Auteur Topic: Todd Bentley  (gelezen 33585 keer)

H1961

  • Berichten: 50
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #50 Gepost op: augustus 13, 2008, 05:21:22 pm »
DE Lakeland Revival heet inmiddels The Lakeland Divorve omdat Tod en zijn
vrouw Shonnah inmiddels uit elkaar zijn getuige het volgende bericht:

   
Todd Bentley, de controversiële evangelist die wereldwijd opschudding veroorzaakte met de ‘Lakeland revival’ heeft bij een rechtbank een echtscheiding aangevraagd. Bentley heeft dat gisteravond aan zijn staf laten weten, zegt zijn woordvoerster Lynne Breidenbach.
Het nieuws is dinsdagmiddag Nederlandse tijd gemeld door de Lakeland Ledger, een lokale krant in Lakeland. Verslaggever Cary McMullen van de krant zegt Lynne Breidenbach te hebben gesproken en meldt dat zij het bericht heeft bevestigd. Bentley heeft nu eerst ‘seperation’ (scheiding van tafel en bed) aangevraagd. Dat is een gebruikelijke stap in een echtscheidingsprocedure in Canada, waar het echtpaar destijds in het huwelijk trad. De totale procedure neemt in Canada circa negen maanden in beslag.

De 32-jarige Canadees Todd Bentley is gehuwd met Shonnah. Het echtpaar heeft drie kinderen, twee dochters en een zoon: Esther, Lauralee en Elijah. Volgens Lynne Breidenbach hebben Todd en Shonnah Bentley de afgelopen maanden getracht een uitweg te zoeken voor hun huwelijksproblemen. Daarbij hebben ze ‘counselors’ ingeschakeld. Maar ze zouden nu tot de slotsom zijn gekomen dat het huwelijk niet te redden is.

Breidenbach zegt dat de privéproblemen van Bentley ‘op geen enkele wijze’ de opwekking in Lakeland hebben beïnvloed. Niettemin is de opwekking daar zo ongeveer tot stilstand gekomen.

Er zijn overigens berichten dat Bentley zich definitief in Lakeland wil vestigen. Volgens de Lakeland Ledger heeft hij vorige week in Oak Landing, een wijk in Lakeland, een stuk grond gekocht. Dat bericht is inmiddels bevestigd door een klerk van de rechtbank in Polk County, waar de transactie werd geregistreerd. Volgens de Lakeland Ledger is Bentley van plan het hoofdkwartier van zijn Fresh Fire Ministries in Lakeland te vestigen.

De redactie van Manna-vandaag heeft contact gezocht met Fresh Fire Ministries, maar daar wilde men ons niet te woord staan. Er werd verwezen naar woordvoerster Breidenbach, doch deze was niet aanwezig. Ons werd gezegd dat Breidenbach vandaag aan haar laatste werkdag voor Todd Bentley bezig is. Onduidelijk is of ze zelf is opgestapt, is ontslagen of dat haar contract eindigde en niet werd verlengd. Manna-vandaag heeft ook contact gehad met de redactie van de Lakeland Ledger. Daar werd ons bevestigd dat het verhaal over de scheidingsaanvraag van Bentley inderdaad vandaag in die krant heeft gestaan.

Een officieel bericht van God Tv is als volgt:(in het engels)
   
Dear One,

It is with great regret that we as Founders and our Board call you to urgent prayer.

As you may have already heard, Todd and Shonnah Bentley are experiencing some current marital difficulties and have separated.

GOD TV is anxious that our viewers and partners will first of all respond to these unfortunate circumstances with an attitude of Christ-like maturity and pray fervently for Todd, Shonnah and their children as a family who are precious to the Lord. While we have learned today that immorality was not an issue, no doubt the enemy has exploited vulnerabilities in their marriage.

What the devil has not counted on is the Christ-like maturity and intercession that is currently being raised up all across the earth in response. We hope you will join us as a part of this prayer covering.

It is GOD TV's position that marriage is a foundational cornerstone to those families called to ministry and would believe that those who have spiritual oversight for Todd and Shonnah's ministry will recommend a time of sabbatical for the family in order to seek reconciliation within their marriage should these reports be accurate.

As many of you know, August 8th was our final 'Lakeland' broadcast. We do however, believe that it is important to recognize and defend the authenticity of this outpouring by the testimonies of the countless thousands who viewed on GOD TV or attended at Lakeland and were healed, set free and delivered through Jesus Christ. There are many churches around the UK, USA and the world who are currently holding nightly revival meetings affecting whole communities.

Once again at this time may we encourage all to pray for the family and soberly remember that all of us will be required to give account to the Lord for our lives. It is our earnest prayer that Todd and Shonnah will be fully reconciled.

Rory & Wendy Alec
and the Board of GOD TV

Bronnen:Freshfire ministries/Manna Vandaag/Goedgelovig.nl/God TV

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #51 Gepost op: augustus 13, 2008, 10:13:26 pm »
Ik vind het maar een vreemde gang van zaken allemaal. Ik neem aan dat de wonderen ook nog steeds niet bewezen zijn en dat men nog steeds bewust informatie achterhoud zodat onderzoek onmogelijk is?
Ik ben benieuwd hoeveel mensen hier met open ogen ingetrapt zijn en nu gelukkig weer met beide benen op de grond komen te staan. Jammer dat het vaak zo'n harde leerschool moet zijn, een leerschool die het christendom weer schade heeft berokkend.

H1961

  • Berichten: 50
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #52 Gepost op: augustus 16, 2008, 02:32:48 pm »
Ik ontving vandaag via The Board of Directors een nieuwsbrief met de volgende
passage erin:


We wish to acknowledge, however, that since our last
statement from the Fresh Fire Board of Directors, we have discovered
new information revealing that Todd Bentley has entered into an
unhealthy relationship on an emotional level with a female member of
his staff.
In light of this new information and in consultation with
his leaders and advisors, Todd Bentley has agreed to step down from his
position on the Board of Directors and to refrain from all public
ministry for a season to receive counsel in his personal life.


Wat in 1e instantie werd ontkend,een andere relatie wordt nu bevestigd.

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #53 Gepost op: augustus 16, 2008, 04:50:01 pm »

quote:

Harold-2 schreef op 19 juli 2008 om 23:15:
Nee, het gaat er niet om om anderen aan te klagen en af te kraken.

In het begin was ik ook enthiousiast over Todd Bentley en "the rivival", want wat is er nou mooier dat mensen tot geloof in God komen, en God zijn kracht laat zien.

Ik sta voor alle expressies in de Godsdienst open, ook al kom ik uit gereformeerde huize, toch sta ik echt niet kritisch tegenover Baptisten/Evangelische of Pinkstergemeenten, in tegendeel, ik wil er graag van leren. (en ik denk dat ik wat dat betreft wel redelijk met Gaitema op 1 lijn zit.

Maar als je je in Lakeland rivival gaat verdiepen, dan kom ik gewoon dingen tegen (het in de maag stompen van een kankerpatient om de kwade geest uit te drijven, en mensen in het gezicht trappen, en op mensen in trappen om kwade geesten te verdrijven etc) dat bij mij wel vragen oproept.

Dus zou de beste meneer Todd Bentley uit Jezus naam geesten uitdrijven, en onder aanroeping van God dit doen, dan was ik denk ik niet kritisch geweest. Maar onder het uitroepen van allerlei kreten, en de eerder genoemde dingen, dan heb ik echt mijn twijfels erbij.

Ik ga dan de bijbel lezen, en zoek naar bijbelteksten waarin Jezus mensen aan het slaan en schoppen is om de kwade geesten uit te drijven: Ik heb de bijbelteksten niet kunnen vinden. Jezus had aan zijn woorden genoeg.

Hier een kritisch verslag van een bijeenkomst:

http://www.totheildesvolk...id=68&func=fileinfo&id=86
Hier kun je het betreffende nummer downloaden met daarin een verslag van Otto de Bruijne met als titel:
Beng, beng! Opwekking!
Gehandicapte tourist bezoekt de Lakeland Genezings Opwekking.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Doarsie

  • Berichten: 4450
  • Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #54 Gepost op: augustus 17, 2008, 02:24:06 pm »
Of Alleen het 'beng 'beng' stuk:

http://www.totheildesvolk...&task=view&id=161

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #55 Gepost op: augustus 17, 2008, 04:20:28 pm »
Toch sluit hij met de woorden dat God hem wel zegende. Nou, geloof het maar niet. God staat er weer bij en kijkt naar die menselijke dwalingen. en de duistere geesten vieren een feestje.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #56 Gepost op: augustus 20, 2008, 01:22:52 pm »
Steun voor gevallen evangelist

De omstreden evangelist Todd Bentley is gestruikeld in de VS, maar Nederlanders steunen hem. „Grote mannen Gods hebben wel eens karakterproblemen.”

De populaire Canadese evangelist Todd Bentley is als leider vertrokken uit Lakeland in Florida (VS). Zijn positie werd onhoudbaar doordat hij er een ’ongezonde relatie op emotioneel vlak met een vrouwelijk staflid’ op nahield.

Ondanks het overspel van de gevierde geestelijk leider die ook in Nederland bijval kreeg, vallen Nederlandse aanhangers hem niet af.

„God spreekt via hem. Hij is een kanaal van God”, zegt Arend de Graaf uit Bunschoten. Hij hoopt dat Bentley gauw weer op het podium staat. „Als christen moet je voor hem bidden dat zijn problemen snel zijn opgelost en dat hij gauw weer aan het werk kan.”

Mathijs Piet, hoofdredacteur van het tijdschrift Charisma is het daar helemaal mee eens. Ook nu Bentley aan het scheiden is en de bijeenkomsten in Lakeland zelfs helemaal zijn gestaakt. „God heeft Bentley gebruikt en zal hem weer gebruiken”, zegt Piet.

Het is niet voor het eerst dat Bentley huwelijksproblemen heeft; drie jaar geleden speelde iets soortgelijks. Mathijs Piet: „Bentley heeft karakterproblemen. Net als de bijbelse Simson. En Mozes. Dat is het mysterie van grote mannen Gods.”

Bentley’s preken en – vermeende – genezingen zijn omstreden maar ook erg populair in evangelische kringen. Op de website youtube.com zijn filmpjes te zien, waar hij zieke mensen ’geneest’. Een man die darmkanker in een vergevorderd stadium zou hebben, wordt door Bentley hardhandig in zijn maag gestompt ’in de naam van Jezus’.

De zwaarlijvige Bentley is met zijn piercings en tatoeages over zijn gehele lichaam een opvallende verschijning onder evangelische voorgangers.

Vorige maand werd bekend dat hij ’enige tijd van opfrissing en rust’ had genomen en geen diensten meer zou leiden in Lakeland, Florida. Die diensten waren zeer populair.

Het Amerikaanse tv-programma Nightline betwijfelde onlangs of Bentley’s genezingen – zoals van een blinde man die weer kon zien – wel echt waren; verifiëren lukte niet want Bentley werkte er, ondanks eerdere toezeggingen, niet aan mee.

Voor Mathijs Piet, betrokken bij succesvolle pinksterkerken als Beréa, is er geen twijfel: er vonden genezingen plaats, „dat heb ik met eigen ogen gezien. Dat zijn feiten.”

Piet (waar Henny Huisman zo enthousiast over was, daarna getroffen door financiële malversaties) vindt dat gelovigen die kritisch zijn over de genezingspraktijken van Todd Bentley, en die ’in diskrediet brengen’, maar angsthazen zijn.

In Nederland belegt de sterk op Amerika geöriënteerde organisatie Trin uit Harderwijk bijeenkomsten onder de aan Bentley ontleende naam ’Fire Nights’. Op de site van Trin prijkt nog steeds de foto van Bentley, met de toelichting dat diens werk ’de meest pure vorm is van opwekking’.

Telefonisch laat Trin nu weten dat men ’helemaal los’ van de gevallen evangelist opereert, dat er geen enkele band bestaat en dat men in Nederland gewoon doorgaat met bijeenkomsten beleggen.

Waar Bentley momenteel verblijft is onduidelijk.

Bron: http://meer.trouw.nl/nieu...-voor-gevallen-evangelist Daarbij ook een verwijzing naar een Amerikaans actualiteit programma, interessant en aan te raden.

Wat ik niet snap hoe mensen nog langer achter kunnen staan. De man heeft zijn vrouw bedrogen en is een relatie aangegaan met een van zijn stafleden (wat dus zeer ongezond is gezien de machtsverhouding, net zoals een docent geen relatie met zijn studenten aan mag gaan). De man beloofd medewerking met het programma maar werkt enkel tegen. Vanaf begin af aan had ik hier al een slecht gevoel over en vertrouwde ik het niet, maar dat is nu wel bevestigd.

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #57 Gepost op: augustus 20, 2008, 03:07:35 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 20 augustus 2008 om 13:22:
Wat ik niet snap hoe mensen nog langer achter kunnen staan. De man heeft zijn vrouw bedrogen en is een relatie aangegaan met een van zijn stafleden (wat dus zeer ongezond is gezien de machtsverhouding, net zoals een docent geen relatie met zijn studenten aan mag gaan). De man beloofd medewerking met het programma maar werkt enkel tegen. Vanaf begin af aan had ik hier al een slecht gevoel over en vertrouwde ik het niet, maar dat is nu wel bevestigd.
Ook ik snap niet dat mensen (nog steeds) achter deze man staan, maar ik vind het wat jammer om dit nu te roepen naar aanleiding van zijn echtscheiding. Waarom moeten we mensen na een echtscheiding nou zovaak gelijk laten vallen? Is een echtscheiding erger dan allerlei andere zonden die ook wij elke dag weer doen en waar we vergeving voor nodig hebben? In die zin zou ik het nou niet willen zien als 'het bewijs van'...

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #58 Gepost op: augustus 20, 2008, 03:10:40 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 20 augustus 2008 om 15:07:
[...]


Ook ik snap niet dat mensen (nog steeds) achter deze man staan, maar ik vind het wat jammer om dit nu te roepen naar aanleiding van zijn echtscheiding. Waarom moeten we mensen na een echtscheiding nou zovaak gelijk laten vallen? Is een echtscheiding erger dan allerlei andere zonden die ook wij elke dag weer doen en waar we vergeving voor nodig hebben? In die zin zou ik het nou niet willen zien als 'het bewijs van'...
Het is niet enkel de echtscheiding het is het gehele plaatje wat nu naar buiten komt.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #59 Gepost op: augustus 20, 2008, 03:38:23 pm »
Ik begin deze ontwikkeling gewoon eng te vinden. Ik las nog wat, wat mij niet lekker zit via de EO forum :http://www.solcon.nl/apgeelhoed/htmldoc/toetstong.htm
over tongentaal in de charismatische wereld, waar uit blijkt dat dat maar in uitzonderlijke gevallen (iets minder dan 10 procent) van God komt. De rest?
Een nieuwe start is een nieuw begin

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #60 Gepost op: augustus 20, 2008, 03:44:39 pm »

quote:

gaitema schreef op 20 augustus 2008 om 15:38:
Ik begin deze ontwikkeling gewoon eng te vinden. Ik las nog wat, wat mij niet lekker zit via de EO forum :http://www.solcon.nl/apgeelhoed/htmldoc/toetstong.htm
over tongentaal in de charismatische wereld, waar uit blijkt dat dat maar in uitzonderlijke gevallen (iets minder dan 10 procent) van God komt. De rest?

Nou is Geelhoed volgens mij iemand die overal tegen aan schopt, maar wellicht heeft hij hier een punt.
Ik heb in het verleden ook wel eens de stelling neergezet dat al dat tongentaal niet goed is. Men zorgt 9 van de 10 keer al niet voor een vertaler dan is het sowieso nutteloos (ook volgens de Bijbel), en in de Bijbel staat ook nog eens dat tongentaal iets persoonlijk is. Wat schets mijn verbazing, in sommige gemeenten ben je verplicht om in tongen te spreken als bewijs dat je toch echt 'wedergeboren' bent. In weer andere gemeenten wordt het weliswaar niet verplicht maar hoor je er pas echt helemaal bij als je het wel kan. In weer andere gemeente is het niet zo heel belangrijk maar daar steekt men elkaar aan. Net alsof het een kunstje is. Zo krijg je dus dat mensen zich buitengesloten voelen en vervolgens dan maar thuis voor de spiegel gaan oefenen in het onverstaanbaar brabbelen. En dat geloof ik ook wel dat 90% gewoon maar wat doet om erbij te horen. En stelling die overigens belachelijk werdt gevonden door de evangelische en (neo-)charismatische mensen op verscheidene fora.
« Laatst bewerkt op: augustus 20, 2008, 03:45:34 pm door Thorgrem »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #61 Gepost op: augustus 20, 2008, 04:12:28 pm »
Op de EO-forum drong iemand me er ook al op aan dat ik in tongen moest spreken en dat aan God moest vragen. Ik zei dat het helemaal niet verplicht is en dat het van Gods wil afhangt. Later stelde hij me de vraag of ik al in tongen kon spreken. Nou, nee dus. Ik vroeg hem op een andere topic waar volgens hem het tongenspreken/bidden voor diende. hij wist het niet en antwoorde dat het gewoon voor de fun was, voor de lol. Want hij voelde zich dan heerlijk!!! Als humor, in de charismatische kerken kon gelachen worden volgens hem en in onze kerken kon dat niet. Nou ik wist wel waar het tongenbidden en spreken voor diende en ook dat een uitlegger nodig is in bijzijn van anderen hoe dan ook en vertelde hem dat met bevestiging van een andere broeder die ook met argusogen in de discussie meedeed. Ik voelde toen al aan zijn manier van doen (vooral dat trotse gedoe van hem en onwetendheid over het nut ervan) dat er iets niet in de haak was. Hij hoorde me ook al eens uit met zijn bewering dat ik nogal veel uit mijn nek klets of ik wel actief was voor God of alleen maar wat discuseerde op de forum? Wel ik ben bezig zei ik hem en vroeg hem of hij actief was dan? Hij antwoorde 'nog niet, ik ben me nog aan het voorberijden', met andere woorden: niet dus. Vond ik ook al zo merkwaardig: enorm trots doen over zijn tongentaal en wat hij trots beweerde (bijbeluitpluizerij), tekeergaan tegen tegenargumenten en reacties, openlijk zelfs oordelend over anderen uit de traditionele kerken en toch zelf niet actief bezig te zijn in iets, ondanks dat hij anderen indirect vermaant dat wel te moeten doen. Door het lezen van het commentaar van Geelhoed viel bij mij het kwartje. Ik vindt het om eerlijk te zijn jammer dat dit zo gaat, ik was altijd zo positief over de gehele charismatische beweging enzo, maar hoe meer ik met ze in discussie ben, er over hoor en er over lees, hoe voorzichtiger ik met ze wordt. Je hebt goede mensen tussen zitten die absoluut goede bijbelkennis hebben, weten waar ze mee bezig zijn en zeker veel goede vruchten afwerpen, maar zoals de wind waait waaien er vele jasjes.
« Laatst bewerkt op: augustus 20, 2008, 04:33:10 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #62 Gepost op: augustus 20, 2008, 08:31:10 pm »
Toch zou ik tongentaal niet zonder meer afdoen als verkeerd. Uiteindelijk zegt Paulus in de bijbel: Ik zou willen dat u allen in klanktaal kon spreken 1 Kor. 14:5. Hij zegt erbij dat hij liever heeft dat je profeteert.... maar toch, het is een bijbels gegeven.

Maar als ik lees wat Gaitema laat zien, ja dan is het wel uitkijken! Ik wist vroeger ook wel dat Satan zich ervan kon bedienen.

Door contacten met charismatische christenen ben ik het indertijd ook gaan proberen. Als God gaven wil geven wil ik die graag ontvangen. Je sticht jezelf zegt de bijbel. Het is niet zo sterk tot ontwikkeling gekomen en ik doe het nog maar zelden. Anderen hebben het nooit van me gehoord. Ik heb altijd tegen God gezegd dat ik het alleen maar door Zijn Geest wilde doen en Hem gevraagd mijn tong te besturen omdat ik niet door verkeerde krachten gebruikt wilde worden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #63 Gepost op: augustus 20, 2008, 11:20:48 pm »
Lijkt me positief. Hoe ging dat uitproberen eigenlijk, puur bidden en er op vertrouwen? Daar ben ik wel nieuwschierig naar.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #64 Gepost op: augustus 20, 2008, 11:58:29 pm »
In de tijd van mijn doop werd er met mij gebeden en de handen opgelegd. Daarna vroeg men aan me of ik nu in tongen kon spreken. Maar dat kon ik niet. Ik wilde het op dat moment ook niet. Later ging ik het thuis proberen toen ik alleen was, zoals je al zei "voor de spiegel". Er ontstond inderdaad een woorden- of klankenstroom, maar niettemin vroeg ik me wel af of dit nu echt was. Ik heb het ook steeds met God besproken.

Ik weet dat ik steeds, zonder het te willen een naam uit de bijbel uitsprak. Later viel mijn bijbel enkele malen open op de plaats waar die naam geschreven was. Dat hoofdstuk kreeg in die tijd grote betekenis voor me.

Er zijn wel eens momenten dat ik niet weet wat ik moet bidden. Situaties waarin je verward raakt over wat er op je af komt. Je kunt dan je gedachten niet goed ordenen. Dan vind ik het fijn om in klanken te kunnen bidden en uiting te geven aan gevoelens die je niet onder woorden kunt brengen. Ik vraag God met wooden "Heer maakt u daar maar van wat goed in uw ogen is.

We zingen in de kerk wel eens een lied, waarvan ik met een regel niet kan instemmen. Dan zing ik heel zachtjes, onhoorbaar voor mijn omgeving, in klanken andere woorden.

Eigenlijk gebruik ik het heel weing.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #65 Gepost op: augustus 22, 2008, 02:50:50 pm »
Tja, bijzonder. Ik snap eerlijk gezegt niet waarom dat niet vaker voorkomt onder christenen, ken het zelf ook niet. Maar goed, God zal er wel een reden voor hebben.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #66 Gepost op: augustus 24, 2008, 04:07:32 pm »

quote:

gaitema schreef op 22 augustus 2008 om 14:50:
Tja, bijzonder. Ik snap eerlijk gezegt niet waarom dat niet vaker voorkomt onder christenen, ken het zelf ook niet. Maar goed, God zal er wel een reden voor hebben.
Bij de vruchten van de Geest in Gal. 5 wordt de tongentaal niet genoemd, wel: liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof,  zachtmoedigheid en zelfbeheersing.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

farao

  • Berichten: 1366
  • The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #67 Gepost op: augustus 24, 2008, 06:25:20 pm »

quote:

gaitema schreef op 22 augustus 2008 om 14:50:
Tja, bijzonder. Ik snap eerlijk gezegt niet waarom dat niet vaker voorkomt onder christenen, ken het zelf ook niet. Maar goed, God zal er wel een reden voor hebben.


een christen "moet" (niets moet natuurlijk) er ook naar uitstrekken. Als je er niet open voor staat zal God het je ook niet geven. (alhoewel uitzonderingen daargelaten) Betekend niet dat je speciaal voor tongentaal open moet staan, want dat is natuurlijk niet de focus, maar wel open voor het werk met de Heilige Geest en het streven naar (de hoogste) gaven. En natuurlijk gedoopt zijn met de Heilige Geest, want Hij geeft het, zonder de Geest is het alleen maar vleeselijk of misschien wel erger.

31 Streeft dan naar de hoogste gaven.
En ik wijs u een weg, die nog veel verder omhoog voert.  

Hierna komt natuurlijk de liefde, want zonder de liefde is het niks!
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #68 Gepost op: augustus 24, 2008, 11:02:59 pm »

quote:

Adinomis schreef op 20 augustus 2008 om 23:58:
 Later ging ik het thuis proberen toen ik alleen was, zoals je al zei "voor de spiegel". Er ontstond inderdaad een woorden- of klankenstroom, maar niettemin vroeg ik me wel af of dit nu echt was. Ik heb het ook steeds met God besproken.

Ik vind dit altijd wat vreemd overkomen...heb eerder wel dit soort 'manieren' gehoord om het te proberen. Dan vraag ik me altijd af of je dat op die manier kan/mag doen. In handelingen lees je toch ook niet: en ze probeerden in nieuwe tongen te spreken?
Ik heb zelf altijd gehad: Als God wil dat deze gave voor mij is, zal het gebeuren. In die zin heb ik me er naar uitgestrekt maar niet op de manier van: doe maar wat, ga maar wat uitspreken.
NB de vertaling 'klanktaal'in de NBV wekt de suggestie dat het onverstaanbare klanken zouden zijn. Dit is in de vertaling gestopt aangezien het in de grondtekst gewoon: glossa - tong oftewel 'taal is.

Hierover hebben we het wel eens gehad in BF. Zie de berichten vanaf:
Priscilla en Aquila in "Grote vertaalfout in de nieuwe bijbelver..."
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2008, 11:16:52 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #69 Gepost op: augustus 24, 2008, 11:03:54 pm »
Dat geloof ik. Ik zal wel zien in mijn leven.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Harold-2

  • Berichten: 97
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #70 Gepost op: augustus 25, 2008, 09:51:08 pm »
Het spreken in tongen, was dat destijds niet gewoon dat de discipelen in buitenlandse talen konden spreken zodat iedereen hen kon verstaan?

quote:

1 En toen de dag van het Pinkster feest vervuld werd, waren zij allen eendrachtig bijeen.
2 En er geschiedde haastig uit de hemel een geluid, zoals van een geweldige, gedreven wind, en vervulde het gehele huis, waar zij zaten.
3 En aan hen werden gezien verdeelde tongen als van vuur, en het zat op een ieder van hen.
4 En zij werden allen vervuld met de Heilige Geest, en begonnen te spreken met andere talen, zoals de Geest hun gaf uit te spreken.
5 En er waren Joden, te Jeruzalem wonende, godvruchtige mannen van allen volke van hen, die onder de hemel zijn.
6 En toen deze stem geschied was, kwam de menigte samen, en stond verbaasd, want een ieder hoorde hen in zijn eigen taal spreken.
7 En zij ontzetten zich allen, en verwonderden zich, zeggende tot elkander: Ziet, zijn niet deze allen, die daar spreken, Galileeërs?
8 En hoe horen wij hen een ieder in onze eigen taal, waarin wij geboren zijn?
9 Parthers, en Méders, en Elamieten, en die inwoners zijn van Mesopotámië, en Judéa, en Cappadócië, Pontus en Azië;
10 En Frygië, en Pamfylië, Egypte, en de delen van Libyë, dat bij Cyréne ligt, en uitlandse Romeinen, beiden Joden en Jodengenoten;
11 Kretensen en Arabieren, wij horen hen in onze talen de grote werken Gods spreken.
12 En zij ontzetten zich allen, en werden twijfelmoedig, zeggende, de een tegen de ander: Wat wil toch dit zijn?
13 En anderen, spottende, zeiden: Zij zijn vol zoete wijn.
Dit heeft toch niets met onbegrijpelijk klanktaal te maken?

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #71 Gepost op: augustus 25, 2008, 11:41:48 pm »
Onderandere, maar er wordt ook gesproken over spreken in klanktaal waar een vertaler voor nodig is.  Er zijn meerdere bijbelversen over. Zoals:
1 Corintiërs 14:13 "Daarom moet iemand die in vreemde talen spreekt, God vragen of Hij het ook mag uitleggen."

Nou is het verstandig om het gehele bijbelgedeelte te lezen, dat is erg leerzaam en maakt meer duidelijk over hoe wel of niet te spreken in klanktaal.
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2008, 11:56:26 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #72 Gepost op: september 14, 2008, 02:06:11 pm »
Heeft iemand nog iets vernomen van hem?
Een nieuwe start is een nieuw begin

HenkG

  • Berichten: 803
  • De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #73 Gepost op: september 14, 2008, 03:10:24 pm »

quote:

gaitema schreef op 14 september 2008 om 14:06:
Heeft iemand nog iets vernomen van hem?
Beter iets te vernemen van Boven  ;)
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #74 Gepost op: september 14, 2008, 05:10:34 pm »
Dat wel natuurlijk :D
Een nieuwe start is een nieuw begin

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #75 Gepost op: september 14, 2008, 08:37:25 pm »
Als ik de berichten mag geloven gaat hij (na zijn buitenechtelijke avontuurtje met een ondergeschikte, echtscheiding, drankprobleem, en baanverlies) in therapie. En dat heeft wat mij betreft veel te lang op zich laten wachten, want in mijn ogen is deze man toch geestelijk erg ziek.
Waar ik me nog wel het meest aan stoor is dat al zijn aanhangers of volgers van dit welvaartsevangelie wederom 0,0 geleerd hebben. En nee, we mogen volgend deze groep nog steeds geen oordeel klaar hebben, Gods wegen zijn ondoorgrondelijk, het is best een aardige kerel, zijn bediening was echt in de Heer enz enz bla bla.
« Laatst bewerkt op: september 14, 2008, 08:37:42 pm door Thorgrem »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #76 Gepost op: september 14, 2008, 11:33:12 pm »
Ik ben sprakeloos. :? Rare jongens, die Todd aanhangers.
Die Todd al helemaal. Het doet me denken aan een spreuk: "In het land der blinden is één oog koning."
« Laatst bewerkt op: september 14, 2008, 11:37:22 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Anemino

  • Berichten: 365
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #77 Gepost op: september 15, 2008, 09:31:19 am »
Is er echt nog iemand die deze schertsfiguur serieus neemt?
Bekijk deze dan ook even, ben je zo genezen:
http://video.google.nl/vi...jEAg&q=Todd+Bentley&emb=1
« Laatst bewerkt op: september 15, 2008, 09:31:45 am door Anemino »
"Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #78 Gepost op: september 15, 2008, 10:06:45 am »

quote:

Anemino schreef op 15 september 2008 om 09:31:
Is er echt nog iemand die deze schertsfiguur serieus neemt?
Bekijk deze dan ook even, ben je zo genezen:
http://video.google.nl/vi...jEAg&q=Todd+Bentley&emb=1
Dat die man zo ziek is in zijn hoofd, ach ja we zijn wel gewend dat individuele mensen geholpen moeten worden (met TBS, dwangverpleging, gevangenisstraf oid). Maar dat een zaal voor mensen zijn verhalen van geweldexplosies, met luid gelach ontvangen, en ja zelfs deze man als lichtend voorbeeld beschouwen, hem vereren, dat is wat mij betreft ziekelijk. Maar goed, zodra iemand de naam van God maar vaak genoeg gebruikt schijnt in de US of A alles geoorloofd te zijn. En het beangstige is is dat ook hier in Nederland mensen gevoelig zijn geworden voor dit welvaartsevangelie, de diepe egocentrische manier van geloof waarin God niet het middenpunt en eindpunt is, nee waar God slechts een weg is tot persoonlijk gewin door middel van materiële en lichamelijke rijkdom. Ja, ook dit land in Nederland, en probeert in het verborgene de aanval te openen op de christelijke kerken en gemeenten te ondermijnen, haar leden te laten dwalen en te bekeren tot het welvaartsevangelie. Inmiddels zijn er al enkele evangelische/charismatische gemeenten gescheurd om deze 'bediening'. Het wordt tijd dat de traditionele protestantse/katholieke/orthodoxe/evangelische (van de eerste golf) kerken en gemeenten een vuist maken om dit continent vrij te houden van dit welvaartsevangelie.

mohamed

  • Berichten: 688
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #79 Gepost op: september 15, 2008, 11:26:06 am »

quote:

Thorgrem schreef op 15 september 2008 om 10:06:
[...]

Dat die man zo ziek is in zijn hoofd, ach ja we zijn wel gewend dat individuele mensen geholpen moeten worden (met TBS, dwangverpleging, gevangenisstraf oid). Maar dat een zaal voor mensen zijn verhalen van geweldexplosies, met luid gelach ontvangen, en ja zelfs deze man als lichtend voorbeeld beschouwen, hem vereren, dat is wat mij betreft ziekelijk. Maar goed, zodra iemand de naam van God maar vaak genoeg gebruikt schijnt in de US of A alles geoorloofd te zijn. En het beangstige is is dat ook hier in Nederland mensen gevoelig zijn geworden voor dit welvaartsevangelie, de diepe egocentrische manier van geloof waarin God niet het middenpunt en eindpunt is, nee waar God slechts een weg is tot persoonlijk gewin door middel van materiële en lichamelijke rijkdom. Ja, ook dit land in Nederland, en probeert in het verborgene de aanval te openen op de christelijke kerken en gemeenten te ondermijnen, haar leden te laten dwalen en te bekeren tot het welvaartsevangelie. Inmiddels zijn er al enkele evangelische/charismatische gemeenten gescheurd om deze 'bediening'. Het wordt tijd dat de traditionele protestantse/katholieke/orthodoxe/evangelische (van de eerste golf) kerken en gemeenten een vuist maken om dit continent vrij te houden van dit welvaartsevangelie.
Ze kunnen zelfs met de Bijbel bestreden worden, want het is slechts een gebrek aan kennis waar ze op parasiteren.

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #80 Gepost op: september 15, 2008, 12:00:26 pm »

quote:

mohamed schreef op 15 september 2008 om 11:26:
[...]

Ze kunnen zelfs met de Bijbel bestreden worden, want het is slechts een gebrek aan kennis waar ze op parasiteren.
Onderwijs in de eigen gelederen over de bijbeluitleg en traditie van de eigen denominatie is idd een goede weg om dwalingen te voorkomen.

farao

  • Berichten: 1366
  • The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #81 Gepost op: september 15, 2008, 12:56:29 pm »
Een egoistisch evangelie kan niet lang bestaan omdat het zichzelf opheft. God is duidelijk in de Bijbel over egoistisch leven en laat zichzelf ook niet zo maar zien aan deze mensen, alleen om zich te bekeren!

Het evangelie kan wel bestaan omdat het waarheid is en omdat mensen die het zoeken dat in eerlijkheid doen, oprecht het alleen van Jezus verwachten en niet van hun zelf. Het is een evangelie van genade, een evangelie van vrijheid. Een evangelie waar God ons veel wil geven, Hij belooft veel, maar daarnaast ook vervolging en vervloeking zal ons deel zijn. Maar, wel is het een evangelie van redding, verlossing, bevrijding, genezing, liefde, etc. Het is een volwaardig evangelie wat we niet van ons zelf verwachten, maar van God. Door Jezus heeft Hij het bewerkt, we hoeven het niet zelf te doen, maar vertrouwen op Jezus. Dat is eerlijkheid, niet voor jezelf, maar om wat Jezus heeft gedaan. Maar wat nu als God ons door Jezus alles wil geven? Is het dan op eens een welvaartsevangelie of het evangelie? Wat van Paulus die armoede en rijkdom heeft gekent?

Het probleem is dat ik zie dat mensen te snel iets zien als welvaartsevangelie, terwijl het gewoon het evangelie van genade is. God doet dingen in Zijn liefde die wij niet begrijpen, maar wel nodig zijn. God geeft het goede, zodat we het van Hem verwachten en niet van onszelf. Ik heb het nu even niet specifiek over bentley, maar wel in het algemeen.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #82 Gepost op: september 15, 2008, 03:19:24 pm »

quote:

farao schreef op 15 september 2008 om 12:56:
Een egoistisch evangelie kan niet lang bestaan omdat het zichzelf opheft.

Op zich heb je daar een punt. En dat is dan ook wat we vaak zien. Charismatische gemeenten gaan dan ook niet zo heel lang mee, of veranderen zodanig dat er nog nauwelijks overeenkomst is met wat het eerst was. In deze stroming is schijnbaar een constante vernieuwing noodzakelijk om de mensen binnen te houden. Gister liepen ze achter Todd aan, morgen weer achter een ander die toch echt wel een hele gave bediening heeft en waarlijk is wedergeboren enz enz. Het moet steeds grootser en grootser. De wonderen moeten steeds overtreffender zijn, anders begint men te twijfelen aan de echtheid, of het wel van God komt. En op zich is dat al een kwalijke zaak. Dat er vervolgens wonderen worden verkondigd die niet gestaafd kunnen worden, onderzoek tegengewerkt wordt en schijnbaar genezen mensen weer een terugval gehad hebben of in terminale fase in het ziekenhuis liggen wil men vervolgens binnen deze gemeenten niet weten. Een ieder die niet genezen wordt geloofd simpelweg niet genoeg, mensen zijn bezeten van allerlei demonen aldus deze mensen. Zo schijn ik bezeten te zijn door een kritische demoon en is mij toch vooral op het hart gedrukt dat ik toch echt een keer langs moet komen bij gemeente X om de demoon uit te laten drijven.

Men leert hier helemaal niets, er is een theologie die op de achterkant van een bierviltje past en de diepte van een glaasje citroenbrandewijn heeft. En is de ene hype niet meer aantrekkelijk genoeg, dan gaat men over op de volgende vakkundig in het leven geroepen hype. En zo blijft men steeds het wiel opnieuw uitvinden. En worden steeds weer mensen weggedreven van het evangelie, mensen hebben er genoeg van en keren hun rug naar het christendom of zoeken stabiliteit in een traditioneel protestantse of katholieke kerk. Maar jongeren (ook die van de traditionele kerken) worden generatie na generatie aangetrokken door dit welvaartsevangelie en er woord roofbouw gepleegd op deze jongeren.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #83 Gepost op: september 15, 2008, 03:24:05 pm »
Over het algemeen dan maar.  Ik zie twee soorten christenen. De ene groep gaat af op het succesformule. Een sterke charismatische leider die hen leid. Een groep waar je je prettig in voelt. Een saamhorigheidsgevoel waar je vol bent van ervaring van Gods aanwezigheid en waar veel, heel veel mensen door tot bekering komen.  Dat is opzich niet verkeert om mee te maken, maar werkt God ook zo?

Je hebt ook de groep die de waarheid zoekt, wat het ook mag kosten. Hij wil het vinden. Het verlangen hebben om meer van Gods Woord te lezen en te horen. Oprecht willen oefenen in geloofsvertrouwen op Jezus en berijd is Zijn kruis te dragen als het nodig is. Ook onder hen zullen bijeenkomsten zijn waar ervaring gedeeld zullen worden en met elkaar beleeft worden. Ze huppelen niet zo snel van de ene naar de andere opwekkingsplaats van "hier gebeurd het, o nee, daar gebeurd het en moet je zijn!!!" De luister van de Heer zal hen ook vervullen, maar ook zullen ze tegenslagen kennen vanwege het kruis dat ze dragen moeten. Al maken ze mee dat hun gemeente krimpt en dat ze bijna moedeloos bidden: "God ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp!" en ondanks dat soms het gevoel te hebben er alleen voor te staan toch vast klammen aan de gedachte: "nee ik ben niet alleen, want God is er en ik wil Hem volgen." Een huis dat niet op zand gebouwd is, maar een huis van steen dat stevig in rotsachtige grond gebouwd is.


Een voorbeeld: een kerk in ons dorp kende onder de vorige dominee een minder aantal bezoekers en nu een nieuwe dominee is gekomen zijn de bezoekers die onder de vorige dominee er niet kwamen opeens weer in de kerk. Waarom? De vorige dominee preekte dat we ons leven moesten geven aan God in Jezus, dat wilden ze niet horen in de kerk. Ik stond er van te kijken. Het welvaartsevangelie is wel veel van: "huisje, boompje, beestje en ervaren dat God er is, en niet teveel van ons vraagt maar ons neemt zoals we zijn."  Eén voor allen en allen voor één!
God is niet gek. Maar de duvel ziet die houding van één voor allen en allen voor één wel zitten.

De zin van Thorgrem dat alle christenen die hij noemde de vuisten in één moeten slaan vindt ik wel een goede en de messiaanse Joodse geloofsgroep mag ook mee doen. Nu hopen dat de één de ander niet weer op kerkelijke regels gaat bestraffen maar echt samen kunnen werken (daar is wijsheid voor nodig) in de strijd tegen elke vorm van vrijzinnigheid, individualisme en welvaartsevangelie.
« Laatst bewerkt op: september 15, 2008, 03:41:06 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #84 Gepost op: september 15, 2008, 03:46:56 pm »
farao: de kenmerken van een christen zoals je ze opsomt lijkt me zeer goed. Alleen sluipt soms juist dat makkelijke denken van het geluksevangelie erin. Het lijkt veel op de eerste golf van de pinksterbeweging, maar als je met mensen uit die beweging spreekt dan hoor je ook hun verontrustheid over nieuwe trents. Ik sprak zo een pinksterchristen die ook inzag dat het hele denken in grootse bijeenkomsten een uit Amerika over gewaaide gedachten is uit de charismatische wereld, maar dat dat niet goed is. God werkt niet altijd met grote groepen, maar ook met kleine groepjes. Ik sprak een voll evangelische christen over de leegloop in de plaatselijke hervormde gemeente en dat het niet echt lekker gaat met ze. Maar hij sprak me tegen dat het wel eens beter met ze kon gaan. Hij was een keer in de gemeente en zag positieve motivatie onder de bezoekers. Hij zag dat ze opzoek zijn naar God en vond dat schitterend om te zien.
Een nieuwe start is een nieuw begin

farao

  • Berichten: 1366
  • The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #85 Gepost op: september 15, 2008, 04:07:09 pm »
Thorgrem, wel belangrijk om in te zien dat we een dynamische relationele God hebben. Het geloof in Jezus is niet statisch, het is niet zus of zo, alhoewel er wel orde is hierin, maar het is niet van dit is het en klaar. Ik geloof in Jezus en klaar, ik heb eens gebeden voor zonden klaar. Het leven gaat daarna verder en God wil ons veranderen, die dingen die ik net noemde. Daarbij gaat het om een liefdesrelatie met God. Die is ook niet star en daardoor kan het wel de ene keer gebeuren dat er mensen genezen worden en de andere keer niet. God wil ons daarvoor ook gebruiken en inzetten, gebed is belangrijk dan ook. Een actieve houding dus zoals gait ook zegt, geen passief stil zitten in de kerk, maar juist actief naar anderen en God toe. Samen met God leven, naar Hem luisteren en wat Hij wil doen in onze levens. Dat vind ik altijd zo mooi, we leven niet tegen God of met God ver weg, nee we leven samen met God!
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #86 Gepost op: september 15, 2008, 04:25:53 pm »

quote:

farao schreef op 15 september 2008 om 16:07:
Thorgrem, wel belangrijk om in te zien dat we een dynamische relationele God hebben.
Vrees niet, dat zie ik in.

quote:

Het geloof in Jezus is niet statisch, het is niet zus of zo, alhoewel er wel orde is hierin, maar het is niet van dit is het en klaar.
Ook dat geloof ik volmondig. Om dan maar naar de kerk waar ik toe behoor te kijken, er zijn vele verschillende ordes, broederschappen en andere verbanden elk met een ander accent.

quote:

Ik geloof in Jezus en klaar, ik heb eens gebeden voor zonden klaar. Het leven gaat daarna verder en God wil ons veranderen, die dingen die ik net noemde.
God wil ons zeker veranderen, het is maar de vraag hoe, en het is maar de vraag of de charismatische invulling daarvan wel van God is.

quote:

Daarbij gaat het om een liefdesrelatie met God.
In mijn ogen te beperkt, het gaat niet enkel over een liefdesrelatie.

quote:

Die is ook niet star en daardoor kan het wel de ene keer gebeuren dat er mensen genezen worden en de andere keer niet.
Elk mens wordt genezen door de Heer, waar ik tegen mij afzet is de nadruk op de lichamelijke genezing. Deze mensen hebben geen weet meer van het lijden van Christus, willen daar niets van weten, verafschuwen het menselijke lijden.

quote:

God wil ons daarvoor ook gebruiken en inzetten,
Waar God ons voor wil gebruiken is een individuele zoektocht naar de roeping de de Heer je gegeven heeft. En daarin zit grote diversiteit.

quote:

gebed is belangrijk dan ook. Een actieve houding dus zoals gait ook zegt, geen passief stil zitten in de kerk, maar juist actief naar anderen en God toe.
Of je actief naar anderen moet zijn is nog maar de vraag, dat ligt aan je roeping.

quote:

Samen met God leven, naar Hem luisteren en wat Hij wil doen in onze levens. Dat vind ik altijd zo mooi, we leven niet tegen God of met God ver weg, nee we leven samen met God!
Mooie woorden hoor, maar ik snap niet helemaal waar ik deze preek aan te danken heb, het is geen echte reactie op hetgeen ik schreef. Meer een algemeen verhaal en daar neem ik geen genoegen mee. Indien je mij adresseert dan graag met een echte en inhoudelijke reactie op hetgeen ik schreef.
« Laatst bewerkt op: september 15, 2008, 04:29:35 pm door Thorgrem »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #87 Gepost op: september 15, 2008, 07:01:26 pm »
Farao: Het punt van mij met mensen als Todd is dat het me niet helder is waar ze precies voor staan.  Ik lees alleen over wat er gebeurd en wat mensen over hun ervaringen het hen schrijven. Op basis daarvan zie ik uiteindelijk dat het helemaal niet goed met Todd gaat. En dat het niet goed met hem gaat heeft wel degelijk mee te maken dat hij in een negatief spiraal gezogen is wat niet met God van doen heeft. Ook hij kan er weer uit komen, maar zoals het er nu naar uitziet gaat het niet lekker. Bedenk dat Jezus ons vertelde dat je het niet moet geloven als mensen zeggen dat Jezus hier is of daar. Ik heb letterlijk een mail van iemand gekregen met wie ik wat mailde over bepaalde onderwerpen die beweerde dat hij gehoord heeft dat Jezus ergens in meen ik Hongarije was terug gekomen of ik iets er van gehoord had. Nou kon ik gewoon letterlijk bijbelversen terugsturen en erbij vermelden dat wanneer Jezus terug komt iedereen Hem zal zien komen vol kracht en majestijt. Het zal voor ieder christen compleet duidelijk zijn dat Hij komt. Daar is hier nog geen sprake van. Ook een deel van de gnostisie hebben het over Jezus, net als goeroes het wel eens over Jezus hebben en sommige hindoes. Dan blijkt het bij er verder in te verdiepen om een heel andere Jezus te gaan. Net zo als Hietler die in naam van Jezus de Joden uitmoorde en veel machten de naam Jezus gebruikte om anderen te vermoorden. Dat is niet de Jezus die ons is verkondigt. wees dus niet bang aan mensen te vragen over welke Jezus ze het hebben en te vragen naar zijn lijden en sterven. Als het goed is doorstaan ze de toets, zo niet: dan klopt er iets niet.

En Jezus zei al: "niet iedereen die tegen me zegt "Here, Here!" komt in het hemels Koninkrijk, want daar kom je alleen als je doet wat Ik zeg."

Maar het is niet eenvoudig om aan te geven wie nu van God is en wie niet geloof ik. Niet strak in hokjes te verdelen. Het is nogal per gemeente en persoon verschillend geloof ik. Wat is bijvoorbeeld de eerste golf en wie de neo-evangelischen en zijn ze zo duidelijk te onderscheiden? Ik geloof dat het in werkelijkheid veel complexer ligt. Een vorm zegt nog niets over de inhoudt. Van katholiek tot charismatisch kunnen de invullingen verschillen op basis van de zelfde liturgische kenmerken. De ene katholiek is weer totaal anders dan de andere, net als de protestanten en de evangelischen. Daarbij doet satan steeds God na. Ik heb ook vaker gelezen dat demonen zich wel eens Jezus laten noemen. Vandaar de vraag: welke Jezus hebben we in het vizier. Net als de Heilige Geest, welke? Zien we de juiste kenmerken? Of is het immitatie? Satan kan zich voordoen als een Heilige Christus Geest door een  katholieke bisschop, een protestantse theoloog of een charismatische gebedsgenezer. Allemaal naäperij van wat kinderen van God door God doen in de wereld. zo probeerd hij elke beweging die God door mensen op gang brent omzeep te helpen door rookgordijnen op te werpen, misleidingen neer te zetten, afleidingen van de basis neer te zetten, wonderlijke dingen te doen op verkeerde gronden etc... en allemaal in een vroomogend christenlijke jasje. Zo sluipt het moderne welvaartsdenken de gehele christelijke wereld binnen, met lauwheid en de mammonaanbidding als kenmerk.
« Laatst bewerkt op: september 15, 2008, 09:41:19 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

farao

  • Berichten: 1366
  • The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #88 Gepost op: september 15, 2008, 11:08:45 pm »
Had het nu niet speciaal over bentley, maar meer in het algemeen over het welvaartsevangelie, wat zo genoemd wordt dan. De Bijbel lijkt me duidelijk over waar je op gericht bent, op Jezus of op je geld. Toch geloof ik ook in de zegen die God wil geven, niet dat het daar om gaat. Want, God beproeft het geloof ook of het volhard. (jacobus 1) Daarbij kan je nog met lijden en vervolging te maken krijgen als je echt Jezus volgt. (kijk maar eens hoe tolorant nog mensen zijn als je zegt dat Jezus echt alleen de waarheid en de weg is!)  

Als laatste nog even dat Paulus vooral waarschuwde om niet weer onder de wet te gaan leven en te leven volgens allerlei regeltjes, feestdagen en weet ik veel wat nog meer. Niet weer de besnijdenis. Ik denk dat we banger moeten zijn voor wetisisme en het zelf willen doen. Daar moeten we voor uitkijken anders leggen we onszelf een slavenjuk op terwijl Jezus ons juist vrij wil maken. Hij heeft het al gedaan, we hebben alleen Jezus nodig. Als we hier in wandelen zal lauwheid ook verdwijnen, ik denk dat kerkelijk nederland hier eerder naar zal moeten gaan kijken! Dat de dwaalleer van het wettisme erg diep is doorgedrongen.

@Thorgrem: laatste deel was niet speciaal voor jou bedoeld, meer algemeen, alleen het eerste even. Maar bedankt dat je het een mooie preek vond ;)
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #89 Gepost op: september 16, 2008, 02:18:32 pm »
Ik geloof dat mensen moeite hebben om niet door te schieten. Wat je zegt lijkt me ook waar. Juist gemeentes die teveel van hun volgelingen verlangen werpen daarmee wel eens een drempel op die voor hen niet te overbruggen valt. Aan de andere kant zie je ook mensen die teveel vrijheid lijken te nemen en gewoon hun verantwoordelijkheden niet meer dragen. Bijden hebben het zelfde resultaat: mensen doen of niets omdat al die verplichtingen bij hen afkeer oproept, of omdat ze teveel vrijheid lijken te krijgen. Het is goed om elkaar op je verantwoordelijkheden te wijzen. Jezus vroeg soms ook radicale dingen. Zoals aan de rijke jonge man: laat je bezittingen achter en volg mij. Dat was hem te veel gevraagd omdat hij zijn geld nogal lief had. En dat is ook veel het probleem vandaag geloof ik. Iedere christen lijkt wel een mening te hebben over hoe het moet, maar er zijn weinigen die het allemaal in de praktijk brengen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

dovanlo

  • Berichten: 45
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #90 Gepost op: september 16, 2008, 09:18:28 pm »
"Zo sluipt het moderne welvaartsdenken de gehele christelijke wereld binnen, met lauwheid en de mammonaanbidding als kenmerk."[/quote]

Even verder op die lauwheid-ook ik vind dat ik me daar schuldig aan maak. Ik verlang terug naar de radicaliteit die ik had toen ik studente was...
Hoe gaan jullie ermee om?

En even puur "on topic": ik vraag me af wat er toch gebeurd is met al die mensen die door TB genezen zijn!

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #91 Gepost op: september 16, 2008, 10:39:02 pm »

quote:

dovanlo schreef op 16 september 2008 om 21:18:
"Zo sluipt het moderne welvaartsdenken de gehele christelijke wereld binnen, met lauwheid en de mammonaanbidding als kenmerk."

Even verder op die lauwheid-ook ik vind dat ik me daar schuldig aan maak. Ik verlang terug naar de radicaliteit die ik had toen ik studente was...
Hoe gaan jullie ermee om?


Ups en downs. Ik geloof dat lauwheid vooral is dat je voor verantwoordelijkheden weg loopt. Het is daarom goed om uit te pluizen waar je wat kan betekenen. Ik heb jaren lang in een bijbelstudiekring gezeten en gediscuseerd bij het leven, maar ik had het gevoel voor God persoonlijk nutteloos te zijn. Pas toen mensen me vroegen voor dingen in de kerk of christelijke activiteiten naast de kerk en daar in meegegaan ben merkte ik dat ik me nuttig kon maken. Door te doen merk je op dat je gevoed blijft. Alleen bidden, bijbellezen en discuseren helpt bij mij niet. Juist doordat ik me in ben gaan zetten voor tienerclubs of jeugddiensten werd ik gedwongen om de bijbel nuttig te gebruiken en er wat mee te gaan doen. Ik sprak met een christen die zijn vader verloren had op jonge leeftijd en met zijn moeder niet door één deur kon, dat voor hem onoplosbaar was. Maar een collega van hem zit in de zelfde situatie waardoor hij er voor hem kan zijn. Deze herkenningsband versterke hun vriendschap. Ook zie ik andere christenen druk in de weer voor culturele vereniging als sport, muziek etc als vrijwilliger en talenten bezitten om problemen binnen verenigingen op een sociale manier op te lossen. Ook daar zie ik iets van die gedrevenheid in terug. Het is heel belangrijk uit te vogelen voor wie je wat kan betekenen en niet bang te zijn om daardoor aan een groep-commissie of wat dan ook te moeten binden voor een langere tijd. Christen zijn vraag opoffering van je eigen wil aan de wil van God.

quote:

En even puur "on topic": ik vraag me af wat er toch gebeurd is met al die mensen die door TB genezen zijn!
Ik zou het niet weten. Als demonen genezen dan gebeuren er ook minder vrolijke dingen. Laten we hopen en bidden dat God ze terug roept.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #92 Gepost op: september 16, 2008, 10:49:08 pm »

quote:

dovanlo schreef op 16 september 2008 om 21:18:
"Zo sluipt het moderne welvaartsdenken de gehele christelijke wereld binnen, met lauwheid en de mammonaanbidding als kenmerk."[/quote]

Even verder op die lauwheid-ook ik vind dat ik me daar schuldig aan maak. Ik verlang terug naar de radicaliteit die ik had toen ik studente was...
Hoe gaan jullie ermee om?
Ik weet natuurlijk niet wat jij precies onder lauwheid verstaat. Maar op een gegeven moment vul je je geloof anders in dan als je jong bent. De term 'radicaal' heb ik vaak genoeg misbruikt zien worden.

quote:

En even puur "on topic": ik vraag me af wat er toch gebeurd is met al die mensen die door TB genezen zijn!
Ik heb het nieuws een beetje gevolgd en de berichten zijn dat er helemaal geen genezingen gestaafd zijn. Todd claimt van alles maar toen een actualiteiten programma onderzoek wou doen en Todd alle medewerking toegezegd had bleef die medewerking uit. Met veel gehannes zijn er stukken opgestuurd, maar daar zat zoveel zwart gebalkt tussen dat er niets mee te beginnen was. Uiteindelijk is er 1 iemand achterhaald en die bleek in de terminale staat van kanker te zitten te wachten op de dood. Soortgelijk resultaten heeft een Brits onderzoek naar charismatische wonderen overigens opgeleverd. Het is dus een hoop gebakken lucht, broodjes aap en whisfull thinking.
« Laatst bewerkt op: september 16, 2008, 10:49:23 pm door Thorgrem »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #93 Gepost op: september 16, 2008, 11:07:07 pm »
Dat laatste betwijvel ik enorm, de EO meld ook waargebeurde wonderen. Zowel binnen de charismatische wereld, de protestantse als de Rooms Katholieke Kerk. Allen op de zelfde wijze.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #94 Gepost op: september 17, 2008, 08:51:13 am »

quote:

gaitema schreef op 16 september 2008 om 23:07:
Dat laatste betwijvel ik enorm, de EO meld ook waargebeurde wonderen. Zowel binnen de charismatische wereld, de protestantse als de Rooms Katholieke Kerk. Allen op de zelfde wijze.
De vraag is wat je onder waar gebeurde wonderen verstaat. Is dat inclusief medische dossiers van voor en na het 'wonder'? Waarom worden deze gegevens altijd achtergehouden, er wordt zelden open kaart gespeeld. Dat onderzoek in Engeland strekte zich over jaren en jaren uit, ik kan alleen helaas het artikel niet meer vinden. Maar als voorbeeld kunnen we Jan Zijlstra (de bekendste wonder doktor van Nederland) aanhalen: http://www.bijbelgetrouw.nl/index.php?itemid=773

Vraag je jezelf nooit af waarom de gemiddelde charismatische kerkzaal er uit ziet als een tv studie, er veel moderne apparatuur aanwezig is, maar als er een wonder gebeurd wat niet gespeeld kan worden, zoals het aangroeien van een arm of been, daar nooit een camera bij aanwezig is? En dat verreweg de meeste en grootste wonderen binnen de charismatische wereld zich vrijwel altijd afspelen in landen als Mozambique?

Begrijp me niet verkeerd, ik geloof wel in wonderen, dat is het probleem niet. De geboorte van een kind is een wonder. Dat mensen in hun twintiger jaren nog weer tot geloof komen in deze tijd mag een wonder heten. Dat in de lente de wereld weer tot bloei komt. Dat tijdens een dienst/viering iemand ontroerd wordt door de preek of lezing, dat iemand na de biecht zich bevrijd voelt en een last lichter is, of dat iemand met ongeneesbare kanker positief in het leven blijft staan en er vrede mee heeft. Dat zijn wonderen in mijn ogen.

PS: Wonderen in de katholieke kerk worden overigens ook onderzocht door de seculiere wetenschap en het onderzoek is vrij intensief en langdurig om iets officieel tot wonder te verklaren. En zelfs als het tot wonder verklaard is dan ben je vrij om het te geloven of niet. Dit in tegenstelling tot de charismatische wereld waar niets onderzocht wordt en je maar aan moet nemen en anders weggezet wordt als ongelovige.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #95 Gepost op: september 17, 2008, 02:47:09 pm »
Ik heb me er een hele tijd mee bezig gehouden of het waar is of dat we voor de gek worden gehouden. Op een gegeven moment vroeg ik me af waaromn het altijd elders in de wereld gebeurd, maar niet in mijn directe buurt en verder vroeg ik me daarmee in verband ook af of God wel bestond en ik niet gewoon door mijn levensbeschouwlijke achtergrond geherzenspoeld was, maar ze gebeurden toch ook heel dichtbij. In die zelfde tijd was mijn tante 4 jaar ziek van kanker en vlak voor haar overlijden was ze helemaal niet meer aanspreekbaar en lag ze de hele dag compleet uitgeput op haar bed met haar ogen dicht. Maar opeens deed ze op de laatste dag haar ogen open en begon breed te glimlachen en riep het met stralende ogen uit: "Nu weet ik het zeker!" haar man vroeg toen waar hun dochter bij stond: "Wat dan?" Zij: "Er is één God!" Daarna sliep ze weer en stierf die nacht.  Ik zie dat als een wonder, ze heeft wat gezien waardoor ze dit zo opgewekt moest zeggen.
Daarbij heb ik een vrijgezelle oom van wie zijn beste vriend ook een kankergezwel heeft gehad, waarvoor gebeden werd en bij nader onderzoek in het ziekenhuis bleek het opeens te zijn verdwenen wat volgens de artsen niet kon. We geloven dat het door zijn geloof in God gekomen is. Jezus genas vroeger ook mensen, waarom zou dat vandaag niet meer gebeuren? Er staat ook in de bijbel de belofte dat gebedsgenezing één van de gaven van de Heilige Geest zal zijn. Daardoor kwam deze vrijgezelle oom Anjo ook aan het denken over dit alles en trok de conclusie dat dit door God moest gebeurd zijn, hierdoor besloot hij zich weer bij de protestantse wijkgemeente zich weer opnieuw in te laten schrijven en de kerk weer te bezoeken wat hij al ruim 10 jaar niet gedaan had. Deze gebeurtenissen overtuigde hem van Gods bestaan. Ook een aantals bezoekers van de begravenisdienst van mijn tante raakte overtuigd na dat de laatste woorden van mijn tante verteld werd op de kansel door de dominee en vroeg aan de bezoekers in het algemeen: "wat zou ze gezien hebben?" met een doordachte blik. De meesten van deze mensen gingen weer naar de parochiekerk in Raalte.

Die dingen gebeuren door God om zijn kinderen van Zijn bestaan, macht en zorg voor ons te overtuigen.

Ik las een wonder van genezing ook van een ernstig zieke vrouw uit een Hervormde gemeente die een keer naar Zijlstra ging en van een protestantse vrouw die juist naar een Rooms Katholieke klooster in Bergië ging (waar in de Visie van de EO een interview over met haar opgeschreven stond) waar gebeden werd in de kapelviering voor vergeving van zonden en genezing voor alle bezoekers zoals het op een formulier stond opgeschreven in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Tijdens deze woorden genas de vrouw ook van een pijnlijke lichamelijke ziekte, ze voelde kracht door haar lichaam stromen en was genezen. Zo las ik in dagblad Tubantia dat de vorige Paus heilig is verklaard omdat gelovige Rooms Katholieken in het verleden hem alleen maar aanraakten en daardoor genazen. (ik ben dus iemand die deze geregistreerde wonderen van de RKK gelooft :) )

Ik geloof dat God zich aan zijn beloftes houdt, dat er ook zelfverrijkende tv-dominee's zijn die de boel foppen in Amerika (ik heb dat Britse onderzoek geloof ik wel op tv gezien) klopt, en dat daarnaast ook sprake is van iets voor een wonder aan zien wat het niet is klopt ook, maar wonderen gebeuren zoals God ze wil laten gebeuren. Ook de wonderen die jij noemt zijn wonderen. Ook dat is geloof.

Daarnaast heeft een dominee mensen uit ons dorp wel benaderd om over hun wonder te vertellen in een jeugddienst, maar ze durven vrijwel allemaal niet vanwege de reacties van mensen. Ze zijn bang volledig voor gek verklaard te worden. Ik heb gehoord van iemand dat zijn oma een bijnadoodervaring had, maar ze (de familie) willen het binnen huis in vertrouwde kring houden bijvoorbeeld, ook iemand in onze straat van de Rooms Katholieke kerk wilde er niet mee in een kerkdienst komen (een wonder van genezing- zeer veel mensen baden in die tijd voor haar), want straks verklaren veel mensen haar nog voor gek. Uiteindelijk heb ik slechts 2 meiden kunnen vinden (als jeugddienstcommissielid zocht ik mee) die hun meegemaakte wonder wilde vertellen, waarvan één er lang over na moest denken of ze het wel doen moest, ook zij was bang voor de reacties. De ene is gereformeerde Friezin die in Almelo studeerde voor arts of iets dergelijks en de andere een  Almelose pinksterchristen die trouwens ook gereformeerde theologie studeert. We wilden hun getuigenis gebruiken voor in een jeugddienst. Ik kan me indenken dat mensen liever niet in het openbaar over dergelijke worderen vertellen, vanwege de negatieve opmerkingen die ze wel zullen horen van mensen die hoe dan ook niet zullen geloven wat ze zeggen.

een dominee van onze kerk zei ook: als je wonderen mee wil maken moet je dominee worden.
« Laatst bewerkt op: september 17, 2008, 03:14:59 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #96 Gepost op: september 17, 2008, 03:29:32 pm »
Thorgrem,

Zou Janneke Vlot te Bleskensgraaf het met je eens zijn?

Vriendelijke groet

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #97 Gepost op: september 17, 2008, 03:32:42 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 17 september 2008 om 15:29:
Thorgrem,

Zou Janneke Vlot te Bleskensgraaf het met je eens zijn?

Vriendelijke groet

Verklaar je nader.
Ik heb overigens nergens gezegd dat wonderen niet gebeuren. Dus dan kunnen we die discussie vol met verdachtmakingen gelijk overslaan. Been there, done that.
« Laatst bewerkt op: september 17, 2008, 03:34:17 pm door Thorgrem »

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #98 Gepost op: september 17, 2008, 03:58:42 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 17 september 2008 om 15:32:
[...]

Verklaar je nader.
Ik heb overigens nergens gezegd dat wonderen niet gebeuren. Dus dan kunnen we die discussie vol met verdachtmakingen gelijk overslaan. Been there, done that.


Ik lees inderdaad in je reactie dat je wel i wonderen gelooft, daar gaat het ook niet om. Maar je vind iets van de zaak Zijlstra. Ik wil daar dus iets tegenover zetten, waarbij ik wel wil aantekenen dat ik over Zijlstra geen mening heb. Ik wil zelf nog eens naar zo'n dienst om met eigen ogen te zien en ervaren en daarna te beoordelen naar bevinding.

Op youtube is de genezing van Janneke Vlot te zien, een radiointerview met haar na te luisteren op de eo-radio. Dit heeft in den lande nogal wat losgemaakt omdat deze vrouw uit bleskensgraaf na 15 jaren genezen is in een dienst van Jan Zijlstra. Dit is zo tot op de dag van vandaag.
De orthodox hervormde gemeente waar zij uit vandaan komt werd daarmee voor de nodige vragen gesteld.

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Todd Bentley
« Reactie #99 Gepost op: september 17, 2008, 04:22:06 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 17 september 2008 om 15:58:
[...]


Ik lees inderdaad in je reactie dat je wel i wonderen gelooft, daar gaat het ook niet om. Maar je vind iets van de zaak Zijlstra. Ik wil daar dus iets tegenover zetten, waarbij ik wel wil aantekenen dat ik over Zijlstra geen mening heb. Ik wil zelf nog eens naar zo'n dienst om met eigen ogen te zien en ervaren en daarna te beoordelen naar bevinding.

Op youtube is de genezing van Janneke Vlot te zien, een radiointerview met haar na te luisteren op de eo-radio. Dit heeft in den lande nogal wat losgemaakt omdat deze vrouw uit bleskensgraaf na 15 jaren genezen is in een dienst van Jan Zijlstra. Dit is zo tot op de dag van vandaag.
Mooi verhaal, maar doet verder niets af aan de andere kant van de medaille die Jan Zijlstra heet, namelijk die van bedrog.

quote:

De orthodox hervormde gemeente waar zij uit vandaan komt werd daarmee voor de nodige vragen gesteld.
Want?