Auteur Topic: Welk(e) boek(en) lees je?  (gelezen 88232 keer)

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Welk(e) boek(en) lees je?
« Reactie #240 Gepost op: april 12, 2011, 10:15:24 pm »
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #241 Gepost op: april 12, 2011, 11:56:58 pm »

quote:

Daarnaast luister ik deze altijd:
http://www.katholiekneder...etail_objectID726178.html
Mail me maar als je wat wilt weten

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #242 Gepost op: april 19, 2011, 02:27:19 pm »

quote:

Pooh schreef op 10 april 2011 om 19:52:
4e 69 65 74 73 20 62 65 74 65 72 73 20 74 65 20 64 6f 65 6e 3f
49 6e 64 65 72 64 61 61 64 21
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #243 Gepost op: april 19, 2011, 02:43:53 pm »
53 74 65 6c 6c 65 74 6a 65 20 6e 65 72 64 73

Ik ga binnenkort beginnen in
http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/9/7/3/4/1001004008154379.jpg
Deel 9 van een SF fantasy serie
« Laatst bewerkt op: april 19, 2011, 03:42:34 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #244 Gepost op: april 19, 2011, 03:21:17 pm »

quote:

elle schreef op 19 april 2011 om 14:43:
53 74 65 6c 6c 65 74 6a 65 20 6e 65 72 64 73

Nou DANK je wel....  :(

:P

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #245 Gepost op: april 19, 2011, 07:25:17 pm »
http://david-kahn.com/images/book-david-kahn-code-codebreakers-cryptography-history.jpg
1B B)

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #246 Gepost op: april 21, 2011, 11:05:19 am »

quote:

Antonius schreef op 02 april 2011 om 22:45:
Nineve va Rick de Gier.

Heel boeiend om te lezen, over volwassen wording. Leuk dat dit boek nu eens in een evangelisch milieu speelt.
De titel vind ik verrassend. Het leven van de hoofdpersoon lijkt op dat van Jona, het vertoont mijns inziens ook gelijkenis met dat van de verloren zoon.

Wat vind je van de bijbehorende cd? Die ben ik tijdens het werk alvast even aan het beluisteren.

Het doet me aan een bepaalde band denken, maar niet genoeg, want ik kan niet op de naam komen :-) Het is toch 'eigen' genoeg, blijkbaar.

Ik lees de column Mysterious Ways van Rick de Gier graag. Ben benieuwd naar het boek!

Edit: Ways & Means van Snow Patrol, daar moest ik direct aan denken.
« Laatst bewerkt op: april 21, 2011, 11:12:09 am door Mellon »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #247 Gepost op: april 21, 2011, 08:32:18 pm »
4A 61 77 65 6C 2C 20 6D 61 61 72 20 69 6B 20 76 69 6E 64 20 68 65 74 20 67 65 77 6F 6F 6E 20 6C 65 75 6B 2E

http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/regular/FC/1/4/1/4/1001004009714141.jpg

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #248 Gepost op: april 26, 2011, 08:59:18 am »

quote:

Piebe schreef op 03 april 2011 om 01:06:
[...]
Hoe kan je weten dat een invalshoek niet de jouwe is als hetgeen die mening op gebaseerd blijkt je onbekend is?  :+
Wanneer pak jij volledig blanco een boek van de plank? Soms staat een samenvatting van de inhoud vermeldt op de achterkant... Soms is de strekking van een boek al te destilleren vanuit de inleiding (zo ook bij het boek dat ik uit de kast getrokken heb). En heel vaak zijn er genoeg recensies op het internet te vinden... Ergo: vaak is het al duidelijk wat de invalshoek van een boek is voor je het boek zelfs maar hebt aangeraakt...  :+

En dat geldt ook voor een zgn. "halachische midrasj" (zoals het boek dat ik aan het lezen ben)... De term "halachisch" zegt het al. Het boek zoomt in op de halacha... De leefregels in de rabbijnse traditie (en die traditie is niet de mijne - weet ik op voorhand)...

De verbondsbepalingen van "de Sinai", daar sta ik als niet-nakomeling van Jakob, Juda buiten... Maar dat wil niet zeggen dat ik me niet zou willen/kunnen verdiepen in die bepalingen... Al zou het alleen maar nuttig zijn om wat meer "te begrijpen wat ik lees" in de rest van de Schrift...
« Laatst bewerkt op: april 26, 2011, 09:00:02 am door Hendrik-NG »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #249 Gepost op: april 26, 2011, 09:34:11 am »
Ik heb er een ander boek naast gepakt (verandering van spijs...):

"Ondenkbaar dat U niet bestaat, Anselmus van Canterbury" (vertaling van zijn Proslogion door Vincent Hunink)...

Hij spreekt (in het begin van zijn boekje) over God als: "aliquid quo nihil maius cogitari possit", "iets waarover niets groters gedacht kan worden" (het volmaaktste wezen dat denkbaar is)...

Als hij hiermee bedoelt te zeggen dat God altijd groter is dan wij kunnen denken, dan snap ik hem... Maar raakt Anselmus hiermee God aan of vooral de grenzen van het menselijke verstand (definieert hij hierbij God, of eerder de menselijke beperktheid)??

Ik ben benieuwd wat hij me verder nog te vertellen heeft!!!

gesp

• Bekijk profiel
« Reactie #250 Gepost op: mei 16, 2011, 09:48:41 am »
http://www.kluitman.nl/boeken/vergroot/63280.jpg

Cindy Jefferies: Star School - een klas vol sterren.
Eens kijken wat het kroost leest. Meestal lezen we een hoofdstukje voor; zo 's avonds voor het slapen gaan. Maar de volgende avond is ze dan plotseling aan een nieuw boek toe. Maar dan blijft voor ons de vraag: waar ging het nu over?
as blunt as Ockham's razor

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #251 Gepost op: mei 16, 2011, 12:46:42 pm »
Tijdens de recente meivakantie heb ik dit boek van Umberto Eco "uitgejakkerd". Was er erg over te spreken....

http://blogs.vn.nl/boeken/wp-content/themes/VNboeken%201.1/thumb.php?src=http://blogs.vn.nl/boeken/wp-content/uploads/BegraafplaatsVanPraag.jpg&w=180&h=&zc=1&q=90

De recensies waren wat wisselend, begreep ik achteraf... Niet iedereen kan de "eigenaardigheden" van Eco blijkbaar even goed waarderen...

Opvallende passage in een van de besprekingen (bron):

"Kortom, halverwege is overduidelijk waar Eco met deze parodie op de feuilletonroman naartoe wil. Hij mag zichzelf en de lezer via een inleidend citaat bij het begin wijs willen maken dat 'uitweidingen in een historische vertelling nu eenmaal onontbeerlijk zijn', na een tijdje beginnen de zoveelste culinaire details van hoe je dit of dat gerecht klaarmaakt op de zenuwen te werken".

Het is inderdaad erg opvallend dat het hele boek doorspekt is met (bijzondere!) recepten uit de Italiaanse en Franse keuken... De hoofdrolspeler maakt zich meer druk over zijn eigen lunch dan over de gevolgen voor anderen van zijn abjecte vervalserspraktijken...

Ik was persoonlijk getroffen door de parallel tussen dit boek en de zondagse lezing in de kerk waarin ik tijdens de vakantie te gast mocht zijn:
2 Tim 3:1 Weet dat de laatste dagen zwaar zullen zijn. 2 De mensen zullen egoïstisch zijn, geldzuchtig, zelfingenomen en arrogant. Ze zullen God lasteren, geen ontzag tonen voor hun ouders, ondankbaar zijn en niets heilig achten. 3 Ze zullen harteloos zijn, onverzoenlijk, lasterziek, onbeheerst en wreed. Ze zullen het goede haten 4 en onbetrouwbaar, roekeloos en verblind zijn. Het genot zullen ze meer liefhebben dan God...

Voila: het thema van dit boek...!

NB: ik kon me veel meer vinden in de duidelijk positievere recensie op deze site: hier te vinden....
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2011, 01:10:06 pm door Hendrik-NG »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #252 Gepost op: mei 16, 2011, 03:08:55 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 16 mei 2011 om 12:46:
De hoofdrolspeler maakt zich meer druk over zijn eigen lunch dan over de gevolgen voor anderen van zijn abjecte vervalserspraktijken...

Ik was persoonlijk getroffen door de parallel tussen dit boek en de zondagse lezing in de kerk waarin ik tijdens de vakantie te gast mocht zijn:
2 Tim 3:1 Weet dat de laatste dagen zwaar zullen zijn. 2 De mensen zullen egoïstisch zijn, geldzuchtig, zelfingenomen en arrogant. Ze zullen God lasteren, geen ontzag tonen voor hun ouders, ondankbaar zijn en niets heilig achten. 3 Ze zullen harteloos zijn, onverzoenlijk, lasterziek, onbeheerst en wreed. Ze zullen het goede haten 4 en onbetrouwbaar, roekeloos en verblind zijn. Het genot zullen ze meer liefhebben dan God...

Voila: het thema van dit boek...!

NB: ik kon me veel meer vinden in de duidelijk positievere recensie op deze site: hier te vinden....

Ik vind recensies niks toevoegen en zoals je al aangeeft zijn er in 9 van de 10 gevallen twee kampen: de voor- en de tegenstanders. Om er achter te komen wie er gelijk heeft zul je het boek dus zelf moeten lezen!

De parallel die jij ziet is er denk ik niet!

Pred 3,13
Ja ook, dat ieder mens eet en drinkt, en het goede geniet van al zijn arbeid. Dit is een gave Gods.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #253 Gepost op: mei 16, 2011, 03:10:26 pm »

quote:

Piebe schreef op 16 mei 2011 om 15:08:
[...]
De parallel die jij ziet is er denk ik niet!
Heb je het boek ook gelezen dan??? Want dan snap je misschien wat ik bedoel...

NB: mocht een levensgenieter zich hier aangesproken voelen door Paulus: let op wat hij zegt: hij heeft het over het MEER liefhebben van genot DAN het liefhebben van God... Hij keurt 'lekker eten' niet af...!!

Binnen het "‘Meester, wat is het grootste gebod in de wet?’ Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. (Mat 22:36-38)" is er voldoende ruimte om van het door God gegeven leven te genieten... Ook voor de "Grefo"... ;)

Maar de opvallende link die Paulus in 2 Tim 3 legt is: "abject gedrag" naast "genot LIEVER DAN God"...

De opvallende link die Eco legt is: "abject gedrag" naast "genot LIEVER DAN ..." Die puntjes mag je zelf invullen na het lezen van dit boek... Dan weet je meteen hoe de verhouding van de hoofdpersoon tot "het hogere" is...

Benieuwd naar jouw bevindingen!! Ik hoor het wel....
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2011, 04:17:28 pm door Hendrik-NG »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #254 Gepost op: mei 16, 2011, 04:51:06 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 16 mei 2011 om 15:10:
[...]

Heb je het boek ook gelezen dan??? Want dan snap je misschien wat ik bedoel...

NB: mocht een levensgenieter zich hier aangesproken voelen door Paulus: let op wat hij zegt: hij heeft het over het MEER liefhebben van genot DAN het liefhebben van God... Hij keurt 'lekker eten' niet af...!!

Binnen het "‘Meester, wat is het grootste gebod in de wet?’ Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. (Mat 22:36-38)" is er voldoende ruimte om van het door God gegeven leven te genieten... Ook voor de "Grefo"... ;)

Maar de opvallende link die Paulus in 2 Tim 3 legt is: "abject gedrag" naast "genot LIEVER DAN God"...

De opvallende link die Eco legt is: "abject gedrag" naast "genot LIEVER DAN ..." Die puntjes mag je zelf invullen na het lezen van dit boek... Dan weet je meteen hoe de verhouding van de hoofdpersoon tot "het hogere" is...

Benieuwd naar jouw bevindingen!! Ik hoor het wel....
Nou, ik zou er niet op gaan zitten wachten!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'