Auteur Topic: het kabinet in zware tijden  (gelezen 8698 keer)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
het kabinet in zware tijden
« Gepost op: september 17, 2009, 09:13:54 pm »
Mark Rutte vind dat het kabinet moet opstappen.
Hoe geloofwaardig vind jij het kabinet?
Of hoe geloofwaardig vind jij Mark Rutte?

Ik vind zelf deze crisis iets van ons allemaal. Ik vind daarom kritiek nu op het kabinet al gauw te makkelijk. Maar misschien denk ik iets te simpel.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 17, 2009, 09:19:03 pm »

quote:

Niet.

quote:

Of hoe geloofwaardig vind jij Mark Rutte?
Een klein beetje meer.

quote:

Ik vind zelf deze crisis iets van ons allemaal. Ik vind daarom kritiek nu op het kabinet al gauw te makkelijk. Maar misschien denk ik iets te simpel.

In slechte tijden is het natuurlijk makkelijk om kritiek te hebben. Maar ach, dat is nou eenmaal de taak van de oppositie, en om met die kritiek natuurlijk ook tegenbegrotingen te presenteren. Ik heb Rutte nu een aantal keer aangehoord en zijn ideeën vind ik niet slecht, ondanks dat het veel offers vraagt van de samenleving. Ze zijn daadkrachtig en bieden structurele oplossingen.

Ik hoop dat deze regering bijzonder snel valt en dat er een daadkrachtige regering voor in de plaats komt. Een die duidelijk richting durft aan te geven.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 17, 2009, 09:25:33 pm »
Het lijkt er op dat het huidige kabinet bezig is om een draagvlak voor pijnlijke ingrepen aan het kweken is.

Ik denk zelf dat zo'n draagvlak nodig is. Maar misschien geef ik ze daarom ook teveel krediet. Ik bedoel, waar een ander alleen maar zegt: ze stellen alles uit of ze komen er met elkaar niet uit, ook al spreken ze over saamhorigheid die ze in deze tijd ervaren, denk ik: ze geven de samenleving tijd om tot zich door te laten dringen dat het er minder goed voor staat dan velen nog denken.

En Thorgrem, dat zou wat jouw betreft VVD en PVV worden? Je hoeft het niet te zeggen hoor..

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 17, 2009, 09:30:36 pm »

quote:

mirt schreef op 17 september 2009 om 21:25:
Het lijkt er op dat het huidige kabinet bezig is om een draagvlak voor pijnlijke ingrepen aan het kweken is.

Ik denk zelf dat zo'n draagvlak nodig is. Maar misschien geef ik ze daarom ook teveel krediet. Ik bedoel, waar een ander alleen maar zegt: ze stellen alles uit of ze komen er met elkaar niet uit, ook al spreken ze over saamhorigheid die ze in deze tijd ervaren, denk ik: ze geven de samenleving tijd om tot zich door te laten dringen dat het er minder goed voor staat dan velen nog denken.
Draagvlak creëren is leuk. Maar hoe je het went of keert, vermindering van koopkracht gaat toch nooit leuk worden. Elke dag dat we wachten met ingrepen kost ons letterlijk miljoenen. Dan liever autoritaire ingrepen die hard aankomen. Als het maar met daadkracht gebeurd. Als eerste zal de gigantische ambtenarij aangepakt moeten worden, de verhoudingen zijn helemaal scheefgegroeid in dit land en dat is nooit gezond.

quote:

En Thorgrem, dat zou wat jouw betreft VVD en PVV worden? Je hoeft het niet te zeggen hoor..
Wat mij betreft zou er een coalitie komen van CDA/VVD/PVV met als minister-president Verhagen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 17, 2009, 09:34:59 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 17 september 2009 om 21:30:
Dan liever autoritaire ingrepen die hard aankomen. Als het maar met daadkracht gebeurd.
Volgens mij is dat een illusie in ons land waar we niet om coalitiekabinetten en compromissen heen kunnen. Ook de VVD en PVV zullen daar niet omheen kunnen als ze zouden gaan regeren.
« Laatst bewerkt op: september 17, 2009, 09:35:45 pm door Mezzamorpheus »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 17, 2009, 09:39:35 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 17 september 2009 om 21:34:
[...]

Volgens mij is dat een illusie in ons land waar we niet om coalitiekabinetten en compromissen heen kunnen. Ook de VVD en PVV zullen daar niet omheen kunnen als ze zouden gaan regeren.

Ik heb goede hoop dat de volgende regering in ieder geval meer daadkracht vertoont dan de huidige.
Dat met coalitiekabinetten altijd compromissen gesloten moeten worden wil niets zeggen dat een kabinet niet daadkrachtig kan zijn op bepaalde punten.
Maar inderdaad toont oa deze crisis wel aan dat onze parlementaire democratie zijn beperkingen heeft.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 17, 2009, 09:56:28 pm »

quote:

mirt schreef op 17 september 2009 om 21:25:

Volgens mij is er draagvlak genoeg voor pijnlijke ingrepen. Iedereen schreeuwt om ingrijpen! Maar het kabinet doet gewoon niks. Pappen en nathouden, visieloos de ambtenaren aan het werk zetten, en verder alle pijn uitstellen.

quote:

Denk je nou echt dat de samenleving dat nog niet doorheeft? Natuurlijk zullen mensen het niet leuk gaan vinden als ze moeten inleveren, maar het is juist de taak van de regering om daarin domweg te doen wat nodig is, niet om lief te zijn. Bovendien, waarom zouden ze dat moeten? Uit eigenbelang, om maar populair te blijven/worden?
« Laatst bewerkt op: september 17, 2009, 09:56:37 pm door Pooh »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 17, 2009, 10:18:49 pm »
Om opstanden te voorkomen :)

Ik heb serieus wel eens het idee dat ze daar bang voor zijn.

Jerommel

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 17, 2009, 10:59:59 pm »
Ik ben al jaren mijn vertrouwen in de politiek kwijt.
Onze democratie is een schijnvertoning.
Ik doe er niet meer aan mee.
Mja, misschien ga ik nog wel eens stemmen, als ik denk dat dat zin heeft en er een partij is die me een beetje aanspreekt. Hoewel... Ach...
Ik hou me er verder niet mee bezig.
Alsof de werkelijke macht in Den Haag zit.
Welnee, het gaat om het grote geld en verborgen agenda's.
Op naar de NWO.
Niet graag hoor, maar misschien maar beter snel, dan is het allemaal weer sneller voorbij ook.
« Laatst bewerkt op: september 17, 2009, 11:01:45 pm door Jerommel »

visit

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 18, 2009, 09:13:22 am »

quote:

Pooh schreef op 17 september 2009 om 21:56:
[...]

Volgens mij is er draagvlak genoeg voor pijnlijke ingrepen. Iedereen schreeuwt om ingrijpen! Maar het kabinet doet gewoon niks. Pappen en nathouden, visieloos de ambtenaren aan het werk zetten, en verder alle pijn uitstellen.

[...]

[off-topic]
;-) @pooh: ik vind het leuk door jou geformuleerd:
"de ambtenaren aan het werk zetten"

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 18, 2009, 09:21:19 am »
Ik ben erg benieuwd hoe groot (of klein) het deel van de bevolking is dat echt mee wil gaan denken over het verband tussen maatregelen nu en de lange termijn. Dat is wat de regering graag wil. Maar ik spreek vele burgers die onverschillig reageren: de regering doet toch wat ze wil, is wat ik vaak hoor. Of mensen zijn alleen maar kwaad, kwaad op links, kwaad op de neoliberalen, kwaad op buitenlanders. Dat is al evenmin een basis voor constructieve gedachtengangen van burgers.

Thorgrem, heb jij zo weinig hoop op het mee kunnen denken van burgers? Ik bedoel, jij lijkt te willen dat er een leider komt die zoveel daadkracht uitstraalt dat de mensen op hem zullen stemmen alleen vanwege het feit dat ze er op vertrouwen dat iemand met zoveel daadkracht wel weet wat het beste voor ze is. Of ga ik nu veel te kort door de bocht?

Jerommel, het is heel opmerkelijk met die nwo. Als je daarin gelooft, dat lijkt elke ontwikkeling er wel in te passen. Maar als je er niet in gelooft, dat zijn er voor diezelfde ontwikkelingen altijd wel andere oorzaken aan te wijzen dan het veronderstelde complot dat nwo heet. Ik ga er een topic over beginnen, dat zal altijd nuttig zijn. Hetzij voor degenen die er niet in geloven. Het gaat namelijk om best belangrijke zaken en stel dat het waar is, dan zijn we gewaarschuwd. Hetzij voor degenen die er wel in geloven, stel dat het niet waar is, dan kan het een bevrijding zijn om de zaken anders te zien. Als we eruit komen natuurlijk, maar zoiets moet je nooit bij voorbaat uitsluiten, toch?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 18, 2009, 09:37:20 am »
Er is crisis. Er zijn mensen die dat voelen. Ik voel 'm niet. Dus gaat er iets mis.
Het kabinet presenteert plannen voor het komende jaar. de conclusie, volgens sommigen althans, is dat met name gehandicapten en chronisch zieken zouden inleveren. Ik kennelijk niet. Dus gaat er iets fout, imho.

Verder vind ik het wel typisch om als oppositie je vertrouwen in het kabinet op te zeggen. Je bent het nooit eens geweest met het kabinet, dus hoezo vertrouwen?
't Gaat erom wat de burger kiest. 't Gemiddelde daarvan vormt de coalitie, voor 4 jaar. Dat zou men moeten kunnen overleven. Als dat niet het geval is, moet het kiesstelsel aangepast worden voor noodgevallen (zoals een economische crisis).
(En verder heb ik er weinig verstand van.)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 18, 2009, 09:57:10 am »

quote:

elle schreef op 18 september 2009 om 09:37:
Er is crisis. Er zijn mensen die dat voelen. Ik voel 'm niet. Dus gaat er iets mis.

Ik denk dat de regering mensen zoals jij, die nu niets voelen ook willen voorbereiden op de dag dat je wel iets zult voelen, omdat het juist mensen die nu niets voelen zal verrassen.

quote:

Het kabinet presenteert plannen voor het komende jaar. de conclusie, volgens sommigen althans, is dat met name gehandicapten en chronisch zieken zouden inleveren. Ik kennelijk niet. Dus gaat er iets fout, imho.
Anderen concluderen weer dat bankiers niet worden aangepakt. En anderen weer dat de aow leeftijd van 65 jaar niet wordt gehandhaafd. Wat er fout lijkt te gaan is lijkt mij dat er niet genoeg 'gezamenlijkheid' gevoeld wordt om verder te kijken dan wat het eerst als bedreigend in jòuw gezichtsveld komt. Of helemaal niet te willen kijken als er op dit moment voor jou niets bedreigends in je gezichtveld komt en je dat ook graag zo wilt houden. (Ik bedoel met jou niet jou (Elle) hoor.)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 18, 2009, 10:12:32 am »
Ik vind het een volledig onlogisch verhaal. Sinds de val van Lehman (en daarvoor eigenlijk ook al) stortten de media de meest rampzalige scenario's over ons uit. Recessie, crisis, vergelijkingen met de jaren '30, et cetera. Gaarkeukens en rattenplagen zouden ons voorland zijn. Dat is ondertussen al weer ruim een jaar geleden. Dan is het toch absurd om te veronderstellen dat burgers nog steeds niet voorbereid zouden zijn op vervelende maatregelen?

Wat elle betreft: De crisis laten voelen aan relatief rijken is altijd lastig. De economie draait op hun koopkracht, die beperken is een gevaarlijk plan. Maar wel zou je ze kunnen stimuleren om te investeren, bijvoorbeeld door de BTW in de bouw naar 0% te brengen, door slooppremies op oude auto's, door herinvoering van witte werksters, door hogere belasting op spaargeld, verzin het maar.

Volgens mij heeft het allemaal weinig met 'gezamenlijkheid' te maken, en alles met 'gebrek aan visie'. De huidige regering heeft domweg geen idee welke kant ze opmoeten, en dus dobberen ze maar verder. Dat is ongelooflijk jammer, en misschien wel verschrikkelijk dom. 'Als je niks doet kun je ook geen fouten maken' lijkt hun devies, maar daar schiet het land niets mee op.
« Laatst bewerkt op: september 18, 2009, 10:12:48 am door Pooh »

HaJee

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 18, 2009, 10:13:16 am »
Ik ben het wel eens met Thorgrem en Pooh. Ik snap werkelijk niet dat er eerst clubjes ambtenaren aan het werk gezet wordt. Volgens mij snappen de meeste mensen wel dat er nú iets moet gebeuren en niet volgend jaar. Hoe eerder hoe beter wat mij betreft. Gebrek aan daadkracht is wel typisch iets van dit kabinet.

Overigens, ik vraag me af hoe de christenunie uit dit hele gebeuren komt. Rouvoet is als vice-premier onvoldoende zichtbaar. Het is vooralsnog vooral een Balkenende-Bos kabinet.
Where is the wisdom we lost in knowledge?