Auteur Topic: 40 dagen - Jezus van Nazareth  (gelezen 14061 keer)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
40 dagen - Jezus van Nazareth
« Reactie #30 Gepost op: februari 26, 2009, 11:11:13 am »
ik heb het boek toch besteld, morgen in huis. Mag ik nog meedoen?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: februari 26, 2009, 11:12:22 am »
Uiteraard!  :D  er hoeft hier niemand toestemming te vragen, hoor!
Bombus terrestris Reginae

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: februari 26, 2009, 11:45:08 am »

quote:

Bumblebee schreef op 26 februari 2009 om 11:12:
Uiteraard!  :D  er hoeft hier niemand toestemming te vragen, hoor!
Ben erg benieuwd, zo nu eerst twee dagen naar een opgewekte conferentie....

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: februari 26, 2009, 11:48:15 am »

quote:

Bumblebee schreef op 26 februari 2009 om 10:44:
Benedictus schrijft dat we in de evangelies (dat zegt hij consequent, ik heb de neiging om evangelieën te zeggen, maar dat terzijde)
Ik vermoed dat hier de vertaler(/-ster) meer blaam treft dan Benedictus.  O-)

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: februari 26, 2009, 12:37:58 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 26 februari 2009 om 11:48:
[...]

Ik vermoed dat hier de vertaler(/-ster) meer blaam treft dan Benedictus.  O-)

off topic:

Ik las op een kerkpagina van opus dei ook evangelies als woord.
Ik zat me te bedenken of dit een heel bewuste toegevoegde reden heeft m.b.t. een onderscheidt tussen deze meervoudvormen namelijk:

evangelies : de samenvattingen van het evangelie naar de waarheid
evangeliën : diverse vormen van evangelie (o.a gnostische werken) welke niet per definitie de waarheid verwoorden

maar dat zal wel ver gezocht zijn?

en nu hup waar blijft dat boek
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2009, 12:40:37 pm door grondig christelijk »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: februari 26, 2009, 03:43:08 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 26 februari 2009 om 10:44:
Wat me trof was de beschrijving hoe de doop van Jezus, vooruitloopt op Zijn dood.
Jezus brengt de kruisiging ook in verband met de doop als hij zegt in Lukas 12:

quote:

50 Ik moet een doop ondergaan, en ik word hevig gekweld zolang die niet volbracht is.
Kunnen jullie dat verband uitleggen?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: februari 26, 2009, 04:45:26 pm »
Modbreak:
Op verzoek van de TS verplaatst naar CL en titel-edit
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2009, 04:46:13 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Spijk

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: februari 27, 2009, 10:52:18 am »
Prachtig boek om te zien idd en ook om te lezen (in ieder geval t/m hfdst 1).

Benedictus schrijft m.i. als diepgelovig mens voor de gelovigen.

Dat doet hij (voor mij als gelovig mens) overtuigend en inspirerend.
Soms denk ik wel eens dat hij wel heel verliefd/ romantisch schrijft, zodat je denkt
zou het nou echt zo duidelijk zo bedoeld zijn. Maar zeker is dat het zo gezien kan worden (denk aan woordwaarde vh woord David, maar heb ook nog nooit in woordwaardes en getallensymboliek verdiept, misschien mezelf tot nu toe tekort gedaan)

Als hooggeplaatst gelovige moet hij ook inspirerend zijn, bovendien vraagt hij in zijn woord vooraf om een voorschot aan sympathie om het te kunnen verstaan en begrijpen. Dat krijgt hij zeker!

Tot nu toe is hij er al in geslaagd om Jezus gelovig en historisch neer te zetten. Nieuwe inzichten heeft hij ook al gegeven.
Prachtig die plaatsbepaling met Mozes die hij uitdiept.
Erg mooi hoe hij beschrijft dat Jezus alleen te verstaan is in diepgaande relatie met Zijn Vader. En de zinnetjes in de evangelieen die me nooit zo opvielen dat hij zich terugtrok om te bidden en bij Zijn Vader te zijn, worden zo mooi belicht.

Ben benieuwd hoe het in vanaf hfdst 2 verder gaat....

ps Ik ben BBB's echtgenoot, en lees zoals al aangkondigd ook mee
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2009, 10:59:54 am door Spijk »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: februari 27, 2009, 03:04:29 pm »

quote:

Spijk schreef op 27 februari 2009 om 10:52:

Ben benieuwd hoe het in vanaf hfdst 2 verder gaat....

ps Ik ben BBB's echtgenoot, en lees zoals al aangkondigd ook mee
Leuk om wat van je te lezen (mr. nail :P ) en maar steeds opletten of je vrouw nog is ingelogd... :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: februari 27, 2009, 09:27:43 pm »

quote:

Spijk schreef op 27 februari 2009 om 10:52:
Erg mooi hoe hij beschrijft dat Jezus alleen te verstaan is in diepgaande relatie met Zijn Vader. En de zinnetjes in de evangelieen die me nooit zo opvielen dat hij zich terugtrok om te bidden en bij Zijn Vader te zijn, worden zo mooi belicht.

Deze aspecten zijn inderdaad van groot belang voor ons geloofsleven. Jezus zegt ook dat Hij en de Vader één zijn. In Joh. 17 bidt hij ook dat diezelfde éénheid er zal zijn onder de discipelen.
Ons terugtrekken om te bidden versterkt ook onze relatie met God.

quote:

God is getrouw, door wie gij zijt geroepen tot gemeenschap met
zijn Zoon Jezus Christus, onze Here. 1 Kor 1:9
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: maart 03, 2009, 10:14:01 am »
Ik heb het boek van m'n vader geleend en ben vanochtend begonnen. Een beetje laat maar toch!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: maart 27, 2009, 09:47:57 am »
Het ligt hier een beetje op z'n gat  :)

Ik ben nog steeds aan het lezen maar door ziekte, drukte en vakantie liep ik erg achter! Ben aan een flinke inhaalslag begonnen. In het hoofdstuk over de Bergrede werd ik getroffen door het eenvoudige onderscheid tussen apodictische wetgeving in casuïstische wetgeving - principes en regels, de Geest en de letter.

Zo simpel, en iets wat je natuurlijk al wel weet, maar Benedictus zet 't zo mooi neer dat je inderdaad direkt denkt, o ja, duh, natuurlijk!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: maart 31, 2009, 11:41:13 am »
Momenteel ben ik bezig in hoofdstuk 7 (ja ik loop nogal achter, maar heb goede hoop dat het na deze week weer is ingehaald), over de gelijkenissen. Daar stipt Benedictus aan dat allerlei wijze exegeten de gelijkenissen van Jezus hebben willen indelen in meer of minder categorieën. Het onderwijs van onze Heer blijkt steevast te weerbarstig te zijn voor onze hokjes.  

Het hebreeuwse woord dat gebruikt wordt voor Jezus' verhalen en dat wij vertalen met 'gelijkenis' kan volgens hem onder andere ook vergelijking, allegorie, fabel, spreekwoord, apocalyptische openbaringsformule, raadsel, schuilnaam, symbool, fantasiegestalte, voorbeeld, motief, motivering, verontschuldiging, bezwaar en grap betekenen. De meeste gelijkenissen zijn in een heleboel, of in geen van deze categorieën in te delen en we kunnen ze (mijn invulling) daarom net zo goed gewoon gelijkenis blijven noemen.

Eén en ander doet me sterk denken aan de indeling van schouderklachten door de overijverige Cyriax. Deze man maakte een complete studie van de miniemste anatomische structuren in de schouder en de specifieke klachten die irritatie van elk van deze onderdeeltjes zou kunnen geven. Vervolgens maakte hij een totaal onwerkbare indeling van schouderaandoeningen waar iedereen gek van werd.

Een aantal jaren geleden promoveerde een huisarts op de toepasbaarheid van de schouderklachtenindeling van Cyriax in de eerste lijn. Hij kwam er gaandeweg zijn promotie achter dat er niks van klopte, dat de anatomische structuren in de schouder slechts bij uitzondering keurig volgens het anatomieboekje in elkaar zaten en dat hevigheid van de klachten en ernst van de afwijkingen, evenals locatie van de klachten en oorzaak ervan, nauwelijks verband met elkaar hielden en dat de voornaamste behandelingen lood om oud ijzer waren qua effect. Hij raadde aan de behandeling toe te spitsen op de persoon die aan de schouder vastzit.

Niet, dat een precieze indeling niet z'n nut kan hebben op specifieke momenten in een bepaalde context (overigens niet die van Cyriax want die klopt gewoon niet) maar we moeten wel in de gaten houden dat dat een sterke vereenvoudiging van een weerbarstige werkelijkheid is.

Overigens heb ik ook genoten van de verschillende uitleggingen van de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan, van de gebroken mens(heid) die langs de kant van de weg ligt, Jezus als de Samaritaan (de vreemdeling) die hulp biedt, olie en wijn die vooruitwijzen naar de sacramenten, de menselijke geschiedenis en religies die voorbijlopen en de mensheid niet blijken te helpen of te kunnen helpen.

Benedictus is de eerste die ik lees die niet direkt beschuldigend richting de eerste twee voorbijgangers wees met de voor de hand liggende interpretatie van religieuze blaatapen met veel wind en weinig wol, maar die aangeeft dat die twee voorbijgangers het slachtoffer misschien wel helemaal niet kónden helpen, dat ze wellicht erg bang waren, of dat het er vanuit algemeen menselijk gezichtspunt misschien wel op leek dat er niks meer te helpen viel. Ik vond 't een verfrissende invalshoek.

PS: leest er verder nog iemand mee?

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: maart 31, 2009, 12:17:19 pm »
Hoezo zijn olie en wijn volgens Benedictus verwijzingen naar de sacramenten? Riekt dat niet een beetje naar preken voor eigen parochie?

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: maart 31, 2009, 12:44:06 pm »

quote:

mohamed schreef op 31 maart 2009 om 12:17:
Hoezo zijn olie en wijn volgens Benedictus verwijzingen naar de sacramenten? Riekt dat niet een beetje naar preken voor eigen parochie?

Maar wat zou hij dan anders moeten doen?

Ik sluit me aan bij Bumblebee. Ik geniet ook van de invalshoeken van Benedictus. Vaak haalt hij uit iedere element van een gelijkenis betekenis, elementen die in mijn ervaring vaak worden overgeslagen. Zo zijn de drie betreffende gelijkenissen voor mij alleen maar rijker geworden.

Vergelijk het met goede literatuur: in een goed boek is elke zin een afgewerkt element met betekenis; een kunstwerkje op zich. Geen zin is overbodig of betekenisloos.

Al lezende in Jezus van Nazareth, begint het me voor te komen dat er in de gelijkenissen ook geen zin, geen element zonder betekenis zit.

Overigens las ik een korte pauze in, maar dan ga ik weer verder met het boek. Ik was al op blz. 246  :)