Auteur Topic: Knowing  (gelezen 3270 keer)

tomp

• Bekijk profiel
Knowing
« Gepost op: mei 24, 2009, 02:15:22 pm »
Donderdagavond ben ik naar de film Knowing geweest. Aparte film met het karakter van de eindtijd, maar op een bijzondere manier uitgewerkt. Hij was boeiend om te zien. Ik was benieuwd of anderen deze film ook al gezien hebben.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Knowing
« Reactie #1 Gepost op: mei 24, 2009, 02:32:54 pm »
niet gezien, maar vertel eens meer?

tomp

• Bekijk profiel
Knowing
« Reactie #2 Gepost op: mei 27, 2009, 08:55:45 am »
Ik vertel wat mij opviel in deze film. Maar voor ieder die de film zelf nog wil zien ... de clou van de film moet ik dan weggeven.

Even wat lege ruimte, zodat mensen kunnen wegzappen.

En dan nu het thema. Het verhaal beschrijft het einde van wereld vanuit de ogen van een natuurwetenschapper en diens zoon. De natuurwetenschapper loopt tegen een document aan waarin (uiteraard na onderzoek) een opsomming van rampen vermeld staat met de locatie. Er moeten nog 3 rampen komen, die inderdaad komen, maar door hem niet voorkomen kunnen worden. Bij de laatste ramp staat geen locatie in het document, alleen EE, wat later blijkt te betekenen "Everyone Else". Zijn zoon blijkt evenals een ander meisje in de film stemmen te horen. Verder zijn lopen er in de omgeving van hun huis geheimzinnige mannen rond, die uiteindelijk zowel de zoon als het meisje ontvoeren. Wanneer de vader hen traceert landt er een soort ruimteschip, die de twee kinderen (zoals ze zelf zeggen: de uitverkorenen), na een ontroerend afscheid van de zoon met zijn vader, meenemen.
Uiteindelijk vergaat de wereld door een enorme uitbarsting van een zonnevlam, waarin iedereen omkomt. De kinderen worden op een andere planeet geplaatst waar zij verder kunnen leven. In laatste shot hollen de kinderen naar een enorme grote boom toe.

tomp

• Bekijk profiel
Knowing
« Reactie #3 Gepost op: mei 27, 2009, 09:07:34 am »
Wat mij opvalt in deze film zijn de volgende dingen:
de wereld vergaat door vuur. Een mooi bijbels thema, maar dat onze zon dat veroorzaakt vind ik wel aardig gevonden: God gebruikt de middelijke weg, ook in de eindtijd. En dat geeft weer ruimte voor iedereen om te zeggen: het is gewoon een ongeluk, natuurkundig verklaarbaar, of het is de hand van God. In de film is plaats voor een aantal indirecte verwijzigingen naar God. Bv het vertrouwen dat de vader van de natuurwetenschapper uitspreekt vlak voor ze omkomen: Dit is niet het einde.

Het andere bijzondere is het gegeven dat er meer bewoonbare plaatsen in het heelal zijn waar leven is. Niemand kan hier natuurlijk met enige zekerheid iets over zeggen, maar in deze film wordt het vorm gegeven door het plaatsen van de kinderen op een nieuwe wereld. Hiermee wordt m.i. niet de nieuwe hemel en aarde bedoeld, omdat ik denk dat die voor alle gelovigen bedoeld is en niet alleen voor 2 kinderen. Ik moet wel zeggen dat je meer ruimteschepen ziet vertrekken van de plaats waar de kinderen gedropt worden, dus ik vermoed dat er meer uitverkoren paren neer gezet zijn (meer rassen?).

Het laatste shot was ook boeiend. Kinderen die hollen naar een boom ... de boom des Levens, of een nieuw boom van kennis van goed en kwaad? Beide gedachten veronderstellen de zondeloosheid van de kinderen. Ze kunnen weer opnieuw kiezen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Knowing
« Reactie #4 Gepost op: mei 27, 2009, 01:43:48 pm »
Deze?
http://www.filmfocus.nl/films/29712-Knowing.html

een kijker vond het einde niet echt wat, maar had van de eerste 100 minuten genoten...
Nog niet gezien, maar misschien wel wat om aan te raden aan een paar kids van mij die wel van films houden. :)
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2009, 01:45:53 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

tomp

• Bekijk profiel
Knowing
« Reactie #5 Gepost op: mei 28, 2009, 08:58:29 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 27 mei 2009 om 13:43:
Deze?
http://www.filmfocus.nl/films/29712-Knowing.html

een kijker vond het einde niet echt wat, maar had van de eerste 100 minuten genoten...
Nog niet gezien, maar misschien wel wat om aan te raden aan een paar kids van mij die wel van films houden. :)

Dat is hem inderdaad. Het einde is juist aardig voor mensen die weten welke bijbelse thema's allemaal aangeraakt worden in deze film. Ik vraag me alleen af hoe bewust/onbewust de makers hier mee bezig zijn geweest. Voor mensen zonder christelijke achtergrond is dit een veel minder interessante film.

Als je hem aan kinderen laat zien: het is wel een 12+ film. Persoonlijk zou ik kiezen voor 16+, ivm met een aantal expliciete calamiteitenbeelden. Niet bloederig of zo, maar het beeld van mensen die brandend uit een vliegtuig komen kruipen, kan gemakkelijk blijven hangen. Dat wordt echter niet supergedetailleerd gefilmd of uitgemolken, wat ik absoluut een pré vind van deze film.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Knowing
« Reactie #6 Gepost op: mei 28, 2009, 10:43:49 am »

quote:

tomp schreef op 28 mei 2009 om 08:58:
[...]

Dat is hem inderdaad. Het einde is juist aardig voor mensen die weten welke bijbelse thema's allemaal aangeraakt worden in deze film. Ik vraag me alleen af hoe bewust/onbewust de makers hier mee bezig zijn geweest. Voor mensen zonder christelijke achtergrond is dit een veel minder interessante film.

Als je hem aan kinderen laat zien: het is wel een 12+ film. Persoonlijk zou ik kiezen voor 16+, ivm met een aantal expliciete calamiteitenbeelden. Niet bloederig of zo, maar het beeld van mensen die brandend uit een vliegtuig komen kruipen, kan gemakkelijk blijven hangen. Dat wordt echter niet supergedetailleerd gefilmd of uitgemolken, wat ik absoluut een pré vind van deze film.

Goed dat je dat aangeeft. :)
Maar de een is bijna 15 en de ander bijna 17.
Dus dat komt wel goed. Zouden ze nog jonger zijn, wil ik zelf eerst weten hoe de film gaat om te kunnen beslissen of er gekeken wordt. Zo zal mijn dochter van 12 er niet naar mogen kijken voordat ik weet hoe de film is, maar meisjes zijn meestal iets minder geinteresseerd in thriller-achtige verhalen als jongens (is mijn ervaring)

Heb je ooit wel eens andere (eventueel christelijke) eindtijdfilms gezien?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

virusje

• Bekijk profiel
Knowing
« Reactie #7 Gepost op: december 21, 2009, 06:23:46 am »

quote:

tomp schreef op 27 mei 2009 om 09:07:
Wat mij opvalt in deze film zijn de volgende dingen:
de wereld vergaat door vuur. Een mooi bijbels thema, maar dat onze zon dat veroorzaakt vind ik wel aardig gevonden: God gebruikt de middelijke weg, ook in de eindtijd. En dat geeft weer ruimte voor iedereen om te zeggen: het is gewoon een ongeluk, natuurkundig verklaarbaar, of het is de hand van God. In de film is plaats voor een aantal indirecte verwijzigingen naar God. Bv het vertrouwen dat de vader van de natuurwetenschapper uitspreekt vlak voor ze omkomen: Dit is niet het einde.

Het andere bijzondere is het gegeven dat er meer bewoonbare plaatsen in het heelal zijn waar leven is. Niemand kan hier natuurlijk met enige zekerheid iets over zeggen, maar in deze film wordt het vorm gegeven door het plaatsen van de kinderen op een nieuwe wereld. Hiermee wordt m.i. niet de nieuwe hemel en aarde bedoeld, omdat ik denk dat die voor alle gelovigen bedoeld is en niet alleen voor 2 kinderen. Ik moet wel zeggen dat je meer ruimteschepen ziet vertrekken van de plaats waar de kinderen gedropt worden, dus ik vermoed dat er meer uitverkoren paren neer gezet zijn (meer rassen?).

Het laatste shot was ook boeiend. Kinderen die hollen naar een boom ... de boom des Levens, of een nieuw boom van kennis van goed en kwaad? Beide gedachten veronderstellen de zondeloosheid van de kinderen. Ze kunnen weer opnieuw kiezen.

Goeieavond,
Het bovenstaande beaam ik ook.
Met een aantal collegae zouden we een film gaan kijken,
echter na een paarminuten wilde ik toch wel weggaan, omdat het toch wel een creepy film te leek gaan worden. Toch ben ik maar blijven kijken.
Maar desondanks alles heeft dit mij toch een gerust stelling gegeven over de eindtijd. In de film zie je veel paniek, en zoals het gezien weer samen was, zo had ik het tijdens de film ook voor ogen.
Het moeilijke aan dit soort films is, zit hier nou een kwade bedoeling achter?
achteraf heb ik toch ook wel positive dingen gezien, (wederom citaat)