Auteur Topic: Pedagogiek: holding  (gelezen 9843 keer)

mirt

  • Moderator
  • Berichten: 1730
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Pedagogiek: holding
« Reactie #15 Gepost op: juni 29, 2009, 04:04:35 pm »
Ik zit even te denken: je kunt wel als je dan de was opvouwt ofzo laten merken dat je het kind ziet. Het negeren kan er ook uit bestaan dat je het negatieve gedrag voor een groot deel negeert. In plaats van dat je net doet of jij en het kind op dat moment niks met elkaar te maken hebben. En als je dan wat zegt, kun je natuurlijk niet net doen alsof er niks aan de hand is. De functie van een zuiver constaterende opmerking zoals "wat ben je boos..." (dus niet met de intonatie, ik vind dat raar of met een beschuldigende intonatie) kan zijn om wel te laten merken dat je het kind ziet, maar ook te laten merken dat de wereld niet vergaat (jij bent er nog gewoon en niet ineens heel anders geworden) en ook dat de wereld niet nu ineens aan de voeten van het kind ligt.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Pedagogiek: holding
« Reactie #16 Gepost op: juni 29, 2009, 04:13:48 pm »
Eens.

Ik had je vorige post trouwens nog niet gelezen, daar staan nuttige dingen in. :)
Mijn post was dus geen reactie op die van jou, maar die van visit.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Mellon

  • Berichten: 1045
    • Bekijk profiel
Pedagogiek: holding
« Reactie #17 Gepost op: juni 29, 2009, 04:32:04 pm »

quote:

mirt schreef op 29 juni 2009 om 15:48:
wat je eigenlijk afleert is gerichte boosheid. Vage gevoelens die eigenlijk een soort ongerichte boosheid zijn zullen ook dan altijd blijven bestaan en later heel hinderlijk kunnen zijn voor het kind
Ik weet uit ervaring dat dit heel belemmerend kan zijn, zelfs als je volwassen bent geworden. Als je als kind je boosheid niet kunt of mag uiten, kan het zijn dat je ie gevoelens niet meer 'herkent' en erkent als je volwassen bent.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Pedagogiek: holding
« Reactie #18 Gepost op: juni 30, 2009, 01:05:09 am »

quote:

visit schreef op 29 juni 2009 om 13:22:
[...]


Zou je inhoudelijk willen reageren op mijn post.
Heb ik eerder al gedaan.
Maar laten we wel wezen: kind 0;9 jaar leeft uit lust en onlust.
Wat denk je te bereiken?
Communicatie gaat via de fles en de luier :)
Je stopt er "iets" in en er komt "iets" uit (Kaandorp was dat toch? Briggitte?)
Meer niet.

quote:

Ik geef aan dat een dialoog op die leeftijd onmogelijk is.
en dat bestrijd ik bij dezen. een mens is een communicatief wezen namelijk.
communicatie is meer dan taal. HEt is ook de aanwezigheid en het ervaren van de ander (D.Timmer - Huygens), communicatie is elke vorm van interactie tussen twee levende wezens.

quote:


een kind op die leeftijd lacht en huilt en geeft op die manier aan
of het zich prettig voelt of niet.
En het kind lacht na de koude kraan?
Je past op totaal onjuiste wijze het stimulus-respons leren toe.
In de opvoeding kun je ook uitgaan tot negeren van het kwade en stimuleren van het goede (klinkt erg ruimdenkend maar zo bedoel ik het niet.)

quote:

Simpelweg negeren kunnen we niet (laten doen).
Als jij het niet kunt negeren, waar ligt dan het probleem? Bij het kind (is de persoon met gedrag) of bij de opvoeder ?

quote:


We hopen handvaten te vinden om met dit probleem om te gaan.
Onvermijdelijk besteden we haar ook weleens uit.
Heb je inbakeren geprobeerd? Heb je gekeken naar de gevolgen van bv. voeding? Is er sprake van een koemelkintollerantie? Zijn er stressfactoren te noemen? Heb je gekeken naar alle optie's ?
Ik stel maar wat vragen.
Niet om negatief te doen maar omdat ik dagelijks werk met mensen die vastlopen door koude kranen etc.
Het is geen juiste oplossing in mijn beleving en mijn beroep. Sorry, maar ik ken de gevolgen en vaak ook de oorzaak van dergelijk handelen.
Probeer eens of bundelen werkt????

quote:


Ze is in de leeftijd van uitproberen.

De basis zal nu al gelegd dienen te worden.

Toch?

Ja, een basis van vertrouwen leg je vanaf de geboorte.
Oók de basis dat boosheid mag.
Ook de basis dat paps en mams niet alles oplossen voor het kind.
Zoek eens wat na over de methode van Thomas Gordon, lees, lees en ontdek dat je kind iets wil vertellen.
Stel dat ik elke keer als jij mij iets wilt vertellen jou onder de koude kraan zou houden. Hoe voelt dat? Hoe ervaar je dat
Bedenk daarbij dat een kind van 9 maanden weinig heeft om dingen duidelijk mee te maken.
Ik vergelijk het wel eens met een pup.
Die moet je ook in alles sturen door het wenselijke te belonen.
Zou dat mogelijk zijn bij dit kind?
Mail me maar als je wat wilt weten

Mellon

  • Berichten: 1045
    • Bekijk profiel
Pedagogiek: holding
« Reactie #19 Gepost op: juni 30, 2009, 08:59:23 am »

quote:

dingo schreef op 29 juni 2009 om 18:01:
Persoonlijk ben ik toch wel blij dat sommige mensen op die manier enige zelfbeheersing geleerd hebben omdat dat echt veel gezonder is voor hun omgeving. Maar nogmaals, niet voor een kind van 9 maanden.


Ik weet niet of je hiermee op mij reageerde, maar het niet toestaan van gevoelens zoals Mirt het beschreef, door jezelf of aangeleerd door anderen, is geen zelfbeheersing maar zelfontkenning.

Als je zelfbeheersing wilt leren zul je eerst moeten weten en accepteren wat je voelt. Ik bestrijd geenszins dat kinderen moeten leren zichzelf te beheersen, maar dat kunnen ze pas leren als ze wat ouder zijn. Leren omgaan met je emoties is tamelijk ingewikkeld en veel volwassenen bakken er niks van, dat ben ik met je eens.

visit

  • Berichten: 60
    • Bekijk profiel
Pedagogiek: holding
« Reactie #20 Gepost op: juni 30, 2009, 12:33:55 pm »

quote:

okidoki schreef op 30 juni 2009 om 01:05:
[...]
 Heb ik eerder al gedaan.
Maar laten we wel wezen: kind 0;9 jaar leeft uit lust en onlust.
Wat denk je te bereiken?
Communicatie gaat via de fles en de luier :)
Je stopt er "iets" in en er komt "iets" uit (Kaandorp was dat toch? Briggitte?)
Meer niet.

[...]
 en dat bestrijd ik bij dezen. een mens is een communicatief wezen namelijk.
communicatie is meer dan taal. HEt is ook de aanwezigheid en het ervaren van de ander (D.Timmer - Huygens), communicatie is elke vorm van interactie tussen twee levende wezens.


De logica tussen deze 2 reacties begrijp ik niet van je.
Zou je die willen toelichten?

quote:


[...]
 En het kind lacht na de koude kraan?
Je past op totaal onjuiste wijze het stimulus-respons leren toe.
In de opvoeding kun je ook uitgaan tot negeren van het kwade en stimuleren van het goede (klinkt erg ruimdenkend maar zo bedoel ik het niet.)


Wat wil je mij uitleggen met lachen nadat het onder de koude kraan is geweest?


Zou je  mij de stimulus-respons willen toelichten?

quote:



[...]
 Als jij het niet kunt negeren, waar ligt dan het probleem? Bij het kind (is de persoon met gedrag) of bij de opvoeder ?


Wil je deze voor mij toe lichten?

quote:


[...]
 Heb je inbakeren geprobeerd? Heb je gekeken naar de gevolgen van bv. voeding? Is er sprake van een koemelkintollerantie? Zijn er stressfactoren te noemen? Heb je gekeken naar alle optie's ?
Ik stel maar wat vragen.
Niet om negatief te doen maar omdat ik dagelijks werk met mensen die vastlopen door koude kranen etc.
Het is geen juiste oplossing in mijn beleving en mijn beroep. Sorry, maar ik ken de gevolgen en vaak ook de oorzaak van dergelijk handelen.
Probeer eens of bundelen werkt????


We zijn op zoek naar oplossingen. We staan open voor adviezen van anderen. We willen om kunnen gaan met haar driftbuien.
Negeren zou een van de opties zijn. Onder de koude kraan wat ons betreft niet. Maar er zijn toch wel andere mogelijkheden?

quote:


[...]

Ja, een basis van vertrouwen leg je vanaf de geboorte.
Oók de basis dat boosheid mag.
Ook de basis dat paps en mams niet alles oplossen voor het kind.
Zoek eens wat na over de methode van Thomas Gordon, lees, lees en ontdek dat je kind iets wil vertellen.
Stel dat ik elke keer als jij mij iets wilt vertellen jou onder de koude kraan zou houden. Hoe voelt dat? Hoe ervaar je dat
Bedenk daarbij dat een kind van 9 maanden weinig heeft om dingen duidelijk mee te maken.
Ik vergelijk het wel eens met een pup.
Die moet je ook in alles sturen door het wenselijke te belonen.
Zou dat mogelijk zijn bij dit kind?
Ik zal mij verdiepen in de Thomas Gordon-methode.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Pedagogiek: holding
« Reactie #21 Gepost op: juni 30, 2009, 02:24:26 pm »

quote:

visit schreef op 30 juni 2009 om 12:33:
[...]


De logica tussen deze 2 reacties begrijp ik niet van je.
Zou je die willen toelichten?
Jij schrijft dat er geen communicatie is met je kind in de zin van dialoog. Maar communicatie is meer dan verbaal contact. De eerste contacten met een kind verlopen via de huid als het een pasgeborene is.
Niet voor niets legt men de boreling op de buik van de moeder.

quote:

Zou je  mij de stimulus-respons willen toelichten?
Ja, maar er is veel op internet voorradig daarover vandaar:
deze

quote:

Wil je deze voor mij toe lichten?

Heel vaak is het niet het kind dat het probleem heeft maar de ouder die het als probleem ervaart.
Zegt niets over de ouders in negatieve zin maar kan een eye-opener zijn in dit soort situaties.

quote:


We zijn op zoek naar oplossingen. We staan open voor adviezen van anderen. We willen om kunnen gaan met haar driftbuien.
Negeren zou een van de opties zijn. Onder de koude kraan wat ons betreft niet. Maar er zijn toch wel andere mogelijkheden?
Wij hebben één van onze kinderen op een bepaald moment (kind was 4 maanden) even uitbesteed bij familie. Een weekend NIET hoeven zeg maar.
Bleek dat het kind daar anders / rustiger was als thuis.
Reden: muziek in huis.
Dat bedenk je niet zo 1 2 3 dat moet je ontdekken.

quote:

Ik zal mij verdiepen in de Thomas Gordon-methode.
Lees daarnaast ook voor de lol Oei Ik Groei (het legt ouders e.e.a. uit over hoe een kind verandert)
« Laatst bewerkt op: juli 01, 2009, 12:28:54 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

visit

  • Berichten: 60
    • Bekijk profiel
Pedagogiek: holding
« Reactie #22 Gepost op: juli 05, 2009, 09:43:02 pm »
Mag ik een ieder bedanken die gereageerd heeft op mijn posts? Mocht je nog aanvullingen hebben op je post dan verneem ik dat graag. Of als je dit topic voor het eerst leest, zie ik ook graag je reactie tegemoet.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Pedagogiek: holding
« Reactie #23 Gepost op: juli 06, 2009, 08:39:09 am »
Modbreak:
Een aantal berichten over boosheid in het algemeen bij kinderen zijn afgesplitst naar: Hoe kun je een boos kind het best laten afkoelen?. Hier graag verder over de 'holding techniek', evt in combi met 'breath holding spells'.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]