Auteur Topic: privacyreglement (?)  (gelezen 3472 keer)

berto46

• Bekijk profiel
privacyreglement (?)
« Gepost op: maart 04, 2009, 11:10:51 pm »
Hallo,
Binnen onze kerk hebben we sinds enige tijd de kerkdiensten beschikbaar op internet (zoals velen tegenwoordig). Dit brengt privacyvragen met zich mee. We zouden hier graag een reglement voor opstellen. Ik heb vernomen dat op de GKV-site hier aandacht voor is. Ik kon het echter niet vinden.
Kan iemand me op weg helpen? Zijn er kerken die beleid hebben geformuleerd op dit onderwerp?

Hartelijke groet

Berto
Berto Broeksema

Matthijs86

• Bekijk profiel
privacyreglement (?)
« Reactie #1 Gepost op: mei 02, 2009, 03:20:16 pm »
Hallo,

Zou u eens kunnen verklaren wat u bedoeld met privacyvragen? Gaat hier om audio (geluid) of video? In Leeuwarden zenden we ook video uit en daar hebben we wel beleid voor opgesteld, maar ik zou zo niet weten wat voor beleid je zou moeten opstellen voor audio. Misschien dat we elkaar kunnen helpen?

Mvg

rkdiak

• Bekijk profiel
privacyreglement (?)
« Reactie #2 Gepost op: mei 02, 2009, 03:51:20 pm »
Het is wellicht goed om de juridische kant van de zaak er bij te betrekken?

Alleen als je de wet bescherming persoonsgegevens (WBP) extreem ruim interpreteert, is deze aan de orde. Het ligt dus niet zo voor de hand deze wet op deze situatie te betrekken. De noodzaak een reglement op te stellen in de zin van de WBP is dus waarschijnlijk niet nodig.

Op grond van de auteurswet, artikel 21, is het portretrecht van de afgebeelde personen beperkt indien zij geen opdracht hebben gegeven tot het maken van het portret. Hun recht beperkt zich tot "een redelijk belang". Kortom, als de gemeenteleden die hun portret terug zien op internet géén redelijk belang hebben dat geschaad wordt, kunnen zij zich niet verzetten tegen openbaar making. De kans dat volgens de rechter sprake is van een redelijk belang, is niet zo groot in deze situatie. Uitgezonderd: als je BN-ers in de kerk hebt zitten die hun commerciele belang geschaad zien.

Verder is het goed te weten dat de Nationale Ombudsman het begrip "vrije nieuwsgaring" heeft geïntroduceerd onder de noemer van "overige grondrechten". Hij schrijft hierover: "De vrijheid van nieuwsgaring is een species van de aan iedere burger toekomende vrijheid om inlichtingen en denkbeelden te ontvangen en te garen zonder inmenging van enig openbaar gezag en ongeacht grenzen."

Al met al vermoed ik dat je vanuit juridische optiek geen beperkingen hebt voor het op internet beschikbaar stellen van beeld en geluid van kerkdiensten. Vanuit fatsoensoverwegingen kunnen er vanzelfsprekend wel beperkingen gelden.
So sue me!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
privacyreglement (?)
« Reactie #3 Gepost op: mei 02, 2009, 05:22:49 pm »
In bepaalde gevallen zou je kunnen besluiten afkondigingen en/of gebed niet uit te zenden, maar verder snap ik niet waar een compleet reglement voor nodig zou zijn... :?

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
privacyreglement (?)
« Reactie #4 Gepost op: mei 03, 2009, 03:21:26 pm »
Onze diensten zijn ook te beluisteren via internet.

Onze diensten zijn een openbare aangelegenheid.  Iedereen is welkom.

Dat is zo'n beetje ons regelement :)

[edit]  Wat dus niet op internet kan/past/hoort, kan eigenlijk ook niet in een dienst die niet opgenomen wordt (vv)
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2009, 05:53:54 pm door Doarsie »

Matthijs86

• Bekijk profiel
privacyreglement (?)
« Reactie #5 Gepost op: mei 06, 2009, 01:05:58 pm »
Ons beleid voor video is om bij een begrafenisdienst geen heftige emoties in beeld te brengen.

Voor de rest is het beleid hetzelfde als bij Doarsie  :)
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2009, 01:06:12 pm door Matthijs86 »

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
privacyreglement (?)
« Reactie #6 Gepost op: mei 10, 2009, 11:38:50 pm »
Wij hebben ook geen echt beleid. Wel is het zo dat bij vergaderingen gekeken wordt of er persoonlijke of interne gegevens ter sprake komen. Dus bijvoorbeeld een vergadering over beroepings werk of bespreking van de finaciele stukken dan gaat de zender uit of je hebt een paswoord nodig om mee te luisteren (Dat kan bij Audioserver). Maar een vergadering over jeugdwerk wordt gewoon uitgezonden.Vergaderingen worden nooit opgenomen.