Auteur Topic: Homo's in de GKV  (gelezen 20248 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #15 Gepost op: december 23, 2008, 12:11:15 am »
Zwever: ik mis punt 3. :)

Namelijk de homostel die wel samen als vrienden leven maar niet seksueel actief zijn, zeg maar zo als gewoon bevriende vrienden die in een zelfde studenten appartement wonen. Of zoals twee zussen die met elkaar in één huis wonen. Daar lijkt me namelijk niets op tegen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #16 Gepost op: december 23, 2008, 12:15:09 am »
Ik vindt zelf dat je wel hen mag aanspreken op zondes, maar als ze zelf niet inzien dat God dat zo ook ziet dan lijkt me dat ze zich van geen kwaad bewust zijn en dus ook wel mee kunnen doen aan het avondmaal. Wanneer nadrukkenlijk helder is dat ze "bewust" zondigen, dan is het uitsluiten van het avondmaal een begrijpenlijker verhaal. Al weet ik ook eerlijk gezegt niet waar je nu precies die streep moet trekken. Daarbij is het ook nog eens hun eigen verantwoordenlijkheid. Dat ze zondigen kan ons niet kwalijk genomen worden, dat is immers hun zonden. Het kan ons wel kwalijk genomen worden als we hun bewust aan hun lot over lieten.
« Laatst bewerkt op: december 23, 2008, 12:16:49 am door gaitema »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #17 Gepost op: december 23, 2008, 09:44:38 am »

quote:

gaitema schreef op 23 december 2008 om 00:11:
Zwever: ik mis punt 3. :)

Namelijk de homostel die wel samen als vrienden leven maar niet seksueel actief zijn, zeg maar zo als gewoon bevriende vrienden die in een zelfde studenten appartement wonen. Of zoals twee zussen die met elkaar in één huis wonen. Daar lijkt me namelijk niets op tegen.

Zou je er dan ook niets op tegen hebben als een verliefd hetero stel bij elkaar woont in 1 huis (beter bekend als samenwonen)? Er van uit gaande dat je hier op tegen bent, denk ik dat je hier nog een keertje over na moet denken :-). Twee zussen is echt iets heel anders dan bijvoorbeeld twee op elkaar verliefde vrouwen die 'branden van begeerte' naar elkaar!

Er vallen nog genoeg van dit soort onderscheidingen te maken. Maar ik proef gewoon een verschil in uitgangspunten in dit soort discussies, die daardoor volgens mij onherroepelijk moeten stranden als die uitgangspunten niet helder worden.
« Laatst bewerkt op: december 23, 2008, 09:49:01 am door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #18 Gepost op: december 23, 2008, 09:49:43 am »
.
« Laatst bewerkt op: december 23, 2008, 09:49:55 am door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #19 Gepost op: december 23, 2008, 02:32:32 pm »
Dat branden van begeerte is het punt in deze. Zolang dat maar niet te gek wordt. En dat kan al te gek gaan door enkel gewoon door de weeks enkele keren bij elkaar op bezoek te gaan.  en met te gek bedoel ik, dat ze dus daarwerkelijk met elkaar in het koffer gaan duiken. Maar het tegenovergestelde zou toch zijn dat ze totaal niet met elkaar om zouden mogen gaan. Ik geloof dat een christelijk homostel met een sterk geloof en een krachtig gebed het wel zouden kunnen volhouden en die begeerten kunnen beteugelen. In dat geval is het nog niet eens zo gek als de kerk hen bij staat. Dat er open over gesproken kan worden en voor hen gebeden kan worden.

Pinkeltje

• Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #20 Gepost op: december 24, 2008, 12:14:03 am »
Ik vraag me met Zwever af of het handig is om te gaan samenwonen met het idee dat er dan niets gebeurt. Voor zowel heterostellen als homostellen maak je de verleiding dan wel erg groot. Geloof en gebed vermogen veel, maar volgens mij moet je de spreekwoordelijke kat niet op het spek binden.
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #21 Gepost op: december 24, 2008, 01:01:19 am »

quote:

gaitema schreef op 22 december 2008 om 16:00:
Hier heb ik wel geregeld over na zitten denken. Ik heb zelf jaren lang een bijbelkringleidster gehad die jaren later met een vrouw trouwde in een gereformeerde kerk van Groningen. Op deze daad na is ze net als haar vrouw nog steeds praktiserend christen.
zonder grof te zijn: ze zondigt openbaar maar is wel....?
Leg eens uit als je wilt?

quote:

Ik vindt het zelf te ver gaan om hen te weren bij het avondmaal. Ze zien dit zelf namelijk als correct.
valt het je op dat je niet schrijft over de regel van God zoals bekend in de Bijbel maar over wat zij zien?

quote:

Gezien de uitleggingen van de bijbelteksten nog niet al te vreemd ook.  Ze was wel een beetje boos na het bezoek van onze gemeente. Ze wist van heel veel mensen bij ons dat ze niet voor hun huwlijk zijn, maar toch groette iedereen vriendelijk hen naar de dienst of maakte een praatje (ik ben daar één van om eerlijk te zijn). Ze was een beetje boos omdat volgens haar in de bijbel duidelijk staat dat je als broeders en zusters haar dan moest vermanen.
Waarom was dat vermaan er dan niet?

quote:

Dat besproken we nog bij ons thuis. Dat is nogal wat. Wat hadden we dan moeten doen? Ze weten toch immers zelf ook goed wat de bijbel leert.
Of weer niet: de liefde is ongeveinds maar mensen van gelijk geslacht die dat sexueel beleven is weer wat anders immers?

quote:

Ik zie een voorbeeld die Pim Fortuin gaf (los van zijn rechtse ideeën) zelf als de meest ideale situatie voor homoseksuelen met een geloof. Hij leefde wel samen met een vriend, maar op bijbelse gronden trouwde hij niet met hem. Hij bleef slechts gewoon een vriend. Daar zie ik geen kwaad in.
Pim deelde wel het bed maar wilde geen verantwoordelijkheden aangaan. Is  dat prijzenswaardig?

quote:

In het oude testament las ik ergens in de wetten dat mannen niet met elkaar het bed mogen delen zoals getrouwde stellen het doen. dat zegt naar mijn voorstellingvermogen ook veel over hoe God de natuur schiep. Het zou een tegen natuurlijke onreine handeling worden.
en als de man leidend voorwerp is voor de vrouw wat lees je dan?

quote:

Een moeilijk onderwerp. Vooral als je zelf dergelijke mensen kent. De vrouw die me jaren lang leidde als bijbelkringleidster is getrouwd met een vrouw.

exact, moeilijk, lastiger dan lastig.Toch moet je daarin ook een keuze maken.
Ik heb een collega die met volle liefde van haar vriendin houdt, ze horen samen, meer dan ik als mens kan bedenken.
er is pure liefde en toch...................... veroordeeld het OT dat.
Wat doen we daar mee?
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #22 Gepost op: december 24, 2008, 12:57:52 pm »

quote:

okidoki schreef op 24 december 2008 om 01:01:
[...]
 zonder grof te zijn: ze zondigt openbaar maar is wel....?
Leg eens uit als je wilt?
Dat kan ze beter zelf doen denk ik. Als ze als overtuigd christen zo leeft, dan is ze kennelijk van geen kwaad bewust.

quote:

[...]
 valt het je op dat je niet schrijft over de regel van God zoals bekend in de Bijbel maar over wat zij zien?

Ik vermoed dat ze die zelfde regel ook wel geloven, maar binnen een andere interpretatie. Ik heb discussies gehad met een paar mensen over dit onderwerp (christelijke voorstanders van homohuwlijken)en dan begreep ik wel hoe ze redeneerden, al ben ik het niet met hen eens. Ik vindt zelf persoonlijk dat ze zich op glad ijs bevinden.

quote:

[...]
 Waarom was dat vermaan er dan niet?

Angst, met de monden vol tanden staan. Je wilt niet zwaar over komen. Geen ruzie veroorzaken. Iemand in zijn waarde laten. Wat niet zegt dat dat dan goed is, maar wat zou jij doen?

quote:

[...]
 Of weer niet: de liefde is ongeveinds maar mensen van gelijk geslacht die dat sexueel beleven is weer wat anders immers?

die twee verwarren mensen vaak met elkaar. Dat speelt geloof ik ook mee. Bepaalde gevoelens dat aanzet tot dat seksueel beleven kan je ook terug dringen juist om liefdevolle redenen.

quote:

[...]
 Pim deelde wel het bed maar wilde geen verantwoordelijkheden aangaan. Is  dat prijzenswaardig?

Dat wist ik weer niet, maar inderdaad is dat weer niet goed.

quote:

[...]
 en als de man leidend voorwerp is voor de vrouw wat lees je dan?

Als een man en vrouw met elkaar het bed deelt dan zijn ze voor Gods ogen met elkaar één geworden.

quote:

[...]
exact, moeilijk, lastiger dan lastig.Toch moet je daarin ook een keuze maken.
Ik heb een collega die met volle liefde van haar vriendin houdt, ze horen samen, meer dan ik als mens kan bedenken.
er is pure liefde en toch...................... veroordeeld het OT dat.
Wat doen we daar mee?
Dat is een vraag waar ik niet uit ben.
« Laatst bewerkt op: december 24, 2008, 01:00:41 pm door gaitema »

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #23 Gepost op: december 26, 2008, 07:34:03 am »
Het is vrij duidelijk, Okidoki en Gaitema, naar mijn bescheiden mening!
Daar de collega, naar ik vermoed een vrouw is, begaat ze een verschrikkelijke zonde om op een sensuele en sexuele manier van haar vriendin te houden.  Waarom is het verschrikkelijk?
Omdat ze willens en wetens, hooghartig en schaamteloos  tegen de door God zelf ingestelde universele wetten ingaan, meedoen aan een heidense traditie en een slecht voorbeeld zetten voor jongere opgroeiende kinderen.

De samenlevingen in het westen keuren het niet af, en wellicht zijn de huidige problemem met terrorisme, misdaad en financieele crises wel tekenen van God dat Hij het bijna niet meer verdragen kan;  deze dingen zijn immers al verschillende keren in de geschiedenis voorgekomen, sinds Noach.

In sommige landen zijn zulke relaties verboden, zoals in Zimbabwe, Maleisie, dus dat maakt het eenvoudiger om er afkeurend over te praten, en er openlijk over onderwijzen.
In westerse samenlevingen kan men slechts behoedzaam, met geduld en liefde van een religiues standpunt God`s ideaal voor de mens leren aan mensen met de neiging tot homosexualiteit.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #24 Gepost op: december 26, 2008, 12:12:26 pm »
Ja, maar volgens mij is hun denken ook sterk beïnvloed door maatschappelijke idealen. als je maar vaak genoeg om je heen hoort dat homorelaties inclusief seksualitiet goed is en heel normaal en zelfs hele groepen dominee's vinden dat ook, dan kan je er maar zo in gaan geloven. Wanneer je dan met een bijbelgetrouwe visie aankomt, dan zien ze dat al snel aan voor te dogmatisch gekleurd, kortzichtig en te interpreterend gelezen. Ze zijn zo langzaam aan tot overtuiging gekomen door deze maatschappelijke hersenspoeling dat God ook een voorstander is geworden en de bijbel teksten anders gelezen moet worden. Ze lezen het omdat het gericht is op mensen in de bijbel met een heteroseksuele geaardheid en zich schuldig maken aan afgodsdienstige tegen hun geaardheid in gaande op lust gebaseerde homoseksuele uitspattingen. Trekken vervolgens de conclusie dat ze geen heteroseksuele geaardheid hebben en zich niet schuldig maken aan afgodsdienstige tegen hun geaardheid in gaande op lust gebaseerde homoseksuele uitspattingen.

Beredeneren het verder vanuit de liefde en hun logica en keuren het zo goed met een geloof dat God er zich volledig in kan vinden.

een vertroebelde blik dus. Al geloof ik ook dat ergens van binnen er toch ook negatieve onderbuikgevoelens zijn die tot twijvel van hun eigen stantpunten zorgt, maar daar proberen ze wellicht boven te staan zonder hooghartigheid trouwens. Ze hebben vaak al veel leed te verduren vanwege hun geaardheid op zich. Stel het je toch eens voor dat je homoseksueel geaard bent. Je kan dan geen heteroseksuele relatie aangaan en normaal een gezin opbouwen. Je bent homoseksueel en hoe dubbel ook, al is het bij wet en in algemeen het in de westerse samenleving wel goed gekeurd, onder de burgers blijkt vaak toch een afkeer van hen te zijn. Dat zorgt vaak voor verdriet. zo ken ik ook een jongen die bij een muziekvereniging in almelo zat en in mijn klas heeft gezeten die huilend en heel bang voor de mogenlijke reacties op de muziekvereniging als puber vertelde dat hij ontdekt had dat hij homo was tegen zijn instructeur die trouwens ook gereformeerd vrijgemaakt is.Hij reageerde daar gerustellend op dat hij zich geen zorgen hoeft te maken en stelde zich begripvol op. Ik weet dat omdat die zelfde instructeur ook de instructeur van onze muziekvereniging is.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #25 Gepost op: december 28, 2008, 02:33:27 pm »
Modbreak:
Off-topic posts getrashed, evenals opmerkingen die buitende kaders van GL  vallen. Graag on-topic blijven. Suggesties over moderatiebeleid mogen in feedback.
« Laatst bewerkt op: december 28, 2008, 06:20:32 pm door Pooh »

Divinespark

• Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #26 Gepost op: december 30, 2008, 07:44:26 pm »
Er zijn 3 bijbelse nuances w.b.t. anti-homosex-wetgeving.

I
Alle anti-homosex wetten komen alle uit het Oude Testament, en maken onderdeel uit van de wetten van Mozes. Deze zijn aan de Joden gericht, en die hebben zelf ooit unaniem ja daarop gestemd. Voor buitenstaanders staat het vrij om zich erbij aan te sluiten. Wij Nederlanders vallen onder die laatste categorie. Later komen er in het oude testament profetieën over Sion dat heilig zal zijn, en dat in die tijd de Joden hoge status zullen genieten als de onderwijzers van de Wet aan alle andere volkeren. Vallen daar t.z.t. dan ook de homowetten onder? Kun je ze wat werk besparen door ze nu maar alvast in te voeren? Of is dat nog wat voorbarig en eigenmachtig?

II
Handelingen 15: Als door Paulus de eerste gemeenten buiten Israël nog maar juist zijn opgericht, rijst er een discussie over de vraag welke wetten van Mozes daar dienen te worden nageleefd. Uiteindelijk wordt in Jeruzalem hierover besloten dat er maar 4 wetten sowieso hoeven te worden nageleefd. De homowetten worden daarbij niet genoemd.
Je zou dus zeggen: homosexualiteit mag voor niet-Israëlische gemeenten.

III
Romeinen 1
Hoe langer Paulus door blijft schrijven, jaren en jaren na het ontstaan van de eerste gemeentes met hun 4 wetten, hoe meer je geleidelijk aan weer oudtestamentische wetten erbij ziet komen. In Romeinen 1 keurt hij homosex tussen mannen af. Ik kan me voorstellen dat gemeenten hun huisregels of gedragscodes daarop in stellen als ze een hoog respect voor hem hebben, maar zelfs dan zou het niet meer kracht hebben dan huisregels, de christenen hebben dan nog niet de overheidsmacht in handen. In Israël gold de Wet in die tijd nog wel, "hij zie zonder zonde is, werpe de eerste steen", dat verhaal laat zien dat de Joden onder de Romeinen voor hun eigen civiele zaken nog steeds de rechtspraak en de straffen in handen hadden, naar de wetten van Mozes. Ik neem aan dat dit ook voor homosexualiteit heeft gegolden.

Conclusie:
Met de bijbel in de hand kun je pleiten voor 3 van elkaar verschillende nuances m.b.t. de homosexualiteit: Verboden, Niet verboden, Huisregel.
Als homo zou je je dus kunnen beroepen op een invulling van het christendom die sowieso de regels in Handelingen 15 in acht neemt, en dat je zelf kiest er eventueel meer na te leven en dat een ander daar niks over te zeggen heeft.

En qua persoonlijke mening heb ik nogal verschil in hoe ik aankijk tegen destijds Jos Brink (eigen christelijke gemeente) of van die relnichten die per sé een gay parade op de Tempelberg menen te moeten kunnen houden.
« Laatst bewerkt op: december 30, 2008, 07:48:36 pm door Divinespark »

volgeling

• Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #27 Gepost op: december 31, 2008, 03:16:08 pm »
In Romeinen 1 vinden we 3 keer iets in de trant van: 'zij hebben God niet verheerlijkt, gedankt, geëerd, erkend' (vers 21, 25, 28). In plaats daarvan hebben zij 'de majesteit van de onvergankelijke God vervangen door hetgeen gelijkt op het beeld van een vergankelijk mens, van vogels, van viervoetige en van kruipende dieren' (v. 23), zij hebben 'de waarheid van God vervangen door de leugen en het schepsel vereerd en gediend boven de Schepper' (v. 25).

Dat is de kern van het probleem: In het algemeen gesproken eert de mens - zelf een schepsel - schepselen ipv de Schepper. God de Schepper wordt niet erkend.

God reageert hierop: we vinden 3 keer een 'daarom heeft God hen overgegeven' (vers 24, 26, impliciet in 28: 'daar/omdat zij zus deden, heeft God zo gedaan), en wel aan onreinheid (v. 24), aan schandelijke lusten (v. 26), aan een verwerpelijk denken (v. 28).

De lijn in Romeinen 1 is dus: omdat de mens als schepsel mede-schepselen vereert ipv God als Schepper, en daarmee God niet eert, dankt, erkend, maar de waarheid juist onderdrukt, en vervangt door de leugen, geeft God hen juist over aan onreinheid, schandelijke lusten, een verwerpelijk denken.

Waarom noemt Paulus juist homoseksualiteit hier? Omdat juist dat een zeer levendige representatie is van precies datgene waar mensen zelf voor kiezen: een gericht zijn ten diepste op zichzelf (uitgedrukt in liefde voor het eigen geslacht) ipv op God. Dit is naar mijn mening het principe dat nog achter/onder de wetgeving in het OT ligt.

(Let op dat ik daarmee niet zeg dat mensen met homofiele gevoelens zelf daarvoor kiezen! Maar de mens in het algemeen kiest wel voor het vereren van schepselen ipv van de Schepper. Alleen God zelf kan dat veranderen.)

De vraag is dus: wat eert God? De bijbelse lijn is duidelijk: het huwelijk tussen man en vrouw, want dat beeldt de relatie tussen Christus en zijn gemeente uit, ook al geloven de gehuwden niet in God. Een liefdesrelatie tussen mensen van hetzelfde geslacht doet dat niet, integendeel, het beeld iets heel anders uit.

Divinespark

• Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #28 Gepost op: januari 02, 2009, 12:56:01 pm »
Op die manier begint het onderscheid tussen satan als verleider en God als redder wel een beetje te vervagen hoor.
Je zou dus zónder zondig gedrag moeten zijn om dit te voorkomen. Het wachten is nu nog op de kritiek van mensen die denken dat alleen Jezus zich zo kan gedragen en geen enkel mens.
Bovendien zou je dan van die patronen moeten kunnen ontwaren dat je eerst aan afgoderij doet en dan homo wordt. Hoeveel zijn er wel niet die in de kerk beginnen en pas later ontdekken dat ze homo zijn als ze gaan puberen.

Divinespark

• Bekijk profiel
Homo's in de GKV
« Reactie #29 Gepost op: januari 02, 2009, 12:56:54 pm »
Het voegt ook nieuwe dimensies toe aan "wie heeft die zal gegeven worden".