En volgens mij vroeg Bigsmile nu juist naar hoe de meer principiƫle mensen hier er tegenaan kijken. Dus waarom het zo algemeen trekken? Bovendien ging het niet om de leeftijd van uit huis gaan, maar om bioscoopbezoek en in het bijzonder het gaan kijken naar de MegaMIndy-film in de bioscoop, hoe christenen er tegenaan kijken.
Je geloof staat of valt gelukkig niet bij het bezoeken van een slechte film of bioscoopbezoek. Wat veel belangrijker is, is dat je leert kritisch te kijken naar je beweegredenen om te gaan en naar de invloed die het heeft op je relatie met God. Dat je heel goed in gedachten houdt: Alles is mij geoorloofd, maar niet alles is nuttig, alles is mij geoorloofd, maar niet alles bouwt op. Dus ja, je mag alles, maar je kunt je wel afvragen of het verstandig is, of je niet iets leukers/beters kunt doen. En wat ik zelf ook een belangrijke afweging vind (en die hangt vooral af van je persoonlijke omgeving): als ik bepaalde dingen doe of laat, wat voor invloed heeft dat op mijn uitstraling als christen naar mijn omgeving toe?
In mijn geval betekent dat concreet: niet roddelen en er wat van zeggen als ik mn buren het hoor doen; maar wel rustig in (uiteraard nette) broek naar de kerk. Met het eerste geef ik duidelijk aan dat ik niet zomaar mee doe met dingen die negatief kunnen werken naar anderen toe, met het tweede geef ik aan dat het uiterlijk niet het belangrijkste is en dat christin zijn niet hetzelfde is als per se in rok moeten lopen of zelfs per se hoedje op te moeten (wat hier op t dorp eigenlijk heel normaal is,met zoveel reformatorische kerken enzo)