Auteur Topic: de Paus in Israel  (gelezen 1057 keer)

ruben1989

• Bekijk profiel
de Paus in Israel
« Gepost op: mei 11, 2009, 08:24:17 pm »
De paus is op dit moment bezig aan zijn bezoek aan het midden-oosten. Hij heeft echter een aantal uitspraken gedaan en acties ondernomen die eigenlijk alle gelovigen uit het midden-oosten tegen het hoofd stoot. Zo heeft hij kort geleden, waar al een uitgebreidde discussie over is geweest, een holocaust ontkennende priester weer toegelaten tot de katholieke kerk en heeft hij uitspraken gedaan waarin hij liet doorschemeren dat de islam een geweldadig geloof is. Is deze man wel in staat om een nuttige bijdrage te leveren in het midden-oosten of is het slechts een provocatie die eventueel tot meer problemen kan leiden, ik moet er bijvoorbeeld niet aan denken wat er gebeurt wanneer er een succesvolle aanslag door een moslim dan wel jood op de paus wordt gepleegd. Het lijkt me goed dat er aandacht is voor deze belangrijke religieuze kwestie, en een bezoek van de geestelijk leider van de grootste godsdienst aan de bakermat van drie wereldgodsdiensten, waar in naam van dit heiligdom door de verschillende religies al vele gruwelijkheden zijn begaan.

Thorgrem

• Bekijk profiel
de Paus in Israel
« Reactie #1 Gepost op: mei 11, 2009, 08:34:30 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 11 mei 2009 om 20:24:
De paus is op dit moment bezig aan zijn bezoek aan het midden-oosten.
Dat kan nog maar weinig mensen ontgaan zijn denk ik zo. :)

quote:

Hij heeft echter een aantal uitspraken gedaan en acties ondernomen die eigenlijk alle gelovigen uit het midden-oosten tegen het hoofd stoot.
Ik ben benieuwd waarmee je komt. :)

quote:

Zo heeft hij kort geleden, waar al een uitgebreidde discussie over is geweest, een holocaust ontkennende priester weer toegelaten tot de katholieke kerk
Daar is recent het een en ander over gezegd ja. Jammer dat het je nog niet helemaal duidelijk is geworden hoe het nou precies zit en wat de overwegingen zijn. Overigens is de FSSPX bisschop niet weer toegelaten tot de katholieke Kerk. Sinds zijn doop (indien hij katholiek gedoopt is, anders vormsel) maakte hij namelijk altijd al deel uit van de katholieke Kerk. Geen mening die daar nog wat aan kan veranderen. Hij is geëxcommuniceerd en de beweging waartoe hij behoord (FSSPX) schismatiek verklaard. De excommunicatie is opgeheven om tot gesprekken te kunnen komen. Zijn bisschopsambt wordt echter nog niet erkend, even als de FSSPX nog steeds schismatiek is. De paus heeft zijn beweegredenen ook verwoord in een brief.

quote:

en heeft hij uitspraken gedaan waarin hij liet doorschemeren dat de islam een geweldadig geloof is.
Ik kan je aanraden om de rede die uitgesproken is te Regensburg zelf eens te lezen in plaats van wat borrelpraat na te praten.

quote:

Is deze man wel in staat om een nuttige bijdrage te leveren in het midden-oosten of is het slechts een provocatie die eventueel tot meer problemen kan leiden,
Indien er iemand is in deze wereld die een nuttige en constructieve bijdrage kan leveren aan dit slepende conflict is dan is het wel de paus. Maar daarvoor moet je wel enig inzicht hebben in internationale politiek.

quote:

ik moet er bijvoorbeeld niet aan denken wat er gebeurt wanneer er een succesvolle aanslag door een moslim dan wel jood op de paus wordt gepleegd.
De beveiliging is vrij goed geregeld. Daarnaast laat men zich niet graag door angst regeren. Angst is een slechte raadgever.

quote:

Het lijkt me goed dat er aandacht is voor deze belangrijke religieuze kwestie, en een bezoek van de geestelijk leider van de grootste godsdienst aan de bakermat van drie wereldgodsdiensten, waar in naam van dit heiligdom door de verschillende religies al vele gruwelijkheden zijn begaan.
Lijkt mij ook.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
de Paus in Israel
« Reactie #2 Gepost op: mei 11, 2009, 08:34:43 pm »
Modbreak:
Dit topic had ik dus net dichtgegooid. :?