Auteur Topic: Hoe christelijk is Obama's politiek?  (gelezen 17789 keer)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Hoe christelijk is Obama's politiek?
« Reactie #30 Gepost op: juni 05, 2009, 12:29:42 pm »
Vrede
De eindtijd laat niet onverlet dat christenen de taak hebben vrede te stichten. En dat is iets waarin de laatste christelijke presidenten van Amerika tekort zijn geschoten.
De taak van een staatshoofd is niet het evangelie verkondigen. Zijn/haar taak is zijn/haar land goed besturen zodat er vrede en voorspoed komt/blijft. Vrede bereik je niet door fundamenteel christelijke uitspraken naar het hoofd van je niet-christelijke vijanden te slingeren.
Je moet je imho sterk afvragen of Gods eer meer gediend is bij oorlog of bij vrede. Denk aan de kruistochten: die vormen een smet op het christelijke blazoen, imho.

Belofte aan Israel
God heeft allerlei dingen aan de Joden beloofd, op grond waarvan het best aannemelijk is dat God nog steeds plannen met Israel heeft. Maar het blijven beloften aan de Joden, waar wij christenen-uit-de-heidenen geen fluit mee te maken hebben. Wij maken geen deel uit van het verbond waarin die beloften zijn gedaan, en hebben daar nooit deel van uitgemaakt. Actieve christelijke steun voor een staat Israel en dat als vervulling van een belofte aan de Joden zien, lijkt me een erg kromme interpretatie van de bijbel. Het is een uitleg die het verbond dat wij in Christus hebben onrecht aan doet.

Eindtijd
Ja, de eindtijd gaat gepaard met dood, verderf en oorlog. Maar een christelijke 'heilige' oorlog ter verdediging van Israel is niet te rechtvaardigen, zeker niet met het argument dat we immers toch in de eindtijd zitten. Onze opdracht is onder meer vrede te stichten. Dat lukt niet met een militante houding en onterechte bijbelse motieven.

Ps: iemand al een transcript van die speeches (over midden oosten en filteren van christelijke sites) van Obama gevonden?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juni 05, 2009, 12:36:19 pm »
Dit is een weergave van zijn toespraak door Trouw:

quote:

"Aan de cyclus van achterdocht en twist moet een eind komen", zei de president in zijn rede, gericht op verbetering van de betrekkingen met de moslimwereld na de aanslagen van 11 september 2001 en de oorlog in Irak.

De spanningen zijn gevoed, zo erkende Obama aan het begin van zijn toespraak, door 'kolonialisme dat veel moslims rechten en mogelijkheden ontnam en een Koude Oorlog waarin moslimlanden vaak als bondgenoten van de vijand werden behandeld zonder oog voor hun eigen aspiraties'.

Obama zei het ook tot zijn verantwoordelijkheid als Amerikaans president te rekenen om 'negatieve stereotiepen van de islam te bestrijden waar die zich voordoen'. Andersom geldt dat evenzeer, zei hij. De Verenigde Staten mogen ook niet grof worden gestereotypeerd als een 'zelfzuchtig imperium'.

Over het Palestijns-Israëlische conflict zei Obama dat de band tussen de VS en Israël 'onverbrekelijk' is, maar dat de situatie van de Palestijnen onaanvaardbaar is en dat alleen een Palestijnse staat naast Israël vrede kan brengen. De VS beschouwt de doorgaande uitbreiding van Israëlische nederzettingen als onwettig, zei hij verder, en vindt dat de Palestijnen, met name Hamas, geweld moet afzweren en het bestaansrecht van Israël erkennen.

Inzake Iran zal de VS met 'moed, correctheid en beslistheid' optreden, zei de president. Hij erkende dat de VS in de afgelopen eeuw een rol heeft gespeeld bij het omverwerpen van een democratisch gekozen Iraanse regering en zei dat het niet zal meevallen tientallen jaren van wantrouwen weg te nemen.

Obama nam duidelijk afstand van het beleid van zijn voorganger George Bush toen hij zei dat landen niet moeten proberen hun regeringsstelsel aan andere landen op te leggen. Bush stelde zich ten doel de westerse vorm van democratie over de wereld te verspreiden. Obama zei dat de VS niet beweert te weten wat voor iedereen het beste is. En ook gaat de VS er niet van uit dat het de uitslag van democratische verkiezingen kan bepalen. Waar hij wel in gelooft, zei Obama, is dat regeringen de wil van de bevolking moeten weerspiegelen en dat alle mensen de kans willen hebben om te zeggen wat ze denken en hoe ze geregeerd willen worden. Mensen willen vertrouwen hebben in de rechtspraak, willen een transparante regering hebben en de vrijheid om te leven zoals ze willen.

Grondig christelijk, wat staat hier nu voor raars in?
Kan het ook zijn dat er een bepaalde groep is, waar jij toe behoort, die te precies willen weten hoe het allemaal zal gaan in de nabije toekomst (heel menselijk natuurlijk) en die nu Obama te zwart maken omdat het niet past in jullie plaatje dat de mogelijkheid er misschien is spanningen op de wereld die, volgens mij zeker ook door schuld van ons, het westen als westen op zich, veroorzaakt zijn te verminderen?
Ik ben benieuwd naar je mening over mijn stelling. Gewoon benieuwd of je er wel eens zo over hebt nagedacht. Bekeren kan ik je toch niet van deze soort sites, dat heb ik al eerder geprobeerd. En ik ga er van uit dat jij juist mij zal willen bekeren van mijn afkeer ervan. Misschien moeten we dat maar van elkaar accepteren dan.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juni 05, 2009, 12:38:42 pm »

quote:

elle schreef op 05 juni 2009 om 12:29:
Maar het blijven beloften aan de Joden, waar wij christenen-uit-de-heidenen geen fluit mee te maken hebben. Wij maken geen deel uit van het verbond waarin die beloften zijn gedaan, en hebben daar nooit deel van uitgemaakt. Actieve christelijke steun voor een staat Israel en dat als vervulling van een belofte aan de Joden zien, lijkt me een erg kromme interpretatie van de bijbel. Het is een uitleg die het verbond dat wij in Christus hebben onrecht aan doet.

christenen hebben wel degelijk deel aan bepaalde beloften die ook voor israel gelden. Daarbij verteld romeinen 11 ons heel duidelijk welke rol de christenen uit de heidenen hebben t.o.v. de joden. Maar het is wel een door God geinitieerde rol.

Overigens had ik mijn vorige bijdrage nog wat aangevuld terwijl jij aan het schrijven was. Daarmee heb ik denk ik de overige verschillen al beantwoord.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juni 05, 2009, 12:40:59 pm »

quote:

mirt schreef op 05 juni 2009 om 12:36:
Dit is een weergave van zijn toespraak door Trouw:

[...]

Grondig christelijk, wat staat hier nu voor raars in?
Kan het ook zijn dat er een bepaalde groep is, waar jij toe behoort, die te precies willen weten hoe het allemaal zal gaan in de nabije toekomst (heel menselijk natuurlijk) en die nu Obama te zwart maken omdat het niet past in jullie plaatje dat de mogelijkheid er misschien is spanningen op de wereld die, volgens mij zeker ook door schuld van ons, het westen als westen op zich, veroorzaakt zijn te verminderen?
Ik ben benieuwd naar je mening over mijn stelling. Gewoon benieuwd of je er wel eens zo over hebt nagedacht. Bekeren kan ik je toch niet van deze soort sites, dat heb ik al eerder geprobeerd. En ik ga er van uit dat jij juist mij zal willen bekeren van mijn afkeer ervan. Misschien moeten we dat maar van elkaar accepteren dan.

Mirt,

ik ga uit van de bijbel en niet van dit soort sites. Ik hoef me dus helemaal niet te bekeren. maar op die sites en in kranten etc is informatie te vinden die je wakker schudden. Niet meer en minder. Wat je stuurt is denk ik een krantenbericht?

Overigens behoor ik niet tot de groep die alles precies wil weten, wel tot de groep die alles volgt wat er gebeurt in de wereld. dat lijkt me een evident verschil.

En nee ik wil je nergens van bekeren. Dit soort sites is voor mij geen geloof, maar een informatiebron, die ik ook nog kritisch screen. Niet alles geloof ik.
Mijn wereldbeschouwing heeft uitsluitend als centraal punt Israël. Vanuit dat perspectief bekijk ik zaken. Dat er parallel ontwikkelingen zijn in de rest van de wereld dat kom je dan vanzelf op het spoor. Die ontwikkelingen zijn nodig om het geschaak rond israël beter te kunnen begrijpen. Middels dit geschaak zal God zelf de volkeren laten optrekken naar Israël.

En dat ik kritisch ben op obama lijkt me geen doodzonde. natuurlijk zegt hij veel goede dingen, maar het gaat mij om de vrucht. Het resultaat. M.b.t. Israël vind ik die niet hoopgevend.
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2009, 12:54:22 pm door grondig christelijk »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juni 05, 2009, 01:12:22 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 juni 2009 om 12:40:
[...]

Mirt,

ik ga uit van de bijbel en niet van dit soort sites. Ik hoef me dus helemaal niet te bekeren. maar op die sites en in kranten etc is informatie te vinden die je wakker schudden. Niet meer en minder. Wat je stuurt is denk ik een krantenbericht?
Ik zie in Romeinen 11 geen dingen staan die jouw mening ondersteunen. Daar staat dat wij, christenen-uit-de-heidenen niet hoogmoedig moeten zijn tov niet-christelijke Joden. Niets meer, en vooral geen oproep tot het steunen van een staat Israel. Sterker nog: in rom 12 staat hoe je gezindheid wel moet zijn:

quote:

18 Stel, voor zover het in uw macht ligt, alles in het werk om met alle mensen in vrede te leven. 19 Neem geen wraak, geliefde broeders en zusters, maar laat God uw wreker zijn, want er staat geschreven dat de Heer zegt: ‘Het is aan mij om wraak te nemen, ik zal vergelden.’ 20 Maar ‘als uw vijand honger heeft, geef hem dan te eten, als hij dorst heeft, geef hem dan te drinken.
Dat lijkt me, voor zover ik kan zeggen terwijl geen transcripts gelezen heb, goed passen bij wat Obama aan het doen is.

quote:

Overigens behoor ik niet tot de groep die alles precies wil weten, wel tot de groep die alles volgt wat er gebeurt in de wereld. dat lijkt me een evident verschil.
Er staat te weinig in de bijbel over de eindtijd om te kunnen weten wat er dan precies gebeurd. En er staan genoeg aanwijzingen dat het ook niet te beredeneren is. Dood en verderf zijn niet van vandaag: in de middeleeuwen had je de pest, begin 1900 de spaanse griep. En toch zal Christus terug komen als een dief in de nacht.

quote:

En dat ik kritisch ben op obama lijkt me geen doodzonde. natuurlijk zegt hij veel goede dingen, maar het gaat mij om de vrucht. Het resultaat. M.b.t. Israël vind ik die niet hoopgevend.
Stel voor dat er daadwerkelijk vrede zou komen, dan zou God zijn plan niet meer kunnen voltrekken??
Nogmaals: onze taak is niet ons bekommeren over Israel. Onze taak is naastenliefde betonen, vrede stichten, goed doen etc. Zionisme is voor de Joden.
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2009, 01:14:12 pm door elle »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juni 05, 2009, 01:15:51 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 juni 2009 om 12:40:Mijn wereldbeschouwing heeft uitsluitend als centraal punt Israël. Vanuit dat perspectief bekijk ik zaken. Dat er parallel ontwikkelingen zijn in de rest van de wereld dat kom je dan vanzelf op het spoor. Die ontwikkelingen zijn nodig om het geschaak rond israël beter te kunnen begrijpen.
Ik geloof zelf niet dat God van mij vraagt Israël als centraal punt in mijn wereldbeschouwing te hebben en vanuit dat perspectief de zaken te bekijken. Maar je bent wel beter te snappen zo. Ik ga zelf een onderzoek doen naar die sites van Xander en wees waakzaam en nog wat meer. Het intrigeert me...

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juni 05, 2009, 01:20:30 pm »
link naar transcriptie

http://www.huffingtonpost...peech-video_n_211216.html

Elle,

het gaat me even om romeinen 11 vers 11 tot 15.

het gaat hier dus niet om wat we willen bevorderen, de loop der geschiedenis zo manipuleren dat bepaalde voorzeggingen door ons ingrijpen bewust willen latyen uitkomen en zodat men zich bekeerd, het gaat hier om onze christelijke houding en trouw, Naar de God van Israël. Dat dit voor hen een spiegel zal zijn waarop ze zich door afgunst bekeren. Dat is in de eerste  plaats bidden voor bekering, maar ook heel praktisch ondersteunen m.b.t. de aliyah, liefdewerk verrichten voor deze mensen. Belangeloos wel te verstaan. Voor hen een levende brief van christus zijn.
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2009, 01:23:21 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juni 05, 2009, 01:24:18 pm »

quote:

mirt schreef op 05 juni 2009 om 13:15:
[...]

Ik geloof zelf niet dat God van mij vraagt Israël als centraal punt in mijn wereldbeschouwing te hebben en vanuit dat perspectief de zaken te bekijken. Maar je bent wel beter te snappen zo. Ik ga zelf een onderzoek doen naar die sites van Xander en wees waakzaam en nog wat meer. Het intrigeert me...
God vraagt dit niet van je, hij toont het je vanuit Gods woord.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juni 05, 2009, 01:33:47 pm »

quote:

mirt schreef op 05 juni 2009 om 13:15:
[...]

Wees kritisch als je die sites bekijkt en lees vooral de vaak discutabele reacties niet. Het gaat mij om de algemene beeldvorming, niet om de details. Ook is dit meer een kanaal die berichten die opdoemen van allerlei allooi plaatst, en er zijn benaderingen waar ik absoluut vraagtekens bij heb of sterk geneigd af te doen als onzin.
Het is vaak berichtgeving die niet in de normale pers verschijnt. Hoewel de telegraaf de laatste tijd ook wel een aantal artikelen heeft geplaatst die verhalen op deze sites bevestigen.

wat betreft bijvoorbeeld de economische recessie en de olieprijs waren er een half jaar geleden berichten waar dit op uit zou lopen. We hebben het er hier toen ook even over gehad. Daar was ook verschil van mening over ik zou het te zwaar zien. De ontwikkelingen tot nu bevestigen echter het gelijk van de berichtgeving van toen op deze sites.

www.weeswaakzaam.info
www.endtimes.punt.nl
www.xandernieuws.punt.nl
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2009, 01:36:22 pm door grondig christelijk »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juni 05, 2009, 01:43:01 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 juni 2009 om 13:20:
@link: dank, ik zal die bekijken.

het gaat me even om romeinen 11 vers 11 tot 15.

het gaat hier dus niet om wat we willen bevorderen, de loop der geschiedenis zo manipuleren dat bepaalde voorzeggingen door ons ingrijpen bewust willen latyen uitkomen en zodat men zich bekeerd, het gaat hier om onze christelijke houding en trouw, Naar de God van Israël. Dat dit voor hen een spiegel zal zijn waarop ze zich door afgunst bekeren. Dat is in de eerste  plaats bidden voor bekering, maar ook heel praktisch ondersteunen m.b.t. de aliyah, liefdewerk verrichten voor deze mensen. Belangeloos wel te verstaan. Voor hen een levende brief van christus zijn.
Uit die verzen haal ik geenszins dat we de staat Israel moeten supporten. Eerder dat we vrede in het oosten zouden moeten nastreven: vrede voor Joden en Arabieren. De staat Israel vind ik prima, maar ik zie geen reden om me daar meer voor in te zetten van voor algemene vrede.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juni 05, 2009, 01:45:32 pm »
nog even over de positie van israel en Gods houding naar hen.

wanneer we romeinen 10 vanaf vers 16 lezen tot 11 helemaal wordt een uitleg gegeven over israël en de heidenen. Vanaf 11 vers 25 tot 32 laat God zijn hart zien voor dit volk.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juni 05, 2009, 01:46:12 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 juni 2009 om 13:33:
[...]

Wees kritisch als je die sites bekijkt en lees vooral de vaak discutabele reacties niet.

Wees gerust, kritisch ben ik genoeg.

quote:

wat betreft bijvoorbeeld de economische recessie en de olieprijs waren er een half jaar geleden berichten waar dit op uit zou lopen. We hebben het er hier toen ook even over gehad. Daar was ook verschil van mening over ik zou het te zwaar zien. De ontwikkelingen tot nu bevestigen echter het gelijk van de berichtgeving van toen op deze sites.
Er zijn meerdere personen (waaronder economen) die dit alles best aardig goed hebben voorspeld. Als daar mensen onder zijn die bijvoorbeeld ook in horoscopen geloven, ga ik dat toch ook niet doen?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juni 05, 2009, 01:48:37 pm »

quote:

elle schreef op 05 juni 2009 om 13:43:
[...]

Uit die verzen haal ik geenszins dat we de staat Israel moeten supporten. Eerder dat we vrede in het oosten zouden moeten nastreven: vrede voor Joden en Arabieren. De staat Israel vind ik prima, maar ik zie geen reden om me daar meer voor in te zetten van voor algemene vrede.
jij mag uiteraard ervoor kiezen daar geen reden in te zien. Ik denk daar anders over. Met betrekking tot dit verschil van inzicht, moet kunnen nietwaar?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juni 05, 2009, 01:51:19 pm »

quote:

elle schreef op 05 juni 2009 om 13:43:
[...]

Er komt niet eerder vrede dan dat er geestelijk eenheid en vrede is. Geestelijke eenheid naar de God van Abraham, Izaäk en Israël.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juni 05, 2009, 01:53:10 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 juni 2009 om 13:45:
nog even over de positie van israel en Gods houding naar hen.

wanneer we romeinen 10 vanaf vers 16 lezen tot 11 helemaal wordt een uitleg gegeven over israël en de heidenen. Vanaf 11 vers 25 tot 32 laat God zijn hart zien voor dit volk.
Maar daar staat nog steeds niets over dat de christenen-uit-de-heidenen een taak hebben ten opzichte van de huidige niet christelijke Joden. Er staat alleen dat we ze niet moeten minachten, omdat God nog een plan met ze heeft. Wat dat plan is, staat er niet. Een mogelijke interpretatie is een eigen land, de staat Israel. Maar zelfs dat is imho niet ontzettend hard te maken vanuit de bijbel.
Oorlog voeren/een oorlog financieren ten gunste van de staat Israel lijkt me tegen Gods opdracht aan ons ingaan. Maar het financieren van het Israelische leger is iets dat Amerika al heel lang doet.