Auteur Topic: Dodenherdenking  (gelezen 6759 keer)

rkdiak

• Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #30 Gepost op: mei 05, 2009, 02:27:14 pm »

quote:

drentenaar schreef op 05 mei 2009 om 13:56:
Ik kan me echter ook wel vinden in wat rkdiak schreef inz. de hypocrisie van 'ons', Nederlanders.
Het zal je mogelijk verbazen, maar de ervaringen van mijn familie maken dat ik weinig heb met "ons Nederlanders". Dat hindert me wat bij dit soort nationale evenementen
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #31 Gepost op: mei 05, 2009, 02:28:28 pm »

quote:

drentenaar schreef op 05 mei 2009 om 14:15:
De Nederlandse bevolking is destijds kennelijk niet in staat geweest hen dat gevoel wél te geven.
Je weet, neem ik aan, dat het Nederlandse verzet serieus op gang kwam NA 1945?
So sue me!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #32 Gepost op: mei 05, 2009, 02:32:42 pm »
Het blijft wat cryptisch zo...
Bij ons in de families werd er niet over gepraat. Geen idee of er verzetslui in mijn familie zaten. Ik vermoed van niet. Ik kan me ook niet heugen dat er een (ver) familielid in een kamp heeft gezeten. De enige daad van verzet die is gepleegd is -voor zover ik weet- het onderduiken van 1 van mijn opa's in de polder omdat hij niet in Duitsland wilde werken. Diezelfde opa sprak soms wel onaardig over de moffen, maar dat weerhield hem niet van elke zomer in Duitsland kamperen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

rkdiak

• Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #33 Gepost op: mei 05, 2009, 02:46:35 pm »

quote:

elle schreef op 05 mei 2009 om 14:32:
Het blijft wat cryptisch zo...
Als je merkt dat afwijken van de historische leugens die dit land zichzelf 60 jaar heeft verteld je uiterst kwalijk wordt genomen, dan word je vanzelf cryptisch.
So sue me!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #34 Gepost op: mei 05, 2009, 02:49:39 pm »
Op 4 mei heb ik als Tamboer van Muziekvereniging Advendo in buurtschap Notter tussen Nijverdal, Rijssen en Wierden de stille trom geslagen in de stille stoet naar een gedenkbeeld waar een christelijke lied werd gezongen, stukjes voorgelezen en kransen + bloemen gelegd door twee oud-Indiëgangers en kinderen van een basisschool in deze plattelands buurtschap.
Ik heb ook de vlag halfstok opgehangen. Dit uit medeleven met allen die vandaag de dag er nog onder lijden, zoals ook de oud-Indiëgangers. De optocht wordt elk jaar groter en groter. De belangstelling neemt steeds meer toe. We hebben na het trompetsignaal 2 minuten stilte gehouden. Bij het monument is op één van de laatste dagen van de oorlog door een aantal duitse militairen een hele groep mensen ge-executeerd.
In de tweede wereldoorlog is onze halve dopr plat gebombardeerd door de Engelsen, om de brug op te blazen waar de duitsers anders over konden. 15 keer gemist en toen pas raak. Halve dorp was inmiddels al plat en meer dan 50 dorpbewoners, waaronder mijn bed-overgrootvader kwam er bij om het leven. Mijn opa liep naast hem toen als jongetje en werd getroffen door heel wat granaatscherven. Hij was in èèn klap bewusteloos, maar heeft het overleeft. Ons dorp was in 1945 plat gegooid. De zwaarst getroffen dorp van Nederland. Juist in deze tijd vindt ik het heel belangrijk dat mensen bewust zijn van de keuzes die ze maken, omdat de geschiedenis zich vaak herhaald. In deze tijd van steeds nationalistischer wordende gedachtes is het goed om terug te denken aan toen en er van te leren.

Ik weet nog trouwens hoe met het feest van de 60 jarige bevrijding van Nijverdal oude veteranen uit Canada door ons dorp gingen, hoe ze straalden bij het zien van het grote feest, net als op het monent van de 50 jarige bevrijding. Toen waren er ook veteranen bij id evol enthausiasme vertelden aan andere oud veteranen eenmaal terug in Canada hoe groot het feest wel niet was met de vele rijk versierde straten. De andere veteranen die er niet bijwaren kregen spijt dat ze het niet meegevierd hadden en zij die het mee mochten maken kwamen dan daardoor alsnog op het feest van de 60 jarige bevrijding. Ze vonden het geweldig om te zien hoe deze toen volledige woesternij weer zo schitterend opgebouwd is.

Kijk, daar doe je het voor :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #35 Gepost op: mei 05, 2009, 02:59:50 pm »

quote:

gaitema schreef op 05 mei 2009 om 14:49: Ze vonden het geweldig om te zien hoe deze toen volledige woesternij weer zo schitterend opgebouwd is.
offtopic:Nijverdal schitterend!? O-)

Nouja, het verklaart wel waarom er zoveel beton in het centrum te zien is. Zelfde met Rotterdam: naar mijn bescheiden mening ook oerlelijk. Maar daar weet je de oorzaak, de vuurzee is nog wel bekend. Dat Nijverdal een vergelijkbaar verhaal heeft, daar sta ik dan weer niet bij stil. Wel suf, eigenlijk.
« Laatst bewerkt op: mei 05, 2009, 03:11:58 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #36 Gepost op: mei 05, 2009, 11:02:11 pm »

quote:

elle schreef op 05 mei 2009 om 14:59:
[...]
offtopic:Nijverdal schitterend!? O-)

Nouja, het verklaart wel waarom er zoveel beton in het centrum te zien is. Zelfde met Rotterdam: naar mijn bescheiden mening ook oerlelijk. Maar daar weet je de oorzaak, de vuurzee is nog wel bekend. Dat Nijverdal een vergelijkbaar verhaal heeft, daar sta ik dan weer niet bij stil. Wel suf, eigenlijk.

Nijverdal is een schitterend dorp, want ik woon er  :)

Tja, monumentaals vind je er niet veel meer. De katholieke kerk, het grootste deel van onze gereformeerde kerk, het kerkgebouw dan de vrij evangelische gemeente en de fabrieken is nog het meest monumentale van uit de vorige eeuw gespaard gebleven, met nog enkele rijen oude arbeiderswoningen achter èèn van de fabrieken. De brug moesten ze raken. Onze gereformeerde kerk heeft nog herstelde plekken in de muur waar gaten in waren beland door de bombardement, en die staat helemaal aan de andere kant van het centrum. Een kleine kilometer verder op. Ja, ze konder goed mikken die Engelsen.

Gelukkig is trouwens ook cafe-hotel de Budde gespaart gebleven dat bekent staat als het goudzoekershotel. Maar dat is weer een ander off-topic verhaal :)
« Laatst bewerkt op: mei 05, 2009, 11:09:07 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Dodenherdenking
« Reactie #37 Gepost op: mei 05, 2009, 11:31:58 pm »
Nijverdal is zó ver weg dat mijn paspoort al sinds oktober is verlopen...

Dit geheel off topic.

Ik heb gisteren gehalfstokvlagt en tv gekeken.
Meestal werk ik op 4 mei s'avonds.  Met een hele hoop Duitsers, deze Duitsers weten net zo weinig van WOII als  de gemiddelde Nederlander.
Ook ga ik wel eens naar het monument in Daarlerveen (jaja)
http://lh3.ggpht.com/_029vmwkB2s4/SeCzQ06HZ2I/AAAAAAAAADk/WON_prk2VW4/s640/Nina%27s%20feest%20031.jpg