Auteur Topic: Europese verkiezingen  (gelezen 11242 keer)

drentenaar

• Bekijk profiel
Europese verkiezingen
« Reactie #75 Gepost op: mei 19, 2009, 04:52:22 pm »

quote:

gaitema schreef op 18 mei 2009 om 23:15:.
We leven niet in de middeleeuwen.

Gelukkig maar!

- Met de dwingende oproep om mee te doen aan de Kruistochten (1090-1170)
- Met de  - talloze miljoenen mensenlevens vergende - pest: 'De Zwarte Dood'. (ca. 1200).
- Met de voortdurende en gewelddadige dreiging van de Islam (Poitiers enz.).
- Met de verpichting voor elk gezin om - tenminste - één kind af te staan voor het kloosterleven.
- Met een vanzelfsprekende verachting/minachting voor het Joodse volk!
- Met een  - voor borelingen - leefstijdsverwachting van 21 (!) jaar.
- Met een alom aanwezige afkeer voor heksen en 'sodemieters'.
- Zonder boekdrukkunst, hetgeen betekende dat de 'gewone' man/vrouw analfabeet was!
- Te moeten leven in een standenmaatschappij, waarbij minimaal 90% van 'ons'  beneden alle standen zou leven!

Gelukkig, we leven in de 21e eeuw!  :)

Thorgrem

• Bekijk profiel
Europese verkiezingen
« Reactie #76 Gepost op: mei 19, 2009, 05:57:53 pm »

quote:

drentenaar schreef op 19 mei 2009 om 16:52:
[...]

Gelukkig maar!

- Met de dwingende oproep om mee te doen aan de Kruistochten (1090-1170)
Ach ja, het geeft je een doel he. Ik denk niet dat het zo verkeerd is om na eeuwen van verdediging en de helft van de christelijke wereld verloren te hebben eens terug te slaan. De kruistochten brachten ons overig een schat aan interessante informatie die we hebben kunnen gebruiken om het westen te bouwen.

quote:

- Met de  - talloze miljoenen mensenlevens vergende - pest: 'De Zwarte Dood'. (ca. 1200).
Ach ja, dat is weer eens wat anders dan de zoveelste uitbraak van een of ander exotisch virus waar we bang voor worden gemaakt. Of de bestaande dingen die ons ziek maken zoals aids, kanker, Spaanse griep, of hart en vaat ziekten.

quote:

- Met de voortdurende en gewelddadige dreiging van de Islam (Poitiers enz.).
Ook nu hebben we een continue bedreiging. Niet enkel andere staten maar ook andere ideologieën die uit zijn op onze vernietiging. De vernietigingskracht die 1 persoon teweeg kan brengen is nu vele malen groter.

quote:

- Met de verpichting voor elk gezin om - tenminste - één kind af te staan voor het kloosterleven.
Ik weet dat dat een veelvoorkomende gevallen een praktijk was. Puur uit noodzaak geboren overigens. Indien je officiële documenten hebt die duiden op een verplichting ben ik daar zeer benieuwd naar.

quote:

- Met een vanzelfsprekende verachting/minachting voor het Joodse volk!
Zoals er nu een vanzelfsprekende verachting/minachting is vele volkeren en sub-culturen. We geven het enkel niet zo snel meer toe en tonen het niet zo openlijk.

quote:

- Met een  - voor borelingen - leefstijdsverwachting van 21 (!) jaar.
Ik zit niet zo te wachten op een lange levensverwachting. 21 is wel heel drastisch, maar na een jaar of 60 vind ik het wel leuk geweest hier denk ik.

quote:

- Met een alom aanwezige afkeer voor heksen en 'sodemieters'.
Die afkeer hebben verschillende volksgroepen nu nog steeds voor andere groepen.

quote:

- Zonder boekdrukkunst, hetgeen betekende dat de 'gewone' man/vrouw analfabeet was!
En of het leren lezen enig nut heeft in een samenleving die daar niet op gebaseerd is.

quote:

- Te moeten leven in een standenmaatschappij, waarbij minimaal 90% van 'ons'  beneden alle standen zou leven!
Ja vervelend, maar ook nu is het niet koek en ei. Simpelweg kan niet iedereen evenveel welvaart genieten. Onze welvaart gaat overigens ten koste van de welvaart in andere gebieden.

quote:

Gelukkig, we leven in de 21e eeuw!  :)
Ik denk dat je de middeleeuwen wat te zwart ziet en de huidige tijd wat te rooskleurig.

drentenaar

• Bekijk profiel
Europese verkiezingen
« Reactie #77 Gepost op: mei 19, 2009, 06:09:11 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 19 mei 2009 om 17:57:
Ik denk dat je de middeleeuwen wat te zwart ziet en de huidige tijd wat te rooskleurig.
Zou heel best kunnen!!!  _O_

drentenaar

• Bekijk profiel
Europese verkiezingen
« Reactie #78 Gepost op: mei 19, 2009, 06:22:54 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 19 mei 2009 om 17:57:

Beste Thorgrem,

Wie een aantal jaren in de derde wereld heeft geleefd, ervaart die jaren
- ook al zijn die dan doorgebracht in een deels gekerstende omgeving -
soms als 'middeleeuws', letterlijk, maar ook figuurlijk!

ruben1989

• Bekijk profiel
Europese verkiezingen
« Reactie #79 Gepost op: mei 20, 2009, 03:31:45 am »
o thorgrem wist je maar is met wat een luxe probleem we zitten(dat weet je ook wel) tuurlijk is niet alles koek en ei, maar als je nu negen kinderen krijgt kan je verwachten wanneer je zestig wordt je er toch zeker zeven overleefd, dat is wel is anders geweest.
Verder praat je over onze vernietiging, wel in de jaren 800 tot 1200 was de Islam by far de meest tolerante godsdienst, maar bij de gratie van het ontwikkelde westen, waar zich het humanisme en het atheisme otnwikkelde zijn ook de christenen weldenkender geworden. Het schrift werd niet meer door iedereen van kaft tot kaft gelezen(wel letterlijk, maar niet figuurlijk en andersom) en er ontstonden christenen met een bewustzijn waar het vandaag de dag nog wel is aan ontbreekt bij de moslims omdat deze nou eenmaal niet een kader mee hebben gekregen zoals de christenen dat hebben gehad, deze moesten zich immers verdedigen tegen steekhoudende argumenten waardoor enkel geschreven 'feiten' uit heilige boeken nou eenmaal als onwaar moesten worden beschouwd. Verder lijk ik te lezen dat jij er wel voor bent om je minachting te tonen voor volkeren of sub-culturen dit kan prima, past ook prima binnen het darwinisme (waar Hitler zijn argumenten deels aan ontleende) maar of je hier gelukkig van word is een tweede ( als een vrouw je vraagt of het nieuwe kapsel leuk is kan je ook beter JA zeggen). Kanker aids en hart en vaat ziekte zijn overigens luxe-problemen (dit klinkt behoorlijk asociaal) maar voor kanker werden mensen vroeger simpelweg niet oud genoeg en overleden ze er wel aan dan werd dit omschreven als een natuurlijk ''ouderdoms'' dood (hoe het met leukemie, onder kinderen zat, weet ik niet). aids is inderdaad iets van de laatste jaren, wat vermoedelijk is ontstaan doordat iemand een dusdanig zieke geest had en overgegaan is op het seks hebben met apen. de spaanse griep heeft zich na de grote epidemie tijdens de eerste wereld-oorlog nooit meer in grote mate vertoond en de bangmakerij waar jij het over hebt beschermt ons tegen een epidemie van éénzelfde dan wel veeeeel grotere omvang.
Misschien zien we de middeleeuwen te zwart/wit, maar zet ons terug naar die tijd en we zijn allen diep ongelukkig.
We kennen nu een economische krimp van 4.5 %. op het journaal werd gezegd dat we dit niet meer hadden gezien na de tweede wereld oorlog, dit klopt, maar zie het in perspectief we zitten nu op het niveau van 2003 hadden we het toen zo slecht?
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2009, 03:36:23 am door ruben1989 »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Europese verkiezingen
« Reactie #80 Gepost op: mei 20, 2009, 07:16:32 am »

quote:

ruben1989 schreef op 20 mei 2009 om 03:31:
Misschien zien we de middeleeuwen te zwart/wit, maar zet ons terug naar die tijd en we zijn allen diep ongelukkig.
Evenzo hoef je geen persoon uit de middeleeuwen naar deze tijd te halen, want die zal zich net zo ongelukkig voelen.

quote:

We kennen nu een economische krimp van 4.5 %. op het journaal werd gezegd dat we dit niet meer hadden gezien na de tweede wereld oorlog, dit klopt, maar zie het in perspectief we zitten nu op het niveau van 2003 hadden we het toen zo slecht?
Ja, zo kunnen we alles in perspectief plaatsen. Maar ja, ik had het als op mijzelf wonende student die te trots was om de ouders geld te vragen vrij slecht in die tijd. Overigens ben ik niet van mening dat de huidige financiële crisis  een slechte ontwikkeling is, waarom je deze crisis erbij sleept is mij een raadsel.

ruben1989

• Bekijk profiel
Europese verkiezingen
« Reactie #81 Gepost op: mei 20, 2009, 01:09:25 pm »
omdat het meer een reactie was op jou vorige post was waaruit een beetje de strekking naar voren kwam dat het steeds slechter gaat met de wereld- de strekking van mijn antwoord was dat mensen dat altijd denken.
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2009, 01:17:18 pm door ruben1989 »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Europese verkiezingen
« Reactie #82 Gepost op: mei 20, 2009, 01:17:41 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 20 mei 2009 om 13:09:
omdat het meer een reactie was op jou vorige post was waaruit een beetje de strekking naar voren kwam dat het steeds slechter gaat met de wereld- de strekking van mijn antwoord was dat mensen dat altijd denken.
Daar zijn we het dan wel over eens. :)