Auteur Topic: Website voor gemeenteleden  (gelezen 6091 keer)

Matthijs86

  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
Website voor gemeenteleden
« Gepost op: mei 06, 2009, 01:00:02 pm »
Tegenwoordig zie je steeds meer op kerkelijke website een aparte login voor de gemeenteleden. Nu denken wij erover om dat misschien ook te gaan gebruiken. Zodoende vroeg ik mij waarvoor het voornamelijk gebruikt wordt? Wordt het ook door de kerkenraad gebruikt? En hoe komt het met de beveiliging? Wat zijn de ervaringen?

Het lijkt mij logisch dat alle gemeenteleden dan een login moeten krijgen en dat betekend een grote database bijhouden. Wat dan ook veel tijd kost. Heeft iemand nog praktische tips om tijd te besparen of geautomatiseerd systeem bijv.? (misschien handig om te weten: we gebruiken cms van joomla)

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Website voor gemeenteleden
« Reactie #1 Gepost op: mei 06, 2009, 01:31:45 pm »
Volgens mij moet je je eerst afvragen waar vraag naar is.
Als je het wilt gebruiken als een soort mededelingenbord aan de gemeente namens de kerkenraad of namens een klein aantal commissies, dan kun je volstaan een algemeen login en algemeen wachtwoord.

Wil je dat allerlei commissies/bijbelkringen/... content kunnen plaatsen die alleen door eigen commissie wordt gelezen en soms door meer mensen, dan zit je aan een behoorlijk systeem vast.
Bij ons in de gemeente zitten best veel hoog opgeleide jonge lui. Desondanks is er geen duidelijke behoefte aan een dergelijk ingewikkeld systeem.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Website voor gemeenteleden
« Reactie #2 Gepost op: mei 06, 2009, 01:32:51 pm »
Wij hebben daar niet voor gekozen. Wij hebben een website die voor iedereen volledig toegankelijk is.

Ik zou zo ook niet weten wat je voor informatie die op een website nodig is verborgen moet houden voor bezoekers.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Website voor gemeenteleden
« Reactie #3 Gepost op: mei 06, 2009, 01:43:05 pm »
Voorbeeld:
In de GKv speelt de kwestie rond de middagdienst nogal. Voor veel ouderen is afschaffing daarvan onbespreekbaar. Toch zie je dat diverse gemeenten daarover nadenken, omdat de opkomst dusdanig laag is dat de vraag rijst of het de energie nog wel waard is.
Dan is een van de opties: kijken wat andere gemeenten doen en denken en die informatie doorgeven aan eigen gemeenteleden, zodat ze zich kunnen inlezen. Maar op opgevraagde documenten van andere gemeenten zit auteursrecht/privacy, dat kun je niet zomaar distribueren. Laat staan en plein publique ophet internet zetten. Terwijl het internet wel erg geschikt is voor dergelijke dossiers: je kunt alle verzamelde documenten op 1 plek kwijt, makkelijk toegankelijk voor wie geinteresseerd is en mensen krijgen niet onnodig veel papier of mail.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Website voor gemeenteleden
« Reactie #4 Gepost op: mei 06, 2009, 01:51:04 pm »

quote:

elle schreef op 06 mei 2009 om 13:43:
Voorbeeld:
In de GKv speelt de kwestie rond de middagdienst nogal. Voor veel ouderen is afschaffing daarvan onbespreekbaar. Toch zie je dat diverse gemeenten daarover nadenken, omdat de opkomst dusdanig laag is dat de vraag rijst of het de energie nog wel waard is.
Dan is een van de opties: kijken wat andere gemeenten doen en denken en die informatie doorgeven aan eigen gemeenteleden, zodat ze zich kunnen inlezen. Maar op opgevraagde documenten van andere gemeenten zit auteursrecht/privacy, dat kun je niet zomaar distribueren. Laat staan en plein publique ophet internet zetten. Terwijl het internet wel erg geschikt is voor dergelijke dossiers: je kunt alle verzamelde documenten op 1 plek kwijt, makkelijk toegankelijk voor wie geinteresseerd is en mensen krijgen niet onnodig veel papier of mail.

Leuke casus. :)
Maar in een casus als deze lijkt me het internet niet uitermate geschikt. Je probeert een doelgroep te bereiken die zich maar weinig interesseert in internet. Dan ga je ook nog eens met wachtwoorden en gebruikersnamen werken waar veel mensen al niet de moeite voor zullen doen.
Ik zou in het gemeenteblad en tijdens de diensten mensen uitnodigen voor een bijeenkomst op een avond door de weeks om het te bespreken oid.
Ik denk dat het internet een beetje overschat wordt als communicatiemiddel, zeker naar oudere toe.

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
Website voor gemeenteleden
« Reactie #5 Gepost op: mei 06, 2009, 02:06:29 pm »
Thorgrem: elle zit, net als ik, in een kleine (250 leden), zeer actieve gemeente, waarvan de overgrote meerderheid student of jonger (<35) is. Het meeste gebruikte communicatiemedium is email. In onze gemeente is internet wel degelijk een handig medium. Als een commissie al haar verslagen en rapporten en studiemateriaal op 1 plek kwijtkan, dan is het daarmee meteen centraal beschikbaar en bewaard voor de toekomst (papieren archief is een drama).
Verslaglegging naar de gemeente als geheel doe je doorgaans via het kerkblad, of via een gemeentevergadering, maar voor geinteresseerde leden kun je zo'n plekje op het web ook prima gebruiken.

Maar dan praat je over een 'intranet' achtige oplossing. Dat is iets wezenlijks anders dan je publiekssite, die een heel ander doel zal hebben.

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Website voor gemeenteleden
« Reactie #6 Gepost op: mei 06, 2009, 02:12:10 pm »
Ok prima. :)
Ik nam de eigen situatie even als uitgangspunt.

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Website voor gemeenteleden
« Reactie #7 Gepost op: mei 06, 2009, 02:15:43 pm »
Elle had het wel over 'ouderen' die het meestal een probleem vinden. Dus Thorgrem had opzich wel een punt natuurlijk.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Website voor gemeenteleden
« Reactie #8 Gepost op: mei 06, 2009, 02:17:55 pm »
Dat is natuurlijk een extra argument: archivering. Zeker in onze gemeente geen slecht idee om dat via een online cms te doen.
(Toevallig heeft onze middagdienstcommissie dat gedaan (erg verstopt en achter een wachtwoord). En zowaar, een jaar later was de kerkenraad de stukken alweer een beetje kwijt (diverse nieuwe lui), dus of we het nog eens konden sturen. Tuurlijk, maar het had ook gekund dat de commissieleden inmiddels allemaal naar elders waren verhuisd. En er zijn altijd allerlei proefversies in omloop, welke hadden we ook alweer gepubliceerd in het kerkblad? Wat was de definitieve versie van het eindrapport?
Op iets als intranet is zoiets dan weer goed terug te vinden.)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Matthijs86

  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
Website voor gemeenteleden
« Reactie #9 Gepost op: mei 06, 2009, 02:28:41 pm »

quote:

elle schreef op 06 mei 2009 om 13:43:
Voorbeeld:
In de GKv speelt de kwestie rond de middagdienst nogal. Voor veel ouderen is afschaffing daarvan onbespreekbaar. Toch zie je dat diverse gemeenten daarover nadenken, omdat de opkomst dusdanig laag is dat de vraag rijst of het de energie nog wel waard is.
Dan is een van de opties: kijken wat andere gemeenten doen en denken en die informatie doorgeven aan eigen gemeenteleden, zodat ze zich kunnen inlezen. Maar op opgevraagde documenten van andere gemeenten zit auteursrecht/privacy, dat kun je niet zomaar distribueren. Laat staan en plein publique ophet internet zetten. Terwijl het internet wel erg geschikt is voor dergelijke dossiers: je kunt alle verzamelde documenten op 1 plek kwijt, makkelijk toegankelijk voor wie geinteresseerd is en mensen krijgen niet onnodig veel papier of mail.


Op de website van gkv wezep staan wel allerlei documenten over de tweede dienst publiek toegankelijk.

quote:

Toch zie je dat diverse gemeenten daarover nadenken, omdat de opkomst dusdanig laag is dat de vraag rijst of het de energie nog wel waard is.
Iemand ook een voorbeeld van een gemeente, van hoeveel mensen er gebruik van maken?

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Website voor gemeenteleden
« Reactie #10 Gepost op: mei 06, 2009, 02:34:59 pm »

quote:

Matthijs86 schreef op 06 mei 2009 om 14:28:
[...]


Op de website van gkv wezep staan wel allerlei documenten over de tweede dienst publiek toegankelijk.
Die zouden zich moeten schamen dat ze documenten van andere gemeenten zomaar op het web pleuren, zonder dat ze zekerheid hebben dat de auteurs (allemaal!) daar toestemming voor hebben gegeven.
(Uiteraard is het ook zo dat de ene auteur niet voor andere auteurs toestemming kan geven, dus dat het soms wat lastig ligt wanneer dat wel gebeurt, snap ik ook wel.)

quote:

Iemand ook een voorbeeld van een gemeente, van hoeveel mensen er gebruik van maken?
Voor zover ik weet is er amper behoefte aan in onze gemeente, zodat het bij ons nog niet van de grond is.
Zodat er nog steeds met regelmaat (beleids)documenten zoek raken (niet alles verschijnt in het kerkblad).
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2009, 02:35:48 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Matthijs86

  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
Website voor gemeenteleden
« Reactie #11 Gepost op: mei 06, 2009, 02:38:40 pm »

quote:

Ik zou in het gemeenteblad en tijdens de diensten mensen uitnodigen voor een bijeenkomst op een avond door de weeks om het te bespreken oid.
Ik denk dat het internet een beetje overschat wordt als communicatiemiddel, zeker naar oudere toe.
Grappig dat je dit net noemt, dit had ik ook eens in het hoofd en ik heb toen een avond georganiseerd. Alleen één afgevaardigde van commissie van beheer kwam opdagen. Niet een hele productieve avond dus.
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2009, 02:39:05 pm door Matthijs86 »

Matthijs86

  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
Website voor gemeenteleden
« Reactie #12 Gepost op: mei 06, 2009, 02:44:38 pm »

quote:

elle schreef op 06 mei 2009 om 14:34:
[...]
Die zouden zich moeten schamen dat ze documenten van andere gemeenten zomaar op het web pleuren, zonder dat ze zekerheid hebben dat de auteurs (allemaal!) daar toestemming voor hebben gegeven.
(Uiteraard is het ook zo dat de ene auteur niet voor andere auteurs toestemming kan geven, dus dat het soms wat lastig ligt wanneer dat wel gebeurt, snap ik ook wel.)
Ik begrijp je argumenten, aan de andere kant ben ik wel van mening dat het goed is om kennis en ervaringen te delen met andere, ook met andere gemeenten en ja, dan zullen bepaalde dingen publiek toegankelijk moeten zijn.

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
Website voor gemeenteleden
« Reactie #13 Gepost op: mei 06, 2009, 02:45:41 pm »

quote:

Matthijs86 schreef op 06 mei 2009 om 14:38:
[...]
Grappig dat je dit net noemt, dit had ik ook eens in het hoofd en ik heb toen een avond georganiseerd. Alleen één afgevaardigde van commissie van beheer kwam opdagen. Niet een hele productieve avond dus.

Hebben jullie geen gemeentevergaderingen? Wij hebben een keer in de zoveel tijd (maar minstens 2 keer per jaar) een gemeentevergadering. Die gaan vaak over geldzaken en dergelijke, maar ook commissies kunnen daar dingen (laten) bespreken of presenteren. Dat is vaak handiger dan voor elk onderwerp een losse avond beleggen, waar nauwelijks mensen komen.

quote:

elle schreef:Voor zover ik weet is er amper behoefte aan in onze gemeente, zodat het bij ons nog niet van de grond is.
Zodat er nog steeds met regelmaat (beleids)documenten zoek raken (niet alles verschijnt in het kerkblad).
Volgens mij is er wel behoefte, maar geen bruikbaar systeem. Elke commissie (in ieder geval die waar ik inzit) vindt zelf het wiel uit, en gaat dingen lopen doormailen, opslaan in google docs, op de website zetten, een emailbox misbruiken, etc. Veel gaat via het internet, maar er zit geen structuur in, en veel is niet ontsloten of gearchiveerd. Helaas is het nogal ingewikkeld om daar structuur in aan te brengen :)

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Website voor gemeenteleden
« Reactie #14 Gepost op: mei 06, 2009, 02:47:43 pm »

quote:

Matthijs86 schreef op 06 mei 2009 om 14:44:
[...]


Ik begrijp je argumenten, aan de andere kant ben ik wel van mening dat het goed is om kennis en ervaringen te delen met andere, ook met andere gemeenten en ja, dan zullen bepaalde dingen publiek toegankelijk moeten zijn.

Wat bedoel je met publiek toegankelijk?
Wat doe je met het auteursrecht? Je mag niet zomaar andermans werk online zetten, dat is auteursrechtelijk beschermd. Dat geldt ook voor christenen. Of vind je dat grefo's niet zo moeten zeuren?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Matthijs86

  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
Website voor gemeenteleden
« Reactie #15 Gepost op: mei 06, 2009, 02:56:07 pm »

quote:

elle schreef op 06 mei 2009 om 14:47:
[...]

Wat bedoel je met publiek toegankelijk?
Wat doe je met het auteursrecht? Je mag niet zomaar andermans werk online zetten, dat is auteursrechtelijk beschermd. Dat geldt ook voor christenen. Of vind je dat grefo's niet zo moeten zeuren?
Vat mij niet verkeerd op, ik ben 100% met je eens dat je niet zomaar alles kunt publiceren (en ja ik ben ook grefo). Maar ik bedoel dat ik het wel goed vindt als documenten (met toestemming van de auteur) gepubliceerd worden op een website om kennis te delen, net zoals het gebruik van dit forum  ;)
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2009, 02:59:23 pm door Matthijs86 »