Auteur Topic: Vergeving en vernieuwing.  (gelezen 1976 keer)

noa2

  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
Vergeving en vernieuwing.
« Gepost op: februari 03, 2009, 01:19:59 pm »
1.Wat wordt er bedoeld met vergeving en vernieuwing? is het zo dat zo dat we zomaar aan kunnen nemen dat onze zonden vergeven worden?
2.Wat wordt er bedoeld met rechtvaardiging en heiliging? hoe moet ik deze 2 vragen zien??

NOA2

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
Vergeving en vernieuwing.
« Reactie #1 Gepost op: februari 03, 2009, 07:35:29 pm »
offtopic:Verplaatst naar GL

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Vergeving en vernieuwing.
« Reactie #2 Gepost op: februari 03, 2009, 07:45:12 pm »
Ik zal proberen een kort eenvoudig antwoord te geven.
Allereerst: wat is vergeving en hoe word je vergeven?
Vergeving houdt in dat God zegt: ik reken je niet meer toe wat je allemaal tegen mijn wil gedaan hebt. Hij zal daar dan ook niet meer op terugkomen.
Ieder mens doet zonde en is zondig, geen enkele mens kan volledig naar Gods wil leven. We hebben dus allemaal die vergeving nodig. Iets goed maken bij God kunnen wij niet. Maar God eist wel genoegdoening voor alles wat we verkeerd gedaan hebben. Daarom heeft Hij Zijn Zoon naar de aarde gestuurd. Omdat Hij echt mens was (geboren uit een vrouw), kon Hij voor de hele mensheid betalen. Omdat Hij echt God was, kon Hij het ook volbrengen. (Voor een onderbouwing van dat plaatsvervangend lijden, moet je Jesaja 52 en 53 maar eens lezen.)
Als je gelooft dat Jezus Gods Zoon is en voor alle zonden gestorven is, hoef je er niet aan te twijfelen of God je zonden vergeeft, zeker als je daar om vraagt. Dus in zekere zin kun je zomaar aan nemen dat onze zonden vergeven worden.
computerfout: een vreemde een in de byte

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Vergeving en vernieuwing.
« Reactie #3 Gepost op: februari 03, 2009, 07:51:39 pm »
Dan over vernieuwing: Hoe zou het kunnen bestaan dat je steeds je schuld kwijtgescholden krijgt en dat niets verandert aan je manier van leven? Je gaat dan toch zeker niet opzettelijk door met het vergroten van je schuld? Dat is wat God door Zijn Geest, de Heilige Geest, wil bewerken: dat je hoe langer hoe meer naar Gods wil gaat leven. Dat is anders dan hoe je zonder God leefde, dus zie je een proces van vernieuwing (dat is het afsterven van de oude mens en het opstaan van de nieuwe mens).

Rechtvaardiging is dus in feite dat je door God als rechtvaardig gerekend wordt om het offer van Jezus Christus.
Heiliging is dat proces van steeds meer Gods wil gaan doen.

Het een kan dus niet zonder het ander zonder dat je God belachelijk maakt. Want dan zeg je dat je Jezus' offer niet nodig hebt (terwijl God heel duidelijk Jezus als enige weg aanwijst), of je zegt: fijn dat ik vergeven ben, maar ik leef gewoon weer verder zoals ik altijd geleefd heb, zonder me iets van Gods wil aan te trekken.

Is het zo een beetje duidelijk? Anders vraag je maar weer :)
computerfout: een vreemde een in de byte