Auteur Topic: randkerkelijken?  (gelezen 5776 keer)

Marloes

• Bekijk profiel
randkerkelijken?
« Reactie #15 Gepost op: augustus 01, 2009, 10:53:45 pm »
is er dan een katholiek beledigd geweest door die opmerking? maar die toch niet zelf kon reageren? De meeste rooms-katholieken die ik ken balanceren met hun humor juist meer op het randje dan de starre calvinisten. :)
[Prediker 7:29]

rkdiak

• Bekijk profiel
randkerkelijken?
« Reactie #16 Gepost op: augustus 02, 2009, 12:09:02 am »

quote:

Thorgrem schreef op 01 augustus 2009 om 21:22:
[...]

Een 'randkerkelijk' katholiek mag wat mij betreft best de eucharistie ontvangen tijdens de ene kerstmis die hij/zij per jaar bezoekt (mits hij/zij natuurlijk daadwerkelijk in de eucharistie gelooft). Voor niet-katholieken is de eucharistie echter niet bedoeld. Dus om vrij strikt te zijn, nee de dakloze gelovigen hebben geen recht op dat sacrament. Ieder maakt zijn eigen keuzes, waar consequenties aanhangen. Het is een beetje jammer dat mensen wel prat gaan op hun keuzes uit de eigen vrije wil, maar vervolgens moeilijk gaan doen over de consequenties die daarbij horen.
Overigens mag degene die alleen met kerst naar de kerk komt, zichzelf ook afvragen wat hij/zij aan de maaltijd van de Heer te zoeken heeft.
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
randkerkelijken?
« Reactie #17 Gepost op: augustus 02, 2009, 12:19:05 am »

quote:

rkdiak schreef op 02 augustus 2009 om 00:09:
[...]

Overigens mag degene die alleen met kerst naar de kerk komt, zichzelf ook afvragen wat hij/zij aan de maaltijd van de Heer te zoeken heeft.
Wellicht een leuk vervolg op het "welkom thuis" thema van afgelopen jaar. :)

rkdiak

• Bekijk profiel
randkerkelijken?
« Reactie #18 Gepost op: augustus 02, 2009, 01:00:59 am »

quote:

Thorgrem schreef op 02 augustus 2009 om 00:19:
[...]

Wellicht een leuk vervolg op het "welkom thuis" thema van afgelopen jaar. :)
Van dat thema werd ik ook niet direct gillend enthousiast :+
So sue me!

Jerommel

• Bekijk profiel
randkerkelijken?
« Reactie #19 Gepost op: augustus 02, 2009, 01:04:01 am »
Dus niet door Christus deel van de kerk, maar door de kerk deel van Christus?

dingo

• Bekijk profiel
randkerkelijken?
« Reactie #20 Gepost op: augustus 02, 2009, 09:04:10 am »

quote:

Marloes schreef op 01 augustus 2009 om 22:53:
is er dan een katholiek beledigd geweest door die opmerking? maar die toch niet zelf kon reageren? De meeste rooms-katholieken die ik ken balanceren met hun humor juist meer op het randje dan de starre calvinisten. :)
Het verschil is dat als een katholiek een grapje maakt over een katholiek er eerder vanuit gegaan wordt dat het als grappig bedoeld is. Dat is overigens bij de meeste calvinisten niet anders, menselijk dus.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
randkerkelijken?
« Reactie #21 Gepost op: augustus 02, 2009, 11:37:18 am »
For the record: ik ging er bij Jerommel óók vanuit dat 't grappig bedoeld was hoor  :)  

Gereformeerden kunnen ook prima grappen maken over katholieke zaken en vica versa. De context en toon komen echter vrij precies, zéker als het om sacramenten gaat. Dat lijkt me andersom ook.
Bombus terrestris Reginae

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
randkerkelijken?
« Reactie #22 Gepost op: augustus 02, 2009, 12:23:43 pm »
Inhouderlijk gaf Jerommel wel een mooie reactie. Mensen die als randkerkenlijken zeg maar zoekenden zijn kunnen bevriende contacten er bij betrekken.  Dat mensen 'randkerkenlijk' zijn kan verschillende redenen hebben. Een vriend van me gelooft aldus zijn woorden wel (en noemt zichzelf ook christenlijk), maar niet in het massale gebeuren van kerken. Een keer was hij in de kerk (hervormd) en zong serieus mee. Het echtpaar rechts van hem gingen spontaan twee plaatsen naar rechts. Hij stond ook meteen op en verliet de kerk. Toch is hij bij het verhuizen naar een wijk heel bewust wel lid geworden van de pkn-wijkgemeente. Hij betaalt bewust een bepaald geldbedrag voor de kerk en beschouwd het als een goede doel. Ook bezorgde hij jaren het kerkblad bij de mensen thuis. En om niet te vergeten: hij was er altijd voor mij als een goede vriend en voor zijn familie als een goede neef, broer, zoon en kleinzoon. Laatst stopte hij met de auto lang de weg omdat hij iemand met autopech zag staan, want zei hij tegen me: "als ik met autopech langs de weg zou staan, dan zou ik het ook prettig vinden als iemand voor me stopte om me te helpen."
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2009, 12:33:22 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin