Auteur Topic: Dodenherdenking  (gelezen 6660 keer)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Gepost op: mei 04, 2009, 10:31:29 pm »
Dag forumgebruikers,
wat hebben jullie gedaan aan de dodenherdenking? Ik las net een verhaal van Fotogravinnetje. Van haar weten we het dus al. :)

Ik ben vanavond met een van de kinderen naar de plaatselijke dodenherdenking geweest, voorafgegaan door een stille omgang.
Op school hadden ze net voor de vakantie een project gedaan over de oorlog en de bevrijding, het verzet etc. Zelf ernaartoe gaan leek me daarom dit jaar in de lijn liggen van wat ze op school net allemaal hadden gedaan.

Thuisgekomen zag ik op het journaal een fragment van de dodenherdenking in Amsterdam. Heel mooi dat Beatrix applaus kreeg van het publiek na een opmerking van burgemeester Cohen die refereerde aan de gebeurtenis in Apeldoorn.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #1 Gepost op: mei 04, 2009, 11:42:07 pm »
Wij doen niet zo aan 4 mei.
Het is vreemd om alleen dan de doden te gedenken...
Elke dag zijn er mensen in mijn / onze gedachten die er niet meer zijn.
Mijn ouders zijn oorlogskinderen, mijn grootvader een man uit het verzet, mensen die bewust een oorlog hebben doorleefd.

M.I. heeft het geen enkel nut om alleen 4-5 een krans te leggen voor hen die gevallen zijn. Als we alleen dan er aan denken zijn we dom bezig.
Mensen die niet meer onder ons zijn leven in ons voort, leven in ons hart en onze verhalen.
Dat niet alleen op 4 mei maar op alle dagen van het jaar mag ik hopen.
Mail me maar als je wat wilt weten

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #2 Gepost op: mei 04, 2009, 11:56:13 pm »

quote:

okidoki schreef op 04 mei 2009 om 23:42:
Betekent dat dat je niet meedoet aan de twee minuten stilte om acht uur?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #3 Gepost op: mei 05, 2009, 12:00:30 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 04 mei 2009 om 23:56:
[...]

Betekent dat dat je niet meedoet aan de twee minuten stilte om acht uur?

Niet als ik "in huis ben", buiten zal ik stil zijn uit respect voor de ander.
Net zoals ik mijn auto parkeer als er een rouwstoet langsrijdt.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #4 Gepost op: mei 05, 2009, 12:06:57 am »

quote:

Mijn ouders zijn oorlogskinderen, mijn grootvader een man uit het verzet, mensen die bewust een oorlog hebben doorleefd.

M.I. heeft het geen enkel nut om alleen 4-5 een krans te leggen voor hen die gevallen zijn. Als we alleen dan er aan denken zijn we dom bezig.
Mensen die niet meer onder ons zijn leven in ons voort, leven in ons hart en onze verhalen.

Even een kleine analogie:

'Ik doe niet zo aan kerkdiensten bezoeken.
Het is vreemd om alleen dan met God bezig te zijn...
Elke dag is God bij je en kan je met God bezig zijn.

M.I. heeft het geen enkel nut om alleen op zondag naar de kerk te gaan. Als we alleen dan met God bezig zijn zijn we dom bezig.
God leeft elke dag in ons hart.
Dat niet alleen op zondag maar op alle dagen van het jaar mag ik hopen.'

Snap je nu een beetje waarom ik denk dat je punt niet klopt?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #5 Gepost op: mei 05, 2009, 12:13:55 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 05 mei 2009 om 00:06:
[...]

Even een kleine analogie:

'Ik doe niet zo aan kerkdiensten bezoeken.
Het is vreemd om alleen dan met God bezig te zijn...
Elke dag is God bij je en kan je met God bezig zijn.

M.I. heeft het geen enkel nut om alleen op zondag naar de kerk te gaan. Als we alleen dan met God bezig zijn zijn we dom bezig.
God leeft elke dag in ons hart.
Dat niet alleen op zondag maar op alle dagen van het jaar mag ik hopen.'

Snap je nu een beetje waarom ik denk dat je punt niet klopt?

Als je van mening bent dat God gelijk is aan de doden dat klopt je verhaal.
Maar God is een God van levenden.
daarnaast vindt ik de vergelijking profaan...

Bij een dodenherdenking ontmoet je NIET de gemeente die GOD vergadert immers?
Die gemeente ontmoet je bv op zondag of tijdens andere gemeentemomenten.

Els

• Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #6 Gepost op: mei 05, 2009, 12:29:00 am »

quote:

Er is een verschil tussen "alleen dan" en "dan ook".
Zelf doen we trouwens niet zo heel veel aan dodenherdenking. We volgen op tv de herdenking op de Waalsdorpervlake. Indrukwekkend altijd weer. Vooral als na de twee minuten stilte het Wilhelmus klinkt.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #7 Gepost op: mei 05, 2009, 12:53:50 am »

quote:

Ik denk dat God het goed vind dat we in herinnering gedenktekenen en momenten hebben. Het verwondert me nog steeds dat bij de dodenherdenking zoveel christelijke liederen worden gespeeld.

Hoewel ik nu een aantal woorden uit de hebree├źn wat uit het verband trek, spreken ze me wel aan als woorden die ik zou kunnen bezigen en herinneren aan een vreselijke tijd waarin o.a. joden, christenen, predikanten, verzetstrijders, bevrijders het leven hebben gelaten omdat ze mede op grond van hun geloof de strijd rechtvaardig achtten. Ze zijn gestorven in kampen, gevangenissen, voor vuurpelotons, uit de lucht geschoten en tijdens de veldtocht tegen het nazi-regiem.

32 Herinner u de dagen van weleer, toen u, door het licht beschenen, in een moeizame worsteling met het lijden hebt standgehouden: 33 enerzijds kreeg u publiekelijk smaad en beproevingen te verduren, anderzijds was u solidair met hen die hetzelfde moesten doormaken. 34 U hebt meegeleefd met de gevangenen onder u, en toen u van uw bezittingen beroofd werd, hebt u dat in vreugde aanvaard, in de wetenschap dat u iets beters bezit, een blijvend bezit voor uzelf.

Alleen dit is dan al een jaarlijks gedenken waard. En dan gaan mijn gedachten ook uit naar al die broeders en zusters die op dit moment in kampen en containers lijden voor de naam van Jezus of in verzet strijden tegen onrechtvaardige regiems.
« Laatst bewerkt op: mei 05, 2009, 12:55:52 am door grondig christelijk »

rkdiak

• Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #8 Gepost op: mei 05, 2009, 09:31:14 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 04 mei 2009 om 22:31:
Dag forumgebruikers,
wat hebben jullie gedaan aan de dodenherdenking?
niets.
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #9 Gepost op: mei 05, 2009, 09:34:08 am »
Ik ben 2 minuten stil geweest en verder heb ik er niets aan gedaan.

Ik vind de dodenherdenking overigens aan de ene kant te smal ondanks dat de organisatie het als breed brengt.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #10 Gepost op: mei 05, 2009, 09:37:31 am »
We zijn bij vrienden een halve minuut stil geweest (ow, is het al acht uur) en hebben even op de buis de herdenking bekeken op de Dam. Dat gedicht hebben we beluisterd, waarbij iemand zijn lachen niet kon inhouden. Daarna zijn we weer overgegaan tot de orde van de dag: huiskring zijn.

Overigens is de dodenherdenking voor mij gevoelsmatig gekoppeld aan het herdenken van 'onze' WOII doden. Maar tegenwoordig is het veel algemener, volgens mij: allerlei doden van allerlei oorlogen worden herdacht (ook allochtonen kunnen meedoen dus). Ik weet niet of ik dat de herdenking waardevoller vind maken.
« Laatst bewerkt op: mei 05, 2009, 09:38:01 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Thorgrem

• Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #11 Gepost op: mei 05, 2009, 09:42:29 am »

quote:

elle schreef op 05 mei 2009 om 09:37:
Overigens is de dodenherdenking voor mij gevoelsmatig gekoppeld aan het herdenken van 'onze' WOII doden. Maar tegenwoordig is het veel algemener, volgens mij: allerlei doden van allerlei oorlogen worden herdacht (ook allochtonen kunnen meedoen dus). Ik weet niet of ik dat de herdenking waardevoller vind maken.
Om maar te zwijgen over de geschiedvervalsing die verkondigd wordt door sommige bestuurders en intellectuelen. En dat alles om het voetballen met herdenkingskransen te voorkomen.

rkdiak

• Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #12 Gepost op: mei 05, 2009, 09:45:48 am »
Ik vind noch het ene , noch het andere waardevol. Voor de mensen die het hebben meegemaakt, prima, als die willen herdenken moeten ze dat vooral doen. En wie verder wil herdenken, ook doen natuurlijk. Ik zat gisteren om 20:00 in een drukbezochte horeca-gelegenheid, waar ongeveer een kwart van de mensen twee minuten stilte hield. Dan ben ik ook stil, maar daarmee doe ik niets. Ik ben stil om anderen hun herdenking te gunnen.

Voor mij is WO II grotendeels geschiedenis, zoals de Napoleontische oorlogen geschiedenis zijn. En voorzover WO II voor mij betekenis heeft, heeft het me vooral geleerd hypocrisie te zien in de brave gezichten van mijn landgenoten.
So sue me!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #13 Gepost op: mei 05, 2009, 09:47:10 am »
Welke geschiedenis wordt er dan precies vervalsd?

quote:

Waarom niet?

Thorgrem

• Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #14 Gepost op: mei 05, 2009, 09:52:04 am »