Wat mij opvalt bij de eerste vier verzen:
--------------------------------------------------------------------------
Hebr. 1
vers 1
Nadat God eertijds vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had in de profeten, vers 2
heeft Hij nu in het laatst der dagen tot ons gesproken in de Zoon, die Hij gesteld heeft tot erfgenaam van alle dingen,---------------------------------------------------------------------------------
God heeft tot de vaderen gesproken in de profeten - (het oude testament) geven de woorden van God aan in eerste instantie het Joodse volk.
En God heeft door Zijn Zoon gesproken tot hen, Jezus wandelde drie jaar rond in Israel. God sprak door Hem.
Vergelijk de gelijkenis van de onrechtvaardige pachters:
quote:
Matt 21
34 Toen nu de tijd der vruchten naderde, zond hij zijn slaven naar die pachters om zijn vruchten in ontvangst te nemen. 35 Maar de pachters grepen zijn slaven, sloegen de ene, doodden de andere en stenigden een derde. 36 Hij zond weder andere slaven, nog meer dan eerst, en zij behandelden hen op dezelfde wijze. 37 Ten laatste zond hij zijn zoon tot hen, zeggende: Mijn zoon zullen zij ontzien. 38 Maar toen de pachters de zoon zagen, zeiden zij tot elkander: Dit is de erfgenaam, komt, laten wij hem doden om zijn erfenis aan ons te brengen.
God zond de profeten, en als laatste Zijn Zoon. Die Zoon is idd de erfenaam
van alle dingen. Hij heeft de boodschap van God aan ons doorgegeven.
Deze brief is ook aan Hebreeen die tot geloof gekomen waren in Jezus Christus gericht.
-----------------------------------------------------
vers 2b
door wie Hij ook de wereld geschapen heeft. [/quote]
--------------------------------------------------------------------
Dit komt ook naar voren bij de aanvang van Johannes 1: Alles is door het woord geworden. Het is hier netzo verheven als in dat gedeelte, dit verhevene gaat verder in het volgend vers:
---------------------------------------------------------------
Hebreeen 1
vers 3a
Deze, de afstraling zijner heerlijkheid en de afdruk van zijn wezen, ---------------------------------------------------------------------
Collosenzen 1 gaat hier uitgebreid op in.
-------------------------------------------------------------
vers 3b
die alle dingen draagt door het woord zijner kracht, heeft, na de reiniging der zonden tot stand gebracht te hebben, Zich gezet aan de rechterhand van de majesteit in den hoge,--------------------------------------------------------------------
Hier gaat de schrijver gelijk door tot en met het werk dat volbracht is: de reiniging van de zonden is tot stand gebracht en Jezus heeft zich gezet aan de rechterhand van de Vader. Dit komt verderop in de brief ook uitgebreid aan de orde en gaat verder dan de evangelien gaan. Het laat een blik in de hemel zien, wat de huidige realiteit is:
quote:
Hebr 9
11 Maar Christus, opgetreden als hogepriester der goederen, die gekomen zijn, is door de grotere en meer volmaakte tabernakel, niet met handen gemaakt, dat is, niet van deze schepping, 12 en dat niet met het bloed van bokken en kalveren, maar met zijn eigen bloed, eens voor altijd binnengegaan in het heiligdom, waardoor Hij een eeuwige verlossing verwierf.
Het werk wat beschreven wordt in de evangelien in uitvoering, is vanuit de Hebreeen brief een volbracht werk: Jezus is in de hemel ingegaan met Zijn eigen bloed als de volmaakte Hogepriester.
Voor die Hebreen die geheel vertrouwd waren met de Joodse offerdienst, een duidelijke vergelijking daarmee.
Dit zou je de kern van de brief Kunnen noemen.
Je ziet dat ook hier terug:
quote:
Hebr. 2: 9
maar wij zien Jezus, die voor een korte tijd beneden de engelen gesteld was vanwege het lijden des doods, opdat Hij door de genade Gods voor een ieder de dood zou smaken, met heerlijkheid en eer gekroond.
------------------------------------------------------------
vers 4
zóveel machtiger geworden dan de engelen, als Hij uitnemender naam boven hen als erfdeel ontvangen heeft.--------------------------------------------------------------
Het erfdeel van Hem is hoger dan de engelen, Zijn naam is uitnemender.
Eerbiedwaardiger, zegt de NBV.
In zijn Naam word alles gelegd wat Hij is. Hij wordt Christus genoemd, maar er staat dat Hij dit ook heeft waargemaakt (menselijk gezegd): God heeft Hem tot Christus gemaakt:
quote:
Hand 2,36
Dus moet ook het ganse huis Israëls zeker weten, dat God Hem èn tot Here èn tot Christus gemaakt heeft, deze Jezus, die gij gekruisigd hebt.
En dit zijn tot geloof gekomen Hebreeers waar deze brief aan wordt geschreven. Wat mooi: zij hebben Hem gerkuisigd, maar er zijn er die ook tot dat volk behoren en mogen nu toch ook geloven in Hem.
Zij Naam is de Naam waar de behoudenis in is: onder de hemel is er geen andere naam. (Hand. 4)