quote:
elle schreef op 29 juni 2009 om 10:39:[...]
Waarbij een kinderarts die ik hoorde stelde dat dat ook geldt voor de dingen die je niet doet, die je het kind onthoudt. Geen fysieke blijken van liefde zijn schadelijk of het onthouden van goed eten; maar ook gebrekkige opvoeding: geen/onvoldoende correctie bij ongewenst gedrag, onthouden van onderwijs, noem maar op.
klopt ook, het rijtje omschrijvingen van het AMK op dat gebied is uitgebreid te noemen.
Affectieve verwaarlozing is iets wat ik met regelmaat tegenkom in mijn werk.
quote:
Dat vind ik een flauw argument. Een actie van een ouder hoort weloverwogen en consequent te zijn. Dan is het 'straks wordt het steeds erger' niet relevant.
Kun je flauw vinden en dat hoort ook.
Toch denk ik dat je er reklening mee mag houden dat er mensen zijn die geen grens kennen in het straffende gedrag.
Wij zien dat met regelmaat gebeuren: het begint met één keer en daarna....
quote:
Het weloverwogen en consequent maatregelen toepassen maakt iets menselijk.
Klopt dat wel? ALs ik weloverwogen en consequent mijn kind straf dmv koude douches oid is het dan automatisch menselijk?
Dan zijn er aardig wat menselijke regime's te vinden op deze wereld.
quote:
Hoe licht of zwaar de maatregel in zichzelf ook is (uiteraard zonder fysiek (of psychisch) letsel er aan over te houden).
IN wat je tussen ( __ ) zit de kern. Hoe weet je nu dat er geen negatieve gevolgen komen op termijn?
Dat weet je nooit en daarom moet je spaarzaam zijn met dergelijke vormgen van corretie lijkt mij.
quote:
Overigens ken ik geen situatie waarbij een kind met zijn kop onder de kraan werd gehouden. Te subtiel voor het durp waar ik ben opgegroeid. Daar kreeg je gewoon een pak rammel.
Het ouderwets Hollandsche Kindermeppen