Auteur Topic: De paus in Israel  (gelezen 7563 keer)

ruben1989

• Bekijk profiel
De paus in Israel
« Gepost op: mei 11, 2009, 09:29:53 pm »
Is het verstandig dat de Paus naar het midden-oosten gaat en valt er een constructieve bijdrage van hem danwel de katholieke kerk als instituut te verwachten?
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2009, 09:30:27 pm door ruben1989 »

Thorgrem

• Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #1 Gepost op: mei 11, 2009, 09:34:09 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 11 mei 2009 om 21:29:
Is het verstandig dat de Paus naar het midden-oosten gaat
Het is voor elke christen verstandig om eens op bedevaart naar het heilige land te gaan.

quote:

en valt er een constructieve bijdrage van hem danwel de katholieke kerk als instituut te verwachten?
Jazeker. De katholieke Kerk is overigens zo veel meer dan een instituut (en dan is het nog maar de vraag welk instituut je bedoeld, er zijn er namelijk velen binnen de katholieke Kerk).

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #2 Gepost op: mei 11, 2009, 09:40:27 pm »

quote:

Het staat elk mens vrij om naar het midden oosten te gaan.
Voor de paus, als leider van een grote groep wereldburgers, eigenlijk wel logisch dat hij daar eens langs gaat.

quote:

en valt er een constructieve bijdrage van hem danwel de katholieke kerk als instituut te verwachten?

Ondanks dat ik niets met de beste man heb denk ik dat zijn invloed groter is dan soms ingeschat wordt. Het is hoe dan ook wel één van de wereldleiders immers?
Of hij een constructieve oplossing kan bedenken? Nee, omdat in welke oplossing dan ook er altijd mensen zijn die zich tekortgedaan gaan voelen.
Mail me maar als je wat wilt weten

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #3 Gepost op: mei 11, 2009, 10:20:43 pm »

quote:

Natuurlijk. Een pilgrimage naar het Heilige Land zou voor elke christen verstandig zijn.

quote:

constructieve bijdrage mbt tot wat?
Verbetering van de situatie van de onderdrukte katholieken in het M-O, bedoel je? Ik hoop het. De situatie is schrijnend voor veel van hen. Tevens is er een groot priester tekort omdat het in veel landen verboden is om seminaries of ander christelijk onderwijs op te zetten.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

ruben1989

• Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #4 Gepost op: mei 11, 2009, 10:25:09 pm »
ik verwacht ook zeker geen oplossing, de man die de oplossing voor het probleem heeft mag van mij de afgelopen twintig nobelprijzen op eisen, maar ik bedoel meer of het goedschiks of kwaadschiks zal zijn. Er hangen meer dingen samen in deze wereld en het een kan het ander vreemd beinvloeden ik geloof bijvoorbeeld niet dat het toeval is dat Israel een grootscheepse aanval op Gaza uitvoert vlak voor dat Bush jr aftreed in de V.S, daarom vraag ik me af of er nu ook organisaties, palestijnen voelen zich immers lichtelijk gesteund door de katholieke kerk, besluiten nu ook gebruik te maken van deze situatie.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #5 Gepost op: mei 12, 2009, 12:23:39 am »
Ik heb de oplossing...
Zowel Joden als Palestijnen 'moeten' Christus leren kennen.

Of krijg je voor idealisme geen nobelprijs?

[edit]

Ach laat ook maar.  Waarschijnlijk wordt de éne groep dan protestants en de ander katholiek...  Een 2e Ierland zitten we ook niet op te wachten.
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2009, 12:24:39 am door Doarsie »

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #6 Gepost op: mei 12, 2009, 12:49:24 am »

quote:

Doarsie schreef op 12 mei 2009 om 00:23:
Ik heb de oplossing...
Zowel Joden als Palestijnen 'moeten' Christus leren kennen.
Ik heb een verrassing, zij ZULLEN Christus leren kennen, sterker nog....elk zal zijn knie buigen en elke tong zal Hem aanbidden.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #7 Gepost op: mei 12, 2009, 08:28:30 am »

quote:

Daar is het ND een stuk voorzichtiger over:

quote:

Pausen in Israël. Het zijn altijd beladen bezoeken geweest. Maar geen enkele paus had tot dusver bij de Hitlerjugend gezeten en geen enkele paus had zich recent nog de woede van zowel Israël als de moslimwereld op de hals gehaald.

Van Israël, door een Holocaustontkenner te rehabiliteren. Van de moslimwereld, door een citaat over Mohammed aan te halen dat door moslims als beledigend werd ervaren. Paus Benedictus begeeft zich vandaag, als hij aankomt in Jeruzalem, in een veld vol mijnen. En het lijkt onwaarschijnlijk dat hij ze allemaal zal weten te omzeilen.

[....]

Johannes Paulus II was in staat harten te winnen. Het is de vraag of Benedictus XVI dat ook kan. De huidige paus laat zich in zijn boeken kennen als een intelligent, oprecht gelovig mens.

In zijn optreden houdt hij echter toch vaak het imago van een strenge wetenschapper. En de wereld wrijft hem gretig het stempel van inquisiteur aan. De aarzeling van de christenen in Israël heeft enige grond. De vraag is of dit pausbezoek op dit moment absoluut noodzakelijk is. Er valt eigenlijk niet zo veel te winnen. De vraag is of Benedictus nu de paus is die dit bezoek tot een goed einde kan brengen. Zijn adviseurs hadden de hoogbejaarde kerkleider in elk geval moeten behoeden voor het overvolle programma. Realistisch gezien is dit pausbezoek misschien al wel geslaagd als er geen brokken van komen.
Pausbezoek

Thorgrem

• Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #8 Gepost op: mei 12, 2009, 08:34:50 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 12 mei 2009 om 08:28:
[...]

Daar is het ND een stuk voorzichtiger over:

[...]

Pausbezoek

Waar de een voornamelijk belemmeringen en onmogelijkheden ziet, ziet de ander kansen en mogelijkheden. De christenen in het midden-oosten die zo te lijden hebben onder de verdrukking en vervolging krijgen in ieder geval een hart onder de riem. De paus brengt een boodschap van hoop en verbondenheid.

Overigens is het bijzonder om te zien hoe paus Johannes Paulus II nu plots zo opgehemeld wordt in de media. Dat terwijl tijdens zijn leven de Nederlandse pers bijzonder negatief was. Maar ook nu zijn de intenties wat te doorzichtig, ze gebruiken Johannes Paulus II enkel om Benedictus XVI slecht neer te zetten.
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2009, 08:41:08 am door Thorgrem »

Thorgrem

• Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #9 Gepost op: mei 12, 2009, 08:37:14 am »

quote:

Doarsie schreef op 12 mei 2009 om 00:23:
Ach laat ook maar.  Waarschijnlijk wordt de éne groep dan protestants en de ander katholiek...  Een 2e Ierland zitten we ook niet op te wachten.

Het spijt me zeer, maar ik heb niet de indruk dat het protestantisme ook maar enige rol speelt in het heilige land.
Het zou ook te kort door de bocht gaan de huidige problematiek in Noord-Ierland enkel als godsdienstig conflict aan te merken.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #10 Gepost op: mei 12, 2009, 10:23:59 am »

quote:

Thorgrem schreef op 12 mei 2009 om 08:34:
[...]
Waar de een voornamelijk belemmeringen en onmogelijkheden ziet, ziet de ander kansen en mogelijkheden.

De vraag is vooral: wat kan je reëel verwachten?

quote:

De christenen in het midden-oosten die zo te lijden hebben onder de verdrukking en vervolging krijgen in ieder geval een hart onder de riem. De paus brengt een boodschap van hoop en verbondenheid.

Dat is waar.

quote:

Overigens is het bijzonder om te zien hoe paus Johannes Paulus II nu plots zo opgehemeld wordt in de media. Dat terwijl tijdens zijn leven de Nederlandse pers bijzonder negatief was. Maar ook nu zijn de intenties wat te doorzichtig, ze gebruiken Johannes Paulus II enkel om Benedictus XVI slecht neer te zetten.
Och, och, wat een geweldige complottheorie. En dat allemaal enkel naar aanleiding van het ene zinnetje 'Johannes Paulus II was in staat harten te winnen' wat me terugblikkend een feitelijke constatering lijkt. Evenals het feitelijk klopt dat Benedictus in zijn optreden het imago van een strenge wetenschapper houdt.

Thorgrem

• Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #11 Gepost op: mei 12, 2009, 10:34:03 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 12 mei 2009 om 10:23:
Och, och, wat een geweldige complottheorie.
Als jou dat een fijn gevoel geeft moet je dit vooral jezelf voorhouden. Een ieder die wel wil zien kan het gewoon nalezen in de archieven van de media.

quote:

En dat allemaal enkel naar aanleiding van het ene zinnetje 'Johannes Paulus II was in staat harten te winnen' wat me terugblikkend een feitelijke constatering lijkt.
Een boute bewering. Jij kunt onmogelijk weten wat de aanleiding voor mijn schrijven is. Ik kan je nu alvast verklappen dat je het bij het verkeerde eind hebt.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #12 Gepost op: mei 12, 2009, 10:48:19 am »

quote:

Thorgrem schreef op 12 mei 2009 om 10:34:
Een boute bewering. Jij kunt onmogelijk weten wat de aanleiding voor mijn schrijven is. Ik kan je nu alvast verklappen dat je het bij het verkeerde eind hebt.
Je reageert op een citaat uit het ND-commentaar, dan is het toch niet zo heel raar dat je aanneemt dat je post dáár een reactie op is?

Thorgrem

• Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #13 Gepost op: mei 12, 2009, 11:06:09 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 12 mei 2009 om 10:48:
[...]

Je reageert op een citaat uit het ND-commentaar, dan is het toch niet zo heel raar dat je aanneemt dat je post dáár een reactie op is?
Nee, want als je gelezen had sprak ik over de media. Indien ik enkel het ND bedoelde (en dan zou dit artikel dus de aanleiding zijn) dan had ik niet zo'n algemene term gebruikt. Aanleiding is observatie van de reguliere media gedurende een x aantal jaren.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
De paus in Israel
« Reactie #14 Gepost op: mei 12, 2009, 11:45:24 am »

quote:

Thorgrem schreef op 12 mei 2009 om 11:06:
[...]

Nee, want als je gelezen had sprak ik over de media.

Ik lees prima, maar je post was wel een directe reactie op het ND-commentaar. Dus het had op z'n minst de suggestie dat je met die zin daar ook op doelde. Dus je had het ook iets duidelijker kunnen stellen.

Vergis ik me trouwens als ik het idee heb dat je deze mening over 'de' media niet op dit moment daar had geuit als in het commentaar niets had gestaan over Johannes Paulus II die in staat was harten te winnen? En dat je dit citaat dus wel degelijk vindt vallen onder dat ophemelen?