Auteur Topic: liturgiebord  (gelezen 2540 keer)

lkm

• Bekijk profiel
liturgiebord
« Gepost op: maart 29, 2009, 11:20:13 am »
"Vroeger" hing er in de kerk een liturgiebord. Daarop stonden de psalmen enz. die we in de dienst gaan zingen. Wellicht staat ook de schriftlezing en de tekst er op aangegeven.
Nu we een beamer gebruiken missen sommige gemeenteleden dit oude psalmbord.
Natuurlijk kun je dat oplossen door dit bord op het scherm weer te geven, maar het is dan niet tijdens de hele dienst te zien.
Is het terecht dat sommige mensen het liturgiebord missen?
Wanneer moet het liturgiebord wel en niet worden vertoond?
Ik hoor graag jullie meningen.

mtl

• Moderator WEB
    • Bekijk profiel
liturgiebord
« Reactie #1 Gepost op: maart 29, 2009, 11:33:35 am »
Ik kan goed begrijpen dat mensen dit missen. Mensen die bijvoorbeeld nog wel een boekje gebruiken, willen de psalmen en gezangen van te voren opzoeken.

Wij hebben ervoor gekozen het liturgiebord ALTIJD in beeld te laten zijn. Dus als er 'niets' op de beamer is, staat er groot een liturgiebord. Tijdens het zingen + lezen staat er een klein liturgiebord naast de geprojecteerde teksten. Tijdens de preek (als de de beamer daarbij gebruikt wordt), staat ook altijd het kleine liturgiebordje. Als de beamer tijdens een preek niet gebruikt wordt, staat het grote liturgiebord aan. Op deze manier is iedereen (bij ons tenminste) tevreden. Er zijn geen (of heel weinig) momenten dat het liturgiebord niet te zien is.
What the caterpillar calls the end of the world God calls a butterfly.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
liturgiebord
« Reactie #2 Gepost op: maart 29, 2009, 11:47:57 am »
Ik weet ook altijd graag van te voren wat we (nog) gaan zingen. Ik mis het liturgiebord dus ook als het er niet is en we ook niets op papier hebben. Nu gebruiken we bij ons in de gemeente nog nauwelijks een beamer, maar ik heb natuurlijk ook in een gemeente gezeten waar je geen boekje meer nodig had omdat alles via de beamer vertoond werd. Gelukkig begeleidde ik dan meestal en had ik dus zelf de liturgie op papier voor mijn neus. Ik miste het wel als ik het niet had.
Vanochtend hadden we de liturgie alleen op papier. Zo uitgebreid zelfs dat de dominee eigenlijk niets aankondigde maar het gewoon volgens programma ging. Dat vind ik ook prima.
Ik weet dat er gemeenten zijn bij wie steeds het volgende punt op de beamer staat, gemeenten bij wie de liturgie er staat als er niet gezongen wordt (en de beamer ook niet voor iets anders gebruikt wordt), gemeenten bij wie je alleen maar op het moment zelf voorgeschoteld krijgt wat je gaat zingen/lezen. En dan heb je natuurlijk nog de methode die mtl noemt. Er is dus van alles mogelijk, maar ik (echt mijn persoonlijke mening dus) zou op z'n minst voor de dienst de hele liturgie en tijdens de dienst het volgende te zingen/te lezen laten zien.
computerfout: een vreemde een in de byte