Auteur Topic: Todd Bentley  (gelezen 30922 keer)

dovanlo

• Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #90 Gepost op: september 16, 2008, 09:18:28 pm »
"Zo sluipt het moderne welvaartsdenken de gehele christelijke wereld binnen, met lauwheid en de mammonaanbidding als kenmerk."[/quote]

Even verder op die lauwheid-ook ik vind dat ik me daar schuldig aan maak. Ik verlang terug naar de radicaliteit die ik had toen ik studente was...
Hoe gaan jullie ermee om?

En even puur "on topic": ik vraag me af wat er toch gebeurd is met al die mensen die door TB genezen zijn!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #91 Gepost op: september 16, 2008, 10:39:02 pm »

quote:

dovanlo schreef op 16 september 2008 om 21:18:
"Zo sluipt het moderne welvaartsdenken de gehele christelijke wereld binnen, met lauwheid en de mammonaanbidding als kenmerk."

Even verder op die lauwheid-ook ik vind dat ik me daar schuldig aan maak. Ik verlang terug naar de radicaliteit die ik had toen ik studente was...

Ups en downs. Ik geloof dat lauwheid vooral is dat je voor verantwoordelijkheden weg loopt. Het is daarom goed om uit te pluizen waar je wat kan betekenen. Ik heb jaren lang in een bijbelstudiekring gezeten en gediscuseerd bij het leven, maar ik had het gevoel voor God persoonlijk nutteloos te zijn. Pas toen mensen me vroegen voor dingen in de kerk of christelijke activiteiten naast de kerk en daar in meegegaan ben merkte ik dat ik me nuttig kon maken. Door te doen merk je op dat je gevoed blijft. Alleen bidden, bijbellezen en discuseren helpt bij mij niet. Juist doordat ik me in ben gaan zetten voor tienerclubs of jeugddiensten werd ik gedwongen om de bijbel nuttig te gebruiken en er wat mee te gaan doen. Ik sprak met een christen die zijn vader verloren had op jonge leeftijd en met zijn moeder niet door één deur kon, dat voor hem onoplosbaar was. Maar een collega van hem zit in de zelfde situatie waardoor hij er voor hem kan zijn. Deze herkenningsband versterke hun vriendschap. Ook zie ik andere christenen druk in de weer voor culturele vereniging als sport, muziek etc als vrijwilliger en talenten bezitten om problemen binnen verenigingen op een sociale manier op te lossen. Ook daar zie ik iets van die gedrevenheid in terug. Het is heel belangrijk uit te vogelen voor wie je wat kan betekenen en niet bang te zijn om daardoor aan een groep-commissie of wat dan ook te moeten binden voor een langere tijd. Christen zijn vraag opoffering van je eigen wil aan de wil van God.

quote:

En even puur "on topic": ik vraag me af wat er toch gebeurd is met al die mensen die door TB genezen zijn!
Ik zou het niet weten. Als demonen genezen dan gebeuren er ook minder vrolijke dingen. Laten we hopen en bidden dat God ze terug roept.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Thorgrem

• Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #92 Gepost op: september 16, 2008, 10:49:08 pm »

quote:

dovanlo schreef op 16 september 2008 om 21:18:
"Zo sluipt het moderne welvaartsdenken de gehele christelijke wereld binnen, met lauwheid en de mammonaanbidding als kenmerk."[/quote]

Ik weet natuurlijk niet wat jij precies onder lauwheid verstaat. Maar op een gegeven moment vul je je geloof anders in dan als je jong bent. De term 'radicaal' heb ik vaak genoeg misbruikt zien worden.

quote:

Ik heb het nieuws een beetje gevolgd en de berichten zijn dat er helemaal geen genezingen gestaafd zijn. Todd claimt van alles maar toen een actualiteiten programma onderzoek wou doen en Todd alle medewerking toegezegd had bleef die medewerking uit. Met veel gehannes zijn er stukken opgestuurd, maar daar zat zoveel zwart gebalkt tussen dat er niets mee te beginnen was. Uiteindelijk is er 1 iemand achterhaald en die bleek in de terminale staat van kanker te zitten te wachten op de dood. Soortgelijk resultaten heeft een Brits onderzoek naar charismatische wonderen overigens opgeleverd. Het is dus een hoop gebakken lucht, broodjes aap en whisfull thinking.
« Laatst bewerkt op: september 16, 2008, 10:49:23 pm door Thorgrem »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #93 Gepost op: september 16, 2008, 11:07:07 pm »
Dat laatste betwijvel ik enorm, de EO meld ook waargebeurde wonderen. Zowel binnen de charismatische wereld, de protestantse als de Rooms Katholieke Kerk. Allen op de zelfde wijze.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #94 Gepost op: september 17, 2008, 08:51:13 am »

quote:

gaitema schreef op 16 september 2008 om 23:07:
Dat laatste betwijvel ik enorm, de EO meld ook waargebeurde wonderen. Zowel binnen de charismatische wereld, de protestantse als de Rooms Katholieke Kerk. Allen op de zelfde wijze.
De vraag is wat je onder waar gebeurde wonderen verstaat. Is dat inclusief medische dossiers van voor en na het 'wonder'? Waarom worden deze gegevens altijd achtergehouden, er wordt zelden open kaart gespeeld. Dat onderzoek in Engeland strekte zich over jaren en jaren uit, ik kan alleen helaas het artikel niet meer vinden. Maar als voorbeeld kunnen we Jan Zijlstra (de bekendste wonder doktor van Nederland) aanhalen: http://www.bijbelgetrouw.nl/index.php?itemid=773

Vraag je jezelf nooit af waarom de gemiddelde charismatische kerkzaal er uit ziet als een tv studie, er veel moderne apparatuur aanwezig is, maar als er een wonder gebeurd wat niet gespeeld kan worden, zoals het aangroeien van een arm of been, daar nooit een camera bij aanwezig is? En dat verreweg de meeste en grootste wonderen binnen de charismatische wereld zich vrijwel altijd afspelen in landen als Mozambique?

Begrijp me niet verkeerd, ik geloof wel in wonderen, dat is het probleem niet. De geboorte van een kind is een wonder. Dat mensen in hun twintiger jaren nog weer tot geloof komen in deze tijd mag een wonder heten. Dat in de lente de wereld weer tot bloei komt. Dat tijdens een dienst/viering iemand ontroerd wordt door de preek of lezing, dat iemand na de biecht zich bevrijd voelt en een last lichter is, of dat iemand met ongeneesbare kanker positief in het leven blijft staan en er vrede mee heeft. Dat zijn wonderen in mijn ogen.

PS: Wonderen in de katholieke kerk worden overigens ook onderzocht door de seculiere wetenschap en het onderzoek is vrij intensief en langdurig om iets officieel tot wonder te verklaren. En zelfs als het tot wonder verklaard is dan ben je vrij om het te geloven of niet. Dit in tegenstelling tot de charismatische wereld waar niets onderzocht wordt en je maar aan moet nemen en anders weggezet wordt als ongelovige.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #95 Gepost op: september 17, 2008, 02:47:09 pm »
Ik heb me er een hele tijd mee bezig gehouden of het waar is of dat we voor de gek worden gehouden. Op een gegeven moment vroeg ik me af waaromn het altijd elders in de wereld gebeurd, maar niet in mijn directe buurt en verder vroeg ik me daarmee in verband ook af of God wel bestond en ik niet gewoon door mijn levensbeschouwlijke achtergrond geherzenspoeld was, maar ze gebeurden toch ook heel dichtbij. In die zelfde tijd was mijn tante 4 jaar ziek van kanker en vlak voor haar overlijden was ze helemaal niet meer aanspreekbaar en lag ze de hele dag compleet uitgeput op haar bed met haar ogen dicht. Maar opeens deed ze op de laatste dag haar ogen open en begon breed te glimlachen en riep het met stralende ogen uit: "Nu weet ik het zeker!" haar man vroeg toen waar hun dochter bij stond: "Wat dan?" Zij: "Er is één God!" Daarna sliep ze weer en stierf die nacht.  Ik zie dat als een wonder, ze heeft wat gezien waardoor ze dit zo opgewekt moest zeggen.
Daarbij heb ik een vrijgezelle oom van wie zijn beste vriend ook een kankergezwel heeft gehad, waarvoor gebeden werd en bij nader onderzoek in het ziekenhuis bleek het opeens te zijn verdwenen wat volgens de artsen niet kon. We geloven dat het door zijn geloof in God gekomen is. Jezus genas vroeger ook mensen, waarom zou dat vandaag niet meer gebeuren? Er staat ook in de bijbel de belofte dat gebedsgenezing één van de gaven van de Heilige Geest zal zijn. Daardoor kwam deze vrijgezelle oom Anjo ook aan het denken over dit alles en trok de conclusie dat dit door God moest gebeurd zijn, hierdoor besloot hij zich weer bij de protestantse wijkgemeente zich weer opnieuw in te laten schrijven en de kerk weer te bezoeken wat hij al ruim 10 jaar niet gedaan had. Deze gebeurtenissen overtuigde hem van Gods bestaan. Ook een aantals bezoekers van de begravenisdienst van mijn tante raakte overtuigd na dat de laatste woorden van mijn tante verteld werd op de kansel door de dominee en vroeg aan de bezoekers in het algemeen: "wat zou ze gezien hebben?" met een doordachte blik. De meesten van deze mensen gingen weer naar de parochiekerk in Raalte.

Die dingen gebeuren door God om zijn kinderen van Zijn bestaan, macht en zorg voor ons te overtuigen.

Ik las een wonder van genezing ook van een ernstig zieke vrouw uit een Hervormde gemeente die een keer naar Zijlstra ging en van een protestantse vrouw die juist naar een Rooms Katholieke klooster in Bergië ging (waar in de Visie van de EO een interview over met haar opgeschreven stond) waar gebeden werd in de kapelviering voor vergeving van zonden en genezing voor alle bezoekers zoals het op een formulier stond opgeschreven in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Tijdens deze woorden genas de vrouw ook van een pijnlijke lichamelijke ziekte, ze voelde kracht door haar lichaam stromen en was genezen. Zo las ik in dagblad Tubantia dat de vorige Paus heilig is verklaard omdat gelovige Rooms Katholieken in het verleden hem alleen maar aanraakten en daardoor genazen. (ik ben dus iemand die deze geregistreerde wonderen van de RKK gelooft :) )

Ik geloof dat God zich aan zijn beloftes houdt, dat er ook zelfverrijkende tv-dominee's zijn die de boel foppen in Amerika (ik heb dat Britse onderzoek geloof ik wel op tv gezien) klopt, en dat daarnaast ook sprake is van iets voor een wonder aan zien wat het niet is klopt ook, maar wonderen gebeuren zoals God ze wil laten gebeuren. Ook de wonderen die jij noemt zijn wonderen. Ook dat is geloof.

Daarnaast heeft een dominee mensen uit ons dorp wel benaderd om over hun wonder te vertellen in een jeugddienst, maar ze durven vrijwel allemaal niet vanwege de reacties van mensen. Ze zijn bang volledig voor gek verklaard te worden. Ik heb gehoord van iemand dat zijn oma een bijnadoodervaring had, maar ze (de familie) willen het binnen huis in vertrouwde kring houden bijvoorbeeld, ook iemand in onze straat van de Rooms Katholieke kerk wilde er niet mee in een kerkdienst komen (een wonder van genezing- zeer veel mensen baden in die tijd voor haar), want straks verklaren veel mensen haar nog voor gek. Uiteindelijk heb ik slechts 2 meiden kunnen vinden (als jeugddienstcommissielid zocht ik mee) die hun meegemaakte wonder wilde vertellen, waarvan één er lang over na moest denken of ze het wel doen moest, ook zij was bang voor de reacties. De ene is gereformeerde Friezin die in Almelo studeerde voor arts of iets dergelijks en de andere een  Almelose pinksterchristen die trouwens ook gereformeerde theologie studeert. We wilden hun getuigenis gebruiken voor in een jeugddienst. Ik kan me indenken dat mensen liever niet in het openbaar over dergelijke worderen vertellen, vanwege de negatieve opmerkingen die ze wel zullen horen van mensen die hoe dan ook niet zullen geloven wat ze zeggen.

een dominee van onze kerk zei ook: als je wonderen mee wil maken moet je dominee worden.
« Laatst bewerkt op: september 17, 2008, 03:14:59 pm door gaitema »

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #96 Gepost op: september 17, 2008, 03:29:32 pm »
Thorgrem,

Zou Janneke Vlot te Bleskensgraaf het met je eens zijn?

Vriendelijke groet

Thorgrem

• Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #97 Gepost op: september 17, 2008, 03:32:42 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 17 september 2008 om 15:29:
Thorgrem,

Zou Janneke Vlot te Bleskensgraaf het met je eens zijn?

Vriendelijke groet

Verklaar je nader.
Ik heb overigens nergens gezegd dat wonderen niet gebeuren. Dus dan kunnen we die discussie vol met verdachtmakingen gelijk overslaan. Been there, done that.
« Laatst bewerkt op: september 17, 2008, 03:34:17 pm door Thorgrem »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #98 Gepost op: september 17, 2008, 03:58:42 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 17 september 2008 om 15:32:
[...]

Verklaar je nader.
Ik heb overigens nergens gezegd dat wonderen niet gebeuren. Dus dan kunnen we die discussie vol met verdachtmakingen gelijk overslaan. Been there, done that.

Ik lees inderdaad in je reactie dat je wel i wonderen gelooft, daar gaat het ook niet om. Maar je vind iets van de zaak Zijlstra. Ik wil daar dus iets tegenover zetten, waarbij ik wel wil aantekenen dat ik over Zijlstra geen mening heb. Ik wil zelf nog eens naar zo'n dienst om met eigen ogen te zien en ervaren en daarna te beoordelen naar bevinding.

Op youtube is de genezing van Janneke Vlot te zien, een radiointerview met haar na te luisteren op de eo-radio. Dit heeft in den lande nogal wat losgemaakt omdat deze vrouw uit bleskensgraaf na 15 jaren genezen is in een dienst van Jan Zijlstra. Dit is zo tot op de dag van vandaag.
De orthodox hervormde gemeente waar zij uit vandaan komt werd daarmee voor de nodige vragen gesteld.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #99 Gepost op: september 17, 2008, 04:22:06 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 17 september 2008 om 15:58:
[...]

Ik lees inderdaad in je reactie dat je wel i wonderen gelooft, daar gaat het ook niet om. Maar je vind iets van de zaak Zijlstra. Ik wil daar dus iets tegenover zetten, waarbij ik wel wil aantekenen dat ik over Zijlstra geen mening heb. Ik wil zelf nog eens naar zo'n dienst om met eigen ogen te zien en ervaren en daarna te beoordelen naar bevinding.

Op youtube is de genezing van Janneke Vlot te zien, een radiointerview met haar na te luisteren op de eo-radio. Dit heeft in den lande nogal wat losgemaakt omdat deze vrouw uit bleskensgraaf na 15 jaren genezen is in een dienst van Jan Zijlstra. Dit is zo tot op de dag van vandaag.
Mooi verhaal, maar doet verder niets af aan de andere kant van de medaille die Jan Zijlstra heet, namelijk die van bedrog.

quote:

De orthodox hervormde gemeente waar zij uit vandaan komt werd daarmee voor de nodige vragen gesteld.
Want?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #100 Gepost op: september 17, 2008, 05:22:47 pm »
Ik heb de indruk dat hij niet bewust mensen blij maakt met een dood vogeltje: hij is alleen van mening dat iedereen die oprecht gelooft genezen wordt als we het Jezus vragen Hem om hem te genezen, op basis van bijbelinterpretaties. Ik geloof dat het probleem daar zich voordoet dat Jezus dat niet altijd doet om zijn persoonlijke beweegredenen. Dat kan van alles zijn, van iets wat met geloof te maken heeft, iets wat met de liefde te maken heeft, het leven naar Gods wil of een andere plan van God met zijn of haar leven. Ik denk niet dat hij bewust bedriegt.

Waar ik moeite mee heb is dat mensen zeggen dat genezing niet kan gebeurd zijn bij Pietje omdat Jantje immers nog ziek is. Maar wat als God daar nu een reden voor heeft? Hoeft trouwens niet persee een kwaadaardige blokkade zijn, het kan ook dat God iets anders met de des betreffende persoon op voor heeft, zoals het voorbeeld met mijn tante. Ze stierf wel, maar de laatste woorden van haar gaven vele anderen de steun in de rug om juist voor het christelijke geloof te kiezen.

ps: dat verhaal van die orthodox hervormde vrouw bedoel ik in mijn voorbeeld van een hervormde vrouw die Jan bezocht.
« Laatst bewerkt op: september 17, 2008, 07:02:55 pm door gaitema »

mohamed

• Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #101 Gepost op: september 17, 2008, 05:25:18 pm »
Liepen ze maar zo achter Jezus aan als die nepguru's die niks dan ellende brengen. Als ik mensen hiermee beledig spijt me dat, maar vraag jezelf eens af, waarom zou je beledigt zijn? Deze zogenaamde paranormaal begaafde alles-helers zouden al lang door de reguliere media zijn omarmt als ze echt konden wat ze beweren. Het zouden dan stuk voor stuk geldmachines zijn en je moet wel heel erg naïef zijn om te geloven dat niet één van hen voor het geld zou zwichten!
« Laatst bewerkt op: september 17, 2008, 05:26:45 pm door mohamed »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #102 Gepost op: september 17, 2008, 05:30:02 pm »

quote:

mohamed schreef op 17 september 2008 om 17:25:
Liepen ze maar zo achter Jezus aan als die nepguru's die niks dan ellende brengen. Als ik mensen hiermee beledig spijt me dat, maar vraag jezelf eens af, waarom zou je beledigt zijn? Deze zogenaamde paranormaal begaafde alles-helers zouden al lang door de reguliere media zijn omarmt als ze echt konden wat ze beweren. Het zouden dan stuk voor stuk geldmachines zijn en je moet wel heel erg naïef zijn om te geloven dat niet één van hen voor het geld zou zwichten!
Alsof Paulus zo populair was. Dit soort argumenten schrikken christenen alleen maar af om met hun ervaringen naar buiten te komen, vandaar dat je er zo weinig van hoort. Want de mensen denken dat ze last van kolder hebben, knetter gek zijn. En christenen die door de Heilige Geest mensen genezen zijn totaal andere mensen dan zij die dat door satan doen. Als ze er geld voor zouden vragen, dan zou de Heilige Geest direct stoppen. Of dacht je dat Paulus wel zwichte voor het geld? Of heb je het over je eigen aard misschien? Pas maar op met dit soort uitspraken, je zal nog eens tegen God in gaan.
« Laatst bewerkt op: september 17, 2008, 11:01:40 pm door gaitema »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #103 Gepost op: september 18, 2008, 12:06:00 am »

quote:

Thorgrem schreef op 17 september 2008 om 16:22:
[...]

Mooi verhaal, maar doet verder niets af aan de andere kant van de medaille die Jan Zijlstra heet, namelijk die van bedrog.

Ik ben het van harte met je eens dat e.e.a. geen sterke indruk maakt. By the way stel ik me op het standpunt dat gebedsgenezing geen handelsmerk mag worden. Een gemeente moet zich richten op de verkondiging van het evangelie in de volle breedte.
Dat men dan handen op legt en bidt voor genezing is een onderdeel, maar geen hoofdzaak, mede in het besef dat God werkt en zijn eigen redenen heeft om gebeden wel of niet te verhoren.

vriendelijke groet

mohamed

• Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #104 Gepost op: september 18, 2008, 12:14:53 am »

quote:

gaitema schreef op 17 september 2008 om 17:30:
Of dacht je dat Paulus wel zwichte voor het geld? Of heb je het over je eigen aard misschien? Pas maar op met dit soort uitspraken, je zal nog eens tegen God in gaan.
Goed, de vergelijking met geld was niet een juiste, maar daarom hoef je nog niet meteen zulke taal uit te slaan. Als er nu iemand zou zijn die zonder financiele interesse mensen op wonderbaarlijke wijze genas, zou de media er nog uitvoerig over berichten.
« Laatst bewerkt op: september 18, 2008, 12:18:21 am door mohamed »