Auteur Topic: Hebreeën  (gelezen 18029 keer)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Gepost op: mei 09, 2009, 03:13:13 am »
Dit boek heb ik nog nooit helemaal door gelezen, dus lijkt me een leerzame uitdaging. Ik hoop dat iedereen gaat meedoen. Van katholiek tot evangelisch. En zet hem op, ieder mens is enigszins gefocust op wat die van huis uit heeft meegekregen, dus houdt moed om de discussie voort te zetten met de liefde voor de waarheid van God onze Vader die ons allemaal geschapen heeft en nooit los laat wat zijn hand begonnen is. In het vertrouwen dat je er niet alleen voor staat.

Te beginnen met Hebreeën 1: 1 t/m 4

Hebreeën 1:1-4

De brief aan de Hebreeën 1
1 Op velerlei wijzen en langs velerlei wegen heeft God in het verleden tot de voorouders gesproken door de profeten, 2 maar nu de tijd ten einde loopt heeft hij tot ons gesproken door zijn Zoon, die hij heeft aangewezen als enig erfgenaam en door wie hij de wereld heeft geschapen. 3 In hem schittert Gods luister, hij is zijn evenbeeld, hij schraagt de schepping met zijn machtig woord; hij heeft, na de reiniging van de zonden te hebben voltrokken, plaatsgenomen aan de rechterzijde van Gods hemelse majesteit, 4 ver verheven boven de engelen omdat hij een eerbiedwaardiger naam heeft ontvangen dan zij.  

De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2009, 03:15:26 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #1 Gepost op: mei 09, 2009, 09:26:09 am »
Je ziet het aanhaken op de evangelieën, hij heeft tot ons gesproken door zijn Zoon.... en door wie hij de wereld heeft geschapen. In hem schittert Gods luister.....

Dat als eerste reactie, inhoudelijk reactie komt later van het weekend.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #2 Gepost op: mei 11, 2009, 09:49:49 am »
Ik doe er gewoon een stuk bij:
Hebreeën 1: 5 -14


5 Tegen wie van de engelen heeft God immers ooit gezegd: ‘Jij bent mijn zoon, ik heb je vandaag verwekt’? Of: ‘Ik zal een vader voor hem zijn, en hij voor mij een zoon’? 6 Maar wanneer hij de eerstgeborene de wereld weer binnenleidt, zegt hij: ‘Laten al Gods engelen hem eer bewijzen.’ 7 Over de engelen zegt hij: ‘Die zijn engelen inzet als windvlagen, en zijn dienaren als een vlammend vuur.’ 8 Maar tegen de Zoon zegt hij:
‘God, uw troon houdt stand tot in alle eeuwigheid,
en de scepter van het recht is de scepter van uw koningschap.
9 Gerechtigheid hebt u liefgehad en onrecht gehaat;
daarom, God, heeft uw God u gezalfd
met vreugdeolie, als geen van uw gelijken.’
10 En ook:
‘In het begin hebt u, Heer, de aarde gegrondvest,
en de hemel is het werk van uw handen.
11 Zij zullen vergaan, maar u houdt stand,
ze zullen als een gewaad verslijten,
12 als een mantel zult u ze oprollen,
als een gewaad zullen ze worden verwisseld;
maar u blijft dezelfde, en uw jaren zullen geen einde nemen.’
13 Tegen wie van de engelen heeft hij ooit gezegd: ‘Neem plaats aan mijn rechterhand, tot ik van je vijanden een bank voor je voeten heb gemaakt’? 14 Zijn zij niet allen dienende geesten, uitgezonden om hen bij te staan die deel zullen krijgen aan de redding?  

De volgende vers valt me op:
9 Gerechtigheid hebt u liefgehad en onrecht gehaat;
daarom, God, heeft uw God u gezalfd
met vreugdeolie, als geen van uw gelijken.’

Omdat Jezus dus gerechtigheid heeft lief gehad en onrecht gehaat, daarom heeft Zijn God de God Jezus gezalfd. Wat bedoelt hij eigenlijk met "als geen van uw gelijken?"
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2009, 09:50:35 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #3 Gepost op: mei 11, 2009, 12:04:28 pm »
Modbreak:
Wat meta-discussie weggehaald.

En ik had bij nader inzien nog teveel laten staan.
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2009, 02:39:00 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #4 Gepost op: mei 11, 2009, 12:29:56 pm »

quote:

gaitema schreef op 09 mei 2009 om 03:13:
Dit boek heb ik nog nooit helemaal door gelezen, dus lijkt me een leerzame uitdaging. Ik hoop dat iedereen gaat meedoen. Van katholiek tot evangelisch. En zet hem op, ieder mens is enigszins gefocust op wat die van huis uit heeft meegekregen, dus houdt moed om de discussie voort te zetten met de liefde voor de waarheid van God onze Vader die ons allemaal geschapen heeft en nooit los laat wat zijn hand begonnen is. In het vertrouwen dat je er niet alleen voor staat.

Te beginnen met Hebreeën 1: 1 t/m 4

Hebreeën 1:1-4

De brief aan de Hebreeën 1
1 Op velerlei wijzen en langs velerlei wegen heeft God in het verleden tot de voorouders gesproken door de profeten, 2 maar nu de tijd ten einde loopt heeft hij tot ons gesproken door zijn Zoon, die hij heeft aangewezen als enig erfgenaam en door wie hij de wereld heeft geschapen. 3 In hem schittert Gods luister, hij is zijn evenbeeld, hij schraagt de schepping met zijn machtig woord; hij heeft, na de reiniging van de zonden te hebben voltrokken, plaatsgenomen aan de rechterzijde van Gods hemelse majesteit, 4 ver verheven boven de engelen omdat hij een eerbiedwaardiger naam heeft ontvangen dan zij.  

De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap


Ik heb gelezen dat deze brief was bestemd voor Hebreeuwse christenen die overwogen om weer terug te keren naar het Judaïsme. Dit bijbelboek is waarschijnlijk nog vóór het jaar 70 na Chr. geschreven. De tempeldienst is nog in volle gang en dus is de tempel niet verwoest.

Deze Joodse christenen leden waarschijnlijk onder zware sociale en geestelijke vervolging van Joden en Romeinen. Ze moesten opnieuw ervan overtuigd worden dat Christus degene was die komen zou. Dat zie je dan ook duidelijk aangegeven in vers 3 en 4 wat je hierboven citeerde.

Men weet niet precies wie de schrijven is van de Hebreeënbrief. Voor mijn gevoel valt het onder de Paulus brieven. Ook al omdat hij het over Timotheüs heeft (hoofdstuk 13:23). Hij werkte veel samen met Timotheüs.
Maar ook Lukas, Barnabas, Apollois, Silas, Filippus, Prica e.a. worden genoemd als mogelijke auteur.

Het is mij niet duidelijk waar deze Hebreeën woorden. Waren het Joden in de diaspora of woonden ze in Israël zelf? De christenen waren wel uiteen gedreven door vervolging.

Hoe het ook zei de schrijver schrijft zijn brief aan een gemeente die het beslist niet makkelijk had. Net zo als we al bij Johannes de Doper zagen kan het ongeloof een kans krijgen als de hoge verwachtingen niet direct  zichtbaar worden. Maar God kent de zwakheid van de harten en geeft bemoedigingen om door te gaan.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

rkdiak

  • Berichten: 1995
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #5 Gepost op: mei 11, 2009, 01:22:45 pm »
Over het algemeen wordt het bewijs tegen Paulus' auteursschap als zo solide gezien, dat er geen discussie (meer) over bestaat. Paulus is niet de auteur.
So sue me!

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #6 Gepost op: mei 11, 2009, 03:21:12 pm »
Wat mij opvalt bij de eerste vier verzen:
--------------------------------------------------------------------------
Hebr. 1
vers 1 Nadat God eertijds vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had in de profeten,
vers 2 heeft Hij nu in het laatst der dagen tot ons gesproken in de Zoon, die Hij gesteld heeft tot erfgenaam van alle dingen,
---------------------------------------------------------------------------------

God heeft tot de vaderen gesproken in de profeten - (het oude testament) geven de woorden van God aan in eerste instantie het Joodse volk.
En God heeft door Zijn Zoon gesproken tot hen, Jezus wandelde drie jaar rond in Israel. God sprak door Hem.
Vergelijk de gelijkenis van de onrechtvaardige pachters:

quote:


Matt 21
34 Toen nu de tijd der vruchten naderde, zond hij zijn slaven naar die pachters om zijn vruchten in ontvangst te nemen. 35 Maar de pachters grepen zijn slaven, sloegen de ene, doodden de andere en stenigden een derde. 36 Hij zond weder andere slaven, nog meer dan eerst, en zij behandelden hen op dezelfde wijze. 37 Ten laatste zond hij zijn zoon tot hen, zeggende: Mijn zoon zullen zij ontzien. 38 Maar toen de pachters de zoon zagen, zeiden zij tot elkander: Dit is de erfgenaam, komt, laten wij hem doden om zijn erfenis aan ons te brengen.
God zond de profeten, en als laatste Zijn Zoon. Die Zoon is idd de erfenaam van alle dingen. Hij heeft de boodschap van God aan ons doorgegeven.
Deze brief is ook aan Hebreeen die tot geloof gekomen waren in Jezus Christus gericht.

-----------------------------------------------------
vers 2b
door wie Hij ook de wereld geschapen heeft. [/quote]
--------------------------------------------------------------------

Dit komt ook naar voren bij de aanvang van Johannes 1: Alles is door het woord geworden. Het is hier netzo verheven als in dat gedeelte, dit verhevene gaat verder in het volgend vers:

---------------------------------------------------------------
Hebreeen 1
vers 3a
Deze, de afstraling zijner heerlijkheid en de afdruk van zijn wezen,

---------------------------------------------------------------------

Collosenzen 1 gaat hier uitgebreid op in.

-------------------------------------------------------------
vers 3b
die alle dingen draagt door het woord zijner kracht, heeft, na de reiniging der zonden tot stand gebracht te hebben, Zich gezet aan de rechterhand van de majesteit in den hoge,
--------------------------------------------------------------------
Hier gaat de schrijver gelijk door tot en met het werk dat volbracht is: de reiniging van de zonden is tot stand gebracht en Jezus heeft zich gezet aan de rechterhand van de Vader. Dit komt verderop in de brief ook uitgebreid aan de orde en gaat verder dan de evangelien gaan. Het laat een blik in de hemel zien, wat de huidige realiteit is:

quote:


Hebr 9
11 Maar Christus, opgetreden als hogepriester der goederen, die gekomen zijn, is door de grotere en meer volmaakte tabernakel, niet met handen gemaakt, dat is, niet van deze schepping, 12 en dat niet met het bloed van bokken en kalveren, maar met zijn eigen bloed, eens voor altijd binnengegaan in het heiligdom, waardoor Hij een eeuwige verlossing verwierf.

Het werk wat beschreven wordt in de evangelien in uitvoering, is vanuit de Hebreeen brief een volbracht werk: Jezus is in de hemel ingegaan met Zijn eigen bloed als de volmaakte Hogepriester.
Voor die Hebreen die geheel vertrouwd waren met de Joodse offerdienst, een duidelijke vergelijking daarmee.
Dit zou je de kern van de brief Kunnen noemen.
Je ziet dat ook hier terug:

quote:


Hebr. 2: 9
maar wij zien Jezus, die voor een korte tijd beneden de engelen gesteld was vanwege het lijden des doods, opdat Hij door de genade Gods voor een ieder de dood zou smaken, met heerlijkheid en eer gekroond.


------------------------------------------------------------
vers 4
zóveel machtiger geworden dan de engelen, als Hij uitnemender naam boven hen als erfdeel ontvangen heeft.
--------------------------------------------------------------

Het erfdeel van Hem is hoger dan de engelen, Zijn naam is uitnemender.
Eerbiedwaardiger, zegt de NBV.

In zijn Naam word alles gelegd wat Hij is. Hij wordt Christus genoemd, maar er staat dat Hij dit ook heeft waargemaakt (menselijk gezegd): God heeft Hem tot Christus gemaakt:

quote:


Hand 2,36
    
Dus moet ook het ganse huis Israëls zeker weten, dat God Hem èn tot Here èn tot Christus gemaakt heeft, deze Jezus, die gij gekruisigd hebt.

En dit zijn tot geloof gekomen Hebreeers waar deze brief aan wordt geschreven. Wat mooi: zij hebben Hem gerkuisigd, maar er zijn er die ook tot dat volk behoren en mogen nu toch ook geloven in Hem.

Zij Naam is de Naam waar de behoudenis in is: onder de hemel is er geen andere naam. (Hand. 4)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #7 Gepost op: mei 11, 2009, 03:50:17 pm »
Het belangrijkste argument tegen Paulus als auteur is Hebr. 2:3 waaruit blijkt dat de schrijver van de tweede generatie is, terwijl Paulus nog bij eerste generatie ooggetuigen hoort.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #8 Gepost op: mei 11, 2009, 11:20:55 pm »

quote:

rkdiak schreef op 11 mei 2009 om 13:22:
Over het algemeen wordt het bewijs tegen Paulus' auteursschap als zo solide gezien, dat er geen discussie (meer) over bestaat. Paulus is niet de auteur.
Is er al wat meer duidelijkheid over bestaan over wie het zou kunnen zijn?
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #9 Gepost op: mei 11, 2009, 11:34:04 pm »
Jullie weten er wel veel van. Leerzaam om te lezen :)
Kunnen we ook wat meer met de gedeelte vanaf vers 5?
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2009, 11:34:59 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

rkdiak

  • Berichten: 1995
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #10 Gepost op: mei 11, 2009, 11:53:23 pm »

quote:

gaitema schreef op 11 mei 2009 om 23:20:
[...]

Is er al wat meer duidelijkheid over bestaan over wie het zou kunnen zijn?
Ja hoor, wie het zou kunnen zijn, daar is wel duidelijkheid over. Wie het is, daarover is geen duidelijkheid.
So sue me!

Alja

  • Berichten: 340
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #11 Gepost op: mei 12, 2009, 12:18:29 am »
offtopic:Hebreeën is pas echt boeiend wanneer je 'm in één keer uitleest :). Ik kan het je aanraden!
<><

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #12 Gepost op: mei 12, 2009, 08:35:05 am »

quote:

rkdiak schreef op 11 mei 2009 om 23:53:
[...]

Ja hoor, wie het zou kunnen zijn, daar is wel duidelijkheid over. Wie het is, daarover is geen duidelijkheid.
Wie zou het kunnen zijn dan?

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #13 Gepost op: mei 12, 2009, 11:08:45 am »

quote:

rkdiak schreef op 11 mei 2009 om 23:53:
[...]

Ja hoor, wie het zou kunnen zijn, daar is wel duidelijkheid over. Wie het is, daarover is geen duidelijkheid.
Dan laten we het in het midden. Het was iemand.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #14 Gepost op: mei 12, 2009, 11:09:19 am »

quote:

Alja schreef op 12 mei 2009 om 00:18:
offtopic:Hebreeën is pas echt boeiend wanneer je 'm in één keer uitleest :). Ik kan het je aanraden!
Volgende week heb ik een week vrij, misschien dat ik het dan eens ga doen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #15 Gepost op: mei 12, 2009, 11:06:54 pm »

quote:

gaitema schreef op 11 mei 2009 om 09:49:
De volgende vers valt me op:
9 Gerechtigheid hebt u liefgehad en onrecht gehaat;
daarom, God, heeft uw God u gezalfd
met vreugdeolie, als geen van uw gelijken.’

Omdat Jezus dus gerechtigheid heeft lief gehad en onrecht gehaat, daarom heeft Zijn God de God Jezus gezalfd. Wat bedoelt hij eigenlijk met "als geen van uw gelijken?"


Ik had er al overheen gelezen, maar nu jij die vraag stelt heb ik me er in verdiept.
Het is een verwijzing naar de koningspsalm 45:

quote:


7 Uw troon is voor eeuwig en altijd, o god,
de scepter van het recht is uw koningsscepter,
8 u hebt gerechtigheid lief en haat het kwaad.
Daarom heeft God, uw God, u gezalfd
met vreugdeolie, als geen van uw gelijken.
Sommigen zeggen dat het hier om engelen gaat. Het hoofdstuk begon immers met engelen. Er wordt dan verwezen naar Job 38:7: de zonen van God, die lichtdragers waren en waarvan we weten dat enigen daarvan gevallen zijn.

quote:


7 terwijl de morgensterren samen jubelden
en Gods zonen het uitschreeuwden van vreugde?
Maar ik geloof dat hier ook bedoeld kan zijn: degenen die deel aan de Messias hebben. Zoals in hoofdstuk 3:1

quote:

U allen, heilige broeders en zusters, die deel hebt aan de hemelse roeping, richt uw aandacht op Jezus, de apostel en hogepriester van het geloof dat wij belijden, (in de NBG staat ook “deelgenoten”)
In Heb. 3:14 gaat het ook over deelgenoten van Christus:

quote:

14 Want alleen als we tot het einde toe resoluut vasthouden aan ons aanvankelijk vertrouwen, blijven we deelgenoten van Christus.
We mogen deel hebben aan onze grote Koning Yeshua, die tot Koning gezalfd is met vreugdeolie. We mogen als gelovigen de bruid zijn van deze rechtvaardige Koning!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #16 Gepost op: mei 12, 2009, 11:17:51 pm »
Citerend uit andermans werk over de versen 5-14. Na de inleiding, die in zo majestueuze woorden de heerlijkheid van de Zoon bezingt, wordt nu uit de Schrift bewezen, dat de Zoon hoger staat dan de engelen. Dit aantonen gebeurt met citaten uit Ps 2, 2 Sam. 7:14,  Ps 104, Ps 45, Ps 102 en Ps 110. Overigens gebruikte de auteur van Hebr. vermoedelijk de Septuaginta om uit te citeren en niet de oorspronkelijke tekst in het Hebreeuws.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #17 Gepost op: mei 12, 2009, 11:29:21 pm »
Denk je dat daar toch de broeders en zusters van Jezus Christus wordt bedoeld? Als gelijken, als broeders en zusters?
Een nieuwe start is een nieuw begin

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #18 Gepost op: mei 16, 2009, 12:21:10 am »

quote:

gaitema schreef op 12 mei 2009 om 23:29:
Denk je dat daar toch de broeders en zusters van Jezus Christus wordt bedoeld? Als gelijken, als broeders en zusters?


Ik weet het niet.

Feit is wel dat wij gelijk aan Jezus zullen zijn doordat we één met Hem zijn.

Maar hier in dit hoofdstuk wordt Jezus vergeleken met de engelen. Ik vind het wel vreemd dat engelen de gelijken van Jezus zouden zijn. Het is wel zo dat Jezus hier meer met vreugdeolie gezalfd wordt dan die "gelijken".

Misschien moeten we hier ook denken aan de verschijning van Jezus als de "Engel des Heren" in het Oude Testament.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #19 Gepost op: mei 16, 2009, 01:56:40 am »
Dat zou kunnen. Wie weet, we moeten het Hem maar eens vragen als het zover is dat we Hem mogen ontmoeten. Ik zal morgen eens verder de bijbel lezen in dit hoofdstuk.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #20 Gepost op: mei 18, 2009, 02:23:11 pm »
Hebreeën 2:1-4

Jezus en zijn broeders en zusters
2
1 Daarom moeten wij al onze aandacht richten op wat we gehoord hebben, dan zullen we niet uit de koers raken. 2 Want als het door engelen gesproken woord al zo veel rechtskracht bezat dat op elke overtreding en ongehoorzaamheid een rechtmatige straf volgde, 3 hoe zullen wij dan aan die straf ontkomen wanneer we geen acht slaan op de zoveel meer omvattende redding die begonnen is met de woorden van de Heer, en die voor ons bevestigd werd door hen die deze woorden hebben gehoord? 4 Ook God zelf getuigde daarvan, door tekenen en wonderen en allerlei grote daden te verrichten, en door de gaven van de heilige Geest overeenkomstig zijn wil te verdelen.  

De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap  

Het is dus belangrijk om ons aandacht op het evangelie te richten, er gehoor aan te geven, anders raak je uit koers. Helder in deze dat het meer is dan enkel aannemen van bepaalde feiten. God laat vervolgens zijn goedkeuring blijken uit wonderen, tekenen en het verrichten van grote daden. Gaven van de Geest wordt hier genoemd.
Een nieuwe start is een nieuw begin

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #21 Gepost op: mei 18, 2009, 02:55:00 pm »
Wat opvalt is dat vers 4 in de verleden tijd staat, het zou kunnen betekenen dat ook toen al duidelijk was dat de grote gaven van de HG aan de apostelen eenmalig waren en dat de tweede generatie die al niet meer had.

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #22 Gepost op: mei 18, 2009, 04:58:15 pm »

quote:

gaitema schreef op 18 mei 2009 om 14:23:
Hebreeën 2:1-4

Jezus en zijn broeders en zusters
2
1 Daarom moeten wij al onze aandacht richten op wat we gehoord hebben, dan zullen we niet uit de koers raken. 2 Want als het door engelen gesproken woord al zo veel rechtskracht bezat dat op elke overtreding en ongehoorzaamheid een rechtmatige straf volgde, 3 hoe zullen wij dan aan die straf ontkomen wanneer we geen acht slaan op de zoveel meer omvattende redding die begonnen is met de woorden van de Heer, en die voor ons bevestigd werd door hen die deze woorden hebben gehoord? 4 Ook God zelf getuigde daarvan, door tekenen en wonderen en allerlei grote daden te verrichten, en door de gaven van de heilige Geest overeenkomstig zijn wil te verdelen.  

De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap  

Het is dus belangrijk om ons aandacht op het evangelie te richten, er gehoor aan te geven, anders raak je uit koers.
Een goede reden om ons aan de bijbelstudie te wijden.

quote:

Dingo schreef:
Wat opvalt is dat vers 4 in de verleden tijd staat, het zou kunnen betekenen dat ook toen al duidelijk was dat de grote gaven van de HG aan de apostelen eenmalig waren en dat de tweede generatie die al niet meer had.


Zou kunnen. Zo heb ik het nog niet bekeken. Toch denk ik dat hier en daar, waar het evangelie wordt gebracht, nog wel eens iets van die tekenen zichtbaar zijn. Het is, volgens mij, een voorproefje van wat er tijdens het duizendjarig rijk zal plaatsvinden.

Maar één ding is zeker, Satan is een grote imitator en er op uit mensen hiermee te verleiden. Dat zag je al bij de Farao. Dus het is uitkijken op dit gebied!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #23 Gepost op: mei 18, 2009, 05:29:34 pm »
Ja. De eerste drie versen staan trouwens ook in de verleden tijd. Het gaat hier in zijn geheel over iets wat heeft plaats gehad. We hebben het gehoord, de engelen hebben gespoken en het had gevolgen. De Here heeft door Jezus gesproken en God bevestigde dat met tekenen en wonderen en het verrichten van grote werken.

In de praktijk van de vroeg christelijke kerk bleek in de eerste vier eeuwen nog veel wonderen voor te komen, daarna verdween het niet, maar werd het aanzienlijk minder. Ik geloof dat een reden daarvoor is dat de kerk een staatskerk werd. Daardoor kwamen er veel mensen bij de kerk die eigenlijk er niet zoveel mee hebben. Lauwheid sloop er binnen.
« Laatst bewerkt op: mei 18, 2009, 05:30:52 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #24 Gepost op: mei 19, 2009, 11:28:07 am »
Hebreeën 2: 5-12


5 Welnu, de komende wereld, waarover wij hier spreken, heeft hij niet onder het gezag van engelen gesteld. 6 Veeleer geldt dit getuigenis, ooit door iemand afgelegd:
‘Wat is de mens dat u aan hem denkt,
het mensenkind dat u naar hem omziet?
7 U hebt hem voor korte tijd lager dan de engelen geplaatst;
u hebt hem met eer en luister gekroond, (2:7) hem met eer en luister gekroond – Andere handschriften lezen: ‘hem met eer en luister gekroond, en u hebt hem aangesteld over het werk van uw handen’.8 alles hebt u aan hem onderworpen.’
Doordat hij alles aan hem onderworpen heeft, rest er niets dat niet onder zijn gezag is gesteld. Dat alles aan hem onderworpen is, zien wij echter nu nog niet; 9 wel zien we dat Jezus – die voor korte tijd lager dan de engelen geplaatst was opdat zijn dood door Gods genade iedereen ten goede zou komen – vanwege zijn lijden en dood nu met eer en luister gekroond is. 10 Want om vele kinderen in zijn luister te laten delen achtte God, voor wie en door wie alles bestaat, het passend de bereider van hun redding door het lijden naar de uiteindelijke volmaaktheid te voeren. 11 Hij die heiligt en zij die geheiligd worden hebben een en dezelfde oorsprong, en daarom schaamt hij zich er niet voor hen zijn broeders en zusters te noemen 12 wanneer hij zegt: ‘Ik zal uw naam bekendmaken aan mijn broeders en zusters, u loven in de kring van mijn volk.’  

De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap  

Jezus stond dus net als wij lager dan de engelen. Dat is nogal wat. Vanuit de hemel afgedaald tot ons niveau. Die engelen zijn me altijd een raadsel geweest. Zijn zij zoals wij, maar dan trouw aan de Vader gebleven of zijn ze toch anders? Het is in ieder geval een eer dat ze vanaf het begin bij God in de hemel hebben gehoord. Het is om jaloers van te worden: hoe mooi een leven van een engel wel niet is, dat ze elke dag bij God in de hemel kunnen zijn.

Jezus verliet die schitterende plek en kwam bij ons en ziet ons als zijn broers en zussen. Hij wilde zijn broers en zussen redden van de dood, zoals Jozuf zijn broers die hem in de put hadden gegooid lief had en wilde redden van de hongersnood.
Een nieuwe start is een nieuw begin

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #25 Gepost op: juni 06, 2009, 12:31:50 am »
Engelen zijn geschapen als dienende geesten. Een deel van hen is in opstand gekomen en heeft onder leiding van Satan voor het kwaad en tegen God gekozen.  Hoe wordt ons niet verteld en omdat zij zich niet voortplanten hebben zij ook niet te maken met de erfzonde. De mens voor de zondeval was boven de engelen gesteld maar dat was daarna verleden tijd en dat blijft het tot de jongste dag. Toch is Jezus niet voor de engelen gekomen maar voor de mensen en dan specifiek God's volk verzameld uit de volken zoals al aan Abraham verteld is. Om dat mogelijk te maken moest Jezus aan ons gelijk worden en werd daarom ook voor een korte tijd onder de engelen gesteld totdat hij volbracht had waartoe hij in de wereld gekomen was.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #26 Gepost op: juni 06, 2009, 03:21:38 pm »
Klopt als een bus :)
De laatste zin van dit bijbelgedeelte vindt ik de laatste twee verzen dan ook heel mooi. Jezus noemt ons zijn broers en zussen. Als je weet dat we Jezus als Broer hebben, dan kan het niet anders dan dat het allemaal goed komt met deze familie. Als Hij er voor ons is, dan komt het allemaal weer goed.
« Laatst bewerkt op: juni 06, 2009, 03:24:24 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #27 Gepost op: juni 07, 2009, 07:41:56 pm »
Een predikant zei een keer: "Jezus noemde ons zijn broeders en zusters. Maar dat geeft ons niet het recht om Jezus onze broer te noemen."

Wat vinden jullie hiervan?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #28 Gepost op: juni 07, 2009, 08:09:14 pm »
We mogen Jezus wel onze broer noemen maar dan wel als oudste broer zoals die in de cultuur van Midden-Oosten de eerste plaats inneemt bij de vader, dus met de nodige eerbied en ontzag: je hebt niet met hem geknikkerd.

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #29 Gepost op: juni 07, 2009, 10:43:36 pm »

quote:

dingo schreef op 07 juni 2009 om 20:09:
We mogen Jezus wel onze broer noemen maar dan wel als oudste broer zoals die in de cultuur van Midden-Oosten de eerste plaats inneemt bij de vader, dus met de nodige eerbied en ontzag: je hebt niet met hem geknikkerd.
Dat vind ik wel een mooie invalshoek die ik nog niet eerder heb gehoord.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #30 Gepost op: juni 07, 2009, 11:31:31 pm »

quote:

dingo schreef op 07 juni 2009 om 20:09:
We mogen Jezus wel onze broer noemen maar dan wel als oudste broer zoals die in de cultuur van Midden-Oosten de eerste plaats inneemt bij de vader, dus met de nodige eerbied en ontzag: je hebt niet met hem geknikkerd.
Dat vind ik ook een mooie gedachte. Ik begrijp ook wel dat die predikant ermee wilde zeggen dat wij met eerbied over de Zoon van God moeten spreken. Omdat wijzelf als kinderen van God zijn aangenomen mogen wij Hem als onze oudste Broer zien die ons heeft gered.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #31 Gepost op: juni 08, 2009, 08:50:41 am »
Mee eens. Hij is onze Broer.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #32 Gepost op: juni 08, 2009, 09:03:24 pm »

quote:

gaitema schreef op 19 mei 2009 om 11:28:
Hebreeën 2:12

wanneer hij zegt: ‘Ik zal uw naam bekendmaken aan mijn broeders en zusters, u loven in de kring van mijn volk.’  

De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap  



In de NBG vertaling zie ik een verwijzing naar psalm 22:23. In het Oude testament werd over deze broederband al geprofeteerd en met name in de Messiaanse lijdenspsalm. Hieruit wordt in de Hebreeënbrief geciteerd.

Wel vreemd dat er in de NBV vertaling van psalm 22 niet over "broeders" gesproken wordt, terwijl dat in de grondtekst er wel staat.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #33 Gepost op: juni 08, 2009, 11:17:01 pm »
Dat soort vertaalblunders ben ik ook al eens tegen gekomen. Wordt er door Jezus een tekst aangehaald, die in het oude testament anders vertaald is dat Jezus het verwoord. Jammer is dat.
Een nieuwe start is een nieuw begin

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #34 Gepost op: juni 08, 2009, 11:27:22 pm »
Dat komt voornamelijk doordat ten tijde van het NT de Septuagint voor het OT gebruikt werd terwijl "onze" OT vanuit het Hebreeuws/Aramees vertaald is.

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #35 Gepost op: juni 08, 2009, 11:59:41 pm »

quote:

Adinomis schreef op 08 juni 2009 om 21:03:
[...]


In de NBG vertaling zie ik een verwijzing naar psalm 22:23. In het Oude testament werd over deze broederband al geprofeteerd en met name in de Messiaanse lijdenspsalm. Hieruit wordt in de Hebreeënbrief geciteerd.

Wel vreemd dat er in de NBV vertaling van psalm 22 niet over "broeders" gesproken wordt, terwijl dat in de grondtekst er wel staat.


Je bedoelt dit verschil:

NBV
 23 Ik zal uw naam bekendmaken,
u loven in de kring van mijn volk.

SV   
23 Zo zal
[22:23] Hebr 2:12.
ik Uw Naam mijn broederen vertellen; in het midden der gemeente zal ik U prijzen.
   
NBG
23 Ik zal uw naam aan mijn broeders verkondigen,
in het midden der gemeente zal ik U lofzingen.

De NBV is idd een te vrije vertaling. Ik begrijp ook niet waarom ze dit 'broeders' weglaten. Het lijkt me niet te moeilijk te begrijpen als het er wel staat.
Misschien vonden ze broeders te NT-achtig?
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2009, 12:00:47 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #36 Gepost op: juni 10, 2009, 12:08:11 pm »

quote:

dingo schreef op 08 juni 2009 om 23:27:
Dat komt voornamelijk doordat ten tijde van het NT de Septuagint voor het OT gebruikt werd terwijl "onze" OT vanuit het Hebreeuws/Aramees vertaald is.
Dat verklaart het.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #37 Gepost op: juni 10, 2009, 12:09:10 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 08 juni 2009 om 23:59:
[...]


Je bedoelt dit verschil:

NBV
 23 Ik zal uw naam bekendmaken,
u loven in de kring van mijn volk.

SV   
23 Zo zal
[22:23] Hebr 2:12.
ik Uw Naam mijn broederen vertellen; in het midden der gemeente zal ik U prijzen.
   
NBG
23 Ik zal uw naam aan mijn broeders verkondigen,
in het midden der gemeente zal ik U lofzingen.

De NBV is idd een te vrije vertaling. Ik begrijp ook niet waarom ze dit 'broeders' weglaten. Het lijkt me niet te moeilijk te begrijpen als het er wel staat.
Misschien vonden ze broeders te NT-achtig?
Gemeente vertaald in volk valt ook op. Misschien dat dat met de grondtekst te maken heeft?
Een nieuwe start is een nieuw begin

Alja

  • Berichten: 340
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #38 Gepost op: juni 10, 2009, 02:25:21 pm »
half offtopic:
@gaitema. Heb je Hebreëen al eens in één keer doorgelezen?
<><

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #39 Gepost op: juni 10, 2009, 10:24:05 pm »

quote:

gaitema schreef op 10 juni 2009 om 12:09:

Gemeente vertaald in volk valt ook op. Misschien dat dat met de grondtekst te maken heeft?
Volgens de grondtekst staan er in psalm 22:23 de woorden "broeders" en "gemeente". Dus het is niet goed vertaald. Het zijn ook termen die - zoals P&A al zei - meer in het NT voorkomen. Vandaar warschijnlijk.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #40 Gepost op: juni 11, 2009, 12:36:56 pm »
Jammer is dat toch. Nu bestaat Gods volk ook uit broeders en zusters, maar goed, het gaat om de juiste vertaling van woorden.
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2009, 12:37:15 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #41 Gepost op: juni 12, 2009, 12:10:00 am »
Gaan we verder met Hebr. 2:13 Zo zegt hij ook: ‘Ik zal steeds op hem vertrouwen,’ en verder: ‘Hier sta ik met de kinderen die God mij gegeven heeft.’
14 Omdat die kinderen mensen zijn van vlees en bloed, is de Zoon een mens geworden als zij om door zijn dood definitief af te rekenen met de heerser over de dood, de duivel, 15 en zo allen te bevrijden die slaaf waren van hun levenslange angst voor de dood. 16 Het moge duidelijk zijn: hij is niet begaan met het lot van engelen, hij is begaan met het lot van de nakomelingen van Abraham. 17 Daarom moest hij in alles gelijk worden aan zijn broeders en zusters; alleen dan zou hij in aangelegenheden tussen God en zijn volk een barmhartige en betrouwbare hogepriester zijn, die verzoening bewerkt voor hun zonden. 18 Juist omdat hij zelf op de proef werd gesteld en het lijden volbracht heeft, kan hij ieder die beproefd wordt bijstaan.

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #42 Gepost op: juni 12, 2009, 11:30:36 am »

quote:

dingo schreef op 12 juni 2009 om 00:10:
Gaan we verder met Hebr. 2:13 Zo zegt hij ook: ‘Ik zal steeds op hem vertrouwen,’ en verder: ‘Hier sta ik met de kinderen die God mij gegeven heeft.’
Dit laatste is ook weer een citaat uit het oude testament(Jes. 8:17-18). De schrijver wil benadrukken dat God het kindschap door middel van het offer van Jezus al in het Oude Testament bekend had gemaakt.

quote:

14 Omdat die kinderen mensen zijn van vlees en bloed, is de Zoon een mens geworden als zij om door zijn dood definitief af te rekenen met de heerser over de dood, de duivel, 15 en zo allen te bevrijden die slaaf waren van hun levenslange angst voor de dood.
Als we om ons heen kijken zien we de nood van mensen met angst. Angst voor de dood, en zelfs angst voor het leven. Dat bevrijding mogelijk is door Jezus Christus ziet men vaak niet. Er wordt zelfs gezegd dat men slaaf is van die angst. Dus niet alleen angst, maar ook een gebondenheid aan die angst, waarvan men zich niet kan losrukken. Wat een ellende....

quote:

16 Het moge duidelijk zijn: hij is niet begaan met het lot van engelen, hij is begaan met het lot van de nakomelingen van Abraham.
God ziet die ellende, Hij is begaan met de nakomelingen van Abraham. Hiermee wordt in de eerste plaats het Joods volk bedoeld. Maar de beloften aan Abraham waren voor het éne zaad: Jezus Christus.  Door het aannemen van Jezus de Messias mogen ook de heidenen kinderen van Abraham zijn.

quote:

Gal. 3:16 Nu werden aan Abraham de beloften gedaan en aan zijn zaad. Hij zegt niet: en aan zijn zaden, in het meervoud, maar in het enkelvoud: en aan uw zaad, dat wil zeggen: aan Christus.

Gal. 3:29 Indien gij nu van Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham en naar de belofte erfgenamen.
Christus, die zelf Abrahams nageslacht is, nam zijn broers en zussen mee in de kruisdood en opstanding.

quote:

17 Daarom moest hij in alles gelijk worden aan zijn broeders en zusters; alleen dan zou hij in aangelegenheden tussen God en zijn volk een barmhartige en betrouwbare hogepriester zijn, die verzoening bewerkt voor hun zonden. 18 Juist omdat hij zelf op de proef werd gesteld en het lijden volbracht heeft, kan hij ieder die beproefd wordt bijstaan.
De hogepriester van het Oude Testament was de bemiddelaar tussen God en mensen. Hij was de enige die in het Heilige der Heiligen, de plaats waar God woonde, mocht komen. Zelfs priesters mochten daar niet komen. Twee zonen van Aäron probeerden eens op een oneerbiedige manier voor Gods aangezicht te verschijnen. Toen werden ze gedood door vuur uit de hemel.

quote:

Lev.16:13 Daar moet hij het reukwerk ten overstaan van de HEER op het vuur leggen opdat de wolk van het reukwerk de verzoeningsplaat op de ark met de verbondstekst aan het oog onttrekt, anders sterft hij.
Hij, Jezus, was de enige heilige die voor Gods troon kon komen om ons heil te bewerken. Maar Hij moest eerst helemaal aan ons mensen gelijk worden: onze Oudste Broer, die ons vertrouwen waard is!  Die precies weet hoe wij in elkaar steken en ons daarom ook echt kan helpen als er verzoekingen op ons af komen. Laten we niet vergeten om, als het moeilijk is, ons vertrouwen op Hem te stellen. We zullen niet beschaamd uitkomen!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Hebreeën
« Reactie #43 Gepost op: juni 13, 2009, 09:42:37 am »
Angst voor de dood en het leven, dat heb ik ook gekend. Het is een hele bevrijding om van die angst af te mogen zijn. Ik kan er met mijn kop nog niet bij dat er zo weinig mensen zijn die iets hebben met God.
« Laatst bewerkt op: juni 13, 2009, 09:42:53 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin