Auteur Topic: Hoe kun je een boos kind het best laten afkoelen?  (gelezen 13096 keer)

Thorgrem

• Bekijk profiel
Hoe kun je een boos kind het best laten afkoelen?
« Gepost op: juni 27, 2009, 07:01:49 pm »

quote:

dingo schreef op 27 juni 2009 om 01:35:
[...]

Ja hoor daar denk ik wel eens over na, ben zelfs getrouwd met iemand die pedagogiek in haar opleiding heeft gehad. Neemt niet weg dat ik onder stagiaires en jonge collega's, die pedagogisch volledig correct zijn opgevoed, de grootste aso's tegenkom. Waarmee ik maar zeggen wil dat pedagogisch correct opvoeden ook niet alles is. (En nee, ik heb het zelf nog nooit nodig gevonden een kind onder de koude kraan te houden, maar ik heb het wel zien werken.)

Ook binnen de pedagogiek zijn er verschillende opvattingen. Maar zoals jezelf al aangeeft heeft de 'softe pedagogiek' de laatste tientallen jaren de overhand. Op een gegeven moment zal er wel een correctie komen in het denken.

Ik zou het ouders niet aanraden, maar als ze zelf met het idee komen om hun driftige niet houdbare kind onder een koude kraan te stoppen dan zal ik het niet afraden. Ik ken overigens meerdere volwassen mensen die dit in hun jeugd ondervonden hebben, ze zijn er allemaal niet slechter van geworden en hebben hun driftbuien binnen zeer korte tijd veel beter leren beheersen.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 27, 2009, 10:41:00 pm »
Pedagogisch correct opvoeden is natuurlijk altijd goed. Alleen verschillen de meningen natuurlijk over wat pedagogisch correct is.

Over softe en niet softe opvoedingsmethoden praten is net zo iets als over linkse politiek en rechtse politiek praten. Het gaat er om lijkt me dat je zelf weet waarom je het op een bepaalde manier doet en niet om juist niet of juist wel soft te willen opvoeden.

@ Dingo, dan ben ik nu wat gerustgesteld. Hoe je schreef: het zal vast niet pedagogisch zijn, maar het werkt wel, deed me denken dat het je onverschillig liet of iets pedagogisch is of niet.

Verder over die koude kraan: een kind met een woedeaanval moet daar zelf mee leren omgaan. Later kan het kind zichzelf niet onder de koude kraan zetten. Het kan wel een knop omdoen en doen alsof het onder een koude kraan staat. Maar dan ontken je toch je woedende gedachten?
Het lijkt mij beter (niet dat ik jullie perce wil corrigeren, ik vind het gewoon ook interessant om erover na te denken) dat je aan het begin van een woedeaanval bijvoorbeeld opmerkt: nou, je bent wel boos zeg...  (ondertussen niet toegeven natuurlijk als het iets niet mocht) en als de woedeaanval over is, nog eens eventueel zeggen: ik vond je wel èrg boos, maar dan ook laten merken dat het weer goed is.

Het is natuurlijk niet goed als het de deur kapotgetrapt heeft of erger. Maar ik bedoel: ik heb wel eens gelezen dat als je een kind iets verbied, het daar nog wel gevoelens over mag hebben. Als het dan door die gevoelens te ver gaat in zijn gedrag, moet je het daar wel over hebben. Maar als het in die gevoelens zelf zit, lukt dat meestal niet natuurlijk. Je moet denk ik als ouder oppassen dat je je kind wel ruimte geeft om zijn gevoelens te hebben, ook als die negatief zijn over een bepaald besluit van je. Niet dat je dan zegt: goed zo. Of dat je toegeeft. Maar gewoon het kind de ervaringen geven daar zelf wat mee te doen.

Woede hoort bij ons leven. Niet dat het leuk is. Maar het ontkennen is gewoon niet goed volgens mij.

Die woedeaanvallen hebben vaak met onmacht te maken. Het lijkt me daarom niet goed het kind vast te pakken zoals die methode bedoelt (ik heb het verder niet nagekeken ofzo). Het lijkt me beter dat het kind leert dat het, als het eraan toe is, zelf weer contact kan maken (waar je als ouder dan ook voor moet openstaan, wat helemaal niet hoeft te betekenen dat je alleen maar lief bent, he he, ik zeg het maar even, je zult maar voor softie uitgemaakt worden...) dan dat het bij zijn gevoelens van onmacht ook nog moet ervaren dat zijn ouders toch altijd sterker zullen zijn dan zijn gevoelens.

Ik lees alleen nu dat het over babies en peuters gaat. Voor babies vind ik het wel weer een beetje een ander verhaal, want die kunnen uit zichzelf nog niet zulke dingen verwerken lijkt mij. Misschien dat het dan wel kan werken. Het inbakeren doet me er dan ook wel weer aan denken.

Op de leeftijd van ongeveer 9 maanden komen de zogenaamde boze-baby-buien voor bij de meeste babies. Ik heb de uitleg daarvan altijd heel bijzonder gevonden. Het is dan voor het eerst dat een baby boos kan zijn op de ouder zelf. Dat ervaart die ook, voor het eerst in zijn leven. Door dat feit zelf (wat hem gewoon overkomt) raakt hij dan nog erger van slag dan de reden van de boosheid zelf. Het schijnt van belang te zijn (en heeft helemaal niets met soft te maken) dat je een kind dan laat merken dat je hem niet afwijst om het feit alleen dat het boos is. Als je zelf zo kalm mogelijk blijft, waarbij je natuurlijk best mag laten merken dat die boosheid effect op je heeft, is dat natuurlijk het beste.
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2009, 10:42:05 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 28, 2009, 12:03:18 am »
Woede hoort inderdaad bij ons leven, is menselijk. Het idee is ook niet om dat te ontkennen maar wel om het te leren beheersen. Je moet je woede de baas zijn en niet je woede over jou want daar komen allerlei onverkwikkelijke dingen uit voort. Ik denk dat je dat als kind moet leren, dat je wel kwaad mag zijn maar niet onbeheerst je woede over je moet laten heersen. Daarin zie ik ook een parallel met allerlei vechtsporten waar uiteindelijk je zelfbeheersing maatgevend  is en niet je kracht of techniek. Daarom is het zeker ook goed om een kind een uitlaatklep te bieden in de vorm van een sport waarin door fysieke inspanning afgereageerd kan worden. En inderdaad zelf kalm blijven is wel wenselijk als je je boodschap over wilt laten komen. (Dat valt niet altijd mee :) )

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 28, 2009, 12:19:49 pm »

quote:

mirt schreef op 27 juni 2009 om 22:41:
<...>
Verder over die koude kraan: een kind met een woedeaanval moet daar zelf mee leren omgaan. Later kan het kind zichzelf niet onder de koude kraan zetten. Het kan wel een knop omdoen en doen alsof het onder een koude kraan staat. Maar dan ontken je toch je woedende gedachten?
Het lijkt mij beter (niet dat ik jullie perce wil corrigeren, ik vind het gewoon ook interessant om erover na te denken) dat je aan het begin van een woedeaanval bijvoorbeeld opmerkt: nou, je bent wel boos zeg...  (ondertussen niet toegeven natuurlijk als het iets niet mocht) en als de woedeaanval over is, nog eens eventueel zeggen: ik vond je wel èrg boos, maar dan ook laten merken dat het weer goed is. <...>

Ik ben het met je eens dat boosheid een emotie is die op zichzelf beleefd mag worden. Maar de manier waarop die geuit wordt, die kan goed of fout zijn. Het slaan van anderen of het stukmaken van spullen is fout, en dat moeten kinderen gewoon leren, imho. Maar zo'n breath holding spell lijkt me op zich geen foute manier van boosheid uiten. 't Is alleen enorm naar voor ouders om te zien.

Ik denk niet dat ik het eens ben in je verbale aanpak van boosheid. Ten eerste luisteren boze mensen niet, of ze nu volwassen of kind zijn. Ten tweede vergt je aanpak zelfreflectie van het kind: het moet stilstaan bij zijn eigen boosheid en dan verzinnen hoe hij het uit. Dat lijkt me een eis die je een kind (zeker jonger dan 5 jaar) niet kunt stellen.
Zelfreflectie komt imho pas veel later in je ontwikkeling tot volwassen zijn. Ergens na je 10e verjaardag, ofzo. Voor die tijd heb je als kind de luxe dat er ouders zijn die soms helder aangeven wat de kaders zijn. Boosheid mag, maar anderen slaan of dingen stukmaken niet. Daar moet je niet over praten, daarvan moet je hard duidelijk maken dat het ongewenst is. Door een corrigerende tik, hoofd onder de kraan, op de gang staan, naar bed sturen, verzin maar. Maar 'Mamma vindt je nu niet lief'-opmerkingen werken imho traumatiserend.

Bij breath holding spells is het nog wat anders, denk ik. Die beschrijving leek me wel correct: dat een kind zich verliest in zijn verwarring over zijn boosheid. Wat mellon schreef is denk ik wel waardevol: het kind afleiden van zijn boosheid door het te laten schrikken (in gezicht blazen, of kop onder de kraan bij oudere kinderen) lijkt me dan prima.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 28, 2009, 03:44:29 pm »
Nee, ik bedoel ook niet opmerkingen als: mama vind je nu niet lief.
En ik bedoel ook niet dat je het slaan van andere kinderen moet goedkeuren.
Maar daar ging het ook niet over in de openingspost. Maar het kwaad zijn op zich.

Ik bedoel ook niet dat je eist dat het kind al goed om kan gaan met boosheid. Dat is een lange weg. Maar ik bedoel het begin van die weg mogelijk te maken, door opmerkingen als: wat ben je boos...

Ik heb wel eens gelezen dat voor veel kinderen boos zijn iets engs wordt. Want ze weten niet hoe het na die boosheid weer goed kan worden. Ik denk zelf dat er in onze cultuur ook wel veel angst voor boosheid zit. Maar dat kan juist de hechtheid van relaties in de weg staan. Van allerlei relaties. Want je uit je soms minder om je te beschermen tegen boosheid (van jezelf en de ander) en omdat die boosheid er vaak op een andere manier, verwrongen vaak, toch weer uitkomt en daar voor de ander weer moeilijker mee om te gaan is dan met 'pure' boosheid.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 28, 2009, 07:51:20 pm »
Juist omdat kinderen nog veel moeten leren, denk ik dat het stellen van een daad (op de gang sturen, corrigerende tik ea) 'gezond' is. Mits consequent en transparant toegepast uiteraard. Naar mijn mening hebben kleine kinderen daar veel meer aan dan aan woorden, omdat hun begrip ook beperkt is.
Een boos kind dat ongewenst gedrag vertoont, kan letterlijk afkoelen op de gang. Da's 2 vliegen in 1 klap: het mag tot op zekere hoogte boos zijn, en tegelijk wordt door de afzondering duidelijk gemaakt dat zijn gedrag ongewenst is. Wanneer een boos kind een preek krijgt, mist het op 2 vlakken zijn doel: een boos kind kan niet goed luisteren, en naar mijn mening is het verschil tussen boosheid en ongewenst gedrag veel moeilijker verbaal door een ouder over te brengen. Dat is imho verwarrend: als het kind een boos kind een preek krijgt zonder verdere consequentie, moet het dan ophouden met boos zijn (boodschap: boosheid is fout), of moet het dan ophouden met gedrag? Een niet-verbale actie lijkt me veel duidelijker, en is dan uiteindelijk prettiger voor het kind.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 28, 2009, 07:59:05 pm »
Ik denk dat we langs elkaar heen praten.
Ik vatte het 'probleem' waar het hier om gaat niet op als:
het kind doet iets wat niet goed is: heel boos zijn en hoe ga je daarmee om.
Maar gewoon: wat doe je als je kind heel boos is.
De reden van dat boos zijn wordt ook niet genoemd in de openingspost.
Wel wordt 'troosten' genoemd. Dus vatte ik het op als een boosheid die op zich zo heftig is dat je je zorgen maakt om het kind en je daarom iets wilt doen.

In jouw voorbeeld kan het bijvoorbeeld zijn dat het kind op de gang nog zo boos is dat je je afvraagt of je iets moet doen.

En je noemt 'preken', maar dat bedoel ik niet. Ik bedoel gewoon iets 'constaterends' zeggen. Vooral nog heel jonge kinderen (maar die wel al kunnen praten) kunnen soms zo van slag zijn door boosheid dat het verwarrend voor ze kan zijn wat ze allemaal voelen. Dan kan het, vind ik (en heb ik gelezen) goed zijn om zelf te benoemen wat ze voelen. Voor iemand daarbij een absurde voorstelling heeft: dat doe je niet steeds en niet altijd. Maar het kan soms goed zijn.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 28, 2009, 10:14:14 pm »
Okee... Ik chargeer inderdaad wel.
Nog afgezien van dat elk kind verschillend is, boosheid anders uit en anders reageert op een bepaalde aanpak (of dat nu verbaal is of niet).

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 29, 2009, 12:23:41 am »

quote:

Thorgrem schreef op 27 juni 2009 om 19:01:Ik zou het ouders niet aanraden, maar als ze zelf met het idee komen om hun driftige niet houdbare kind onder een koude kraan te stoppen dan zal ik het niet afraden.
Ik zou het ten zeerste afraden. Het is een inbreuk op de integriteit van het kind waarbij onmacht van de ouders opgelost wordt dmv de koude kraan. Noem het gerust mishandeling....

quote:

Ik ken overigens meerdere volwassen mensen die dit in hun jeugd ondervonden hebben, ze zijn er allemaal niet slechter van geworden en hebben hun driftbuien binnen zeer korte tijd veel beter leren beheersen.
Gek, ik ken meerdere mensen die er trauma aan overgehouden hebben.
Waar ligt de grens?
Eerst de koude kraan, dan langdurig de koude douche?
Belachelijk dat mensen zo met elkaar omgaan.
In mijn werk is een dergelijke handeling toch echt melding richting AMK.
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 29, 2009, 12:31:13 am »

quote:

elle schreef op 28 juni 2009 om 12:19:
[...]
txt....t Is alleen enorm naar voor ouders om te zien.
Inderdaad maar geen enkel levend wezen kiest voor de dood denk ik dan.Ouders mogen wel wat nuchterder worden vrees ik :)

quote:

Ik denk niet dat ik het eens ben in je verbale aanpak van boosheid. Ten eerste luisteren boze mensen niet, of ze nu volwassen of kind zijn. Ten tweede vergt je aanpak zelfreflectie van het kind: het moet stilstaan bij zijn eigen boosheid en dan verzinnen hoe hij het uit. Dat lijkt me een eis die je een kind (zeker jonger dan 5 jaar) niet kunt stellen.
AMEN!!!, ben je pedagoog???

quote:

Zelfreflectie komt imho pas veel later in je ontwikkeling tot volwassen zijn. Ergens na je 10e verjaardag, ofzo. Voor die tijd heb je als kind de luxe dat er ouders zijn die soms helder aangeven wat de kaders zijn. Boosheid mag, maar anderen slaan of dingen stukmaken niet. Daar moet je niet over praten, daarvan moet je hard duidelijk maken dat het ongewenst is. Door een corrigerende tik, hoofd onder de kraan, op de gang staan, naar bed sturen, verzin maar. Maar 'Mamma vindt je nu niet lief'-opmerkingen werken imho traumatiserend.
Onder de kraan gaat mij écht te ver: je toont alleen maar onmacht als ouder. Negeren werkt net zo goed denk ik...

quote:

Bij breath holding spells is het nog wat anders, denk ik. Die beschrijving leek me wel correct: dat een kind zich verliest in zijn verwarring over zijn boosheid. Wat mellon schreef is denk ik wel waardevol: het kind afleiden van zijn boosheid door het te laten schrikken (in gezicht blazen, of kop onder de kraan bij oudere kinderen) lijkt me dan prima.

zie vorige reactie.
Met kop onder de kraan kun je gedrag ook bevestigen:
Ik gil, boos, kwaad---> kop onder kraan---> over
Moet anders kunnen.
Overigens is het zoals ik al zei een reden in onze praktijk om het AMK in te lichten.
Het is mis-handeling. Een handeling die niet past bij het gedrag van het kind.
Respectloos omgaan met de integriteit van de ander is (TERECHT!!!!) bij wet verboden in dit land.
Leer ouders andere oplossingen vinden (op de trap zitten bijv. of negeren) en de effecten zijn veelal beter.
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2009, 12:32:35 am door Riemer Lap »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 29, 2009, 02:25:01 am »
Het lijkt me toch sterk dat je als je ooit eens een keer met je kop onder de kraan gehouden bent, je daar een trauma aan overhoud. En voor alle duidelijkheid, als ouder zou het de laatste optie zijn waaraan ik zou denken. En (geregeld) koude douches etc. is gewoon mishandeling daar kunnen we heel kort over zijn.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 29, 2009, 08:54:35 am »
Dingo, bedoel je eigenlijk onder de kraan houden om het kind weer bij bewustzijn te brengen? Of om te voorkomen dat een woedeaanval zo ver gaat dat het kind het bewustzijn zal verliezen ofzo?

Het eerste is gewoon een noodmaatregel. En kan volgens mij ook niet zo traumatisch zijn. Maar ik vraag me alleen af of een nat washandje dan ook niet zou helpen. Of inderdaad in het gezicht blazen.

Het valt moeilijk in het algemeen te zeggen of iets traumatisch kan zijn. En ook niet of iets mishandeling is. Het is ook maar net hoe breed je dat ziet.

Ik vind zelf tegen een kind dat echt verdriet heeft zeggen: wat een krokodillentranen... ook mishandeling. Een kind heeft volgens mij op de leeftijd dat het veel dingen nog helemaal niet kan relativeren ontzettend veel verdriet en woede over dingen. Mijn zoontje liep toen hij een jaar of 3 was letterlijk wel eens tegen de muren op. Toen hij twee jaar ouder was zei hij een keer terwijl hij in elkaar gedoken zat: ik ben zo boos, ik zou wel uit de wereld willen gaan. Dat is echt wel echt. Dus neem ik aan dat veel kinderen op die leeftijd heel heftige gevoelens hebben. Dan moeten we denk ik niet doen naar het kind toe alsof het dan raar is dat het zulke gevoelens heeft. Dan heeft het kind twee problemen: de gevoelens zelf en het gevoel dat hij niet klopt. Afleiden is wat anders, als dat kan is dat goed natuurlijk. Al vind ik het weer fout als een kind altijd afgeleid wordt. Sommige ouders hebben de neiging dat vaak met een snoepje te doen. Het is niet vergezocht enig verband te zien met een latere snoepverslaving om van vervelende gevoelens af te komen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 29, 2009, 10:15:49 am »

quote:

dingo schreef op 29 juni 2009 om 02:25:
Het lijkt me toch sterk dat je als je ooit eens een keer met je kop onder de kraan gehouden bent, je daar een trauma aan overhoud. En voor alle duidelijkheid, als ouder zou het de laatste optie zijn waaraan ik zou denken. En (geregeld) koude douches etc. is gewoon mishandeling daar kunnen we heel kort over zijn.

Onder kindermishandeling wordt verstaan:
'Elke vorm van voor de minderjarige bedreigende of gewelddadige interactie van fysieke, psychische of seksuele aard, die de ouders of andere personen, ten opzichte van wie de minderjarige in een relatie van afhankelijkheid of van onvrijheid staat, actief of passief opdringen, waardoor ernstige schade wordt berokkend of dreigt te worden berokkend aan de minderjarige in de vorm van fysiek of psychisch letsel.'(bron:AMK)
Een ruim begrip dus.
Waar je om moet denken is dat een kleine actie van de ouder al schade zou kunnen berokkenen.
Een keertje onder de koude kraan is wat anders dan in de regel bij boosheid onder de koude kraan lijkt mij, dat ben ik met je eens.
Maar waar ligt de grens? Als je er één keer aan begint, wie hanteert dan dat je het niet steeds sneller zou doen?
Wat is wenselijk en menselijk?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 29, 2009, 10:39:39 am »

quote:

okidoki schreef op 29 juni 2009 om 10:15:
[...]

Onder kindermishandeling wordt verstaan:
'Elke vorm van voor de minderjarige bedreigende of gewelddadige interactie van fysieke, psychische of seksuele aard, die de ouders of andere personen, ten opzichte van wie de minderjarige in een relatie van afhankelijkheid of van onvrijheid staat, actief of passief opdringen, waardoor ernstige schade wordt berokkend of dreigt te worden berokkend aan de minderjarige in de vorm van fysiek of psychisch letsel.'(bron:AMK)

Waarbij een kinderarts die ik hoorde stelde dat dat ook geldt voor de dingen die je niet doet, die je het kind onthoudt. Geen fysieke blijken van liefde zijn schadelijk of het onthouden van goed eten; maar ook gebrekkige opvoeding: geen/onvoldoende correctie bij ongewenst gedrag, onthouden van onderwijs, noem maar op.

quote:

Een ruim begrip dus.
Waar je om moet denken is dat een kleine actie van de ouder al schade zou kunnen berokkenen.
Een keertje onder de koude kraan is wat anders dan in de regel bij boosheid onder de koude kraan lijkt mij, dat ben ik met je eens.
Niet bij boosheid, bij ongewenst gedrag agv boosheid of om een spell te doorbreken.

quote:

Maar waar ligt de grens? Als je er één keer aan begint, wie hanteert dan dat je het niet steeds sneller zou doen?
Wat is wenselijk en menselijk?

Dat vind ik een flauw argument. Een actie van een ouder hoort weloverwogen en consequent te zijn. Dan is het 'straks wordt het steeds erger' niet relevant.
Het weloverwogen en consequent maatregelen toepassen maakt iets menselijk. Hoe licht of zwaar de maatregel in zichzelf ook is (uiteraard zonder fysiek (of psychisch) letsel er aan over te houden).

Overigens ken ik geen situatie waarbij een kind met zijn kop onder de kraan werd gehouden. Te subtiel voor het durp waar ik ben opgegroeid. Daar kreeg je gewoon een pak rammel.
« Laatst bewerkt op: juni 29, 2009, 11:24:02 am door elle »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 29, 2009, 11:05:56 am »

quote:

visit schreef op 29 juni 2009 om 10:55:
Onze dochter is een vrolijke meid wat byv. breed grijnst en lacht als ze uit bed gehaald
wordt. Vrolijkheid heeft gelukkig de overhand. Ze laat menig hart smelten. Ze mag terecht
temparamentvol genoemd worden.

Bedankt voor jullie reacties. De discussie vind ik interessant. En voor mij toepasbaar
als ze wat ouder is.

Ze is nog geen negen maanden. In die leeftijd is het meer monoloog dan dialoog.
Zoals de meesten weten hebben ze op deze leeftijd al veel door. Ze mag zich uiteraard uiten.
Maar we willen haar op dit moment al wel leren om zich te kunnen beheersen en voorkomen dat ze
overstuur raakt.

Ik lees ook over bewusteloos raken van kinderen.
Naar mijn idee moet je proberen het kind hiervoor te beschermen dat het zover komt.

Blazen in het gezicht en de koude washand hebben geen effect (meer).
Ze wordt dan alleen maar kwader.

De koude kraan lijkt mij geen goede methode, kind wil je niet bang laten worden voor water.
Voor een kind van 9 maanden lijkt me dat ook zeer ongewenst. Bij die leeftijd is negeren denk de beste optie en dat ook weer niet te lang omdat dat weer paniek kan veroorzaken in trant van help mijn ouders zijn weg.