Auteur Topic: Wonderkind door opvoeding!  (gelezen 12886 keer)

ArjanD

  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
Wonderkind door opvoeding!
« Gepost op: juni 11, 2009, 09:00:44 am »
http://www.zielenknijper.nl/wp-content/uploads/2009/06/ngc_logo.png

Op 38 jarige leeftijd heeft Susan Polgar een hoogte bereikt in de schaakwereld die maar zeer weinig vrouwen ooit zullen evenaren. Ondanks de algemeen heersende opvatting dat mannelijke hersenen beter geschikt zijn voor het begrijpen van ruimtelijke relaties, waarmee ze in het voordeel zijn in spellen als schaak, werd Susan de eerste vrouwelijke grootmeester.

Susan's bewonderenswaardige capaciteiten heeft haar het etiket "genie" doen verdienen, maar haar biologische vader László Polgár gelooft dat genialiteit "niet aangeboren is, maar gecreëerd".

http://www.zielenknijper.nl/wp-content/uploads/2009/06/mybrilliantbrain.jpg

Polgár merkte op dat Mozart al op zeer jonge leeftijd intensieve begeleiding kreeg van zijn vader. Dit zette hem er toe aan om zijn dochter Susan al op vijfjarige leeftijd schaak te leren.

quote:

"Mijn vader geloofde dat het potentieel van kinderen niet optimaal werd benut" zegt Susan.


--------

Bekijk de NGC documentaire:
http://video.google.com/videoplay?docid=-6378985927858479238

--------

Bron: National Geographic Channel

~~

Indien je deze documentaire bekijkt, wat moet je dan wel niet denken van bijvoorbeeld de meest recente studie van het UMC Utrecht:

Slimmere mensen hebben efficiënter brein

Hoe kan het zijn dat deze wetenschappers (zoals veel wetenschappers tegenwoordig) over het algemeen de opvatting hebben dat de hersenen er de oorzaak van zijn of iemand intelligent is of niet?

Hebben ze dan helemaal geen begrip of kennis van de menselijke geest? Denken ze nu echt dat onze emoties, gedachten en psychologische processen die ons onze intelligentie geven een product zijn van complexe chemische processen in de hersenen?

Indien je maar een heel klein beetje logisch kunt nadenken, dan begrijp je toch wel dat dat absoluut onmogelijk is?

Neem eens een stapje terug. Laat die boeken nu eens liggen en denk er zelf eens een keer goed over na!

Hoe kan het fysieke nu aan de basis staan van zichzelf? Is dat mogelijk? ... nee, dat is dus onmogelijk.

En toch zijn we er, en dat betekent dat er iets is dat ons doet leven. Iets dat niet fysiek kan zijn. Immers, de regel is dat het fysieke niet aan de basis kan staan van zichzelf.

En hoe diep we het fysieke ook bekijken, op atomair niveau of op welk niveau dan ook. Nooit zullen we kunnen meten wat ons doet leven, of voor dat aangaat, wat alles in het universum doet bestaan.

Je kunt het begrijpen door de volgende beredenatie:

"Je kunt niet kijken naar het kijken terwijl je kijkt"

Het leven is in essentie een vorm van intelligentie dat streeft naar iets dat er niet reeds is: voortbestaan. En onze psyche is een direct exponent van datgene dat ons doet leven.

Het is de psyche - of kracht van het leven - dat ons onze hersenen doet benutten (en verder doet ontwikkelen ten gunste van wat we willen kunnen).

Onze gevoelens, gedrag, emoties en intelligentie zijn dus geen product van vaststaande structuren in de hersenen, maar van de kracht die ons doet leven, die via onze hersenen tot uiting komt.

De gehele structuur van de hersenen kan veranderen, na aangeboren letsel maar ook na later letsel. Zie bijvoorbeeld de volgende man, die een sociaal en psychisch volkomen normaal leven leeft, met maar 25% hersenen:

http://www.zielenknijper.nl/wp-content/uploads/2009/06/brein-herstel-aanpassing.jpg

Bron: NewScientist

En zie bijvoorbeeld deze recente studie waarin werd aangetoond dat de hersenen van structuur kunnen veranderen na letsel: Wetenschappers ontmaskeren verborgen potentieel hersenen

Het is alom bekend dat het IQ per persoon op een ander moment in het leven met tot wel 20 punten kan verschillen. En zie bijvoorbeeld deze studie die aantoont dat hoogbegaafde mensen vaak meer intens leven:

http://www.deweekkrant.nl/agenda/2008/juli/09/hoogbegaafden_leven_intenser/

Het is de wil om de hersenen te gebruiken die je intelligent maakt.

Natuurlijk niet vanuit het niets. Er spelen misschien wel 1000 factoren een rol. Maar de psyche is er om problemen te overkomen, en erfelijke of lichamelijke problemen spelen in veel mindere mate een rol dan psychologische processen (om o.a. die problemen te overkomen).

Het is de wil om te leven die bepaalt hoe intelligent je bent.

Mijn IQ werd toen ik 15-16 jaar was getest terwijl ik op dat moment niet speciaal gemotiveerd was en wiet gebruikte met vrienden. Mijn IQ score was toen 126.

Later echter, toen ik mijn ware liefde gevonden had (toen ik ongeveer 17-18 jaar was) deed ik de test opnieuw en toen was mijn score 146. Mijn psyche was op dat moment anders, en ik was gedreven om de maximale capaciteiten te benutten.

Het zijn uiteindelijk toch maar gewoon vragen die je moet beantwoorden in zo'n test, en het leven heeft oneindig veel mogelijkheden.

Er is een gezegde "het doel heiligt middelen". Je kunt 1000 dingen verwerken voor 1 resultaat, of indien je weet waar je heen wilt of indien je gedreven bent door factoren in je leven, dan kun je het in 10 stappen doen. Dit heeft dus (in principe) niets met je brein te maken, maar met de wil om de capaciteiten van je hersenen te benutten.

En zoals je hebt gezien in de documentaire van National Geographic Channel is het reeds aangetoond dat je door puur psychologische opvoeding een kind tot genie / wonderkind kan maken.

Naar mijn mening zijn de conclusies die de wetenschappers van o.a. het UMC Utrecht trekken dus ver beneden peil, en eigenlijk min of meer een schande voor de mensheid. Dat we zo weinig realiteitsbesef hebben nog.

Wat is jullie mening hierover?

Vind je de ontwikkelingen in de psychiatrie, waarbij psychiaters ouders aansporen om kinderen hersenpepmiddelen (ADHD medicijnen etc.) te geven om beter te presteren op school, of dat studenten het tegenwoordig steeds vaker uit zichzelf gebruiken tijdens examens, vind je dat een goede zaak?

Want waar is dat eigenlijk op gebaseerd? Hoe kan het dat we doping verbieden in sport maar dat we wel willen dat kinderen hersenpepmiddelen gaan gebruiken?

En dit is reëel hoor: Wetenschappers voorspellen: kinderen slikken binnen één generatie intelligentie medicijnen

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Wonderkind door opvoeding!
« Reactie #1 Gepost op: juni 11, 2009, 10:11:22 am »
Medicijnen zijn er om zieke mensen beter te maken vind ik. Het lijkt me ongezond om medicijnen in te gaan zetten om prestaties die al normaal zijn te verhogen.
Voor mensen/kinderen met een aandoening als ADD, ADHD enz enz zijn medicijnen wel wenselijk indien zij zonder niet 'normaal' functioneren.

Overigens ben ik een "aanhanger" van meervoudige intelligentie (Howard Gardner). :)
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2009, 10:21:21 am door Thorgrem »

Ilonia

  • Berichten: 295
    • Bekijk profiel
Wonderkind door opvoeding!
« Reactie #2 Gepost op: juni 11, 2009, 10:29:34 am »
Onlangs heb ik nog een boekje gekocht dat heet: De Ziektemakers Hoe wij tot patient worden gemaakt. Schrijver Jorg Blech.
Vroeger waren ADHD gewoon drukke kinderen tegen woordig is bijna ieder kind een ADHD kind en slikken dus heel veel kinderen medicijen er tegen. In dit boek wordt ook aandacht besteed aan ADHD.
Ik denk dat je moet oppassen voor medicijn gebruik, want de meeste medicijnen hebben bijwerking en van een aantal is het langer termijn niet bekend. Vooral voor jongere kinderen die nog lichamelijk als geestelijk moeten ontwikkelen moet je denk ik voor zichtig zijn met medicijnen. Ik denk dat ook voeding een rol speelt. Als je ziet wat kinderen allemaal aan suiker binnen krijgen. Dat is allemaal energie en kinderen worden daar erg druk van. Daarbij moeten de ouders ook veel. De ouders werken en kinderen blijven langer op school. Als je als ouder een hele dag werkt dan ben jezelf moe en heb je geen zin in een druk kind.
Ik vind het geen goede zaak dat kinderen al jong aan medicijnen gaan, want dan leren ze dat voor alles een medicijn is en er dus niet meer vanaf komen. Daarom is drugs dan ook makkelijker om te slikken als je al gewend bent aan pillen.

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Wonderkind door opvoeding!
« Reactie #3 Gepost op: juni 11, 2009, 10:36:36 am »

quote:

Ilonia schreef op 11 juni 2009 om 10:29:
Vroeger waren ADHD gewoon drukke kinderen tegen woordig is bijna ieder kind een ADHD kind en slikken dus heel veel kinderen medicijen er tegen.

Het spijt me zeer maar dit is simpelweg niet waar. Er zijn helemaal niet zoveel kinderen gediagnosticeerd op ADHD. Het is een term die ouders veelal gebruiken om aan te geven dat hun kind druk is. Dat is echter dan nog niet vastgesteld door een bevoegd persoon. En dus kunnen er dan nog geen medicijnen uitgeschreven worden.  Van de 1000+ leerlingen die ik les heb gegeven het afgelopen halfjaar waren er misschien een handvol daadwerkelijk gediagnostiseerd op ADHD.

Vroeger werd dat idd niet gediagnostiseerd en was zo'n kind idd gewoon druk. Wat inhield dat het kind (indien het een ernstige aandoening had) zonder behandeling gewoon doorgestuurd werd naar het speciaal onderwijs. In het kader van het 'weer samen naar school' project wordt het doorsturen naar het speciaal onderwijs momenteel zo veel mogelijk voorkomen.
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2009, 10:37:26 am door Thorgrem »

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Wonderkind door opvoeding!
« Reactie #4 Gepost op: juni 11, 2009, 10:39:02 am »
Wat een enorm eenzijdig verhaal.

Uiteraard is intelligentie deels nurture en motivatie. Dat sluit niet uit dat intelligentie nog overwegend nature zal zijn.

Voorbeeld man met waterhoofd (MRI-plaatjes): inderdaad functioneren dergelijke mensen verbazingwekkend goed met zo weinig hersenen. Maar 't gros van normale hersenen bestaat uit 'steuncellen': gliacellen. Bij een waterhoofd is de verhouding steuncellen-zenuwen anders. De steuncellen zorgen voor de gezondheid van hersenen. 't Is niet voor niets dat waterhoofdige mensen ergens in hun 3e of 4e decade toch in capaciteit achteruit gaan: ze worden dommer en spastischer, en gaan vroeger dood.

Wat het voorbeeld van die puber betreft: dat toont hooguit aan dat IQ-tests een manco hebben: ze testen niet gemotiveerde mensen dus niet optimaal. Open deur.

quote:

... En zoals je hebt gezien in de documentaire van National Geographic Channel is het reeds aangetoond dat je door puur psychologische opvoeding een kind tot genie / wonderkind kan maken.
Ik denk dat er gemiddeld meer kinderen puur psychologisch in de vernieling zijn geholpen dan dat er wondermensen uit gegroeid zijn. Je ziet het gebeuren in china ea: extreme prestatie-eisen aan de kinderen. Resulteert in gemiddeld qua intellect goed presterende volwassenen. Maar ook in veel zelfmoorden ea.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Mellon

  • Berichten: 1045
    • Bekijk profiel
Wonderkind door opvoeding!
« Reactie #5 Gepost op: juni 11, 2009, 11:31:28 am »

quote:

Vind je de ontwikkelingen in de psychiatrie, waarbij psychiaters ouders aansporen om kinderen hersenpepmiddelen (ADHD medicijnen etc.) te geven om beter te presteren op school, of dat studenten het tegenwoordig steeds vaker uit zichzelf gebruiken tijdens examens, vind je dat een goede zaak?

Want waar is dat eigenlijk op gebaseerd? Hoe kan het dat we doping verbieden in sport maar dat we wel willen dat kinderen hersenpepmiddelen gaan gebruiken?
Ik vraag me (ook) af waarom de nadruk bij kinderen zo gelegd wordt op intelligentie en schoolprestaties, zodanig dat er pepmiddelen genomen moeten worden. Bestaan die arme kinderen uit niet meer dan hun intelligentie/schoolprestaties? Moeten ze daar gelukkig van worden?

mirt

  • Moderator
  • Berichten: 1730
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Wonderkind door opvoeding!
« Reactie #6 Gepost op: juni 11, 2009, 11:57:58 am »
Hallo Arjan, ik deel je zorg voor een groot deel over het gebruik van Ritalin. Heb jij trouwens Fernand Haesbrouck wel eens zelf ontmoet? Die specialiseert zich in zijn missie tegen het overmatig gebruik van medicijnen als het om psychische problemen gaat echt op het gebruik van Ritalin. En is daar ook heel erg bij betrokken. Ik snap wel dat jij en hij veel irritatie oproepen en voor een deel kun je daar zelf ook nog wel wat aan doen, (maar daar gaat het hier niet over) maar ik moet altijd een beetje lachen om zijn manier van de zaken brengen. Het is volgens mij een ontzettende grappige man.

quote:

ArjanD schreef op 11 juni 2009 om 09:00:
Het leven is in essentie een vorm van intelligentie dat streeft naar iets dat er niet reeds is: voortbestaan. En onze psyche is een direct exponent van datgene dat ons doet leven.

Het is de psyche - of kracht van het leven - dat ons onze hersenen doet benutten (en verder doet ontwikkelen ten gunste van wat we willen kunnen).

Onze gevoelens, gedrag, emoties en intelligentie zijn dus geen product van vaststaande structuren in de hersenen, maar van de kracht die ons doet leven, die via onze hersenen tot uiting komt.

Maar nu hierover: christenen denken meer zo: 'datgene dat ons doet leven' is God. En Hij heeft ons een geest gegeven en Hij heeft ons ook onze hersenen gegeven (en hij weet hoeveel haren wij op ons hoofd hebben, dus neem ik aan ook hoeveel hersenkronkels en hoeveel zenuwcellen) dus hoeven we niet mee te gaan met jouw stelling dat de psyche een 'direct exponent' (zonder meer, ik bedoel, zonder ook maar iets met de hersenen te maken te hebben) is van datgene wat ons doet leven.

Ik denk dat wij vooral een heleboel niet kunnen zeggen over hoe de geest met onze hersenen te maken heeft. Maar ik denk wel dat God ons onze hersenen (onze materiele hersenen) laat gebruiken om mede daardoor ons een geest te doen bezitten.

Wat vind je van mijn redenering?
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2009, 12:02:18 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Wonderkind door opvoeding!
« Reactie #7 Gepost op: juni 11, 2009, 12:03:10 pm »
ArjanD,

Als intelligentie volgens jou vooral voortkomt uit opvoeding, hoe komt het dan dat er veel gezinnen zijn waarbij het ene kind universiteit doet, en de andere MBO?

Je kunt toch moeilijk stellen dat de opvoeding per kind in een gezin dermate veel verschilt dat je daarmee de verschillen kunt verklaren (uitzonderingen daargelaten). Toch?

edit:niets tegen MBO-ers natuurlijk!
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2009, 12:04:01 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Wonderkind door opvoeding!
« Reactie #8 Gepost op: juni 11, 2009, 12:13:38 pm »

quote:

ArjanD schreef op 11 juni 2009 om 09:00:
[afbeelding]
...
Onze gevoelens, gedrag, emoties en intelligentie zijn dus geen product van vaststaande structuren in de hersenen, maar van de kracht die ons doet leven, die via onze hersenen tot uiting komt.[/url]
Dit klinkt als een conclusie nav een enorme drogredenatie, maar ik kan er de vinger niet goed op leggen. :+
IQ en depressie hangen samen, zoveel is bekend. Tegen bepaalde vormen van depressie wordt electroshocktherapie ingezet. Mensen functioneren daarna stukken beter, ook qua IQ. Tot ze opnieuw depressief worden.
Past dit in hun opvatting of juist niet?
Wat ook bekend is, is dat verbindingen tussen zenuwcellen reageren op electrische pulsen, en dan steviger of minder stevig worden. Hypothese is dat dat ten grondslag ligt aan trauma's of pijnsyndromen. Is dat dan psyche? Of is hun stelling juist dat je eerst psyche hebt en dat dat juist de reactie op electrische signalen en/of hechting van contactpunten beinvloedt?

Het komt op mij over als een boel geneuzel van mensen die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

mirt

  • Moderator
  • Berichten: 1730
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Wonderkind door opvoeding!
« Reactie #9 Gepost op: juni 11, 2009, 03:43:37 pm »
Als het gaat om de verhouding geest - hersenen weet niemand toch nog waar de klepel hangt? Maar het is inderdaad wel netjes om dat te erkennen. Je kunt natuurlijk wel iets geloven daaromtrent, maar dan moet wel duidelijk zijn dat het een geloof is, vind ik.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Wonderkind door opvoeding!
« Reactie #10 Gepost op: juni 11, 2009, 04:53:43 pm »
Wat me opvalt is dat er een paar zaken door elkaar gehaald worden:
- ADHD, wat een psychiatrische diagnose is en waarvoor door psychiaters medicatie voorschrijven (ritalin)
- het illegaal gebruik van ritalin als pepper door pubers, al dan niet in het kader van een tentamen
- de ontwikkeling van cognitieve stimulantia door de industrie; deze middelen zijn geen geneesmiddelen, maar zullen -net als cialis etc- via internet te bestellen zijn.

Het eerste lijkt me een prima zaak. De 2 andere niet, maar daar doe je verder niet zoveel tegen. Het is ongewenst (al kun je daarover ook discussiëren). Je kunt het als maatschappij/overheid aan banden proberen te leggen, maar er zal heus een illegaal circuit zijn waar je dat kunt krijgen. Ook als ouders, om het aan je kinderen te voeren. Is dat dan de verantwoordelijkheid van de ouders (zoals zelfstandig stappen/met het OV)? Of ligt die bij de maatschappij/overheid (zoals gebruik van cocaine en andere harddrugs; alcohol en tabac zitten er tussen in. Maar denk ook aan leerplicht.)
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2009, 04:57:01 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

mirt

  • Moderator
  • Berichten: 1730
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Wonderkind door opvoeding!
« Reactie #11 Gepost op: juni 11, 2009, 08:54:35 pm »

quote:

elle schreef op 11 juni 2009 om 16:53:
Wat me opvalt is dat er een paar zaken door elkaar gehaald worden:
- ADHD, wat een psychiatrische diagnose is en waarvoor door psychiaters medicatie voorschrijven (ritalin)

Bedoel je dan een diagnose voor een bepaald gedrag waarvoor medicatie gegeven mag/kan worden? (En waarvan sommigen vinden dat de nadelen van die medicatie ernstig worden onderschat in het algemeen) Of bedoel je een diagnose voor een hersenstoornis? Dat laatste is volgens mij nog nooit vastgesteld en is een ergernis voor Arjan en ik vind die ergernis begrijpelijk.

Mijn mening (voor wat het waard is): er bestaan vast wel bepaalde stoornissen van de hersenen (volgens mij heel moeilijk te classificeren mochten ze ooit aangetoond worden) waaruit gedrag voortkomt dat nu gediagnosticeerd wordt als zijnde een gevolg van 'adhd'. Maar veel gedrag wat nu wordt gediagnosticeerd als zijnde het gevolg van 'adhd' komt gewoon voort uit een wat van het gemiddelde afwijkend karakter. Een karakter wat zo z'n nadelen, maar ook z'n voordelen heeft. En waarbij het er meer dan bij een kind (volwassene) met een meer gemiddeld karakter op aan komt dat zo iemand als kind de juiste aanpak krijgt en zelf leert welke manier van leren en leven het beste bij hem/ haar zal passen.

Ik durf dit zo vrijmoedig te beweren nadat ik heb vastgesteld dat er inderdaad nog nooit is aangetoond dat iemand met adhd (en add) een afwijking in de hersenen heeft (een afwijking die meer omvat dan 'afwijkend van het gemiddelde' zonder dat er een stoornis hoeft te worden verondersteld).
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2009, 08:58:36 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Wonderkind door opvoeding!
« Reactie #12 Gepost op: juni 11, 2009, 10:00:59 pm »
Ik bedoel ADHD zoals verwoord in de DSM IV.

Relativerend artikel (2005):

quote:

What is attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD)?
Furman L.

Attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) is described as the most common neurobehavioral condition of childhood. We raise the concern that ADHD is not a disease per se but rather a group of symptoms representing a final common behavioral pathway for a gamut of emotional, psychological, and/or learning problems. Increasing numbers of children, especially boys, are diagnosed with ADHD and treated with stimulant medications according to a simplified approach. Methodical review of the literature, however, raised concerning issues. "Core" ADHD symptoms of inattentiveness, hyperactivity and impulsivity are not unique to ADHD. Rates of "comorbid" psychiatric and learning problems, including depression and anxiety, range from 12 to 60%, with significant symptom overlap with ADHD, difficulties in diagnosis, and evidence-based treatment methods that do not include stimulant medications. No neuropsychologic test result is pathognomic for ADHD, and structural and functional neuroimaging studies have not identified a unique etiology for ADHD. No genetic marker has been consistently identified, and heritability studies are confounded by familial environmental factors. The validity of the Conners' Rating Scale-Revised has been seriously questioned, and parent and teacher "ratings" of school children are frequently discrepant, suggesting that use of subjective informant data via scale or interview does not form an objective basis for diagnosis of ADHD. Empiric diagnostic trials of stimulant medication that produce a behavioral response have been shown not to distinguish between children with and without "ADHD." In summary, the working dogma that ADHD is a disease or neurobehavioral condition does not at this time hold up to scrutiny of evidence. Thorough evaluation of symptomatic children should be individualized, and include assessment of educational, psychologic, psychiatric, and family needs.
En in dit artikel wordt gepleit voor subgroepen in ADHD op basis van neurotransmitterafwijkingen:

quote:

Dopamine-serotonin interactions in attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD).
Oades RD.

Poor control of attention-related and motor processes, often associated with behavioural or cognitive impulsivity, are typical features of children and adults with attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD). Until recently clinicians have observed little need to improve on or add to the catecholaminergic model for explaining the features of ADHD. Recent genetic and neuroimaging studies however provide evidence for separate contributions of altered dopamine (DA) and serotonin (5-HT) function in this disorder. Genetic studies imply that for both DA and 5-HT systems variants may frequently occur in ADHD for neurotransmitter uptake, synthesis and breakdown functions. The separate distributions in the brain of mesolimbic DA transporter and mesocortical DA D4 binding sites, both strongly implicated in ADHD, draws attention to potentially differential contributions from the 5-HT system. However, the evidence here points less towards an anatomical differentiation, as towards one in terms of inhibitory/facilitatory pre/post-synaptic location of receptors in the 5-HT(1) and 5-HT(2) families. While the monoamine metabolite levels excreted in ADHD are often correlated, this may well flow from a starting point where 5-HT activity is anomalously higher or lower than the generally lower than normal levels for DA. It appears that perhaps both situations may arise reflecting different diagnostic subgroups of ADHD, and where impulsive characteristics of the subjects reflect externalizing behaviour or cognitive impulsivity. For these features there is clear evidence that DA and 5-HT neuronal systems can and do interact anomalously in ADHD at the level of the soma, the terminals and at a distance. Interactions mediated by macroglia are also likely. However, it remains difficult to ascribe specific mechanisms to their effects (in potentially different subgroups of patients) from this relatively new field of study that has as yet produced rather heterogeneous results.


Dus: ja, de (patho)fysiologische basis van ADHD is nog niet opgehelderd. En ja: mocht men afwijkingen vinden, dan is er nog de oorzaak-gevolgvraag.
Maar het lijkt me dat vooralsnog ADHD als diagnose bij specialisten dient te blijven, evenals het verstrekken van ritalin. Zelfmedicatie via het internet/de dealer op de hoek regelen lijkt me niet goed.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

mirt

  • Moderator
  • Berichten: 1730
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Wonderkind door opvoeding!
« Reactie #13 Gepost op: juni 11, 2009, 10:04:31 pm »

quote:

elle schreef op 11 juni 2009 om 22:00:Dus: ja, de (patho)fysiologische basis van ADHD is nog niet opgehelderd. En ja: mocht men afwijkingen vinden, dan is er nog de oorzaak-gevolgvraag.

Dat bedoel ik maar...

quote:

Maar het lijkt me dat vooralsnog ADHD als diagnose bij specialisten dient te blijven, evenals het verstrekken van ritalin. Zelfmedicatie via het internet/de dealer op de hoek regelen lijkt me niet goed.
Nee, zeker niet. Maar hou je vast als Arjan en Haesbrouck eraan komen, het gaat hen om veel meer.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Wonderkind door opvoeding!
« Reactie #14 Gepost op: juni 11, 2009, 10:11:03 pm »

quote:

mirt schreef op 11 juni 2009 om 22:04:

Nee, zeker niet. Maar hou je vast als Arjan en Haesbrouck eraan komen, het gaat hen om veel meer.

Als hun argumentatie niet boven het niveau van national geographic uitkomt en men selectief uit artikeltjes plukt wat in hun straatje past: laat maar waaien.
Vooralsnog begrijp ik niet waar ArjanD het over wil hebben of wat hij bedoelt met psyche en levenskracht.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]