Auteur Topic: Welk(e) boek(en) lees je?  (gelezen 92803 keer)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #200 Gepost op: juli 19, 2010, 10:33:09 am »
Heb net Stieg Larssons milleniumtrilogie uit (mannen die vrouwen haten + sequels). Prima vakantieleesvoer, al wordt het eind wat afgeraffeld.

En nu de Ciske de rat-trilogie. Uitgave uit '43, dus hier en daar wat ouderwets taalgebruik.
« Laatst bewerkt op: juli 19, 2010, 10:35:22 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #201 Gepost op: juli 19, 2010, 10:34:50 am »
verkeerd knopje :+
« Laatst bewerkt op: juli 19, 2010, 10:35:12 am door elle »

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #202 Gepost op: augustus 04, 2010, 12:33:46 pm »
Laatst aangeschaft:

http://benjamins.nl/178/btl_13.png

Een belachelijk duur maar ook zeer interessant boekje. Bijvoorbeeld het verhaal van de evangelist James Evans die een alfabet uitvond voor de Cree in Canada. Het was een dermate eenvoudig alfabet dat het binnen een dag tot een week kon worden geleerd door Cree-sprekers. Zo heeft evangelisatie voor vele talen geleid tot een (uniforme) schrijftaal (Gothisch (Ulfila), Armeens (Mesrop Mashtots), Duits (Luther), Engels (Tyndale), etc.), en vertalers speelden daarbij een cruciale rol.

http://quarterlyconversation.com/images/why-translation-matters.jpg

Nog niet in begonnen, maar lijkt interessant.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #203 Gepost op: augustus 04, 2010, 01:43:10 pm »

quote:

Mellon schreef op 04 augustus 2010 om 12:33:
Laatst aangeschaft:

[afbeelding]

Een belachelijk duur maar ook zeer interessant boekje. Bijvoorbeeld het verhaal van de evangelist James Evans die een alfabet uitvond voor de Cree in Canada. Het was een dermate eenvoudig alfabet dat het binnen een dag tot een week kon worden geleerd door Cree-sprekers. Zo heeft evangelisatie voor vele talen geleid tot een (uniforme) schrijftaal (Gothisch (Ulfila), Armeens (Mesrop Mashtots), Duits (Luther), Engels (Tyndale), etc.), en vertalers speelden daarbij een cruciale rol.
Wow! 70 dollar voor een paperback... En ik maar denken dat de Unesco een non-profitorganisatie is...

de link naar dat dure boek...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #204 Gepost op: augustus 04, 2010, 02:37:05 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 04 augustus 2010 om 13:43:
[...]

Wow! 70 dollar voor een paperback... En ik maar denken dat de Unesco een non-profitorganisatie is...

de link naar dat dure boek...
Ik heb er iets meer dan ¤ 40 voor neergelegd. Wat een prijs, hé? Helemaal voor een Engelstalige uitgave. Maar ik vond dat ik er niet zonder kon  :+  Maar goed, het mag gezegd worden: het is erg interessant om te lezen.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #205 Gepost op: augustus 04, 2010, 02:51:57 pm »

quote:

Mellon schreef op 04 augustus 2010 om 14:37:
[...]

Ik heb er iets meer dan ¤ 40 voor neergelegd. Wat een prijs, hé? Helemaal voor een Engelstalige uitgave. Maar ik vond dat ik er niet zonder kon  :+  Maar goed, het mag gezegd worden: het is erg interessant om te lezen.
Je bent waarschijnlijk al net zo'n "boekengek" als ik....  ;)

Marjo

• Bekijk profiel
« Reactie #206 Gepost op: augustus 30, 2010, 12:31:30 pm »
Voor de tweede keer Lof der Zotheid uitgelezen. Een paar jaar geleden geleend bij de Rotterdamse bibliotheek, maar nu toch maar zelf aangeschaft.Tot mijn verwondering kon ik het niet vinden bij Donner, dus nu maar besteld via Bol Com. Zelden zo gelachen bij het lezen van een boek. Het is nog steeds actueel!

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #207 Gepost op: september 08, 2010, 09:20:30 am »
http://i111.photobucket.com/albums/n125/mackrekerdude/blaubaer.jpg

Meer dan uitstekende fantasy uit Duitsland.

Lydia-

• met een b ervoor...
    • Bekijk profiel
« Reactie #208 Gepost op: september 10, 2010, 07:05:02 pm »
Ik heb net een boek van Beverly Lewis uit, over de Amish.
Wat een fantastisch boek.
Nu lees ik een boek dat door een autistisch meisje is geschreven, zij laat via het boek de wereld 'bij haar binnen kijken'.
Over hoe zij de wereld beleefd dus.
Ook ik ben een kind van God!   http://yfrog.com/j5img0376ir0j

gesp

• Bekijk profiel
« Reactie #209 Gepost op: november 10, 2010, 10:28:55 am »
(anoniem:) De dood van koning Arthur.
Vertaald door Sander Berg (2003) (link)

Bij de 'afgeschreven boeken' van de plaatselijke bibliotheek kwam ik deze tegen, dus met het enthousiasme van Mellon in het achterhoofd voor een habbekrats meegenomen.
Van Koning Arthur wist ik hoegenaamd niets (meer dan 20 jaar geleden slechts een paar bladzijden gelezen in de roman van Jaap ter Haar - blijkbaar was dat toen niet boeiend genoeg). Dit boek is wel erg boeiend en toegankelijk, zeker als je bedenkt dat het rond 1230 opgeschreven is; zal te danken zijn aan de vertaler.

Eigenlijk opgezet als een tragedie: een kleine fout van Lancelot (een mouw van een willekeurige jonkvrouw als merkteken dragen tijdens een toernooi), zorgt voor een cascade van gebeurtenissen, en uiteindelijk voor de dood van (o.a.) koning Arthur. Overigens is volgens mij in het boek niet duidelijk over de vraag of het overspel van Lancelot met Guinevere ook echt fout is.

Opmerkelijk: met een duel kun je bepalen wie er gelijk heeft, want "iedereen weet dat onrecht en ontrouw de beste ridder ter wereld tot een slappeling maken, en dat recht en trouw de slechtste moed en zekerheid geven."
Het recht van de sterkste...
as blunt as Ockham's razor

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #210 Gepost op: november 11, 2010, 10:10:37 pm »
http://img.2dehands.be/f/normal/63790545-de-poorten-van-damascus-lieve-joris.jpg
De schrijfster Lieve Joris woonde in 1991 een half jaar in Syrië, bij een Syrische jonge vrouw die ze heeft leren kennen in Frankrijk in haar studententijd en schrijft daarover, over wat ze daar ziet en denkt en meemaakt.

Lieve Joris heeft heel veel bekroningen gehad voor haar werk. Ik lees niet zoveel, ik kende haar niet. Maar nu wil ik eigenlijk om de manier waarop ze schrijft over een land dat ik ken, met haar in contact komen. Ze zal wel veel te druk zijn (op dit moment is ze voor een nieuw boek afzonderlijk in China en in Afrika heb ik begrepen) en misschien heel veel brieven krijgen van lezers, maar ik ben toch echt van plan om haar te schrijven. Ik heb alleen nog geen emailadres kunnen vinden.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2010, 10:11:20 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #211 Gepost op: november 11, 2010, 11:01:00 pm »

quote:

mirt schreef op 11 november 2010 om 22:10:
[afbeelding]
De schrijfster Lieve Joris woonde in 1991 een half jaar in Syrië, bij een Syrische jonge vrouw die ze heeft leren kennen in Frankrijk in haar studententijd en schrijft daarover, over wat ze daar ziet en denkt en meemaakt.

Lieve Joris heeft heel veel bekroningen gehad voor haar werk. Ik lees niet zoveel, ik kende haar niet. Maar nu wil ik eigenlijk om de manier waarop ze schrijft over een land dat ik ken, met haar in contact komen. Ze zal wel veel te druk zijn (op dit moment is ze voor een nieuw boek afzonderlijk in China en in Afrika heb ik begrepen) en misschien heel veel brieven krijgen van lezers, maar ik ben toch echt van plan om haar te schrijven. Ik heb alleen nog geen emailadres kunnen vinden.

Wat leuk, te horen dat je dit boek leest. ik ken het niet, heb van deze schrijfster nooit gehoord.
Haar aderes, probeer het eens viahttp://www.augustus.nl/result_auteur_agenda.asp?auteur=Lieve Joris [/url" class="bbc_link" target="_blank">haar uitgever Hier zag ikmook haar agenda, tot 12 december is in elk geval Europa, België
« Laatst bewerkt op: november 11, 2010, 11:06:08 pm door Antonius »
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

gesp

• Bekijk profiel
« Reactie #212 Gepost op: november 24, 2010, 10:19:28 pm »

quote:

gesp schreef op 10 november 2010 om 10:28:
(anoniem:) De dood van koning Arthur.
Vertaald door Sander Berg (2003) (link)
Verder op dit thema:
Roman van Lancelot
Proza-vertaling van de middeleeuwse nederlandse versie van het verhaal. (Het 3e van de 3 delen komt overeen met Dood van koning Arthur).
http://www.dbnl.org/tekst/_rom001roma01_01/

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #213 Gepost op: november 25, 2010, 10:30:31 am »

quote:

gesp schreef op 24 november 2010 om 22:19:
[...]
Verder op dit thema:
Roman van Lancelot
Proza-vertaling van de middeleeuwse nederlandse versie van het verhaal. (Het 3e van de 3 delen komt overeen met Dood van koning Arthur).

:)

Je kijgt de smaak te pakken?

Pinkeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #214 Gepost op: januari 20, 2011, 11:22:27 am »

quote:

Mellon schreef op 08 september 2010 om 09:20:
[afbeelding]

Meer dan uitstekende fantasy uit Duitsland.
Walter Moers is cool! Heb je 'de stad van de dromende boeken' ook gelezen?
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

Pinkeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #215 Gepost op: januari 20, 2011, 11:31:30 am »

quote:

Doarsie schreef op 25 januari 2010 om 15:51:
[...]

Ik lees mijn dochter voor het slapen gaan voor uit "Misschien wisten zij alles" van Toon Tellegen.

Dat is tenminste voor mezelf ook leuk om te lezen:)

Ik lees het mezelf voor, voor het slapen gaan. Het blijven stuk voor stuk meesterwerkjes.

'Eigenlijk', zei de mier, 'weet je nooit precies wat je aan de zon hebt.'

Ik was eigenlijk op zoek naar leuke, eenvoudige verhaaltjes die te lezen zijn voor iemand die de nederlandse taal probeert te leren, maar ik geloof dat Toon Tellegen toch wat aan de moeilijke kant is.
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

gesp

• Bekijk profiel
« Reactie #216 Gepost op: januari 26, 2011, 09:08:42 am »

quote:

gesp schreef op 24 november 2010 om 22:19:
[...]
Verder op dit thema:
Roman van Lancelot
Chrétien de Troyes: Ywein de ridder met de leeuw
Vertaald door CML Kisling, 1994.
Deze vertaling doet wat plechtiger aan dan Sander Berg. De achterflap zegt:
"Het gaat de hedendaagse lezer misschien niet om de slangen, de leeuwen, de dwergen en de reuzen, maar om de symbolische waarde die deze tegenstanders op de levensweg vertegenwoordigen". Dat heb ik dus weer helemaal niet. Die symboliek zie ik helemaal niet (is die er wel?); mij gaat het juist wel om de slangen en de reuzen.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #217 Gepost op: januari 26, 2011, 02:26:44 pm »
http://yalepress.yale.edu/images/full13/9780300111903.jpg

Jammer van de titel, welke veronderstelt dat het slechts de zoveulste weerlegging is van Dawkins, terwijl dat slechts als opstapje dient om veel seculiere mythes over het Christendom en vooral haar geschiedenis te weerleggen.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #218 Gepost op: januari 31, 2011, 02:42:44 pm »
Morgen krijg ik deze http://www.boek-plus.nl/els-nannen
Naar aanleiding van een recensie in De Reformatie heb ik het boek besteld bij de Boektiek in Drachten.
Opvallend is dat volgens de recensie Nannen een andere invalshoek neemt dan gebruikelijk en daarbij teruggaat naar Genesis 3 omtrent de zondeval.
Ben benieuwd!
« Laatst bewerkt op: januari 31, 2011, 02:43:14 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #219 Gepost op: januari 31, 2011, 09:26:42 pm »
Jenseits von Gut und Böse van Michael Schmidt-Salomon.

Verklaard onder andere, dat ieder mens eigenlijk denkt "het juiste te doen".
Zelfs mensen zoals Adolf Eichmann.

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #220 Gepost op: januari 31, 2011, 10:14:08 pm »
Ik ben "Rooted in Christianity, Open to New Light" aan het lezen.

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #221 Gepost op: februari 07, 2011, 03:13:30 pm »

quote:

Pinkeltje schreef op 20 januari 2011 om 11:22:
[...]

Walter Moers is cool! Heb je 'de stad van de dromende boeken' ook gelezen?
Yep, en ik heb ervan genoten!

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #222 Gepost op: februari 07, 2011, 03:15:38 pm »
http://farm1.static.flickr.com/167/392077378_342d295525.jpg

Alleen jammer dat dit boek verscheen voor de Deatly Hallows. Ik had bij de bespreking (die uiterst interessant is) ook graag (juist graag) over het laatste deel gelezen.

gesp

• Bekijk profiel
« Reactie #223 Gepost op: februari 09, 2011, 04:19:44 pm »
Ivm bezoek aan New Orleans

Barbara Hambly: A free man of color
http://bookclubtobookclub.files.wordpress.com/2010/08/free-man-of-color.jpg

Een speurdersroman gesitueerd in New Orleans 1833. Tijdens het carneval (Mardi Gras) wordt een vrouw vermoord. Een donker gekleurde musicus, opgeleid als chirurg, probeert het op te lossen. Door ingewikkelde woordkeuze lastig te lezen. Wel een mooi sfeerbeeld.

gesp

• Bekijk profiel
« Reactie #224 Gepost op: maart 02, 2011, 10:32:05 pm »
Maarten 't Hart: Verlovingstijd
Arbeiderspers 2009

Waarom zou je nog een boek van Maarten 't Hart lezen. Bij z'n eerste boeken had ik het gevoel dat er een drang achter zat, ze ´moesten´ geschreven worden. Die drang is weg, nu is het toch 'meer van hetzelfde'; meer verliefdheden, meer muziek, meer biologen, meer Maassluis, en ja, ook meer bespotten van geloof en gelovigen.

Maar dat zou je kunnen beschouwen als een herkenbare stijl, zoals ook muziek  herkenbare stijl- en vormelementen heeft. Dat kan meer of minder boeien. Wat mij het meest boeit is de heimwee naar het verloren paradijs, die eruit spreekt: de nog onbedorven jeugd, nog veel beloftes en nog weinig teleurstellingen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #225 Gepost op: maart 04, 2011, 12:58:30 am »
"Werkelijk bevrijd" van Els Nannen.
Over bevrijdingspastoraat, excorsisme etc.
Zeer intresant.

Daarnaast Egan over Counseling en de voorloper van de DSM V (engelse versie)
De laatste is geen bal aan, de eerste is meer dan lezenswaardig en de 2e is puur omdat het moet.....

Wat veel leuker is is dat ik op mijn verjaardag een gesigneerde CD van Jorrit Woudt kreeg, een meer dan begaafde organist uit Heemse.
HEERlijk :)
Ik geniet met volle teugen van de muziek terwijl ik zit te lezen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #226 Gepost op: maart 24, 2011, 12:34:40 am »
Liefde, Huub Oosterhuis en Stijn van Loo (met cd)
Ik versta onder liefde, (ook) Huub Oosterhuis.

Daarnaast dagelijks het getijdenboek waarbij we in de 2e week van de veertigdagentijd zijn beland en ik deze avond aan de getijden huisbezoeken heb afgelegd (Filipenzen 2:12-15)

Geliefde broeders en zusters, u bent altijd gehoorzaam geweest toen ik bij u was. Wees het des te meer nu ik niet bij u ben. Blijf u inspannen voor uw redding, en doe dat in diep ontzag voor God, 13 want het is God die zowel het willen als het handelen bij u teweegbrengt, omdat het hem behaagt. 14 Doe alles zonder morren en tegenspreken, 15 opdat u zuiver en smetteloos bent, onberispelijke kinderen van God te midden van een verdorven en ontaarde generatie, waartussen u schittert als sterren aan de hemel. 16 Houd daarbij vast aan het woord dat leven brengt. Dan kan ik op de dag van Christus trots zijn omdat ik me niet voor niets heb ingespannen en afgemat. 17 Ook al zou mijn bloed als een offer worden uitgegoten, samen met het offer dat u brengt door de dienst van uw geloof, toch ben ik vol vreugde, samen met u allen. 18 Wees dus ook vol vreugde, samen met mij.

Een gezegende dag.
Als je dan ook nog even het slotgebed van deze dag leest:

"Lof en eer aan onze God die met zijn volk een nieuw en eeuwig verbond heeft gesloten in het bloed van Christus..."
Wat zijn we allemachtig gezegend zeg!!!!

gesp

• Bekijk profiel
« Reactie #227 Gepost op: maart 24, 2011, 10:02:05 pm »
Chrétien de Troyes: Cligès: een roman over liefde en list
Vertaald door René Stuip
Vergeleken met de andere romans rond Lancelot (bovengenoemd) is deze het meest gedateerd en het minst goed leesbaar.

Donna Leon: een kwestie van vertrouwen
Hoofdpersoon is een rechercheur op leeftijd in Venetië. Een loom boek; misschien door de hittegolf aldaar.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #228 Gepost op: maart 25, 2011, 10:35:54 am »
Sifre Deuteronomium (in een Engelse vertaling van Neusner) naast de Targum Onkelos op Deuteronomium (ook in een vertaling, trouwens)...

"Taaie" kost, en dus perfect om eens heel rustig en aandachtig een bijbelboek te lezen dat (mij) minder bekend is...
(en vanuit een invalshoek die niet direct de mijne is - dat houdt een mens extra scherp  ;) )

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #229 Gepost op: april 02, 2011, 10:45:43 pm »
Nineve va Rick de Gier.

Heel boeiend om te lezen, over volwassen wording. Leuk dat dit boek nu eens in een evangelisch milieu speelt.
De titel vind ik verrassend. Het leven van de hoofdpersoon lijkt op dat van Jona, het vertoont mijns inziens ook gelijkenis met dat van de verloren zoon.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #230 Gepost op: april 03, 2011, 01:06:36 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 25 maart 2011 om 10:35:
Sifre Deuteronomium (in een Engelse vertaling van Neusner) naast de Targum Onkelos op Deuteronomium (ook in een vertaling, trouwens)...

"Taaie" kost, en dus perfect om eens heel rustig en aandachtig een bijbelboek te lezen dat (mij) minder bekend is...
(en vanuit een invalshoek die niet direct de mijne is - dat houdt een mens extra scherp  ;) )
Hoe kan je weten dat een invalshoek niet de jouwe is als hetgeen die mening op gebaseerd blijkt je onbekend is?  :+
« Laatst bewerkt op: april 03, 2011, 01:07:28 am door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #231 Gepost op: april 03, 2011, 01:08:03 am »
Broodje gezond van Bart Chabot.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #232 Gepost op: april 03, 2011, 11:38:08 pm »
Knock Out, over Joop Gottmers. Ex-drugsbaron en ex-europees kampioen boxen die tot geloof gekomen is.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #233 Gepost op: april 04, 2011, 01:09:37 am »

quote:

gaitema schreef op 03 april 2011 om 23:38:
Knock Out, over Joop Gottmers. Ex-drugsbaron en ex-europees kampioen boxen die tot geloof gekomen is.
Ik kom vandaag niet verder dan de Donald Duck van deze week en de Kidsweek :)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #234 Gepost op: april 04, 2011, 10:49:42 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 04 april 2011 om 01:09:
[...]

Donald Duck is leuk maar mijn favoriete strip is en blijft Suske en Wiske van de hand van Willy Vandersteen.

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #235 Gepost op: april 04, 2011, 11:40:04 am »
Citaat
Riemer Lap schreef op 24 maart 2011 om 00:34:

Daarnaast dagelijks het getijdenboek waarbij we in de 2e week van de veertigdagentijd zijn beland en ik deze avond aan de getijden huisbezoeken heb afgelegd (Filipenzen 2:12-15)

hoe heet dit getijdenboek, en wie is de uitgever?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #236 Gepost op: april 10, 2011, 07:52:16 pm »
Modbreak:
Bericht verwijderd. Reclame is ongewenst op dit forum

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #237 Gepost op: april 10, 2011, 11:08:48 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 04 april 2011 om 01:09:
[...]

Mijn boek vlot ook niet :D
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #238 Gepost op: april 11, 2011, 12:14:29 am »

quote:

Antonius schreef op 04 april 2011 om 11:40:
Citaat
Riemer Lap schreef op 24 maart 2011 om 00:34:

hoe heet dit getijdenboek, en wie is de uitgever?
deze gebruik ik

Harold-2

• Bekijk profiel
« Reactie #239 Gepost op: april 11, 2011, 10:05:40 pm »
Moderne wetenschap in de bijbel

Van Ben Hobrink.

Als subtitel: De bijbel is de moderne wetenschap 3500 jaar vooruit.

Een byzondere uitleg van de voedselwetten van de Joden in het O.T.

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #240 Gepost op: april 12, 2011, 10:15:24 pm »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #241 Gepost op: april 12, 2011, 11:56:58 pm »

quote:

Daarnaast luister ik deze altijd:
http://www.katholiekneder...etail_objectID726178.html

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #242 Gepost op: april 19, 2011, 02:27:19 pm »

quote:

Pooh schreef op 10 april 2011 om 19:52:
4e 69 65 74 73 20 62 65 74 65 72 73 20 74 65 20 64 6f 65 6e 3f
49 6e 64 65 72 64 61 61 64 21

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #243 Gepost op: april 19, 2011, 02:43:53 pm »
53 74 65 6c 6c 65 74 6a 65 20 6e 65 72 64 73

Ik ga binnenkort beginnen in
http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/9/7/3/4/1001004008154379.jpg
Deel 9 van een SF fantasy serie
« Laatst bewerkt op: april 19, 2011, 03:42:34 pm door elle »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #244 Gepost op: april 19, 2011, 03:21:17 pm »

quote:

elle schreef op 19 april 2011 om 14:43:
53 74 65 6c 6c 65 74 6a 65 20 6e 65 72 64 73

Nou DANK je wel....  :(

:P

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #245 Gepost op: april 19, 2011, 07:25:17 pm »
http://david-kahn.com/images/book-david-kahn-code-codebreakers-cryptography-history.jpg
1B B)

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #246 Gepost op: april 21, 2011, 11:05:19 am »

quote:

Antonius schreef op 02 april 2011 om 22:45:
Nineve va Rick de Gier.

Heel boeiend om te lezen, over volwassen wording. Leuk dat dit boek nu eens in een evangelisch milieu speelt.
De titel vind ik verrassend. Het leven van de hoofdpersoon lijkt op dat van Jona, het vertoont mijns inziens ook gelijkenis met dat van de verloren zoon.

Wat vind je van de bijbehorende cd? Die ben ik tijdens het werk alvast even aan het beluisteren.

Het doet me aan een bepaalde band denken, maar niet genoeg, want ik kan niet op de naam komen :-) Het is toch 'eigen' genoeg, blijkbaar.

Ik lees de column Mysterious Ways van Rick de Gier graag. Ben benieuwd naar het boek!

Edit: Ways & Means van Snow Patrol, daar moest ik direct aan denken.
« Laatst bewerkt op: april 21, 2011, 11:12:09 am door Mellon »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #247 Gepost op: april 21, 2011, 08:32:18 pm »
4A 61 77 65 6C 2C 20 6D 61 61 72 20 69 6B 20 76 69 6E 64 20 68 65 74 20 67 65 77 6F 6F 6E 20 6C 65 75 6B 2E

http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/regular/FC/1/4/1/4/1001004009714141.jpg

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #248 Gepost op: april 26, 2011, 08:59:18 am »

quote:

Piebe schreef op 03 april 2011 om 01:06:
[...]
Hoe kan je weten dat een invalshoek niet de jouwe is als hetgeen die mening op gebaseerd blijkt je onbekend is?  :+
Wanneer pak jij volledig blanco een boek van de plank? Soms staat een samenvatting van de inhoud vermeldt op de achterkant... Soms is de strekking van een boek al te destilleren vanuit de inleiding (zo ook bij het boek dat ik uit de kast getrokken heb). En heel vaak zijn er genoeg recensies op het internet te vinden... Ergo: vaak is het al duidelijk wat de invalshoek van een boek is voor je het boek zelfs maar hebt aangeraakt...  :+

En dat geldt ook voor een zgn. "halachische midrasj" (zoals het boek dat ik aan het lezen ben)... De term "halachisch" zegt het al. Het boek zoomt in op de halacha... De leefregels in de rabbijnse traditie (en die traditie is niet de mijne - weet ik op voorhand)...

De verbondsbepalingen van "de Sinai", daar sta ik als niet-nakomeling van Jakob, Juda buiten... Maar dat wil niet zeggen dat ik me niet zou willen/kunnen verdiepen in die bepalingen... Al zou het alleen maar nuttig zijn om wat meer "te begrijpen wat ik lees" in de rest van de Schrift...
« Laatst bewerkt op: april 26, 2011, 09:00:02 am door Hendrik-NG »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #249 Gepost op: april 26, 2011, 09:34:11 am »
Ik heb er een ander boek naast gepakt (verandering van spijs...):

"Ondenkbaar dat U niet bestaat, Anselmus van Canterbury" (vertaling van zijn Proslogion door Vincent Hunink)...

Hij spreekt (in het begin van zijn boekje) over God als: "aliquid quo nihil maius cogitari possit", "iets waarover niets groters gedacht kan worden" (het volmaaktste wezen dat denkbaar is)...

Als hij hiermee bedoelt te zeggen dat God altijd groter is dan wij kunnen denken, dan snap ik hem... Maar raakt Anselmus hiermee God aan of vooral de grenzen van het menselijke verstand (definieert hij hierbij God, of eerder de menselijke beperktheid)??

Ik ben benieuwd wat hij me verder nog te vertellen heeft!!!