Auteur Topic: Dodenherdenking  (gelezen 6762 keer)

rkdiak

• Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #15 Gepost op: mei 05, 2009, 09:53:12 am »

quote:

Waarom wel?
So sue me!

HaJee

• Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #16 Gepost op: mei 05, 2009, 09:53:31 am »
Ik ben het grotendeels met rkdiak eens.
Zelf maakte ik een lekkere lange wandeling met mijn vrouw en uiteraard hebben we daarbij gepraat, dus waarschijnlijk ook rond 8 uur. 't Was in het natuurgebied achter onze wijk, niemand had er last van. In mijn gebed na de maaltijd heb ik het wel even kort genoemd.

@Mezza: wat heb jij eigenlijk gedaan, en waarom?
Where is the wisdom we lost in knowledge?

rkdiak

• Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #17 Gepost op: mei 05, 2009, 10:05:07 am »

quote:

rkdiak schreef op 05 mei 2009 om 09:45:
En voorzover WO II voor mij betekenis heeft, heeft het me vooral geleerd hypocrisie te zien in de brave gezichten van mijn landgenoten.

Voor alle helderheid: ik doel hiermee niet alleen op het feit dat ons land tussen 40-45 het grootste percentage Joden naar de gaskamers heeft laten gaan in west-Europa, en daarna ineens zoooooo grote vriendjes met Israel werd
Ik doel ook niet alleen op het feit dat ons koningshuis niet wist hoe snel ze ons land moest verlaten, dat onze prins Bernhard Adolf H nog heeft aangeboden namens hem de boel te runnen, en daarna ineens het symbool van ons "nationale verzet" moest spelen.
Ik doel ook niet alleen op het feit dat ons land binnen vijf dagen op de rug draaide, vervolgens zich 5 jaar lang vrij makkelijk conformeerde aan de nieuwe machthebbers, om vervolgens vanaf 1946 massaal in het Verzet te gaan zitten.
Ik doel, helaas, op de ervaringen van verschillende van mijn familieleden, die aan den lijve de extreme hypocrisie van Nederlanders hebben ondervonden. Mei 1945 is een mooie kans geweest voor velen, om rekeningen te vereffenen. Met dank aan familieleden die tot de hogere lagen van onze samenleving behoorden, heb ik een wat genuanceerdere kijk op Nederland gekregen, dan we uit de geschiedenisboekjes leerden, ben ik bang.

Het heeft me een afkeer van massale volksbewegingen, hoe vroom ook, gegeven.
So sue me!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #18 Gepost op: mei 05, 2009, 10:06:37 am »

quote:

elle schreef op 05 mei 2009 om 09:37:
... Dat gedicht hebben we beluisterd, waarbij iemand zijn lachen niet kon inhouden. ...
Dat is hier te vinden.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Mellon

• Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #19 Gepost op: mei 05, 2009, 10:07:36 am »
Gewoonlijk trek ik op 4 mei mijn uniform op, pak ik de sousa en treed ik aan met de muziek. We begeleiden een rondgang door het dorp Ten Boer. We spelen Requiescat in Pace bij het monument, een aantal ingetogen koralen voor 8 uur, het Wilhelmus na de twee minuten stilte en vervolgens iets vrolijker koralen. Bij het monument worden toespraken gehouden, waarin vaak wordt geprobeerd lijnen te trekken naar het heden.

Deze keer was ik er echter niet bij. Onze kat was al een tijdje erg ziek en had veel pijn en we moesten hem in laten slapen. Dat is dus gisteravond gebeurd. Een treurig verhaal. Toen we weer naar huis reden, hingen de vlaggen half stok. Ik vond het wel passend. Het was een heel speciale, lieve kat.

:)  Hm! Ik kan geen passende, treurig kijkende smiley vinden. Soit.

Vervolgens kwamen mijn ouders en mijn broer en mijn zwager en schoonzus op bezoek. Het leek wel een beetje een begrafenisvisite. De twee minuten hebben we ook nog in acht genomen. Het werd ook nog gezellig met een biertje en een chipje.

Al met al een bijzondere avond.
« Laatst bewerkt op: mei 05, 2009, 10:23:00 am door Mellon »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #20 Gepost op: mei 05, 2009, 10:11:57 am »

quote:

HaJee schreef op 05 mei 2009 om 09:53:
@Mezza: wat heb jij eigenlijk gedaan, en waarom?
Ik heb naar de herdenking op de Dam gekeken en ben om acht uur twee minuten stil geweest. Gewoon, omdat het goed is WOII niet te vergeten, de gevallenen voor onze vrijheid en andere gesneuvelde Nederlandse soldaten te herdenken.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #21 Gepost op: mei 05, 2009, 10:22:24 am »

quote:

okidoki schreef op 05 mei 2009 om 00:13:
[...]

Als je van mening bent dat God gelijk is aan de doden dat klopt je verhaal.
Maar God is een God van levenden.
daarnaast vindt ik de vergelijking profaan...

Bij een dodenherdenking ontmoet je NIET de gemeente die GOD vergadert immers?
Die gemeente ontmoet je bv op zondag of tijdens andere gemeentemomenten.

Ik heb niet gezegd/bedoeld te zeggen dat God gelijk is aan de doden. Ik heb bedoeld te zeggen dat het volgens mij onzin is om te zeggen dat een 4 mei-herdenking zinloos/onzin is omdat je altijd moet herdenken net als dat het onzin is om te zeggen dat het samen komen in een kerkdienst om te vieren en herdenken zinloos is omdat je dat elke dag kunt doen.
Kortom: het is goed om vaste momenten te hebben waarop je (op wat voor manier dan ook) extra stilstaat bij belangrijke dingen van het leven. Als het goed is stimuleren zulke momenten alleen maar dat je er in het dagelijks leven ook bij stilstaat. Het een sluit het ander dus niet uit, maar het een is juist een stimulans voor het ander.
« Laatst bewerkt op: mei 05, 2009, 10:23:35 am door Mezzamorpheus »

Els

• Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #22 Gepost op: mei 05, 2009, 12:01:01 pm »
Mijn ouders hebben het bombardement op Rotterdam meegemaakt, het ouderlijk huis van mijn vader is daarbij verwoest. Ook de hongerwinter is niet aan hen voorbij gegaan. Mijn vader is opgepakt geweest, is in Kamp Amersfoort geweest, is ontsnapt op miraculeuze wijze. Mijn moeder heeft op een fiets met houten banden heel wat kilometers afgelegd om voedsel te halen. Al die verhalen en meer hebben we als kind gehoord. Over wat gewone mensen hebben meegemaakt. Daar gaan mijn gedachten dan naar uit. Dus niet speciaal naar de mensen die omgekomen zijn.
Met dankbaarheid denken we aan het feit dat de vader van mijn man een concentratiekamp en als één van de weinigen een scheepsramp in de Oostzee heeft overleefd.
En als ik dan toch aan het denken ben, denk ik aan onze zoon ver weg in NieuwZeeland :) En dat doe ik natuurlijk niet "alleen dan" ....

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #23 Gepost op: mei 05, 2009, 12:17:39 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 05 mei 2009 om 10:22:
[...]

Ik heb niet gezegd/bedoeld te zeggen dat God gelijk is aan de doden. Ik heb bedoeld te zeggen dat het volgens mij onzin is om te zeggen dat een 4 mei-herdenking zinloos/onzin is omdat je altijd moet herdenken net als dat het onzin is om te zeggen dat het samen komen in een kerkdienst om te vieren en herdenken zinloos is omdat je dat elke dag kunt doen.
Kortom: het is goed om vaste momenten te hebben waarop je (op wat voor manier dan ook) extra stilstaat bij belangrijke dingen van het leven. Als het goed is stimuleren zulke momenten alleen maar dat je er in het dagelijks leven ook bij stilstaat. Het een sluit het ander dus niet uit, maar het een is juist een stimulans voor het ander.
Wat voor de één een stimulans is hoeft dat voor de ander niet te zijn.
Het een sluit het ander kennelijk wel uit als je het persoonlijk bekijkt.
Prima dat jij en anderen kransen leggen, ik ervaar dat niet als toegevoegde waarde maar zal het niemand verbieden om te doen.
Mail me maar als je wat wilt weten

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #24 Gepost op: mei 05, 2009, 12:20:24 pm »
Ik bedacht dat je ook een andere vergelijking zou kunnen trekken.
Bij het Avondmaal wat bij ons elke zondag wordt gevierd, denk je aan het lijden en de dood van de Heer. Hierdoor zijn wij bevrijd van de zonde en in de vrijheid gezet. Zijn lijden en dood waren ervoor nodig.
De tekenen om dit te gedenken heeft Jezus zelf ingesteld. Hij wist dat wij mensen vergeetachtig zijn. Hij vond het nodig zichtbare tekenen te geven.

Toen ik bij het monument stond trok ik onwillekeurig de vergelijking dat we velen gedenken die hun leven hebben gegeven voor onze aardse vrijheid. Van al die mensen zal een groot deel niet weten dat er Iemand is geweest die hen in de vrijheid heeft gesteld voor de eeuwigheid.

Ik kan alleen maar bewondering voor hebben voor mensen die hun leven gaven, want misschien was ikzelf wel zo laf geweest om m'n mond te houden over verkeerde zaken en een onderduiker opnemen was erg risicovol.

Dodenherdenking wil m.i. dus ook niet zeggen dat je dan denkt aan de hypocrieten die zich 'drukten'.... Je denkt juist aan degenen die dat niet deden.
Dat er na de oorlog veel fout is gegaan, doet aan de doden die gevallen zijn niets af.
I.v. hiermee is er gisteren een programma geweest van een verzetsstrijder die p.o. meegewerkt had aan een executie van iemand die achteraf niet fout was. 65 jaar na dato biecht hij dat op. Schudt een NSB-ér de hand, praat met familie.
Dat is verzoening: erkennen dat er fouten zijn gemaakt en die erkennen, je voormalige vijand in de ogen kijken.
Dan juist heeft dodenherdenking ook zin.

Ik vind ook dat de herdenking breder wordt getrokken, dat de herdenking duidelijk wordt verbreed naar allen die gevallen zijn voor vrijheid sinds WOII, in oorlogssituaties,onder totalitaire regimes etc.
Op het moment dat massa's mensen rondlopen op bevrijdingsfestivals, vind ik het belangrijk dat de keerzijde niet wordt vergeten.
« Laatst bewerkt op: mei 05, 2009, 01:35:48 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Thorgrem

• Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #25 Gepost op: mei 05, 2009, 12:32:32 pm »
Dodenherdenking heeft zeker nut.

Maar ik kan Rkdiak wel volgen in zijn stellingname. Als ik zie hoe Nederland haar veteranen behandeld, en dan in het bijzonder die van het KNIL dan kan dat bij mij enkel een gevoel van onrecht teweeg brengen. En dan druk ik het bijzonder zwak uit, want van binnen brand ik als ik denk aan het onrecht wat familie is aangedaan na de oorlog.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #26 Gepost op: mei 05, 2009, 01:05:39 pm »
Wat wordt die veteranen aan onrecht aangedaan?

Wij hebben de vlag halfstok gehangen gisteravond (vandaag hangt-ie in top), en we hebben ongeveer tien voor acht de tv aangedaan en na de 2 minuten stilte weer uit. De redenen daarvoor zijn vooral:

1. (hier schaam ik me een beetje over)
Ik héb niet zoveel met de tweede wereldoorlog. En dat vind ik niet goed want 't is nogal iets geweest. Mijn ouders zijn beide van de baby-boom generatie (net ná de oorlog dus) en m'n opa's en oma's hadden wel onderduikers en stadskinderen op de boerderijen maar ik geloof niet dat er veel familieleden onrechtvaardig zijn behandeld of omgekomen. Je hoort ze er ook nooit over. Op de basisschool zijn we doodgegooid met boekjes over WOII die de oorlog enorm romantiseerden, die vond ik wel gruwelijk irritant. Anyway, er zijn nogal veel mensen omgekomen in de Tweede Wereldoorlog en ik vind 't goed om dat te beseffen en daarbij stil te staan. Er speelt bij mij geen 'nationale trots over ons Verzet' een rol.

2. Ik vind 't een goede zaak om erbij stil te staan dat we in een vrij land leven en hoe bevoorrecht we daarmee zijn. Daarom heb ik vandaag ook de vlag uit: wat er ook op dit land te mopperen valt, als je moppert kom je daarvoor tenminste niet in de gevangenis.
Bombus terrestris Reginae

Thorgrem

• Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #27 Gepost op: mei 05, 2009, 01:23:10 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 05 mei 2009 om 13:05:
Wat wordt die veteranen aan onrecht aangedaan?
Een terechte vraag, maar ik heb geen behoefte om daar op in te gaan. Voor mij ligt het te gevoelig.

drentenaar

• Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #28 Gepost op: mei 05, 2009, 01:56:48 pm »
Aan de herdenking op 4 mei doe ik wel mee:
- vlag halfstok
- op de tv de herdenking op de Dam volgen
- twee minuten stil zijn om 20.00 uur.

Ik kan me echter ook wel vinden in wat rkdiak schreef inz. de hypocrisie van 'ons', Nederlanders.

Ik hoorde gisteren voor de tv dat er grote onduidelijkheid is over het aantal Nederlandse slachtoffers t.t.v. W.O. II.
Men kwam - met heel veel slagen om de arm - uit op zo'n 200.000, waarvan ruim de helft (102.000) joodse landgenoten.
Voorts ca. 6.000 slachtoffers aan de zijde van 'ons' verzet.
Dat er zo'n 20.000 Nederlanders aan het Oostfront vielen als SS-er werd in het geheel niet gememoreerd.

Verder werd er gememoreerd dat er zeker 5.000 nederlandse militairen omkwamen tijdens de 'politionele' acties in 'ons' Indië (1946-49).
Ja, in-triest.
Echter, Indonesische geschiedenisboekjes kennen zulke 'acties' niet,
maar spreken over de 'Grote Vrijheidsoorlog' die aan honderduizenden van hun landgenoten het leven kostte.

En wat het Konininlijk Huis betreft behoud ik altijd een zekere ambivalentie.
- Prins Bernhard was tot zijn huwelijk lid van de NSDAP.
Verhalen over zijn aanbod aan Hitler om 'stadhouder' van Nederland te worden, zijn nooit ontzenuwd!
- Prins Claus was (tegen zijn zin, maar toch) lid van de Hitlerjugend.
- De vader van Pieter van Vollenhove was lid van de NSB, hetgeen vorige week tijdens die fraaie documentaires mooi werd verzwegen.

Tegen geen van deze  drie koester ik gevoelens van wraak of wat dan ook,
toch denk je op 4 mei: moe(s)ten deze mensen nu echt in het voorste gelid staan bij de dodenherdenking???

drentenaar

• Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #29 Gepost op: mei 05, 2009, 02:15:48 pm »
Heel goed vond ik gisteravond de speech van Wim de Bie in de Nieuwe Kerk.
Hij was in 1945 een jongetje van 5, bijna 6 jaar.
Vertelde over wat 'gewone' mensen (geen verzetslui) als zijn ouders meemaakten in de hongerwinter in Den Haag.
En passant memoreerde hij dat in maart 1945 de engelsen door een navigatiefout het Haagse Bezuidenhout bombardeerden.
Gevolg: ruim 500 doden. (In R'dam vielen in mei '40 ruim 600 doden door het Nazi-bombardement).

Wat 'ons' bezet-zijn betreft, vernam ik gisteren - eveneens via het Nationaal Programma - dat duitse militairen hier te lande geenszins het gevoel hadden hier als bezetter te vertoeven.
De Nederlandse bevolking is destijds kennelijk niet in staat geweest hen dat gevoel wél te geven.