Auteur Topic: homoseksualiteit binnen de gkv  (gelezen 36405 keer)

ruben1989

  • Berichten: 322
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Gepost op: maart 09, 2009, 11:40:42 am »
Ik heb hier nu al een aantal keren afkeurende geluiden gehoord jegens homoseksualiteit. Daarom vroeg ik mij af hoe mensen binnen de gkv omgaan met homoseksualiteit, er zijn immers ongetwijfeld homoseksuelen binnen de gkv en wordt dit dan beschouwd als een ziekte die bestreden dient te worden. En hebben deze mensen in de ogen van god dan gefaald of worden ze nog wel binnen de gemeenschap geaccepteerd op bepaalde voorwaarden.

socrates

  • Berichten: 252
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #1 Gepost op: maart 09, 2009, 12:31:00 pm »
Het jammere is, in mijn beleving, dat homosexualiteit, een ondergeschoven kindje is binnen de GKV. Het lastige is dat er bijbels gezien niet heel veel over homosexualiteit geschreven in, dat de oud-testamentische teksten in een afgodencultus context staan en dat Paulus aangeeft dat het een onnatuurlijke daad is.
Je zit met dit onderwerp ook weer te balanceren op twee gedachten. Enerzijds heb je te maken met een menselijke kant. Je gunt twee mensen die oprecht van elkaar houden een duurzame relatie. Daar is niets vreemds aan. Ook willen mensen het verenigen met een Liefdevolle God. Als God liefde is, hoe kan Hij tegen deze relatie zijn.
Anderzijds heb je te maken met de bijbelse uitleg. Wat doe je als er inderdaad staat dat het God een gruwel is en dat het niet binnen de 'natuurlijke' orde van dingen past?

Hoe je het echter ook wendt of keert, een positief christelijke houding moet voorop staan. Jezus' houding ten opzichte van openlijke 'zondaars' was er altijd eentje van oprechte belangstelling en van liefdevol wijzen op een andere weg. Dus de benadering is wel van belang, denk ik. Hoe je het ook oneens bent met een ander, je moet altijd het gesprek aan gaan. Ook moet je duidelijkheid verschaffen. Liefdevol wordt wel eens verward met 'soft' zijn, maar als mijn vader mij eerder een schop onder mijn kont gaf had dat niets te maken met gebrek aan liefde van zijn kant....andersom was de liefde wel eventjes bekoeld, kan ik zeggen.
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #2 Gepost op: maart 09, 2009, 12:32:43 pm »
Nog niet zo lang geleden hadden we deze discussie ook al:Homo's in de GKV
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2009, 12:33:02 pm door Pooh »

Mellon

  • Berichten: 1045
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #3 Gepost op: maart 09, 2009, 12:43:19 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 09 maart 2009 om 11:40:
en wordt dit dan beschouwd als een ziekte die bestreden dient te worden. En hebben deze mensen in de ogen van god dan gefaald of worden ze nog wel binnen de gemeenschap geaccepteerd op bepaalde voorwaarden.


Er bevinden zich vast individuen binnen de GKv die homoseksualiteit als ziekte beschouwen, maar ik ken in ieder geval niemand persoonlijk die zo denkt en het is volgens mij ook niet de algemene denktrant binnen de GKv.

Ik ken niemand in mijn eigen gemeente die homoseksueel is. Misschien zijn ze er wel, maar lopen ze er niet mee te koop, omdat ze bang zijn veroordeeld te worden? In mijn vorige kerken kende ik ook niemand die homoseksueel was.

Dat geeft op zich misschien al iets aan.

offtopic: 'seks' en alle afleidingen behalve 'sexy' en 'sexappeal' zijn met '-ks'   B)  :9

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #4 Gepost op: maart 09, 2009, 04:38:44 pm »

quote:

Mellon schreef op 09 maart 2009 om 12:43:
[...]


Er bevinden zich vast individuen binnen de GKv die homoseksualiteit als ziekte beschouwen, maar ik ken in ieder geval niemand persoonlijk die zo denkt en het is volgens mij ook niet de algemene denktrant binnen de GKv.

Ik ken niemand in mijn eigen gemeente die homoseksueel is. Misschien zijn ze er wel, maar lopen ze er niet mee te koop, omdat ze bang zijn veroordeeld te worden? In mijn vorige kerken kende ik ook niemand die homoseksueel was.

Dat geeft op zich misschien al iets aan.

offtopic: 'seks' en alle afleidingen behalve 'sexy' en 'sexappeal' zijn met '-ks'   B)  :9
Ik kan mij voorstellen dat als je in een gemeenschap leefd, waar er een hoog percentage denkt, dat homoseksualiteit verwerpelijk, mag je niet doen, of tenminste een "ziekte" is, daar niet mee te koop gaat lopen. Het feit dat jij geen homoseksuelen kent ligt daraan, dat ze zich niet kenbaar maken. Je kunt ervan op uit gaan, dat ongeveer 4 % der bevolking homoseksueel is. Overal.

ruben1989

  • Berichten: 322
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #5 Gepost op: maart 09, 2009, 05:53:27 pm »
En daarnaast uit homoseksualiteit zich in verschillende maten, ik kan mij voorstellen dat mensen met een lichte voorkeur voor het eigen geslacht binnen een gelovige gemeenschap er toch voor kiezen deze voorkeur te onderdrukken. Maar er zijn ook mensen voor wie het bijna geen optie is om de voorkeur te onderdrukken en juist binnen de christelijke gemeenschap leid dit vaak tot overspannen of depresieve jongeren, die de keuze moeten maken tussen of de waardering van je vrienden/familie te verliezen of uitkomen voor hun ware aard.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #6 Gepost op: maart 09, 2009, 05:56:25 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 09 maart 2009 om 17:53:
(...) die de keuze moeten maken tussen of de waardering van je vrienden/familie te verliezen of uitkomen voor hun ware aard.
Of iig denken te moeten kiezen. Niet altijd resulteert het uit de kast komen in familiestress en vriendenverlies. Maar de angst daarvoor zal het uit de kast komen zeker in de weg staan.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Harmoniezoeker

  • Berichten: 678
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #7 Gepost op: maart 10, 2009, 05:39:31 am »
Homosexualitiet is een geestelijke afwijking, maar vooral een ernstige zonde.  Het gaat tegen alle universele wetten in, en het is een ernstig misbruik maken van het lichaam.  Uiteindelijk leidt het tot een enorme zwakheid, en een geest van `alles kan` op moreel gebied (zie het huidige westen!)
Het is ook tragisch, zoals ouders die een gehandicapt kind krijgen.

De enige oplossing is om het ideaal van God voor de mens opnieuw bestuderen, en in een oprecht liefdevolle omgeving te werken aan het overwinnen van deze zonde - dit geldt trouwens voor alle vormen van sexuele ontucht, en ook andere overtredingen van de hemelse wet.

Dit is niet kwetesend bedoeld;  kwetsen is het opzettelijk pijn doen van anderen; dat is hier niet aan de orde echter.
Modbreak:
(Een nog) kwetsende(r), niet gefundeerde opmerking verwijderd.
« Laatst bewerkt op: maart 10, 2009, 06:54:11 pm door elle »

socrates

  • Berichten: 252
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #8 Gepost op: maart 10, 2009, 08:36:04 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 10 maart 2009 om 05:39:
Homosexualitiet is een geestelijke afwijking, maar vooral een ernstige zonde.  Het gaat tegen alle universele wetten in, en het is een ernstig misbruik maken van het lichaam.  Uiteindelijk leidt het tot een enorme zwakheid, en een geest van `alles kan` op moreel gebied (zie het huidige westen!)
Het is ook tragisch, zoals ouders die een gehandicapt kind krijgen.

De enige oplossing is om het ideaal van God voor de mens opnieuw bestuderen, en in een oprecht liefdevolle omgeving te werken aan het overwinnen van deze zonde - dit geldt trouwens voor alle vormen van sexuele ontucht, en ook andere overtredingen van de hemelse wet.

Dit is niet kwetesend bedoeld;  kwetsen is het opzettelijk pijn doen van anderen; dat is hier niet aan de orde echter.
De term `kwetsen` is opzettelijk geintroduceerd door de homo kliek, in de hoop dat mensen medelijden zouden krijgen, en het uiteindelijk accepteren - het slaagde volkomen in de NL samenleving, helaas ....


Geestelijke afwijking? Tegen alle universele wetten in? Dat zijn nogal beweringen. En je referaat zou niet perse liefdeloos zijn als je niet zou eindigen met iets als 'homo kliek'.
Als je dit al van mening bent, denk dan even om mensen voor wie dit een 'probleem' is. Stel ik ben een christelijke jongere, en ik worstel met mijn identiteit, met mijn sexuele geaardheid, en dan lees ik een reactie als de jouwe? Denk je dat ik dan geloof dat jij een liefdevolle reactie plaatst? Lijkt me eerder een van een homofoob.
Nogmaals ik ben helemaal niet van een 'zachte' aanpak, om maar vooral niet te noemen wat wel genoemd moet worden. Maar begin dan -imho- met: als ik naar de bijbel kijk, denk ik dat homosexualiteit niet is zoals de Here het bedoeld heeft. En dus dat een relatie -hoe zeer ik ook begrijp dat je dat wilt en hoe zeer ik ook begrijp wat voor verdriet het met zich mee gaat brengen- niet voor jou weg is gelegd.
Met deze uitspraken ben je in mijn optiek polariserend bezig en ben je ook niet liefdevol bezig....

but correct me if I'm wrong... :ja:
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #9 Gepost op: maart 10, 2009, 08:49:17 am »
't Is misschien goed om te weten dat Harmoniezoeker geen GKv-er meer is.
De mening die hij verkondigt is iig niet universeel binnen de GKv.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Mellon

  • Berichten: 1045
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #10 Gepost op: maart 10, 2009, 09:10:38 am »

quote:

vrolijke schreef op 09 maart 2009 om 16:38:
[...]

Ik kan mij voorstellen dat als je in een gemeenschap leefd, waar er een hoog percentage denkt, dat homoseksualiteit verwerpelijk, mag je niet doen, of tenminste een "ziekte" is, daar niet mee te koop gaat lopen. Het feit dat jij geen homoseksuelen kent ligt daraan, dat ze zich niet kenbaar maken. Je kunt ervan op uit gaan, dat ongeveer 4 % der bevolking homoseksueel is. Overal.


Ja, dat ben ik met je eens, en dat was ook waar ik naartoe wilde. En ik denk ook dat homo's zich niet kenbaar maken binnen onze kerken, uit angst afgewezen te worden op allerlei manieren. Ik heb bij homo´s uit andere gemeenten gezien dat die angst ook terecht kan zijn.

En dat is een slecht zaak, als je het mij vraagt.

Harmoniezoeker

  • Berichten: 678
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #11 Gepost op: maart 10, 2009, 10:00:56 am »
Socrates, ik wilde slechts heel duidelijk maken hoe het staat.  Vooral dus voor de twijfelaars!

Eevtuele homosexuele mensen zullen op dit forum niet worden overtuigd - zoals ik zei, een liefdevolle tastbare omgeving is essentieel!

ruben1989

  • Berichten: 322
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #12 Gepost op: maart 10, 2009, 12:54:38 pm »
Maar als ik het goed begrijp zie jij homoseksualiteit als een geestesafwijking die behandelt kan/dient te worden, dit kan ik niet waarderen maar het is een opvatting die je er op na kan houden, maar om homoseksuelen in het zelfde rijtje te plaatsen als gehandicapten vind ik heel vreemd. (ik gebruik nu allemaal hele vriendelijke termen)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #13 Gepost op: maart 10, 2009, 02:43:21 pm »
Uit wetenschap is gebleken dat homoseksualiteit door de hersenen bepaald worden. Het is een aangeboren eigenschap.

De bijbel spreekt van een andere vorm van homoseksualiteit, namelijk die van de heteroseksuele mensen die tegen hun eigen natuur in met iemand van het zelfde geslacht seksueel contact heeft. Er worden meer afwijkende vormen genoemd, zoals seksualiteit met je eigen kind of een dier dat verwerpelijk is voor God.
Dus het bijbelse begrip en het aangeboren begrip zijn al twee verschillen.

Verder meng ik me niet met deze discussie, omdat ik ook niet gereformeerd vrijgemaakt ben.
Een nieuwe start is een nieuw begin

RestlessReformed

  • Berichten: 483
  • Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #14 Gepost op: maart 10, 2009, 02:56:44 pm »

quote:

gaitema schreef op 10 maart 2009 om 14:43:
Uit wetenschap is gebleken dat homoseksualiteit door de hersenen bepaald worden. Het is een aangeboren eigenschap.
Zou jij dat verder uiteen kunnen zetten? Voorzover ik er iets van weet is het debat over 'nurture' of 'nature' nog steeds gaande en kan er niet simpelweg gesteld worden dat het een aangeboren eigenschap is en niet meer.
Laat uw ja een ja zijn.

vrolijke

  • Berichten: 1104
  • bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #15 Gepost op: maart 10, 2009, 03:20:16 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 10 maart 2009 om 14:56:
[...]
Zou jij dat verder uiteen kunnen zetten? Voorzover ik er iets van weet is het debat over 'nurture' of 'nature' nog steeds gaande en kan er niet simpelweg gesteld worden dat het een aangeboren eigenschap is en niet meer.
http://weljongniethetero.be/viewnews.asp?id=224


Feit is ook, dat het in de verschillenste kulturen en volkeren voorkomt; en wel in ongeveer dezelfde percentages. Dit zou je niet hebben als het "gekozen" werd. Zelfs in het dierenrijk komt het regelmatig voor.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #16 Gepost op: maart 10, 2009, 03:41:25 pm »
De grootte van een hersenkerntje zegt niet zoveel over of iets aangeboren is of niet. Die uitspraak gaat uit van een aantal vooronderstellingen die bewezen onjuist zijn, iig voor een aantal hersenfuncties.
Voorbeeld: er is een hersenkwabje dat groter is bij religieuze mensen. Vallen mensen van hun religie, dan wordt het weer kleiner. Bekeren niet religieuzen zich, dan wordt het bij hen groter.

Men veronderstelde vroeger dat hersenen statisch zijn: vanaf je puberteit komen er geen nieuwe cellen meer bij. Ook dat is niet helemaal juist.

Kortom: het stellen dat een verschil in de grootte van een hersenkerntje iets zegt over aangeboren afwijkingen/specialiteiten, is niet heel hard te maken. Men kan hooguit constateren dat hersenen van homo's er iets anders uitzien dan die van hetero's. Maar dat was al sinds de jaren '80 bekend (Swaab et al). Aangeboren of aangeleerd, is een tweede.

RestlessReformed stelt dus wmb een terechte vraag. Voor zover ik weet -maar ik hou het niet strak bij- is idd het nature- nurture debat nog volop bezig. Die meneer Bocklandt trekt in dat artikeltje iig zwaar snelle conclusies.

Verder geloof ik dat het voor homoseksualiteit best goed zou kunnen dat het aangeboren is, en dat dat hersenkerntje vanaf het prilste begin te vrouwelijk is. Maar ook dat lijkt me een gevolg, geen oorzaak van homoseksualiteit.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #17 Gepost op: maart 10, 2009, 03:47:48 pm »
Ik heb begrepen, correct me if I'm wrong, dat iedereen in z'n puberteit een periode heeft dat hij/zij vooral naar mensen van het eigen geslacht trekt en daar ook verliefdheidsgevoelens bij kan hebben. Zou het niet zo kunnen zijn dat jongelui dus op een gegeven moment het idee hebben de ze homo of bi zijn, terwijl ze gewoon nog in een normale ontwikkeling zitten? En wat voor effect hebben dan hun ervaringen in die periode op hun ontwikkeling?
computerfout: een vreemde een in de byte

ruben1989

  • Berichten: 322
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #18 Gepost op: maart 10, 2009, 05:56:19 pm »
deze ervaringen hebben ongetwijfeld effect op hun ontwikkelingen, maar ik snap de vraag niet helemaal. Wim van de Camp is pas op zijn 47ste er openlijk voor uitgekomen dat hij homo is, dit was echt geen ondoordachte beslissing of iets wat vanaf de puberteit is blijven hangen. Hij heeft er jarenlang mee rondgelopen en vanwege het taboe dat er op rust heeft hij het voor zich gehouden, hij is overigens wel een ingetogen homoseksueel wat ik prima/'beter' vind.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #19 Gepost op: maart 10, 2009, 06:57:07 pm »
Modbreak:
Gezien de openingspost (situatie binnen de GKv) en enkele posts waarvan het ongereformeerde gehalte niet op het eerste gezicht duidelijk is, verplaats ik deze draad naar GL. Alle ongereformeerde uitspraken zullen vanaf nu niet meer het voordeel van de twijfel krijgen.

En ook nog wat verder opgeschoond.
« Laatst bewerkt op: maart 10, 2009, 10:31:18 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #20 Gepost op: maart 10, 2009, 10:29:51 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 10 maart 2009 om 14:56:
[...]
Zou jij dat verder uiteen kunnen zetten? Voorzover ik er iets van weet is het debat over 'nurture' of 'nature' nog steeds gaande en kan er niet simpelweg gesteld worden dat het een aangeboren eigenschap is en niet meer.
Er is een hersenonderzoek geweest hoorde ik een keer in het nieuws. Vrouwenhersens zijn iets anders dan mannenhersens. Nu blijkt die vrouwenhersenvormen of zo iets ook bij homosekuele mannen te vinden te zijn. Maar verder weet ik er niet het preciese van.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #21 Gepost op: maart 10, 2009, 11:42:16 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 10 maart 2009 om 17:56:
deze ervaringen hebben ongetwijfeld effect op hun ontwikkelingen, maar ik snap de vraag niet helemaal. Wim van de Camp is pas op zijn 47ste er openlijk voor uitgekomen dat hij homo is, dit was echt geen ondoordachte beslissing of iets wat vanaf de puberteit is blijven hangen. Hij heeft er jarenlang mee rondgelopen en vanwege het taboe dat er op rust heeft hij het voor zich gehouden, hij is overigens wel een ingetogen homoseksueel wat ik prima/'beter' vind.
Ik zeg toch ook niet dat het de enige 'oorzaak' zou kunnen zijn? Ik denk alleen dat een deel (maar geen idee hoe groot deel) van de homo's ofwel in dat stadium van ontwikkeling is blijven steken, ofwel door bepaalde ervaringen in die periode van zichzelf denkt dat hij/zij homo of bi is, terwijl diegene best gewoon hetero zou kunnen zijn. Maar er zal ook een deel kunnen zijn dat genetisch bepaald homo is (beetje krom uitgedrukt misschien, maar het is al laat)
computerfout: een vreemde een in de byte

Anemino

  • Berichten: 365
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #22 Gepost op: maart 11, 2009, 09:14:28 am »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 10 maart 2009 om 23:42:
<...> Ik denk alleen dat een deel (maar geen idee hoe groot deel) van de homo's ofwel in dat stadium van ontwikkeling is blijven steken, ofwel door bepaalde ervaringen in die periode van zichzelf denkt dat hij/zij homo of bi is, terwijl diegene best gewoon hetero zou kunnen zijn. Maar er zal ook een deel kunnen zijn dat genetisch bepaald homo is (beetje krom uitgedrukt misschien, maar het is al laat)
Ik ken meerdere homo's die getrouwd waren en ook kinderen hebben. Me dunkt dat die toch wel hun best hebben gedaan om 'gewoon' te zijn. Verder moet je niet vergeten dat het vroeger totaal niet geaccepteerd was om homo te zijn, dus is het zeker niet iets waar je vroeger graag in zou willen blijven hangen. In die zin denk ik dat al dat gespeculeer over wat nu precies de oorzaak is niet zo relevant is (al is het wel een interessant vraagstuk). Er zullen misschien wel false-positives zijn (zowel onder homo's als hetero's) en die zijn misschien wel bi, maar het lijkt inmiddels wel duidelijk het geen keuze is. Homo, dat bèn je!

Doet me ook denken aan David Cross. Die had een keer over de 'gay voice'. He zegt: "Not all gay men have the gay voice, but only gay men have the gay voice!" :)
"Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman

Mellon

  • Berichten: 1045
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #23 Gepost op: maart 11, 2009, 09:22:42 am »
De vraag was inderdaad ook: hoe wordt er omgegaan met homo's binnen de GKv.

Nou? :) Hoe gaan we er dan mee om?

ruben1989

  • Berichten: 322
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #24 Gepost op: maart 11, 2009, 11:48:22 am »

quote:

Mellon schreef op 11 maart 2009 om 09:22:
De vraag was inderdaad ook: hoe wordt er omgegaan met homo's binnen de GKv.

Nou? :) Hoe gaan we er dan mee om?
tsja dat is me ook niet echt duidelijk, maar dat is ook logisch want gelukkig houd binnen de gkv ook niet iedereen dezelfde mening er op na, en ik weet ook niet welke reacties van gkv'ers zijn en welke niet.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #25 Gepost op: maart 11, 2009, 12:57:55 pm »
Persoonlijke ervaring?
Ik ken 3 meiden die een relatie met een (niet gelovige) vrouw zijn aangegaan. Geen van allen zijn momenteel actief lid van een GKv gemeente.

1 is weggegaan uit haar gemeente (daar speelde echter meer, waaronder een verhuizing) maar gelooft nog wel (voor zover ik weet).
1 is wel lid maar kwam al langer niet meer frequent, om verschillende redenen. Ook zij is christen, maar zoekt nog naar een manier om dat een plek te geven; haar homofilie is niet de enige reden voor die zoektocht.
1 heeft ooit een alpha-cursus gedaan bij de GKv en bezoekt nu met regelmaat een niet-GKv gemeente.

2 van hen zijn vrienden van mij, al is het contact niet heel intensief. De vriendschap is door hun relatie niet veranderd. Beiden ken ik ongeveer 10 jaar, de een heeft nu 1.5 jaar een relatie, de ander een half jaar. Voor die tijd waren zij zich niet bewust van hun geaardheid, maar hadden alleen niet zoveel met mannen. Voor zover ik weet, leverde het geen spanningen op met hun (GKv resp hervormde) ouders.

Verder schijnen er in mijn gemeente ook homofiele mannen te zitten, die met regelmaat in de dienst komen. Wie het zijn, weet ik niet. Er wordt getracht zo min mogelijk te roddelen. Het bespreken van andermans geaardheid hoort daarbij. Al speelt het taboe ook nog wel een rol, vermoed ik.

Binnen mijn huiskring (met 9 actieve leden en een stuk of 10 niet-actieve) zou homoseksualiteit geen probleem vormen. Mijn huiskring bestaat uit relatief jongere en hoger opgeleide GKv-ers.
Het is met name (voor mijzelf) geen probleem omdat iedereen zondig is, dat hetero of homo zijn per saldo niet veel uitmaakt.

Voor de rest: zie die andere draad: Homo's in de GKV
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

socrates

  • Berichten: 252
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #26 Gepost op: maart 11, 2009, 01:30:48 pm »
En wat maakt jou dan niet uit? Mogen ze van jou een homosexuele relatie hebben onder het mom van: ach ze zijn toch zondig, het maakt ook niet uit? Of maakt het je in het aanzien des persoons niet uit. Ik vermoed zelf het laatste, wilde het toch even 'helder' hebben....
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

Mellon

  • Berichten: 1045
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #27 Gepost op: maart 11, 2009, 01:47:57 pm »
Ik denk dat daar wel veel verwarring zit, op het punt dat je aanstipt, socrates.

Hier nog een persoonlijke ervaring: ik kende iemand uit een andere GKv wiens zoon homofiel was. Deze woonde op een gegeven moment ook samen met een andere man. Zij vond dit afschuwelijk en ik kreeg het idee dat zij en haar man de banden met hun zoon wilden verbreken. De relatie tussen ouders en zoon was ten minste zeer moeizaam omdat hij homo was.

De vraag hoe je met iemand om moet gaan lijkt in de visie van bepaalde mensen 100% te overlappen met de vraag of homoseksualiteit wel of niet mag.

Maar dat zijn heel verschillende dingen. In de GKv (en ook daarbuiten) weten we heel goed hoe we met andere mensen dienen om te gaan, zondaar of niet (ook hier zie je trouwens dat seksuele zonden vaak als veel ernstiger worden beschouwd dan andere zonden, zoals ik in een andere thread ook al zei).
« Laatst bewerkt op: maart 11, 2009, 01:55:22 pm door Mellon »

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #28 Gepost op: maart 11, 2009, 03:17:53 pm »
Ik bedoel dat het -wat mij betreft- niet de onderlinge omgang beinvloedt. Zondigen is niet goed, maar je kunt niet vanwege zondigheid iemand links laten liggen. Homoseksualiteit heeft imho veel meer te maken met de gebrokenheid van de wereld dan met zondigen (maar die mening is niet heel erg GKv). Ik zie geen goede reden om een homofiele (en -seksuele) persoon anders te benaderen dan iemand die bijv onvruchtbaar is (onvruchtbaarheid gaat vergelijkbaar tegen Gods plan met deze wereld, tegen Zijn scheppingsorde in).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

socrates

  • Berichten: 252
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #29 Gepost op: maart 11, 2009, 09:24:36 pm »
Ik denk dat het inderdaad in dezelfde orde zit. En dus voor mij zelf denk ik dat zoals sommige ouders niet in staat zijn om kinderen te krijgen en zich daar bij neer moeten leggen, in die zin dat zij nooit in staat zullen zijn biologische ouders te worden, mensen met de homoseksuele geaardheid zich erbij moeten neerleggen dat een duurzame relatie niet voor hen weggelegd is. Weet echter dat dit makkelijker getypt is dan praktisch ingevuld.
En ik ben het ook helemaal met je eens als je zegt dat het qua benadering niet zo moet zijn dat je hen links laat liggen. Verre van dat.
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

rkdiak

  • Berichten: 1995
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #30 Gepost op: maart 12, 2009, 09:33:59 am »

quote:

elle schreef op 11 maart 2009 om 15:17:
Ik bedoel dat het -wat mij betreft- niet de onderlinge omgang beinvloedt. Zondigen is niet goed, maar je kunt niet vanwege zondigheid iemand links laten liggen. Homoseksualiteit heeft imho veel meer te maken met de gebrokenheid van de wereld dan met zondigen (maar die mening is niet heel erg GKv). Ik zie geen goede reden om een homofiele (en -seksuele) persoon anders te benaderen dan iemand die bijv onvruchtbaar is (onvruchtbaarheid gaat vergelijkbaar tegen Gods plan met deze wereld, tegen Zijn scheppingsorde in).
en methoden als IVF moeten dus evenzeer, of even weinig (?), afgewezen worden als homosexuele relaties?
So sue me!

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #31 Gepost op: maart 12, 2009, 10:14:16 am »

quote:

rkdiak schreef op 12 maart 2009 om 09:33:
[...]
en methoden als IVF moeten dus evenzeer, of even weinig (?), afgewezen worden als homosexuele relaties?

Ik besefte gisteren dat die vergelijking idd wat mank gaat. Mensen hebben de neiging om ziekten en aandoeningen te behandelen/verhelpen. Maar dat is vrijwel altijd 'lapwerk', de onderliggende aandoening blijft, of iemand blijft met restschade zitten.

Zoals gesteld, ik vind homo-geaardheid een aandoening die vergelijkbaar is met bijvoorbeeld onvruchtbaarheid, wanneer je kijkt vanuit theologisch kwaad- perspectief. Dat het bestaat is een gevolg van de gebrokenheid in deze wereld, gaat tegen de scheppingsorde in. Net zo min dat je iemand aanrekent dat 'ie onvruchtbaar is of een invaliderende ziekte heeft, wil ik het iemand aanrekenen dat 'ie homo is.

Maar voor het 'behandelen' van die aandoeningen gaat de vergelijking -denk ik- niet helemaal op. Het 'behandelen' van onvruchtbaarheid is algemeen geaccepteerd, het 'behandelen' van homoseksualiteit (onthouding van seks) niet.
Aan de andere kant: onvruchtbaarheid kun je op veel manieren 'behandelen', maar ik vind niet dat dat per se moet. Onvruchtbaarheid kun je ook accepteren als deel van je leven, en de mogelijkheden die het geeft benutten om op een andere manier God te dienen dan middels kinderen voortbrengen. Niet elke vrouw moet kinderen baren, ook al staat er iets als 'gaat heen, wees vruchtbaar en wordt talrijk' en 'gij zult uw kinderen baren in pijn' in de bijbel. (Overigens heb ik het idd niet zo op IVF, mar da's een ander verhaal.)
Homoseksualiteit 'behandelen' kan imho niet eens. Ik weet iig niet van een manier om iemands geaardheid te veranderen (al claimen sommige charismaten dit gebedsgenezing ea te kunnen bewerken). Je onthouden van seks vanwege je geaardheid is symptoombestrijding. Het onderliggende probleem, de gebrokenheid in iemands leven, blijft voortbestaan. Wat het oplevert is ongelukkige mensen, en niet een meer Natuurlijke situatie. Het lijkt me uiteindelijk ook niet wat God wenst, kinderen die denken Hem te dienen door masochistisch te lijden.
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2009, 10:15:54 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #32 Gepost op: maart 12, 2009, 10:25:47 am »

quote:

rkdiak schreef op 12 maart 2009 om 09:33:
[...]
en methoden als IVF moeten dus evenzeer, of even weinig (?), afgewezen worden als homosexuele relaties?

In ieder geval op gelijke manier.

Dat homoseksualiteit geen 'scheppingsorde' is, lijkt me waar, net zoals dat geldt voor onvruchtbaarheid. Daarna moet je daarmee leren leven, en dat kan op allerlei manieren. Het lijkt me niet nuttig om mensen voor te gaan schrijven hoe ze dat precies moeten doen. De een kiest voor ivf, een ander voor adoptie, weer een ander blijft kinderloos. Zolang ze alledrie zo'n keuze op christelijke wijze maken, lijkt me daar weinig mis mee.(liever geen discussie over ivf hier...) Zo werkt het imho ook bij homoseksualiteit: de een kiest voor onthouding, de ander gaat een relatie aan. Beide is even 'fout', zoals onvruchtbaarheid 'fout' is. Maar bij voorbaat het ene veroordelen en het ander voorschrijven lijkt me ongezond, dat is een afweging die iemand uiteindelijk zelf moet maken. (Dat wil niet zeggen dat er daarbij geen argumenten zijn, of dat je zo iemand maar moet laten bungelen.)
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2009, 10:26:19 am door Pooh »

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #33 Gepost op: maart 12, 2009, 11:44:01 am »

quote:

elle schreef op 12 maart 2009 om 10:14:
Je onthouden van seks vanwege je geaardheid is symptoombestrijding. Het onderliggende probleem, de gebrokenheid in iemands leven, blijft voortbestaan. Wat het oplevert is ongelukkige mensen, en niet een meer Natuurlijke situatie. Het lijkt me uiteindelijk ook niet wat God wenst, kinderen die denken Hem te dienen door masochistisch te lijden.
Wat is dan een natuurlijke situatie? Homo's die trouwen en seks hebben, noem je dat dan natuurlijk?

Ik zie het als een gevolg van de zondeval, net als dat mannen een interesse hebben in andere vrouwen dan hun eigen vrouw, bijvoorbeeld. Dat soort zondige gevoelens kennen we allemaal. De vraag is nu juist: hoe ga je er mee om? De ergste verleidingen hoeven geen zonden te zijn, als we er maar juist mee om gaan.

En waarom zouden we bij homoseksualiteit daar geen mening in het algemeen over moeten hebben (Pooh?) en bij andere manieren van omgaan met verleidingen (praktiseren van pyromanie, diefstal, moord, roddelen) hebben we daar wel een duidelijke mening over?

Als iemand door de zondeval een grote roddelaar is, dan verwachten we toch ook dat diegene daarmee stopt? What's the difference?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

rkdiak

  • Berichten: 1995
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #34 Gepost op: maart 12, 2009, 11:46:08 am »

quote:

elle schreef op 12 maart 2009 om 10:14:
[...]

Ik besefte gisteren dat die vergelijking idd wat mank gaat.
Oh nee hoor, helemaal niet! Als katholiek is mijn bezwaar tegen IVF niet kleiner dan mijn bezwaar tegen homosexualiteit. Mijn begrip dat mensen er toch voor kiezen is ook voor beiden vergelijkbaar groot. Ik vind de vergelijking juist erg sterk.

quote:

Het 'behandelen' van onvruchtbaarheid is algemeen geaccepteerd,
Met IVF behandel je de onvruchtbaarheid echter NIET. IVF is eerder een prothese, dan een behandeling.
So sue me!

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #35 Gepost op: maart 12, 2009, 11:47:40 am »

quote:

Zwever schreef op 12 maart 2009 om 11:44:
[...]

Wat is dan een natuurlijke situatie? Homo's die trouwen en seks hebben, noem je dat dan natuurlijk?
Nee, dat is het niet. Maar ikzelf zie niet in met welk recht ik een ander zou opleggen om de ene onnatuurlijke situatie te moeten veranderen in een andere -imho nog onnatuurlijker- situatie.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #36 Gepost op: maart 12, 2009, 11:50:55 am »

quote:

Zwever schreef op 12 maart 2009 om 11:44:
[...]Wat is dan een natuurlijke situatie? Homo's die trouwen en seks hebben, noem je dat dan natuurlijk?
Nee, maar een homo die geen seks heeft is ook niet 'natuurlijk'.

quote:

En waarom zouden we bij homoseksualiteit daar geen mening in het algemeen over moeten hebben (Pooh?) en bij andere manieren van omgaan met verleidingen (praktiseren van pyromanie, diefstal, moord, roddelen) hebben we daar wel een duidelijke mening over?
Eerlijk gezegd zie ik vooral het omgekeerde: Veel mensen hebben een heel duidelijke mening over homoseksualiteit, en vinden ook dat we zo'n mening horen te hebben, terwijl het praktiseren van hebzucht (rijkdom) aan de beoordeling van iemand zelf wordt overgelaten.

quote:

Als iemand door de zondeval een grote roddelaar is, dan verwachten we toch ook dat diegene daarmee stopt? What's the difference?
Is dat zo? Wordt dat werkelijk verwcht?
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2009, 11:51:15 am door Pooh »

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #37 Gepost op: maart 12, 2009, 12:02:52 pm »

quote:

Zwever schreef op 12 maart 2009 om 11:44:
[...]

Als iemand door de zondeval een grote roddelaar is, dan verwachten we toch ook dat diegene daarmee stopt? What's the difference?

Uiteindelijk vallen alle geboden samen te vatten met het 'heb lief'. Het bestrijden van roddelen past prima in het nastreven van 'heb elkaar lief'. Het propageren van seksuele onthouding voor homofiele mensen past imho veel minder in het 'heb elkaar lief'.
Dat, in combinatie met de duidelijke veroordeling van homoseksualiteit in het OT en in combinatie met de vergeving in Christus, maakt het onderwerp zo lastig.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

RestlessReformed

  • Berichten: 483
  • Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #38 Gepost op: maart 12, 2009, 01:47:50 pm »

quote:

Pooh schreef op 12 maart 2009 om 11:50:
[...]
Eerlijk gezegd zie ik vooral het omgekeerde: Veel mensen hebben een heel duidelijke mening over homoseksualiteit, en vinden ook dat we zo'n mening horen te hebben, terwijl het praktiseren van hebzucht (rijkdom) aan de beoordeling van iemand zelf wordt overgelaten.  


Dat komt doordat bij hebzucht de grenzen minder strak liggen, maar als iemand er openlijk voor uitkomt hebzuchtig te zijn zal er evenzeer verwacht worden dat die persoon zijn of haar gedrag verandert.

[...]

quote:

Pooh schreef op 12 maart 2009 om 11:50:Is dat zo? Wordt dat werkelijk verwcht?
Ja. In ieder geval dat die persoon oprecht poogt ermee te stoppen. En anders dan bij homoseksuele relaties wordt roddelen, liegen, diefstal e.d. niet door iedereen goedgepraat omdat dat in onze natuur zou liggen.
Laat uw ja een ja zijn.

RestlessReformed

  • Berichten: 483
  • Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #39 Gepost op: maart 12, 2009, 01:53:20 pm »

quote:

elle schreef op 12 maart 2009 om 12:02:
[...]
Uiteindelijk vallen alle geboden samen te vatten met het 'heb lief'. Het bestrijden van roddelen past prima in het nastreven van 'heb elkaar lief'. Het propageren van seksuele onthouding voor homofiele mensen past imho veel minder in het 'heb elkaar lief'.


Mijn inziens weer wel. God ziet het namelijk liever niet, is daar vrij duidelijk over en naar mijn eigen bescheiden mening weet God iets beter wat goed voor ons is dan wijzelf.
Daarnaast kan roddelen ook heel goed onder het liefhebben vallen. Immers, het bevordert de onderlinge relaties tussen roddelaars en de personen waarover geroddeld word hoeven er niet per se last van te ondervinden.

quote:

elle schreef op 12 maart 2009 om 12:02:Dat, in combinatie met de duidelijke veroordeling van homoseksualiteit in het OT en in combinatie met de vergeving in Christus, maakt het onderwerp zo lastig.
Alleen lastig omdat wij menen dat iedereen (nou ja, iedereen behalve zij die niet door de liberalen zijn geadopteerd zoals polygamisten en pedofielen) recht heeft op een seksuele relatie en dat elke vorm van afkeuring liefdeloos is. Liefde is niet alles klakkeloos accepteren. En vergeving is niet iets dat wij vooraf alvast kunnen reserveren zodat wij zonder gewetenswroeging kunnen zondigen.
Laat uw ja een ja zijn.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #40 Gepost op: maart 12, 2009, 02:11:20 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 12 maart 2009 om 13:53:
[...]


Mijn inziens weer wel. God ziet het namelijk liever niet, is daar vrij duidelijk over en naar mijn eigen bescheiden mening weet God iets beter wat goed voor ons is dan wijzelf.
Maar dat lijkt mij iets dat speelt tussen God en die persoon. Daar ga ik niet tussen zitten; hooguit geef ik advies, maar ik ga er niet met een veroordeling tussen God en zo'n persoon zitten.

quote:

Daarnaast kan roddelen ook heel goed onder het liefhebben vallen. Immers, het bevordert de onderlinge relaties tussen roddelaars en de personen waarover geroddeld word hoeven er niet per se last van te ondervinden.
Sure.
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2009, 02:11:39 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

RestlessReformed

  • Berichten: 483
  • Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #41 Gepost op: maart 12, 2009, 02:20:38 pm »

quote:

elle schreef op 12 maart 2009 om 14:11:
[...]
Maar dat lijkt mij iets dat speelt tussen God en die persoon. Daar ga ik niet tussen zitten; hooguit geef ik advies, maar ik ga er niet met een veroordeling tussen God en zo'n persoon zitten.
Ik wel, dat wil zeggen; ik ben van mening dat de Kerk, of dat nu door de kerkeraad, classis of synode gebeurt, zondig gedrag moet veroordelen, zeker als mensen menen dat God dat gedrag geen punt vind.
Laat uw ja een ja zijn.

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #42 Gepost op: maart 12, 2009, 02:22:54 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 12 maart 2009 om 13:47:
[...]
Dat komt doordat bij hebzucht de grenzen minder strak liggen, maar als iemand er openlijk voor uitkomt hebzuchtig te zijn zal er evenzeer verwacht worden dat die persoon zijn of haar gedrag verandert.

Waarom liggen bij hebzucht de grenzen minder strak? Dat vind ik een uiterst boeiende constatering. Dus bij een homo is het helder, hij mag wel handje vasthouden, liever niet zoenen, en zeker niet samenwonen, maar bij hebzucht is het minder duidelijk? Een half miljoen mag wel, een miljoen liever niet, en rondrijden in een maserati zeker niet? Ik zie het verschil niet zo, eerlijk gezegd.

quote:

Ja. In ieder geval dat die persoon oprecht poogt ermee te stoppen. En anders dan bij homoseksuele relaties wordt roddelen, liegen, diefstal e.d. niet door iedereen goedgepraat omdat dat in onze natuur zou liggen.
Toch valt het me elke keer weer op dat allerlei lieden denken te mogen oordelen over de keuzes die hun homoseksuele broers en zussen maken, maar elkaar nooit aanspreken op ander gedrag. Er zitten nogal wat multimilionairs in de kerk...
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2009, 02:23:04 pm door Pooh »

RestlessReformed

  • Berichten: 483
  • Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #43 Gepost op: maart 12, 2009, 02:52:14 pm »

quote:

Pooh schreef op 12 maart 2009 om 14:22:
[...]
Waarom liggen bij hebzucht de grenzen minder strak?


Omdat hebzucht minder duidelijk aan te wijzen is:).

quote:

Pooh schreef op 12 maart 2009 om 14:22:Dat vind ik een uiterst boeiende constatering.


Graag gedaan.

quote:

Pooh schreef op 12 maart 2009 om 14:22: Dus bij een homo is het helder, hij mag wel handje vasthouden, liever niet zoenen, en zeker niet samenwonen, maar bij hebzucht is het minder duidelijk?


Dat klopt:).

quote:

Pooh schreef op 12 maart 2009 om 14:22:Een half miljoen mag wel, een miljoen liever niet, en rondrijden in een maserati zeker niet? Ik zie het verschil niet zo, eerlijk gezegd.


Omdat jij hebzucht gelijkstelt aan rijkdom. Terwijl de Bijbel daar geen '=' tussen zet. Een arme kan hebzuchtig zijn, een rijke vrijgevig en vice versa.

[...]

quote:

Pooh schreef op 12 maart 2009 om 14:22:Toch valt het me elke keer weer op dat allerlei lieden denken te mogen oordelen over de keuzes die hun homoseksuele broers en zussen maken, maar elkaar nooit aanspreken op ander gedrag. Er zitten nogal wat multimilionairs in de kerk...
Rijkdom an sich wordt niet veroordeeld in de Bijbel. Rijkdom is geen zonde. Rijkdom betekent niet per se hebzucht.
Laat uw ja een ja zijn.

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #44 Gepost op: maart 12, 2009, 03:03:15 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 12 maart 2009 om 14:52:
Omdat jij hebzucht gelijkstelt aan rijkdom. Terwijl de Bijbel daar geen '=' tussen zet. Een arme kan hebzuchtig zijn, een rijke vrijgevig en vice versa.

Rijkdom is het gevolg van hebzucht. Niet elke hebzuchtige zal rijk worden, zoals niet elke homo een relatie krijgt.

quote:

Rijkdom an sich wordt niet veroordeeld in de Bijbel. Rijkdom is geen zonde. Rijkdom betekent niet per se hebzucht.

Dan heb je een heel andere bijbel dan ik.

Maargoed, het ging hier niet over rijkdom, dat was maar een voorbeeld. Wat ik bedoelde te zeggen is: het is nogal vreemd dat er in vrijwel alle gevallen gewezen wordt op persoonlijke verantwoordelijkheid, dat elke situatie als apart geval bekeken moet worden, dat je niet mag oordelen, dat het gaat om de intentie, niet om het gevolg, maar dat sommigen in het geval van homoseksualiteit ineens alles omdraaien en bij voorbaat roepen dat een homo met een relatie fout bezig is.

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #45 Gepost op: maart 12, 2009, 03:08:08 pm »
Ik kan me idd iets herinneren van een kameel en het oog van een naald maar het is idd offtopic. Dus een ieder die naar een getrouwde vrouw kijkt om haar te begeren pleegt echtbreuk of is dat ook een slecht voorbeeld?
Of het eten van onreine dieren is dat nu nog verboden?

RestlessReformed

  • Berichten: 483
  • Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #46 Gepost op: maart 12, 2009, 03:15:16 pm »

quote:

Pooh schreef op 12 maart 2009 om 15:03:
[...]

Rijkdom is het gevolg van hebzucht. Niet elke hebzuchtige zal rijk worden, zoals niet elke homo een relatie krijgt.


Rijkdom is evenvaak het gevolg van hard werken en gezegend zijn met talenten en gaven die in vraag zijn in deze samenleving. Rijkdom kan een manier zijn waarop God ons zegent.


[...]

quote:

Pooh schreef op 12 maart 2009 om 15:03:Dan heb je een heel andere bijbel dan ik.


Dat kan, ik heb een goed gereformeerde bijbel.

quote:

Pooh schreef op 12 maart 2009 om 15:03:Maargoed, het ging hier niet over rijkdom, dat was maar een voorbeeld. Wat ik bedoelde te zeggen is: het is nogal vreemd dat er in vrijwel alle gevallen gewezen wordt op persoonlijke verantwoordelijkheid, dat elke situatie als apart geval bekeken moet worden, dat je niet mag oordelen, dat het gaat om de intentie, niet om het gevolg, maar dat sommigen in het geval van homoseksualiteit ineens alles omdraaien en bij voorbaat roepen dat een homo met een relatie fout bezig is.

Omdat zaken als roddelen, liegen, hebzucht en dergelijke vaak veel lastiger aan te tonen zijn dan ongetrouwd samenwonen van een homoseksueel koppel.
Niemand hier zie ik ervoor pleiten om roddelen en liegen goed te keuren 'als de intentie' maar goed is. Dat zou kul zijn, maar doordat het aantonen lastiger is zullen we daar als Kerk iets meer vertrouwen moeten stellen op de eigen verantwoordelijkheid dan zaak is bij samenwonen, homohuwelijken en andere openlijke zonde.
Laat uw ja een ja zijn.

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #47 Gepost op: maart 12, 2009, 03:17:04 pm »
Ow we hoeven ons dus alleen maar druk te maken over makkelijkn aan te tonen zonden?

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #48 Gepost op: maart 12, 2009, 03:18:10 pm »
Of over zeldzamere zonden.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

RestlessReformed

  • Berichten: 483
  • Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Reactie #49 Gepost op: maart 12, 2009, 03:28:03 pm »

quote:

dingo schreef op 12 maart 2009 om 15:17:
Ow we hoeven ons dus alleen maar druk te maken over makkelijkn aan te tonen zonden?

quote:

elle schreef op 12 maart 2009 om 15:18:
Of over zeldzamere zonden.

Nee, dat hoeven we niet. We moeten ons vooral druk maken over de zonde in ons eigen leven, maar we zijn als christenen deel van een gemeenschap. Een gemeenschap waar wij verantwoordelijkheden voor onze broeders en zusters dragen. Wij kunnen niet, met Kain, vragen of wij onze broeders hoeders zijn. Als iemand van ons zondigt moeten we die persoon erop aanspreken. Als de betreffende persoon geen spijt betuigt en volhardt in die zonde is het de taak van de gemeente om in persoon van de kerkeraad die persoon daarop aan te spreken en het tuchttraject in te gaan dat kan uitmonden in afsnijding van de gemeente.
Dat doen we niet slechts op basis van vermoedens en roddels, de beschuldiging moet stevig gegrond zijn en de persoon moet geen berouw of poging tot inkeer tonen. Liegen, roddelen en fraude bij belastingaangifte zijn zondes die lastig aan te tonen zijn en daar zal het al snel jouw woord tegen het mijne zijn. Ook zullen mensen die daar op aangesproken worden zich niet snel verdedigen onder het mom 'jullie interpeteren de Bijbel verkeerd, het mag best'. Berouw en poging tot inkeer zal daar meestal het geval zijn.
Homoseksuelen die samenwonen zijn een ander geval. Het is vrij makkelijk aan te tonen en het berouw en de poging tot inkeer ontbreekt daar vaak, onder het mom van andere bijbelinterpetaties, 'voortschrijdend inzicht' en dergelijke wordt de zonde goedgepraat en verdedigd.
Laat uw ja een ja zijn.