Auteur Topic: randkerkelijken?  (gelezen 5770 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
randkerkelijken?
« Gepost op: augustus 01, 2009, 03:08:39 am »
Waarom randkerkelijken? Voed God ons op als randkinderen?
Een nieuwe start is een nieuw begin

Jerommel

• Bekijk profiel
randkerkelijken?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 01, 2009, 08:24:22 am »
Zijn dat randgroepchristenen ?
Hanggelovigen? Beetje hostietjes dealen enzo?
Psalmen lallend?
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2009, 08:25:53 am door Jerommel »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
randkerkelijken?
« Reactie #2 Gepost op: augustus 01, 2009, 09:37:26 am »
Ik denk dat je dit grappig bedoelt Jerommel, maar hier ga je toch wat ver. Dit topic staat niet in chat en is dus serieus tot het tegendeel is bewezen (lees: de crew het naar chat trapt ;) ) en inhoudelijke reacties zijn derhalve gewenst, ten tweede is de Hostie een sacrament en zijn geintjes daarover al vrij snel lomp en kwetsend. Grapjes maken kán wel, maar de context, de toon en de algehele 'uitstraling' komen nogal precies.

Vergelijk het met gebral over het waterballet van de baptisten (uitnodiging: 'neem je zwembroek mee!') het Heilig Ontbijt van de gereformeerde kerk, kan best als je elkaar kent, als iedereen weet dat iets niet respectloos is bedoeld en de sfeer en omgeving ermee 'kloppen'.

Toen ik net verkering had met mijn man was ik niet christelijk. Hij vertrok op zondagochtend naar de kerk want er was Avondmaal. "Eet smakelijk dan" mompelde ik van onder de deken en hij viel zowat van de trap van het lachen. Dat kón, maar ik heb ook wel eens iets in een andere context gezegd waar hij níet om kon lachen.

Ik persoonlijk ervaar jouw post hierboven niet als grappig.
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2009, 09:37:40 am door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
randkerkelijken?
« Reactie #3 Gepost op: augustus 01, 2009, 09:41:13 am »
On topic: Gaitema, waar wil je precies heen?  :?
Ik vind de topicstart niet echt een zinnige start van een discussie.
Bombus terrestris Reginae

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
randkerkelijken?
« Reactie #4 Gepost op: augustus 01, 2009, 12:21:34 pm »
Nou, ik bedacht me zo dat randkerkenlijken eigenlijk nogal een negatief woord is. Zoals Jerommel reageert komt het woord wel een beetje op mij over. Zo van: “wij zijn christelijk, maar zij zijn veel minder christelijk, rand gevallen.” Ik geloof niet dat Jezus de term randkerkenlijk gebruiken zou.
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2009, 12:24:41 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
randkerkelijken?
« Reactie #5 Gepost op: augustus 01, 2009, 12:23:44 pm »
In verband met opvoeding: ik geloof in een geestelijke groei onder leiding van onze Vader. Over welke kind van God je het ook hebt, niemand is een randgeval.

dingo

• Bekijk profiel
randkerkelijken?
« Reactie #6 Gepost op: augustus 01, 2009, 12:36:08 pm »
Randkerkelijken in de oorspronkelijke betekenis zijn mensen die niet actief deelnemen aan het gemeente zijn. Dat uit zich meestal in geen frequent kerkbezoek, geen deelname aan gemeenteactiviteiten en "het wel geloven". In de loop van de tijd zijn er allerlei andere negatieve gedragingen aan randkerkelijk gehangen, imo ten onrechte, a-sociaal gedrag is niet persé voorbehouden aan randkerkelijken.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
randkerkelijken?
« Reactie #7 Gepost op: augustus 01, 2009, 12:40:47 pm »
Ja, ik heb het ook altijd gezien als een term voor kerkleden die niet de kerk bezoeken, maar ik bedacht me gisteren dat het misschien beter is om het gewoon zo te noemen (kerkleden die niet de kerk bezoeken), inplaats van een stempel "randkerkenlijk" er op te plakken. Ik ken mensen die lid zijn van onze kerk en niet de kerk bezoeken, maar wel actief zich inzetten voor World Servants (een christenlijke ontwikkelingsorganisatie). De moeder van het gezin zei tegen me: "ik hoorde dat er zelfs een term voor ons is bedacht, randkerkenlijk."

Nu ik er over na denk, geen uitnodigende woord.
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2009, 12:42:30 pm door gaitema »

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
randkerkelijken?
« Reactie #8 Gepost op: augustus 01, 2009, 01:22:12 pm »

quote:

gaitema schreef op 01 augustus 2009 om 12:40:
Nu ik er over na denk, geen uitnodigende woord.

Leuk zo een woordspelletje ;)

Ik ben liever buitenkerkelijk dan binnenkerkelijk.

Binnenkerkelijken zijn sterk gericht op "ons" en de waarheid die "ons" voorstaat, zij hebben geen venster nog een uitgesleten drempel.
Randkerkelijken leven op de grens van het gemeenteleven, maar tot aan de drempel van het kerkverband waar toe zij behoren. Zij maken geen keuze, ook al zouden daar goede redenen voor zijn. Zij hebben geen uitgesleten drempel, maar genieten van de geur welke door het vensterraam naar binnen komt.
Buitenkerkelijken zijn zij die de drempel van de kerk overgaan, getuigen van het evangelie aan niet-kerkelijken, kerkelijke eenheid voorstaan met andere christenen. Hun drempel is wellicht aaan vervanging toe, soms zorgen ze voor binnenkerkelijken voor teveel tocht. De binnenkerkelijke weet echter niet waar de tocht vandaan komt, zijn haar raakt uit de plooi. Dus maar weer iets meer brilcréme om de scheiding strak te houden.

Blijft over de categorie niet-kerkelijken. Dit zijn voorheen randkerkelijken die uit het venster gevallen zijn omdat zij hun neus achterna liepen, of het zijn van oorsprong niet kerkelijken die het liefst de vensterruiten van het geloof aan diggelen gooien.
De vraag is of ze ooit (nog weer) enig kerkdrempel over gaan en of zij op straat of op het werk een buitenkerkelijke tegen komen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
randkerkelijken?
« Reactie #9 Gepost op: augustus 01, 2009, 04:12:53 pm »
Ook mooi gevonden. Een dichtgetimmerde kerk. Wat er in is, is er in. Wat er buiten is kan er niet in.

Jerommel

• Bekijk profiel
randkerkelijken?
« Reactie #10 Gepost op: augustus 01, 2009, 05:45:57 pm »

quote: Bumblebee

Ik denk dat je dit grappig bedoelt Jerommel, maar hier ga je toch wat ver.
Ja, was grappig bedoeld, maar ook als vraag: Wat zijn 'randkerkelijken'?
Dat weet ik nu dus.
Sorry van de hostie opmerking, had 'ouweltjes' moeten zeggen.

Maargoed, het woord randkerkelijken klinkt idd een beetje negatief.
Er zijn flink wat christenen die zich niet thuisvoelen in een kerk, maar evengoed wel in hun omgeving (die dus ook niet zo kerkelijk is) veel over het geloof praten met allerlij mensen, omdat ze er wel mee bezig zijn.
Deze mensen zorgen wel voor een drempelverlaging voor niet-gelovigen en kunnen daarom veel veelvoorkomende misverstanden wegnemen bij de nieuwsgierigen, die er wel dingen over willen weten, maar de drempel tot de kerk niet willen nemen.
De drempel tot Christus is toch belangrijker dan (gaat vooraf aan) de drempel tot het georganiseerde geloof, de kerken.

Thorgrem

• Bekijk profiel
randkerkelijken?
« Reactie #11 Gepost op: augustus 01, 2009, 08:43:31 pm »

quote:

gaitema schreef op 01 augustus 2009 om 03:08:
Waarom randkerkelijken? Voed God ons op als randkinderen?

God voed ons niet op als randkerkelijken, maar de term randkerkelijken is dan ook een wat simplistische term om een groep te benoemen waar we het wel en wee niet zo van weten.

Niet een ieder kan het opbrengen, of ziet daar de nut van, om elke zondag in de kerkbankjes te zitten. En wat dan nog als je elke zondag netjes in de bakjes zit, ben je dan een goed christen? Wat verstaan we eigenlijk onder de term randkerkelijken? Zijnd at mensen die niet elke zondag komen, mensen die een keer in de maand komen, of wellicht minder, en dan buiten de vieringen/diensten om? Zijn dat mensen die zich niet in een werkgroep inzetten voor de parochie/gemeente?

Persoonlijk kan ik me steeds minder vinden in het gebruik van een term als randkerkelijk.

Thorgrem

• Bekijk profiel
randkerkelijken?
« Reactie #12 Gepost op: augustus 01, 2009, 08:44:32 pm »

quote:

Jerommel schreef op 01 augustus 2009 om 17:45:
Sorry van de hostie opmerking, had 'ouweltjes' moeten zeggen.
Ook dan was het nog niet grappig geweest. Wellicht zou je eens kunnen proberen om grappig te zijn zonder anderen grof te beledigen in hun geloofsovertuiging.

Jerommel

• Bekijk profiel
randkerkelijken?
« Reactie #13 Gepost op: augustus 01, 2009, 09:13:23 pm »
Niet beledigend bedoeld.
Maar hebben 'dakloze gelovigen' (bij wijze van spreken) dan geen recht op de sacramenten?

Thorgrem

• Bekijk profiel
randkerkelijken?
« Reactie #14 Gepost op: augustus 01, 2009, 09:22:42 pm »

quote:

Jerommel schreef op 01 augustus 2009 om 21:13:
Niet beledigend bedoeld.
Maar hebben 'dakloze gelovigen' (bij wijze van spreken) dan geen recht op de sacramenten?
Een 'randkerkelijk' katholiek mag wat mij betreft best de eucharistie ontvangen tijdens de ene kerstmis die hij/zij per jaar bezoekt (mits hij/zij natuurlijk daadwerkelijk in de eucharistie gelooft). Voor niet-katholieken is de eucharistie echter niet bedoeld. Dus om vrij strikt te zijn, nee de dakloze gelovigen hebben geen recht op dat sacrament. Ieder maakt zijn eigen keuzes, waar consequenties aanhangen. Het is een beetje jammer dat mensen wel prat gaan op hun keuzes uit de eigen vrije wil, maar vervolgens moeilijk gaan doen over de consequenties die daarbij horen.
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2009, 09:25:19 pm door Thorgrem »