Auteur Topic: Met kind naar de bioscoop?  (gelezen 20619 keer)

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
Met kind naar de bioscoop?
« Reactie #15 Gepost op: juli 15, 2009, 05:03:20 am »
Wat is de betekenis van het woord `mogen`?
In mijn ogen betekent het een soort hemelse `waarschuwing`.  In dat geval is het dus een Gebod, uit liefde gegeven door God;  ter voorkoming van narigheid dus.
Mits een film gemaakt is door een goed gemotiveerde christen, zoals vele Amerikaanse chr. films voor kinderen van alle leeftijden, die vaak ook voor volwassenenen intressant zijn, zijn vele programma`s gemaakt door veelal atheistische producers.  Is het goed om een 5-jarig kind daarran bloot te stellen?
Het antwoord spreekt voor zichzelf.
Het probleem komt op als leeftijdsgenootjes erover praten op school.  Op die manier willen onze kinderen natuurlijk meepraten en meedoen.
Eeen juiste school keuze is dus essentieel!

har03

• leef, hoop, ervaar
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juli 15, 2009, 05:57:25 am »
Een Christelijke producer zegt nog niet alles, dan zou je zelfs de Donald Duck niet mogen lezen (deze kent immers geen kerk of geloof (of het moet zijn het geldpakhuis van een rijke oom)).

Alle films hetzij in de bioscoop, hetzij op de tv, hebben het doel ons te raken, daarbij zou je elke keer zelf de keuze moeten maken. Hoewel bioscoopbezoek vroeger anders werd gezien doordat juist de bioscoop een afspiegeling van de wereld was, is het tegenwoordig een geaccepteerde uitgaansgelegenheid voor velen. (neemt niet weg dat het nog steeds als werelds kan worden gezien).

Liever een goede film in de bioscoop, dan een slechte op de buis.
leef vandaag, hoop op morgen, met de ervaring van gisteren.

Pinkeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juli 15, 2009, 12:38:03 pm »

quote:

AndreasJ schreef op 14 juli 2009 om 13:48:
Ik ben trouwens benieuwd naar de argumenten van vroeger tegen de bios. Ik las in het boekje van ds. G. Gunnink dat er vroeger wel eens van de kansel werd gewaarschuwd tegen bioscoop en dergelijke in de GKv. Wat waren de redenen toen en waarom is dat nu veranderd?

Ik mocht van mijn ouders niet naar de bioscoop. Daar hadden ze een paar redenen voor:
1. als je naar een film gaat in de bioscoop betaal je mee aan de filmindustrie niet alleen goede, maar ook (moreel) slechte films produceert. Je kunt dus beter wachten tot een film op tv is
2. als je in de bioscoop zit is het lastiger om te vertrekken als een film slecht blijkt te zijn, je hebt immers al voor een kaartje betaald, iedereen ziet het, etc. Als je naar een film op tv kijkt, is het veel gemakkelijker om te zappen of de tv uit te doen.

Tegen deze redenen is heel wat in te brengen, maar ik heb me tot mijn achttiende aan de regel gehouden en ben nooit naar de bioscoop geweest. Nu ik volwassen ben, ga ik zelf wel eens naar de bioscoop.
De eerste film die ik zag was Zwartboek en dat was nou juist een film die me erg tegenviel wat betreft taalgebruik, seksualiteit en geweld. Dat viel me behoorlijk tegen, maar ik heb de film helemaal uit gezien, want het bleek inderdaad moeilijk om weg te lopen. Hadden mijn ouders dus wel een beetje gelijk ;)
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juli 15, 2009, 01:38:43 pm »

quote:

Pinkeltje schreef op 15 juli 2009 om 12:38:
[...]

Ik mocht van mijn ouders niet naar de bioscoop. Daar hadden ze een paar redenen voor:
1. als je naar een film gaat in de bioscoop betaal je mee aan de filmindustrie niet alleen goede, maar ook (moreel) slechte films produceert. Je kunt dus beter wachten tot een film op tv is

En als hij op tv is verdiend de producer er niets aan denkt men dan?
Onzin natuurlijk.
Daarnaast is eht dan de vraag waar de ouders hun boodschappen doen (elke supermarkt verkoopt denk ik ook sexbladen) en daar betaal je dan ook aan mee.
erger nog: je betaald voor het in stand houden van een bedrijf waar mogelijk helemaal geen christenen in werken. Foei.
Geen reden dus denk ik.

quote:

2. als je in de bioscoop zit is het lastiger om te vertrekken als een film slecht blijkt te zijn, je hebt immers al voor een kaartje betaald, iedereen ziet het, etc. Als je naar een film op tv kijkt, is het veel gemakkelijker om te zappen of de tv uit te doen.
Is waar. Maar zappen op tv brengt je 9 van de 10 gevallen op een ander slecht iets terecht.
Ook geen harde reden lijkt mij.

quote:

Tegen deze redenen is heel wat in te brengen, maar ik heb me tot mijn achttiende aan de regel gehouden en ben nooit naar de bioscoop geweest. Nu ik volwassen ben, ga ik zelf wel eens naar de bioscoop.
De eerste film die ik zag was Zwartboek en dat was nou juist een film die me erg tegenviel wat betreft taalgebruik, seksualiteit en geweld. Dat viel me behoorlijk tegen, maar ik heb de film helemaal uit gezien, want het bleek inderdaad moeilijk om weg te lopen. Hadden mijn ouders dus wel een beetje gelijk ;)

:)

Mijn kinderen mogen wel naar de bioscoop. ze hebben bv de Kameleonfilms gezien en andere films in dat genre.
Vooraf denken ze zelf wel na over wat ze wel willen en niet willen.
Geen van onze kinderen neigt naar films met geweld maar eerder naar humor (Bean in Frankrijk etc.) of geschiedenis.
Wij hanteren de regel dat de leeftijd moet passen bij de adviesleeftijd. Komt niet altijd uit maar bespreekbaar maken is ook iets.

Wat Megamindy betreft: pulp, commercie, rose en inhoudsloos. Gemaakt om geld te verdienen (en snel ook als je de merchandise ziet!) net zo leeg als K3 en Plop.
Voor kinderen leuk maar tevens weggegooid geld vrees ik.
Je zult als ouder immers wel mee naar binnen moeten?
Er zijn allicht leukere dingen te bedenken, Kikker lijkt mij in dat opzicht een aanrader maar er zijn in de meeste theaters ook zomervoorstellingen voor kinderen.
Of ga eens naar een Museum. Kikker speelt meen ik een hoofdrol in het Fries Museum?
« Laatst bewerkt op: juli 15, 2009, 09:24:25 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juli 15, 2009, 05:35:21 pm »
http://www.iceagemovie.com/

:D!

Of mag dat weer niet omdat ze het over 200 miljoen jaar hebben?
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juli 16, 2009, 04:05:16 am »
Pinkeltje, waarom die omschakeling bij 18 - geestelijk gezien is er een potentieel voor volwassenheid bij 21
Die 18 jaar grens is er door de wereld ingebracht!

Het is gewoon erg moeilijk om tussen de `canaanieten` te leven:  daarom behoren we te werken aan een betere wereld, God`s Koninkrijk, en dat kan al binnen eigen gezin beginnen - Jezus zei al:  het Koninkrijk is onder u!

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juli 16, 2009, 07:30:03 am »
Ik denk dat die grens (in ieder geval bij een heel aantal mensen hier op het forum) heel logisch is gezien het feit dat als je van het VWO af komt je gewoonlijk 18 jaar bent en dan op kamers gaat ;)
computerfout: een vreemde een in de byte

Pinkeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juli 16, 2009, 09:05:30 am »
@Harmoniezoeker: mijn ouders hebben die grens gegeven, omdat 18 een gebruikelijke leeftijd is om zelfstandigheid te krijgen. Verder had het (inderdaad foto) ook te maken met het feit dat ik toen op kamers zat en mijn leven zelf ging inrichten.
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

Bigsmile

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juli 16, 2009, 09:43:44 am »
Dank jullie voor jullie reacties. Dat waardeer ik.

Het is inderdaad zo dat het eigenlijk van vriendinnetjes uitgaat. Haar vriendinnetjes gingen ook en daarom wilde zij ook graag. Nu moet ik eerlijk zeggen dat het me verbaasde dat er blijkbaar zoveel meisjes uit haar klas naar de bioscoop gingen. Van een gereformeerde school had ik op de één of andere manier toch wat meer terughoudendheid verwacht. Dus Harmoniezoeker, een juiste school zegt ook niet alles. Maar als ik hier de reacties lees is bioscoopbezoek blijkbaar toch een algemeen geaccepteerd iets geworden.

visit

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juli 16, 2009, 10:41:49 am »
bigsmile,

quote:

Van een gereformeerde school had ik op de één of andere manier toch wat meer terughoudendheid verwacht.

Wat heeft de school in dit geval te maken?

quote:

een juiste school zegt ook niet alles.
Juist staat gelijk aan Gereformeerd?

quote:

Het is inderdaad zo dat het eigenlijk van vriendinnetjes uitgaat. Haar vriendinnetjes gingen ook en daarom wilde zij ook graag.

Dit is nu van de baan?

quote:

Nu moet ik eerlijk zeggen dat het me verbaasde dat er blijkbaar zoveel meisjes uit haar klas naar de bioscoop gingen.

Heb je gesproken met hun ouders

quote:

Maar als ik hier de reacties lees is bioscoopbezoek blijkbaar toch een algemeen geaccepteerd iets geworden.

Is dit een afspiegeling van Gereformeerd Nederland?

quote:

Dank jullie voor jullie reacties. Dat waardeer ik.
Graag gedaan

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juli 16, 2009, 03:29:31 pm »
Mijn vader heeft iets tegen bioscopen, daarom gingen we niet. Toen ik op kamers ging wonen, begon ik wel te gaan. Ik houd van films een goed verhaal; dat is wat een goede film m.i. is, net als goede muziek.

Mijn moeder vond in het algemeen dat je niet met alle rages mee moest doen en ik denk dat dat een gezonde houding is. Je kunt niet aan alles meedoen om erbij te horen; het is niet erg om eens niet mee te doen terwijl al je vrienden wel meedoen. Natuurlijk baalden wij daar als kinderen wel eens van  :)

Kortom, ik heb niets tegen het kijken van een goede film, ook niet in de bioscoop; maar ik zal niet voor elke nieuwe kaskraker "die je gezien moet hebben" naar de bios rennen. Ik moet helemaal niks! Gelukkig niet.

@Joesoef:
 _O_  Ik lach me een breuk om Scrat!

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juli 17, 2009, 01:50:26 am »
pinkeltje en fotogravinnetje, mellon `s ervaring laat zien , dat het op kamers gaan op 18 jarige leeftijd te vroeg is, want dan gaan bij vele jongelui `alle remmen los`
weer beklemtoon ik dat de 18 jarige leeftijdsgrens er door de links-liberale overheid ons is opgedrongen.
het beste is om kinderen pas het huis uit te laten gaan als ze gaan trouwen, of een bepaalde dienst gaan verrichten ...... op kamers gaan is vaak een basis voor een pad dat van god wegleidt.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juli 17, 2009, 06:49:26 am »
Ter aanvulling, links-liberaal   (dit was vooral Paars) is in wezen goddeloos, en hedonistisch.

Aan de andere kant worden er goede films gemaakt door die mensen, en waarschijnlijk waren de mensen achter de internet-uitvinding ook niet zo christelijk, en we maken er toch gebruik van.

Het doel is dus eigenlijk om vanuit een sterk en liefdevol standpunt deze mensen bereiken met God`s woord, ideaal en liefde, waarvoor natuurlijk een strategie nodig is.
Intussen behoren we aktief te blijven in het helpen van onze kinderen om goed te selecteren en keuzes te maken, betr. muzeik, films, kunst etc.
Dit vereist inzet en soms veel werk!

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juli 17, 2009, 08:28:00 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 17 juli 2009 om 01:50:
pinkeltje en fotogravinnetje, mellon `s ervaring laat zien , dat het op kamers gaan op 18 jarige leeftijd te vroeg is, want dan gaan bij vele jongelui `alle remmen los`
weer beklemtoon ik dat de 18 jarige leeftijdsgrens er door de links-liberale overheid ons is opgedrongen.
het beste is om kinderen pas het huis uit te laten gaan als ze gaan trouwen, of een bepaalde dienst gaan verrichten ...... op kamers gaan is vaak een basis voor een pad dat van god wegleidt.
bron? (als dat waar is, verbaast het me dat er zoveel overtuigd christenen onder de studenten zijn, bijvoorbeeld)
computerfout: een vreemde een in de byte

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juli 17, 2009, 09:11:49 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 17 juli 2009 om 01:50:
Ik woonde in Groningen en ging studeren in Maastricht. Beetje lastig om dan thuis te blijven wonen  :+