Auteur Topic: Debat over esoterisch geloven  (gelezen 2979 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Debat over esoterisch geloven
« Gepost op: mei 15, 2009, 02:12:59 pm »
Zoals Mirt al ergens anders heeft aangehaald heeft er afgelopen woensdag in Hoogezand-Sappemeer een debat plaatsgevonden tussen de predikanten Fennie Kruize (PKN, Ontmoetingskerk) en Johan Plug (GKV).

Ds. Kruize heeft een esoterisch geloof wat in het kort neerkomt op:
Jezus was gnostische leraar, een mens met de Christusgeest - vroege kerk bestond uit heel veel stromingen waaronder gnostische - concilie van Nicea wilde gnosten bannen, vrouwen in ondergeschikte positie dwingen en macht verwerven - gnosten zijn altijd heftig vervolgd en onderdrukt - sinds scheiding kerk en staat durven ze hun stem te laten horen - uit dode zeerollen blijkt dat ze gelijk hebben - nieuw geloven houdt in, iedereen mag zijn wat hij/zij is: homo, heks, man, vrouw - orthodox geloven laat mensen niet in hun waarde en vrijheid en moet dus stoppen.

Ongetwijfeld doe ik haar visie onrecht maar dit is even kort door de bocht.
Ds. Plug heeft het traditioneel-gereformeerde geloof.

Hieronder staan twee filmpjes waarin zij beide ingaan op de stelling "Christus is mijn verlosser":

Ds. Kruize over Christus de Verlosser:
http://www.youtube.com/watch?v=sfDS7bsqRCY&feature=related

Ds. Plug over Christus de Verlosser:
http://www.youtube.com/watch?v=2hYqcMotwBA&feature=related

Meer achtergrondinformatie:
ikonrtv

Ik was bij het debat. Om even voor ons kamp te spreken: ik vond dat Plug het erg goed deed. Kruize echter ook (ik ben het vanzelfsprekend niet met haar eens maar spreken kan ze wel) en zij had duidelijk het publiek op haar hand. Zoals te verwachten was zijn de twee predikanten geen milimeter dichter bij elkaar gekomen en is de avond geëindigd in een soort 'agree to disagree'. De sfeer was niet altijd even gezellig maar in zijn algemeenheid goed.

Ik denk niet dat er ook maar iemand met een andere of aangepaste mening uit de Ontmoetingskerk is gekomen die avond, desalniettemin was het zeker geen zinloze bijeenkomst - helder hebben dat je op fundamentele punten verschilt van elkaar is ook al zinnig.
« Laatst bewerkt op: mei 15, 2009, 02:38:34 pm door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 15, 2009, 02:13:46 pm »
(om maar eens weer inhoudelijk te worden alhier  :+ )
Bombus terrestris Reginae

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 15, 2009, 02:28:44 pm »
Ik heb niet zo heel veel te zeggen eigenlijk in dit topic buiten dat ik niet geloof in het esoterische geloof (christendom zou ik hier niet als term voor willen gebruiken). Ik ben alleen reuze benieuwd hoe de PKN dit gaat aanpakken.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 15, 2009, 02:33:03 pm »
Ik ben ook benieuwd, een atheïst, een esoterisch gelovige, vast nog wel wat humanisten en dat allemaal onder een dak. Wellicht dat ze vermaand wordt of zo maar echt tucht uitoefenen zie ik nog niet zo snel gebeuren.
« Laatst bewerkt op: mei 15, 2009, 03:19:36 pm door dingo »

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 15, 2009, 03:11:49 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 15 mei 2009 om 14:28:
Ik heb niet zo heel veel te zeggen eigenlijk in dit topic buiten dat ik niet geloof in het esoterische geloof (christendom zou ik hier niet als term voor willen gebruiken). Ik ben alleen reuze benieuwd hoe de PKN dit gaat aanpakken.
Als de berichtgeving in het Reformatorisch Dagblad klopt zal er op de volgende classisvergadering haar standpunten besproken worden.
Nu weet ik niet hoe de classis Groningen samengesteld is, maar mochten haar standpunten als in strijdig met het belijden van de PKN worden bevonden kan er een tuchtprocedure worden ingesteld.
Maar goed, dat hangt er erg van af hoe de classis is samengesteld, mocht het een overwegend midden-orthodox en vrijzinnig gezelschap zijn zal hier niets mee gebeuren, waar een overwegend confessioneel en Bond gezelschap sneller geneigd zal zijn hier in te grijpen.
Laat uw ja een ja zijn.

Paul2

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 18, 2009, 10:21:18 am »
Het is moeilijk om pijlen te trekken op deze twee filmfragmenten omdat we daarin maar delen van de twee verhalen horen. Het lijkt me dat in deze fragmenten beide sprekers een punt hebben, maar wel hele verschillende.

...

In dit tekstveld had ik eerder een aantal opmerkingen geplaatst die bij nader inzien helemaal niet beleefd waren. mijn excuses voor deze onnodige bron van ergernis, voor mijn fout.
« Laatst bewerkt op: mei 18, 2009, 01:32:11 pm door Paul2 »
maar misschien zit ik er wel naast

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 18, 2009, 11:36:29 am »
Dit heeft ook in het ND gestaan, afgelopen vrijdag: Brood delen, maar niet samen breken.

Kruize, reagerend op het feit dat Plug haar overtuiging heeft bestempeld als dwaalleer en ketterij: "Voor mij, Johan, ben jij geen ketter" en "Jij mag geloven zoals jij vindt dat jij in je hart moet geloven. Ik weet dat jouw visie op Christus een andere is dan de mijne. Daar krijg je van mij alle ruimte voor. Ik heb maar één dogma. Iedereen mag op zijn eigen wijze geloven en geloofsbeelden invullen."

Ik was dit weekend De kromme en de rechte weg (The Pilgrim's Regress) aan het lezen. Gisteren werd dit artikel me onder de neus gedrukt door vrienden van me. Tegen die achtergrond deden de woorden van Kruize bij mij allerlei alarmbellen extra hard rinkelen, maar ik heb nog niet precies uitgepuzzeld hoe of wat. (Dit alleen maar om aan te geven dat ik in een bepaalde mindset zat toen ik het las.)

(Overigens heeft Plug laatst indrukwekkend bij ons gepreekt over Job 1; een leerrede die we niet licht zullen vergeten hier.)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 18, 2009, 12:09:33 pm »
De PKN is een hotelkerk al tientallen jaren. Ik denk niet dat er iets mee kan gedaan worden door dat gegeven. Wat me wel boeit is de oprechtheid waarin mensen in hun geloofsbeleving kunnen staan. Van haar kan ik niet zeggen dat ik het eens ben, maar wel hier en daar een punt heeft. De Heilige Geest/ Christus Geest kan door alle mensen heen werken en laat zich niet tegen houden door de kennis die een mens van de waarheid al bezit of niet. Een deur moet opengaan waarin al het goede kan toegelaten worden. De Geest van liefde en waarheid kan dan gaan werken. Jezus leeft in ons en klopt aan de deur van onze hart. Als we opendoen, zal Hij binnen komen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 19, 2009, 06:17:50 pm »

quote:

gaitema schreef op 18 mei 2009 om 12:09:
De PKN is een hotelkerk al tientallen jaren.

Dat is compleet nieuw voor mij!  d:)b

Volgens mij bestaat de PKN nog maar vijf jaar, nl. sinds 1 mei 2004.  :)

De HHK en de vGKN, de zgn. 'dissenters' dus,
voeren hun geschiedenis ook terug op deze symbolische datum!  ;(

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 19, 2009, 06:29:39 pm »
Ja, drie worden één en worden weer drie. Het is toch wat ;( . Ik bedoelde eigenlijk de hervormden, die waren al een hotelkerk.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 19, 2009, 11:14:53 pm »

quote:

gaitema schreef op 19 mei 2009 om 18:29:
Ik bedoelde eigenlijk de hervormden, die waren al een hotelkerk.

Maar in die hotelkerk zat mw. Kruize dus niet,
hetgeen wel het geval was met ds. Hendrikse.

Overigens ben ik van mening dat deze beide 'ketters' op een heel verschillend spoor zitten!

Ze zullen het stellig met elkaar niet eens zijn.
Daarom ook zullen ze elkaar de tent niet uitvechten
en elkaar zeker niet de kerk uitzetten!

Immers: de 'dood' van de één zal ook de doodsteek betekenen voor de ander!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 20, 2009, 01:34:20 am »
Zeker. Als leken rest ons niets anders dan toekijken.