Auteur Topic: Met kind naar de bioscoop?  (gelezen 21911 keer)

Thorgrem

• Bekijk profiel
Met kind naar de bioscoop?
« Reactie #45 Gepost op: juli 20, 2009, 05:04:34 pm »

quote:

Ik weet wel zeker dat mijn nichtjes van 9 en 12 (iig die van 9) dit veel te eng gaan vinden. :) Het is en beetje kind afhankelijk dus.

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: juli 20, 2009, 05:09:03 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 20 juli 2009 om 16:41:
Vanavond ga ik naar de nieuwe Harry Potter. :) Maar voor kleine kinderen lijkt me Mega Mindy een stuk geschikter. :)

Die ga ik ook bekijken. Ik weet nog niet precies wanneer, maar in elk geval deze week.

Indertijd zijn we met mijn neefjes en nichtje naar Pearl Harbor geweest. Mijn jongste neefje mocht wel mee van zijn ouders, hoewel hij eigenlijk te jong wast volgens de indicatie van de filmkeuring.

Toen we de bioscoop na afloop weer uit liepen, zei mijn neefje heel stoer: "Nou, ik weet niet waarom die leeftijd 12 jaar was hoor, want ik vond het helemaal niet eng!"

:+

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: juli 20, 2009, 05:16:52 pm »

quote:

Mellon schreef op 20 juli 2009 om 17:09:
Toen we de bioscoop na afloop weer uit liepen, zei mijn neefje heel stoer: "Nou, ik weet niet waarom die leeftijd 12 jaar was hoor, want ik vond het helemaal niet eng!"
Jaja. Maar toen die thuis kwam en naar bed moest bleef het nachtlampje aan en moest eerst de kast en onder het bed grondig geïnspecteerd worden. ;)

visit

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: juli 21, 2009, 08:54:33 am »

quote:

@Bigsmile: zou je hier op willen reageren?

Bigsmile

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: juli 23, 2009, 08:49:27 am »
@ Fotogravinnetje: Precies, ik had juist gevraagd om wat meer eventuele principiële bezwaren tegen het gaan naar de bioscoop of kijken van een Mega Mindy film. Maar dat zie ik hier helaas weinig terug. In mijn beleving moet je als christen goed nadenken over wat je wel en niet kunt kijken. En bijvoorbeeld een Harry Potter film valt wat mij betreft absoluut niet in de categorie om te bekijken.

@ Visit: ik zit helaas niet iedere dag achter de PC, dus soms duurt het even voor ik reageer.
Wat ik bedoelde met dat ik anders verwacht had van een Gereformeerde School, is niet persé de school an sich. Maar meer dat onder de Gereformeerde leerlingen bioscoopbezoek nog niet een algemeen geaccepteerd fenomeen is. En ja, met de ouders heb ik gesproken. Er zijn meerdere meisjes naar Mega Mindy gegaan. Of dit een afspiegeling is van Gereformeerd Nederland vind ik wel wat kort door de bocht. Maar ja, het valt me wel op dat er weinig ingegaan op mijn echte vraag namelijk: of je als christen Mega-Mindy kunt kijken. Ik voed mijn kinderen op met de Bijbel en van wat ik inmiddels weet van Mega Mindy (een soort superwoman ) twijfel ik dus of dat Bijbels verantwoord is. Als volwassene kijk ik ook kritisch naar films. Dat betekent dus dat ik lang niet alles kijk.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: juli 23, 2009, 09:07:42 am »
Ik zie Harry Potter meer als een sprookje. Sprookjes mochten we vroeger ook gewoon lezen, dus waarom niet HP? Tuurlijk moet je er ook dan kritisch naar kijken: wat is de boodschap van het sprookje en strookt dat met de bijbel en waar zitten de verschillen? Dat HP geen bijbelse boodschap brengt, lijkt me vrij evident. Als je dan naar bijvoorbeeld Narnia kijkt, is dat al een stuk minder evident.
Kleine kinderen kun je denk ik idd beter een beetje afschermen voor boodschappen die tegen de bijbel in gaan, tot ze oud genoeg zijn om te begrijpen wat de verschillen zijn. Het hangt dus af van hoe ver je kind is of je ze naar een bepaalde film stuurt of niet.
Mijn ouders hebben ons nooit verboden bepaalde boeken te lezen, maar als boeken een boodschap hadden die heel bijbels leek, maar het toch niet was, dan werd daar over doorgepraat.
Wat ik in het algemeen voor (jonge) kinderen een groot bezwaar vind aan films (en tv) kijken: beeld is veel indringender dan tekst. Wil je ze die beelden dus eigenlijk wel laten zien?
En wat MM betreft: als jij je kind wil leren dat je alles van God moet verwachten, hoe past zo'n supervrouw die het allemaal wel ff oplost daarin? Als je je kind goed kunt uitleggen dat dat 'zelf doen' niet past bij een christen die het allemaal van God verwacht, dan kan het zo'n kind helpen om zelf kritisch te kijken naar een dergelijke boodschap. Maar anders kun je MM denk ik beter helemaal links laten liggen. Als ze thuis MM mag kijken, dan zie ik geen reden om niet naar de film in de bios te gaan kijken, behalve dat het geld kost en misschien wat erg overweldigend is door het grote beeld en het harde geluid.
computerfout: een vreemde een in de byte

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: juli 23, 2009, 09:08:20 am »
Ik mocht vroeger van mijn moeder niet naar Pippi Langkous kijken  :+  Ik plaag mijn moeder er nu wel eens mee. Ze vond het maar een brutaal kind, misschien dacht ze dat ik dat zou overnemen.

Bigsmile, waarom denk je dat het niet bijbels is om naar een film met een super woman te kijken?

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: juli 23, 2009, 09:27:04 am »

quote:

Mellon schreef op 23 juli 2009 om 09:08:
Ik mocht vroeger van mijn moeder niet naar Pippi Langkous kijken  :+  Ik plaag mijn moeder er nu wel eens mee. Ze vond het maar een brutaal kind, misschien dacht ze dat ik dat zou overnemen.

Bigsmile, waarom denk je dat het niet bijbels is om naar een film met een super woman te kijken?
Precies hetgeen mijn moeder tegen Pippi, maar ook tegen bijvoorbeeld Pietje Bell had :)
computerfout: een vreemde een in de byte

Bigsmile

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: juli 23, 2009, 09:50:50 am »
Fotogravinnetje: je verwoordt helemaal perfect! Thuis kijkt ze ook geen Mega Mindy, vandaar dat ik ook niet goed wist wat Mega Mindy precies is. In feite wordt er bij ons thuis heel weinig tv gekeken. Als het 2 keer in de maand is dan is het veel.

Mellon: zoals Fotogravinnetje zei. Ik leer mijn kids alles van God te verwachten. Afhankelijk te zijn van God die voor je zorgt in alle dingen. En om een kind dan uit te leggen dat er toch ook zoiets als een superwoman bestaat vind ik nogal tegenstrijdig. Voor een volwassene is die scheiding makkelijker te trekken dan voor een kind denk ik.
« Laatst bewerkt op: juli 23, 2009, 02:04:35 pm door Bigsmile »

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: juli 23, 2009, 10:05:24 am »

quote:

Bigsmile schreef op 23 juli 2009 om 09:50:
Mellon: zoals Fotogravinnetje zei. Ik leer mijn kids alles van God te verwachten. Afhankelijk te zijn van God die voor je zorgt in alle dingen. En om een kind dan uit te leggen dat er toch ook zoiets als een superwoman bestaat vind ik nogal tegenstrijdig. Voor een volwassene is die scheiding makkelijker te trekken dan voor een kind denk ik.
Dat ben ik helemaal met je eens. Een kind moet wel een bepaalde leeftijd hebben bereikt, voordat je zulke dingen kunt uitleggen en ze het begrijpen.
« Laatst bewerkt op: juli 23, 2009, 10:06:17 am door Mellon »

visit

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: juli 23, 2009, 01:41:43 pm »

quote:

@Bigsmile: zou je toch inhoudelijk willen reageren?

Bigsmile

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: juli 23, 2009, 02:05:38 pm »
Visit ik weet niet goed wat je van me verwacht ? Ik heb al inhoudelijk op jou gereageerd.

visit

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: juli 24, 2009, 08:58:55 am »
@Bigsmile:
Het verwonderd mij dat je zo verbaasd bent dat ouders die hun kinderen naar een Gereformeerde (Vrijgemaakte) school sturen andere keuzes maken als 10-20 jaar geleden.

Ik schrijf dit omdat je vind dat er te weinig inhoudelijk op je vraag in word gegaan. Dit is toch 1 van de punten van je vraag?

Als jij het toe staat, lijkt het mij handig om het bovenstaande te bediscuseren en aan de werkelijkheid te toetsen.

Albertus

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: juli 24, 2009, 09:51:28 am »
Zoals Paulus schreef zal onze geesteshouding ons behoeden.We zijn niet het geweten van een ander.De geest van de wereld beschadigd jonge kinderen.Ouders zijn verantwoordelijk om hun kinderen op te voeden,zij zullen hun kinderen willen behoeden tegen slechte invloeden,zoals geweld sex spiritisme slechte spraak.

Fil 4:4 Verheugt U altijd in [de] Heer. Nogmaals zal ik zeggen: Verheugt U! 5 Laat UW redelijkheid aan alle mensen bekend worden. De Heer is nabij. 6 Weest over niets bezorgd, maar laat in alles door gebed en smeking te zamen met dankzegging UW smeekbeden bij God bekend worden; 7 en de vrede van God, die alle gedachte te boven gaat, zal UW hart en UW geestelijke vermogens behoeden door bemiddeling van Christus Jezus.
8 Ten slotte, broeders, al wat waar is, al wat van ernstig belang is, al wat rechtvaardig is, al wat eerbaar is, al wat lieflijk is, alles waarover gunstig wordt gesproken, welke deugd er ook is en al wat lof verdient, blijft deze dingen bedenken. 9 De dingen die GIJ zowel geleerd als aanvaard hebt en die GIJ in verband met mij gehoord en gezien hebt, brengt die in praktijk, en de God van vrede zal met U zijn.

Bigsmile

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: augustus 03, 2009, 01:15:57 pm »

quote:

visit schreef op 24 juli 2009 om 08:58:
@Bigsmile:
Het verwonderd mij dat je zo verbaasd bent dat ouders die hun kinderen naar een Gereformeerde (Vrijgemaakte) school sturen andere keuzes maken als 10-20 jaar geleden.

Ik schrijf dit omdat je vind dat er te weinig inhoudelijk op je vraag in word gegaan. Dit is toch 1 van de punten van je vraag?

Als jij het toe staat, lijkt het mij handig om het bovenstaande te bediscuseren en aan de werkelijkheid te toetsen.

Visit: ik sta het toch niet toe. En blijkbaar is dit voor ieder erg persoonlijk. De één vind  bioscoopbezoek voor kinderen geen probleem, de ander wel.
Dat ouders nu andere beslissingen maken t.a.v. dit soort dingen is aan de ene kant begrijpelijk. De tijd verandert ook. Maar aan de andere kant, de Bijbel verandert niet. En dus ook niet wat God van ons verwacht t.a.v. de invulling van ons leven.