maken krijgen als je echt Jezus volgt. (kijk maar eens hoe tolorant nog mensen zijn als je zegt dat Jezus echt alleen de waarheid en de weg is!)  

Als laatste nog even dat Paulus vooral waarschuwde om niet weer onder de wet te gaan leven en te leven volgens allerlei regeltjes, feestdagen en weet ik veel wat nog meer. Niet weer de besnijdenis. Ik denk dat we banger moeten zijn voor wetisisme en het zelf willen doen. Daar moeten we voor uitkijken anders leggen we onszelf een slavenjuk op terwijl Jezus ons juist vrij wil maken. Hij heeft het al gedaan, we hebben alleen Jezus nodig. Als we hier in wandelen zal lauwheid ook verdwijnen, ik denk dat kerkelijk nederland hier eerder naar zal moeten gaan kijken! Dat de dwaalleer van het wettisme erg diep is doorgedrongen.

@Thorgrem: laatste deel was niet speciaal voor jou bedoeld, meer algemeen, alleen het eerste even. Maar bedankt dat je het een mooie preek vond ;)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #89 Gepost op: september 16, 2008, 02:18:32 pm »
Ik geloof dat mensen moeite hebben om niet door te schieten. Wat je zegt lijkt me ook waar. Juist gemeentes die teveel van hun volgelingen verlangen werpen daarmee wel eens een drempel op die voor hen niet te overbruggen valt. Aan de andere kant zie je ook mensen die teveel vrijheid lijken te nemen en gewoon hun verantwoordelijkheden niet meer dragen. Bijden hebben het zelfde resultaat: mensen doen of niets omdat al die verplichtingen bij hen afkeer oproept, of omdat ze teveel vrijheid lijken te krijgen. Het is goed om elkaar op je verantwoordelijkheden te wijzen. Jezus vroeg soms ook radicale dingen. Zoals aan de rijke jonge man: laat je bezittingen achter en volg mij. Dat was hem te veel gevraagd omdat hij zijn geld nogal lief had. En dat is ook veel het probleem vandaag geloof ik. Iedere christen lijkt wel een mening te hebben over hoe het moet, maar er zijn weinigen die het allemaal in de praktijk brengen.